Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 15:36

Volgens mij komt het er op neer dat God Ezau haat omdat Ezau God haatte, volgens mij spreekt God dit ook achtaf over Ezau uit. Ik geloof niet dat Ezau van eeuwigheid al verworpen voor God is geweest.

God kijk naar Israel, en Hij ziet dat ze kwaad doen, hij slaat ze, hij kastijd ze, laat ze uitmoorden, verstrooid ze, maar je ziet toch dat het volk berouw heeft, en als ze God aanroepen ziet God hun aan. (Lees Hosea!) Ezau deed dat niet, na Ezaus dood zegt God over Ezau, ik heb hem gehaat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 dec 2005 15:46

Het volk Edom bestaat niet meer.
Het volk Israel wel (en zal bestaan tot de jongste dag).

Dat is toch geen onbelangrijk verschil.

Als je het geestelijk op wilt vatten: Edom staat voor diegenen die zich tegen God blijvend verzet. Israel voor diegenen die zich door Hem laten leiden.

Voor wat betreft Rom. 9: Paulus geeft hier aan dat God Zijn toorn wilde tonen (vs. 22). En dat uitte zich in de verkiezing van Jakob en zijn nageslacht en de verwerping van Ezau en zijn nageslacht. Die profetie is uitgekomen.
Paulus past dit verder toe op kinderen van het vlees en kinderen van de belofte. Die van de belofte (de gelovigen) zijn de uitverkorenen en die van het vlees (die de gerechtigheid uit de werken van de wet verwachtten) niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 06 dec 2005 16:45

Raido schreef:Volgens mij komt het er op neer dat God Ezau haat omdat Ezau God haatte, volgens mij spreekt God dit ook achtaf over Ezau uit. Ik geloof niet dat Ezau van eeuwigheid al verworpen voor God is geweest.

God kijk naar Israel, en Hij ziet dat ze kwaad doen, hij slaat ze, hij kastijd ze, laat ze uitmoorden, verstrooid ze, maar je ziet toch dat het volk berouw heeft, en als ze God aanroepen ziet God hun aan. (Lees Hosea!) Ezau deed dat niet, na Ezaus dood zegt God over Ezau, ik heb hem gehaat.

en er staat ook ergens in de H.C. dat we van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 16:56

Klopt en als wij dat blijven doen tot onze dood, dan zal God ook ons haten. schrechlich!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2005 17:00

Maar hoe kan God Jacob nou liefhebben en Ezau niet, als Jacob Ezau wel liefheeft? Jacob hield uiteindelijk van z'n broer. Gods liefde voor Jacob zou dan niet perfect zijn, als hij niet van Ezau hield. Stel je voor dat God niet van jouw broer houdt, maar wel van jou. Dan is die liefde toch niet perfect. Jij wil immers dat God ook van je broer houdt en dat is ook het beste voor je broer, dus als God dat doet, is het ook een uiting van liefde naar jou toe.

God draagt ons zelfs op om onze vijanden lief te hebben. Dan zal Hij dat toch zelf ook doen. Het klinkt gek, maar zo is het evangelie. Jezus heeft zondaars lief. De zonde haat Hij echt, die wordt verteerd door het vuur dat God is en ook dat is een uiting van Zijn liefde.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 07 dec 2005 02:39

Raido schreef:Ja dus? Ik weet echt wel hoe zij denkt, mijn reactie was ook niet richting Dreamster maar richting maar richting Martin.. Ikweet echt wat Dreamster nu doormaakt.. *zelf ook gehad*

ik weet dat God een verterend vuur is maar niet nadat Hij de mens eerst heeft liefgehad .
als Hij een verterend vuur is dan is dat omdat wij niet gewild hebben en dat wou ik eigenlijk zeggen met mijn vorige bericht.
dat het aan ons ligt als God ons niet liefheeft.
maar bedankt voor je aanvulling cq verbetering :mrgreen:
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 08:17

ik weet dat God een verterend vuur is maar niet nadat Hij de mens eerst heeft liefgehad .
Dus God is nu geen verterend vuur meer? of begrijp ik je zin verkeerd?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 07 dec 2005 08:31

God is een verterend vuur. Tenminste voor de mens die Jezus niet heeft aangenomen als Heer, want deze kinderen van God ziet God aan alsof Hij Jezus ziet en voor Jezus is God geen verterend vuur (dat zeg ik adv Johannes 17)
Laat je leiden door Hem!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 08:35

Tijn schreef:God is een verterend vuur. Tenminste voor de mens die Jezus niet heeft aangenomen als Heer, want deze kinderen van God ziet God aan alsof Hij Jezus ziet en voor Jezus is God geen verterend vuur (dat zeg ik adv Johannes 17)
Klopt, ben ik het me je eens al zou ik bij het aannemen als Heer, het werkt van de Geest vermelden (maar dat is muggenzifterij).

Ik ben het met je eens, toch is God, ookal ziet hij Jezus in je hart elke zonde die jij doet.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 07 dec 2005 08:38

Ja dat vind ik dus een moeilijk punt. Dat is echt iets wat ik niet kan bevatten. Omdat het voor mijn gevoel zo tegenstrijdig is. Daarom ga ik nooit te lang over een dergelijk vraagstuk nadenken. Want dan wordt ik er gek van dat ik het niet kan begrijpen. Dus ik ben het met je eens en geloof dat ook, maar kan het niet bevatten.
Laat je leiden door Hem!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 08:53

Tijn schreef:Ja dat vind ik dus een moeilijk punt. Dat is echt iets wat ik niet kan bevatten. Omdat het voor mijn gevoel zo tegenstrijdig is. Daarom ga ik nooit te lang over een dergelijk vraagstuk nadenken. Want dan wordt ik er gek van dat ik het niet kan begrijpen. Dus ik ben het met je eens en geloof dat ook, maar kan het niet bevatten.
God is zo intens groot.. zie het maar zo, als jij voor Jezus koos (en misschien dacht dat je het zelf deed) dan was het de Geest die in je werkte, want zonder die Geest van de Heere zou je nooit die keuze (kunnen en hebben) willen maken..

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 07 dec 2005 09:13

ja dat weet ik, want ik kan de zonder de Geest ook niet zeggen dat Jezus mijn Heer is... :wink:
Laat je leiden door Hem!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2005 11:01

Tijn schreef:God is een verterend vuur. Tenminste voor de mens die Jezus niet heeft aangenomen als Heer, want deze kinderen van God ziet God aan alsof Hij Jezus ziet en voor Jezus is God geen verterend vuur (dat zeg ik adv Johannes 17)

Daar ben ik het niet mee eens. In 1 Corinthiers 3 staat:
U bent een bouwwerk van God. 10 Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, 11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 11:07

Uhm ja? Paulus heeft het hier niet over alle mensen maar over de gemeente van Christus in Korinthe, ik zie niet in waarom die tekst botst met Tijns opmerkingen..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2005 11:22

Nou iedereen moet dus door vuur gaan, je zonden moeten verteerd worden.

Terug naar “Archief”