Moderator: Moderafo's
Tijn schreef:ff voor de duidelijkheid... de persoon in het voorbeeld ben ik niet zelf en ik ben geen lid van een studentenvereniging. Maar de argumenten die hamlap naar voren brengt, dat een plaats als een studentenvereniging geen kerk kan zijn door het ontbreken van ambten en sacramenten, dat is iets wat mijn hart pijn doet. Misschien heb ik het helemaal mis, maar welke plaats heeft Jezus Christus nog in een kerk. Want persoonlijk denk ik zeker dat plaatsen waar we als christenen elkaar opbouwen en er wel degelijk relaties verdiept worden onder christenen onderling, dat we deze plaatsen kerken voor die personen kunnen noemen. Het is dan misschien wel niet de ideale vorm van gemeente zijn, maar het bouwt in ieder geval dan meer op dan dat de kerk in het voorbeeld van Hans doet. Dus voor mij kan de gemeente van Christus ook buiten een 'echte' kerk zijn...
Riska schreef:Ik denk dat wij in deze kerk en kerk uit elkaar moeten houden.
Onder kerk versta ik eigenlijk niet het instituut met kerkordes en toelatingseisen.
Onder kerk versta ik de Gemeente van Christus, die over de gehel aarde is verspreid en waarvan de leden in alle kerkelijke instituten en daarbuiten voorkomen.
Daar waar mensen Christus belijden als Heer en Heiland is er sprake van "kerk" = Gemeente van Christus.
Tijn schreef:ff voor de duidelijkheid... de persoon in het voorbeeld ben ik niet zelf en ik ben geen lid van een studentenvereniging. Maar de argumenten die hamlap naar voren brengt, dat een plaats als een studentenvereniging geen kerk kan zijn door het ontbreken van ambten en sacramenten, dat is iets wat mijn hart pijn doet.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar welke plaats heeft Jezus Christus nog in een kerk.
Want persoonlijk denk ik zeker dat plaatsen waar we als christenen elkaar opbouwen en er wel degelijk relaties verdiept worden onder christenen onderling, dat we deze plaatsen kerken voor die personen kunnen noemen.
Ik zou nogmaals willen zeggen: zoek je voedsel voor je geloof niet alleen op een studentenvereniging. Daar zit je maar een paar jaar van je leven op. Zoek ook aansluiting bij een kerk of gemeente!Het is dan misschien wel niet de ideale vorm van gemeente zijn, maar het bouwt in ieder geval dan meer op dan dat de kerk in het voorbeeld van Hans doet. Dus voor mij kan de gemeente van Christus ook buiten een 'echte' kerk zijn...
hamlap schreef:Omgekeerd ben ik hoogstverbaasd dat je denkt dat je kerk kan zijn zonder het ambt (en dus ook zonder de prediking) en zonder sacramenten.
Zelf zit ik ook op een studentenvereniging en ik ervaar dat als een enorme verrijking voor m'n geloofsleven. Dat je op gezette tijden samen komt, en dan met elkaar zingt, bidt en leest uit de Bijbel, maar dat kan mijns inziens nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Blijf gewoon rustig zitten hoor, probeer niet te kritisch te luisteren filter er uit wat voor jou van toepassing is, dat doe ik ook, doe ik dat niet dan loop ik te bokken over dat de dominee zo zwaar is, het alleen hel en verdoemenis is.. Zie ook eens hoe ruim het evangelie ook in de gergem is (en nee ik ben echt niet DE gergemmer).Dreamster schreef:Ik vind op dit moment de kerk niet echt een fundament voor mn geloof...eerder een rukwind die alles omver wil waaien..
Ik ben er van overtuigd dat ik vooral door refoweb tot geloof ben gekomen, niet door de kerk. Door jullie ben ik gesterkt, niet door de kerk. Wel wordt ik bijgetankt door de preken in mijn kerk, ik doe er mee zoals het mij, Bijbels gezien juist is..hamlap schreef:nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Raido schreef:Ik ben er van overtuigd dat ik vooral door refoweb tot geloof ben gekomen, niet door de kerk. Door jullie ben ik gesterkt, niet door de kerk. Wel wordt ik bijgetankt door de preken in mijn kerk, ik doe er mee zoals het mij, Bijbels gezien juist is..hamlap schreef:nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Maar de Geest alleen beperken tot een kerkdienst is mij wat te gortig.
Ja dat is waar, ik bedoelde met kerkdienst ook meer de eredienst van de HEERE. Inderdaad JV en kringen zijn belangrijk, toch vind ik dat wat minder 'kerk' dan naar de 'kerk' gaan..Je hebt in kerken toch ook heel vaak jongerenkringen en ouderenkringen enzo.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten