Moet de kerk wel je gemeente zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 04 dec 2005 20:55

ff voor de duidelijkheid... de persoon in het voorbeeld ben ik niet zelf en ik ben geen lid van een studentenvereniging. Maar de argumenten die hamlap naar voren brengt, dat een plaats als een studentenvereniging geen kerk kan zijn door het ontbreken van ambten en sacramenten, dat is iets wat mijn hart pijn doet. Misschien heb ik het helemaal mis, maar welke plaats heeft Jezus Christus nog in een kerk. Want persoonlijk denk ik zeker dat plaatsen waar we als christenen elkaar opbouwen en er wel degelijk relaties verdiept worden onder christenen onderling, dat we deze plaatsen kerken voor die personen kunnen noemen. Het is dan misschien wel niet de ideale vorm van gemeente zijn, maar het bouwt in ieder geval dan meer op dan dat de kerk in het voorbeeld van Hans doet. Dus voor mij kan de gemeente van Christus ook buiten een 'echte' kerk zijn...
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2005 01:48

Tijn schreef:ff voor de duidelijkheid... de persoon in het voorbeeld ben ik niet zelf en ik ben geen lid van een studentenvereniging. Maar de argumenten die hamlap naar voren brengt, dat een plaats als een studentenvereniging geen kerk kan zijn door het ontbreken van ambten en sacramenten, dat is iets wat mijn hart pijn doet. Misschien heb ik het helemaal mis, maar welke plaats heeft Jezus Christus nog in een kerk. Want persoonlijk denk ik zeker dat plaatsen waar we als christenen elkaar opbouwen en er wel degelijk relaties verdiept worden onder christenen onderling, dat we deze plaatsen kerken voor die personen kunnen noemen. Het is dan misschien wel niet de ideale vorm van gemeente zijn, maar het bouwt in ieder geval dan meer op dan dat de kerk in het voorbeeld van Hans doet. Dus voor mij kan de gemeente van Christus ook buiten een 'echte' kerk zijn...

Gedeeltelijk mee eens. Kerk zijn is wat anders dan iedere zondag samen komen en een vast stramien volgen. Aan de andere kant, een studentenvereniging is in de breedte niet zo sterk. Je zit allemaal in het zelfde straatje en bent van ongeveer dezelfde leeftijd, en dat vind ik gevaarlijk. Juist als jong en oud, als enthousiaste "jonge honden" en ervaren wijze ouderen, kan je veel van elkaar leren en heb je een goede balans. En waar meningen dan botsen, leer je juist zoveel, omdat er verschillende manieren van denken zijn die je dus scherp houden, daarmee voorkom je "geestelijke inteelt"

Ik vind een gemeente daarom wel belangrijk, maar niet omdat de sacramenten niet bediend worden.... Toezien op elkaar, samen avondmaal vieren... dat kan in een studentenvereniging ook.

En toch mis je denk ik nog wel wat..... die verscheidenheid....

Is de gemeente van Christus geen afspiegeling van het eeuwige leven? En zit je daar dan met alleen maar eeuwige studenten bij elkaar?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 dec 2005 10:59

Riska schreef:Ik denk dat wij in deze kerk en kerk uit elkaar moeten houden.
Onder kerk versta ik eigenlijk niet het instituut met kerkordes en toelatingseisen.
Onder kerk versta ik de Gemeente van Christus, die over de gehel aarde is verspreid en waarvan de leden in alle kerkelijke instituten en daarbuiten voorkomen.
Daar waar mensen Christus belijden als Heer en Heiland is er sprake van "kerk" = Gemeente van Christus.

Dit beaam ik van harte!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2005 11:13

Natuurlijk heb je gelijk, Marnix. Maar ik heb op m'n studentenvereniging een heleboel dingen geleerd die ik erg waardevol vind. Het is belangrijk dat je ook mensen van andere kerken leert kennen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 dec 2005 11:17

In dat geval is refoweb mijn kerk :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 05 dec 2005 11:20

Marnix, met wat je stelt ben ik het volkomen mee eens, maar met de geestelijke gesteldheid van veel kerken in NL is het dramatisch gesteld en dan kan ik me zeker wel vinden in het christen zijn in een studentenvereniging. Of iets dergelijks...
Laat je leiden door Hem!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 dec 2005 13:08

Tijn schreef:ff voor de duidelijkheid... de persoon in het voorbeeld ben ik niet zelf en ik ben geen lid van een studentenvereniging. Maar de argumenten die hamlap naar voren brengt, dat een plaats als een studentenvereniging geen kerk kan zijn door het ontbreken van ambten en sacramenten, dat is iets wat mijn hart pijn doet.

Omgekeerd ben ik hoogstverbaasd dat je denkt dat je kerk kan zijn zonder het ambt (en dus ook zonder de prediking) en zonder sacramenten.
Zelf zit ik ook op een studentenvereniging en ik ervaar dat als een enorme verrijking voor m'n geloofsleven. Dat je op gezette tijden samen komt, en dan met elkaar zingt, bidt en leest uit de Bijbel, maar dat kan mijns inziens nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar welke plaats heeft Jezus Christus nog in een kerk.

De verkondiging van Jezus heilswerk staat centraal bij ons in de gemeente. In Hem klopt het hart van de Schriften. Hij is het fundament van de kerk.
Want persoonlijk denk ik zeker dat plaatsen waar we als christenen elkaar opbouwen en er wel degelijk relaties verdiept worden onder christenen onderling, dat we deze plaatsen kerken voor die personen kunnen noemen.

Ik noem die plaatsen geen kerk, maar waardevolle bijeenkomsten enzovoorts. Verder wil ik geen negatief woord horen over het vele goede werk wat er op studentenverenigingen gebeurt.
Het is dan misschien wel niet de ideale vorm van gemeente zijn, maar het bouwt in ieder geval dan meer op dan dat de kerk in het voorbeeld van Hans doet. Dus voor mij kan de gemeente van Christus ook buiten een 'echte' kerk zijn...
Ik zou nogmaals willen zeggen: zoek je voedsel voor je geloof niet alleen op een studentenvereniging. Daar zit je maar een paar jaar van je leven op. Zoek ook aansluiting bij een kerk of gemeente!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 05 dec 2005 13:25

Ja daar ben ik ook voor. Maar ik ben wel van mening dat je als christen wel lid moet zijn van een levende gemeente. (tenzij God je heeft geroepen deel uit te maken van een 'dode' kerk om deze weer tot leven te wekken.

Wat versta jij dan onder het ambt? Alles wat een dominee doet? Dan vind ik dat een kwalijke zaak, want ik ben van mening dat de dominee veel te veel doet binnen de kerk. Maar dat is weer een andere discussie.

Trouwens vind ik de kerk wel de werkplaats van Gods Geest, maar in eerste plaats is je hart de werkplaats voor Gods Geest.
Laat je leiden door Hem!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2005 15:34

Ik herhaal: als je in het weekend telkens ergens anders bent, dan is het niet makkelijk om actief lid te blijven in een kerk. Dan is een studentenvereniging een goed alternatief (naast de kerkdiensten die je in de diverse plaatsen bezoekt).

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 05 dec 2005 17:35

Ik vind op dit moment de kerk niet echt een fundament voor mn geloof...eerder een rukwind die alles omver wil maaien..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 dec 2005 09:48

hamlap schreef:Omgekeerd ben ik hoogstverbaasd dat je denkt dat je kerk kan zijn zonder het ambt (en dus ook zonder de prediking) en zonder sacramenten.
Zelf zit ik ook op een studentenvereniging en ik ervaar dat als een enorme verrijking voor m'n geloofsleven. Dat je op gezette tijden samen komt, en dan met elkaar zingt, bidt en leest uit de Bijbel, maar dat kan mijns inziens nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.

Re-imagine the church is iets waar de afgelopen jaren meer aandacht voor is gekomen. Vormen van kerk-zijn waardoor de kerk weer tot zijn recht komt en een constructieve plek verwerft in de samenleving.

Ik zie het niet direct als een vervanging van de ambten. Misschien is het eerder dat de institutionele structuur minder gezag heeft. Daarnaast is er meer waardering voor het samenzijn met andere gelovigen. Kleinere schaal met intensievere contacten en uitdieping van het geloof.

W.b. de werkplaats van de geest. Ik had gisteren een optreden bijde culturele ambassade in het Loydd-hotel. We moesten aan een internationaal publiek uitleg geven over de traditie rondom sinterklaas middels muziek ne poezie.

Er waren ook vrienden (christenen) gekomen. Het publiek kon gedichten maken en voordragen op de muziek. Een vriendin kwam naar voren en droeg een mooi gedicht voor dat over vergeving, God en verlangen ging. Ik was verrast omdat de inhoud mooi paste bij de muziek. We raakten in gesprek over momenten dat mensen open zijn en uitspreken wat ze zich afvragen, met name zaken die betrekking hebben op het geloof.

Uiteindelijk hebben we besloten om eens iets dergelijks voor haar gemeente te doen, vanuit een thema rondom het geloof en de Bijbel. Op zo'n moment ervaar ik de werking van Gods geest. De verbondenheid, de ontmoeting en mogelijkheden om geloof te delen. Dit is niet afhankelijk van de plaats. Dit kan overal en is niet minder dan de eredienst, het is alleen anders.

Maar goed . . . voor de degene die inhoudelijk meer over willen weten over re-imagine the church. Er zijn talloze weblogs, denker, theologen, dichters, mensen, muzikanten, kunstenaars die hierin initiatief nemen.
bijvoorbeeld: http://www.nextreformation.com/

stay alive, Scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 10:03

Dreamster schreef:Ik vind op dit moment de kerk niet echt een fundament voor mn geloof...eerder een rukwind die alles omver wil waaien..
Blijf gewoon rustig zitten hoor, probeer niet te kritisch te luisteren filter er uit wat voor jou van toepassing is, dat doe ik ook, doe ik dat niet dan loop ik te bokken over dat de dominee zo zwaar is, het alleen hel en verdoemenis is.. Zie ook eens hoe ruim het evangelie ook in de gergem is (en nee ik ben echt niet DE gergemmer).

Ik zie mijn kerk (gergem) als mijn thuisbasis vanwaaruit ik als een scheepje overal wel eens aanleg, net als een schip heb ik dus een thuishaven (en ik kerk wel voornamelijk gergem, maar ook wel eens wat anders).. Ik denk dat er wel ergens een kerk je gemeente moet zijn, dat wil niets zeggen over dat je niet alleen in die kerk mag zitten.
hamlap schreef:nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Ik ben er van overtuigd dat ik vooral door refoweb tot geloof ben gekomen, niet door de kerk. Door jullie ben ik gesterkt, niet door de kerk. Wel wordt ik bijgetankt door de preken in mijn kerk, ik doe er mee zoals het mij, Bijbels gezien juist is..

Maar de Geest alleen beperken tot een kerkdienst is mij wat te gortig.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2005 10:25

Een kerk bestaat als het goed is ook uit veel meer dan kerkdiensten. Kringen vind ik minstens net zo belangrijk als de diensten. En als je die dan bij een een studentenvereniging volgt, ach... niet zo'n ramp ;) Je hebt in kerken toch ook heel vaak jongerenkringen en ouderenkringen enzo.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 06 dec 2005 10:35

Raido schreef:
hamlap schreef:nooit de plaats innemen van wat er in de kerk, de werkplaats van Gods Geest, gebeurt.
Ik ben er van overtuigd dat ik vooral door refoweb tot geloof ben gekomen, niet door de kerk. Door jullie ben ik gesterkt, niet door de kerk. Wel wordt ik bijgetankt door de preken in mijn kerk, ik doe er mee zoals het mij, Bijbels gezien juist is..

Maar de Geest alleen beperken tot een kerkdienst is mij wat te gortig.

Voor mij was jaren geleden de Jeugdvereniging het middel waardoor God mij tot geloof heeft geroepen. Maar nu kom ik er ook steeds meer achter dat al dat kringwerk / studentenverenigingen / enzovoorts niet los staat van de diensten en samenkomsten op zondag. Ik kan me dan ook vinden in de woorden van Lalage. Een gemeente bestaat uit meer dan kerkdiensten. Voor mij zijn de diensten wel het hart van het gemeente-zijn: dat je elkaar ontmoeten onder de verkondiging van het Evangelie. En daarnaast (en niet in de plaats van) heb je dan zoveel andere mogelijkheden om met elkaar hierover verder te spreken en elkaar op te bouwen in het geloof. De werkzaamheid beperkt ik dan ook zeker niet tot alleen de kerkdienst!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 10:40

Je hebt in kerken toch ook heel vaak jongerenkringen en ouderenkringen enzo.
Ja dat is waar, ik bedoelde met kerkdienst ook meer de eredienst van de HEERE. Inderdaad JV en kringen zijn belangrijk, toch vind ik dat wat minder 'kerk' dan naar de 'kerk' gaan..

Als je naar de kerk gaat ga je meestal naar een kerkdienst ;)

Terug naar “Archief”