Gehandicapten en de bekering.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Gehandicapten en de bekering.

Berichtdoor Cor » 12 jul 2003 12:03

Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of gehandicapten (lees geestelijk gehandicapten) ook bekeerdt kunnen worden.
Ze worden geboren met de erfzonden, in de Bijbel staat immers: iedereen wordt in zonden ontvangen en geboren.
Gehandicapten kunnen zich niet uiten, hoe kunnen ze dan om bekeering vragen, en als ze ouders hebben die niet geloven......?
Maar er staat ook in de Bijbel: wat de mens veracht zal, tot God komen.

M'n oom zegger is zwaar gehandicapt dus daarom denk ik er steeds meer over.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2003 12:43

Gehandicapten kunnen zich juist wel uiten. Alleen op een andere manier dan wij van ze verwachten. Wij als mensen zonder handicap praten. Maar gehandicapten beleven op hun eigen nivo. En ik denk zeker dat ook gehandicapten bekeerd kunnen worden. Zie bij ons in de gemeente heeft er ook een verstandelijke gehandicapte belijdenis mogen doen.

Wat zal het leeg zijn als gehandicapten niet bekeerd kunnen worden.

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 13:11

'' mijn'' gehandicapten praten rechtstreeks met God. Zeker weten.

Zou ik dan nineve niet sparen? die stad met meer dan 120000 mensen die zich nergens van bewust zijn, nog afgezien van al die onschuldige dieren? johan 4:11. (ook leuke tekst in doopdiscussies)

Recitativo

Re: Gehandicapten en de bekering.

Berichtdoor Recitativo » 12 jul 2003 16:05

Cor schreef:Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of gehandicapten (lees geestelijk gehandicapten) ook bekeerdt kunnen worden.

Een typische vanuit menselijk perspectief gestelde vraag, voor God is niets onmogelijk.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 12 jul 2003 17:47

Hoe zit het dan met hun erfzonde van de gehandicapten?

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 18:23

Ook gehandicapten hebben erfzonden, dat heeft namelijk ieder kind dat geboren wordt.
Als gehandicapten niet kunnen lezen of het verstand hebben van een heel jong kind, is het voor God toch niet onmogelijk om zo'n kind te bekeren. Van David staat in de bijbel geschreven dat hij al in de moederschoot bekeerd was. Toen kon David ook nog niet lezen of denken.
Daarmee wil ik zeggen dat het voor God niet onmogelijk is om zulke kinderen te bekeren.
Wat dacht je van ouders die voor zulke kinderen bidden.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 18:51

Cor schreef:Hoe zit het dan met hun erfzonde van de gehandicapten?

Zou ik dan nineve niet sparen? die stad met meer dan 120000 mensen die zich nergens van bewust zijn, nog afgezien van al die onschuldige dieren? jona 4:11. (ook leuke tekst in doopdiscussies)

vooruitziende blik had deze tekst al opgezocht.

De wereld is in zonde gevallen. We zijn niet meer volmaakt en wij noemen dat erfzonde. Ook daarvoor is Jezus gestorven.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2003 18:58

God kan alle mensen bekeren dus ook gehandicapte mensen. Alle zondaars mogen toch tot Hem komen?!

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 19:01

caprice schreef:God kan alle mensen bekeren dus ook gehandicapte mensen. Alle zondaars mogen toch tot Hem komen?!

bekering is bekering van een bewust fout leven zonder God. In hoeverre is daar sprake van bij Verst. Gehandicapten?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2003 19:08

bekering is bekering van een bewust fout leven zonder God. In hoeverre is daar sprake van bij Verst. Gehandicapten?

Sommige mensen leiden een goed leven, vinden ze. Ze gaan elke zondag twee keer naar de kerk, geven geld aan de kerk en de armen en praten vroom. Ze denken wel eens dat ze al bekeerd zijn.

Totdat God hen stilzet. Dan zien ze dat al hun godsdienst een schijngodsdienst is, een gruwel in de ogen van God. Dan worden al hun deugden een wegwerpelijk kleed.

Uiteraard is dit niet van toepassing op geestelijk gehandicapten, maar je wilde toch niet zeggen dat zij geen zonden doen? Zij hebben ook een Borg nodig die voor hun zonden heeft betaald. Met dat bekeren bedoel ik dan dat God Zijn genade in hen werkt door Woord en Geest. Zij krijgen dan de Heere Jezus lief.

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 19:54

caprice schreef:

Sommige mensen leiden een goed leven, vinden ze. Ze gaan elke zondag twee keer naar de kerk, geven geld aan de kerk en de armen en praten vroom. Ze denken wel eens dat ze al bekeerd zijn.

Totdat God hen stilzet. Dan zien ze dat al hun godsdienst een schijngodsdienst is, een gruwel in de ogen van God. Dan worden al hun deugden een wegwerpelijk kleed.

Uiteraard is dit niet van toepassing op geestelijk gehandicapten, maar je wilde toch niet zeggen dat zij geen zonden doen? Zij hebben ook een Borg nodig die voor hun zonden heeft betaald. Met dat bekeren bedoel ik dan dat God Zijn genade in hen werkt door Woord en Geest. Zij krijgen dan de Heere Jezus lief.

oke dan ga ik accoord.
(geestelijk gehandicaptne is een verouderde term. ze zijn niet gehandicapt i n hun geest.Dat noemen te tegenworodig psychiatrisch. We hebben het over mensen met ee verstandelijke handicap)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2003 23:01

Ik denk zelf dat gehandicaten zich sneller kunnen overgeven aan God.
Geloof is zo kinderlijk eenvouwdig zodat het voor de persoon met de minste verstandelijke gave op aarde nog mogelijk is om zalig te worden.
Om te geloven hoef je niet 50 oudvaders per jaar te lezen maar geloven is simpel-weg vertrouwen in Christus, Hem kinderlijk geloven op zijn Woord. Geloven is dan ook jezelf toevertrouwen aan Hem, je overgeven aan Hem, je veilig voelen bij Hem.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 jul 2003 09:55

hijwel schreef:Ik denk zelf dat gehandicaten zich sneller kunnen overgeven aan God.
Geloof is zo kinderlijk eenvouwdig zodat het voor de persoon met de minste verstandelijke gave op aarde nog mogelijk is om zalig te worden.
Om te geloven hoef je niet 50 oudvaders per jaar te lezen maar geloven is simpel-weg vertrouwen in Christus, Hem kinderlijk geloven op zijn Woord. Geloven is dan ook jezelf toevertrouwen aan Hem, je overgeven aan Hem, je veilig voelen bij Hem.

Daar zeg je in een relatief kort stukje een paar heel verstandige dingen, want ik hoor hier in dit topic allerlei bedenkingen over bekering en mensen met een mentale functiebeperking, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is voor God, Jezus sprak niet voor niets: laat de kinderen tot mij komen en vergeet de zaligsprekingen niet. Dan hoef je zo'n vraag niet eens te stellen of deze mensen ook een kind van God kunnen zijn. Bovendien heb ik bij dit soort vragen altijd het idee, dat het ons probleem ook niet is, laten we vooral eerst maar eens bij onszelf te raden gaan en de rest aan God overlaten.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 14 jul 2003 10:38

hijwel schreef:Ik denk zelf dat gehandicaten zich sneller kunnen overgeven aan God.

Heel mooi opgeschreven. Zo wilde ik juist zelf wat schrijven. Misschien is het voor verstandelijk gehandicapten zelfs nog wel makkelijker om bekeerd te worden dan voor ons. Jezus zegt zelf: "als je niet wordt gelijk een kind, je kan het koninkrijk van God geenszins beërven.
Aangezien verstandelijk gehandicapten vaak het verstand hebben van een heel jong kind, moet het voor hen dus ook kunnen.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jul 2003 15:15

ik heb wel vaker een verstandelijk gehandicapt persoon belijdenis zien afleggen van zijn geloof.. ik vind het heel mooi als zij dat doen.. wat mij ook opvalt is dat als je aan een "gewoon" persoon vraagt waarom hij/zij belijdenis doet hij dan wat dingen opnoemt: bijv om de doop de bevestigen of omdat dat nu eenmaal zo hoort! ik heb het ook een keer gehoort van een verstandelijk gehandicapte gehoort waarom zij belijdenis deed en ze zij vanuit haar hart: omdat ik van God houdt! en dat vond ik zo ontzettend mooi, zo simpel, maar zo waar!!

Terug naar “Archief”