Het zoontje van Jan Rap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 dec 2005 10:27

Klaas schreef:
Maja schreef:De (meer)waarde van de doop is voor mij vooral gelegen in het signaal dat wordt afgegeven.

Voordat ik op je reactie inga (nog steeds geen tijd) nog een korte vraag: voor wie vind je de doop een signaalfunctie hebben in deze context? Zie je dat met name gericht op het gezin in kwestie of op de gemeente?

Eigenlijk vooral op het gezin en wel dat de Vader de verloren zoon nog als Zijn zoon ziet.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2005 21:12

Verder vind ik niet dat je zomaar hier de belijdenisgeschriften overheen kunt leggen. De huidige golf van ontkerkelijking en secularisatie heeft geen precedent in de geschiedenis en vraagt daarom om nieuwe antwoorden.

Ik wil mijn reactie hier maar mee beginnen. De rest komt dan hopelijk ook wel ter sprake. Op zich heb je gelijk als je stelt dat veranderde omstandigheden leiden tot een andere visie op bepaalde zaken. Op zich kan dat ook heel legitiem zijn. Om te kunnen beoordelen of datin dat geval ook zo is moet je denk ik toch meer duidelijkheid hebben over wat de doop nou precies inhoudt en wie er, op basis daarvan, wel en niet gedoopt zouden moeten worden. Allereerst moet je je volgens mij afvragen of de bijbel geen duidelijke richtlijnen geeft voor wie er gedoopt moeten worden. Ik heb al eerder op het Avondmaal gewezen en ik denk dat de meeste mensen het erover eens zijn dat in de bijbel wordt aangegeven dat het Avondmaal is ingesteld voor de gelovigen. De kerk kan dan nog zo leeglopen, maar als dat is wat de bijbel aangeeft dan is dat volgens mij onloslaatbaar. Ten aanzien van de doop zou je diezelfde vraag moeten stellen. Als er voor de doop nl. een soortgelijke situatie is dan kun je daar niet op grond van veranderde omstandigheden vanaf wijken.

Als je die vraag stelt en je beperkt je tot het dopen van volwassenen dan is de zaak volgens mij wel duidelijk: alleen gelovige volwassenen worden gedoopt. Als je echter de kinderdoop voorstaat dan wordt het lastiger. Je ziet dan dat de invulling nogal eens verschilt doordat de onderbouwing van de kinderdoop in grote mate een kwestie van interpretatie is. Je kunt paralellen trekken met de besnijdenis maar tegelijkertijd moet je je de vraag stellen in hoeverre je zaken van het oude verbond kunt overzetten naar het nieuwe. De positie van kinderen en de kinderdoop zelf komen in het NT nl. niet echt aan de orde. Ik wil daarmee trouwens niet de kinderdoop afdoen als onbijbels; dat is een andere discussie. Ik ga er (al was het maar omwille van de gedachtenwisseling) vanuit dat de kinderdoop legitiem is. Wat ik er wel mee wil zeggen is, dat je op de vraag, wie voor de kinderdoop in aanmerking komt, vanuit de bijbel geen glashard antwoord kunt geven. Wat je dus moet doen is formuleren wat naar jouw mening de doop inhoudt en op basis van algemene lijnen bekijken wie er gedoopt zouden moeten / mogen worden. Ik zal proberen iets aan te geven hoe ik daar tegenaan kijk. Wellicht dat je er iets mee kunt ;-)

Kern van de doop is voor mij het met Christus sterven en met Hem opstaan. Dat is volgens mij wat er verbeeld wordt in het ondergaan en opstaan uit het water. Eerste vraag die dan altijd opdoemt is of met de doop wordt aangegeven dat de persoon in kwestie met Christus gestorven en opgestaan is of dat de doop aanduidt dat God dat sterven en opstaan aan de persoon belooft. Anders gezegd: is de dopeling een kind van God of zegt dat doop dat God hem tot Zijn kind wil aannemen? Met dat eerste heb ik persoonlijk nogal moeite. Hoewel ik zeker geloof dat zo'n kind er helemaal bijhoort en dat hij in zijn ouders geheiligd is heb ik moeite om te stellen dat zo'n kind een kind van God is. Als je dat nl. zo formuleert wordt de zaak redelijk diffuus. Want blijkbaar zijn er dan 2 soorten kinderen van God: we gebruiken de uitdrukking 'kinderen van God' immers ook om 'ware gelovigen' mee aan te duiden? Toch zit er volgens mij wel verschil tussen een (jong)volwassen gelovige en een (gedoopt) kind van gelovige ouders. In het laatste geval kan nooit volstaan worden met de na de doop ontstane status qou: geloven dient altijd het doel te zijn. Constructies om dat uit te leggen zijn dermate gecompliceerd dat ik er weinig mee kan. De geloofwaardigheid van een theologische stelling is voor mij vaak omgekeerd evenredig met de complexiteit ervan...

Ik kies er dan ook voor de kinderdoop vooral te zien als gelofte: God steekt Zijn hand naar de dopeling uit en zegt zijn of haar Vader te willen zijn. Hij belooft dat het aan Hem niet zal liggen. Nou ben ik wel mensen tegengekomen die dat nogal een magere invulling of een magere grond voor de doop vonden. Immers, ook wildvreemde mensen die je op straat tegenkomt mag je voorhouden dat God hun Vader wil zijn. (En net zomin als we bij de kinderdoop de uitverkiezing als beperkende factor inbrengen moeten we dat op straat ook niet doen). Er is dan ook nog wel eens gezegd dat je met mijn invulling van de doop het hele marktplein wel zou mogen dopen. Het zal je niet verbazen dat ik het daar niet mee eens ben ;-)

Om een antwoord te krijgen op de vraag waarom ik het daar niet mee eens ben, moeten we kijken naar de aard van de doop. Ik denk dat je het met mij en de kerken van de reformatie wel eens bent dat de doop een 'teken en zegel' is. Je spreken over een 'signaal' lijkt me daar tenminste wel op te wijzen. In plaats van 'teken' zou je ook het woord symbool kunnen gebruiken. Kenmerk van een symbool is dat het enerzijds iets symbolyseert, uitbeeldt en anderzijds dat een symbool niet vanzelfsprekend is. je moet de betekenis kennen om het symbool te begrijpen en te waarderen. Iedereen kent denk ik wel die verhalen of bepaalde handgebaren die in ons land iets heel anders betekenen dat in vakantielanden. Zo schijnt het wijzen naar je voorhoofd in bepaalde landen een compliment te zijn. Daaruit volgt dat je een symbool niet los kunt halen uit de context. Alleen in een omgeving waarin men bekend is met de betekenis snapt men het symbool en kan men het waarderen. Als we stellen dat de doop een symbool is dan geldt dat dus ook voor de doop. Voor een niet-christen die een doopdienst bezoekt zal het symbool niet direct duidelijk zijn. Wellicht dat men bij het water nog denkt aan wassen, maar ook daarmee heb je de kern van het symbool niet begrepen (en dat geldt zowel voor een 'echte' onderdompeling als voor een besprenkeling). En precies dat gegeven brengt me weer tot het zendingsbevel: alleen als we de doop niet losmaken uit de context van verkondiging, onderwijs, discipelschap e.d. Je zou wat dat betreft een soort stijgende lijn kunnen aanwijzen: aan de zojuist genoemde niet-gelovige doopdienstbezoeker is de betekenis van de doop op zich wel uit te leggen. Op verstandelijk niveau kan men begrijpen wat het inhoudt. (Emotioneel heeft men wellicht ook bepaalde associaties maar die zou ik niet willen benadrukken omdat deze uit de persoon in kwestie komen zodat het nog maar de vraag is of deze overeenkomen met de bedoeling van de doop.) Anderzijds is voor daadwerkelijk gelovige ouders de betekenis op meerdere gebieden het meest duidelijk. Niet alleen snapt men verstandelijk wat de doop symboliseert, men kan ook uit eigen beleving vertellen hoe mooi het is om Kind van God te zijn. Daartussenin zitten denk ik verschillende gradaties van begrijpen van de doop. Ik denk dat dat in grote mate afhankelijk is van je betrokkenheid bij de gemeente en bij het geloof. Voor mensen die wellicht trouwe kerkgangers zijn maar die geen verlangen hebben om kind van God te worden zal de doop minder betekenis hebben dan voor mensen die dat verlangen wel hebben. Vandaar ook dat mijn uitgangspunt is dat de doop alleen 'werkt' in een context van de gemeente. Als je zelf de rijkdom van de belofte van de doop niet kent kun je die ook moeilijk overbrengen op de kinderen.

Op basis van deze insteek zou je 2 dingen concluderen: de 'eis' van gelovige ouders is niet een wet van Meden en Perzen. Er gaat niet iets wezenlijks mis als je een kind van ongelovige ouders zou dopen. Je doopt jezelf niet letterlijk en in directe zin een oordeel. In die zin zou je in mijn verhaal ruimte kunnen vinden om het kind in kwestie toch te dopen. Ik hoop echter ook dat je het met me eens bent dat Gods beloften kostbaar zijn.Het dopen van Jan en alleman is, in de moderne betekenis van het woord, 'zonde'. In die zin heb ik ook gesproken over devaluatie van de doop. Uit jouw verhaal heb ik de indruk dat het symbool van de doop in dit geval niet erg zal 'werken' omdat men blijkbaar weinig met het beloofde heeft. Vandaar ook dat ik er voor pleitte eerst voor meer betrokkenheid te gaan en niet 'zomaar' over te gaan tot dopen. Als je op basis van één (of liefst meerdere) gesprek(ken) het idee hebt dat het dopen tot meer betrokkenheid zal leiden kan ik me er iets bij voorstellen als je besluit het wel te doen. Als die indruk er echter niet is vind ik 'wie weet' een wat wankele basis. Maar dat is, zoals duidelijk zal zijn, een persoonlijke mening...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 dec 2005 21:42

Allereerst moet je je volgens mij afvragen of de bijbel geen duidelijke richtlijnen geeft voor wie er gedoopt moeten worden.

Jawel, iedereen in het huis van degene die tot geloof komt. (zie handelingen)

Als je echter de kinderdoop voorstaat dan wordt het lastiger. Je ziet dan dat de invulling nogal eens verschilt doordat de onderbouwing van de kinderdoop in grote mate een kwestie van interpretatie is.

Als je handelingen volgt is het vrij makkelijk, zelf de ongelovige slaven werden gedoopt. (het huis)

Wat ik er wel mee wil zeggen is, dat je op de vraag, wie voor de kinderdoop in aanmerking komt, vanuit de bijbel geen glashard antwoord kunt geven.

Zie boven. Waarom wordt er door de volwassendopers zo laat gedoopt? Staat ook niets over in de bijbel. Over kinderen opdragen ook niet maar dit doet men ook. Vanuit de proselietendoop was men al gewend om kinderen te dopen, en vanuit de besnijdenis ook, al waren dit alleen jongen. Dus zo vreemd is het niet dat men kinderen doopt.

Dus wat betreft het dopen an een kind dient wel 1 van de ouders te geloven. En zelf kunnen deze mensen het beste bepalen of ze dat oprecht doen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2005 22:04

Als je handelingen volgt is het vrij makkelijk, zelf de ongelovige slaven werden gedoopt. (het huis)

Zo gemakkelijk is het niet. We weten idd dat er 'huizen' gedoopt werden. Het blijft echter een eeuwig twistpunt wat we daar in die specifieke gevallen onder moeten verstaan. Waren er kinderen bij? Baby's wellicht? Slaven? En geloofde alleen de hoofd van het huis of kwamen de volwassenen allemaal tot geloof? Daarover kun je heel wat speculeren maar uiteindelijk komt het erop neer dat de bijbel ons die informatie niet geeft.

Daar komt bij, en daar doelde ik op, dat er in het NT geen theologische onderbouwing voor het dopen van kinderen of huizen gegeven wordt. Als je er vanuit wilt gaan dat er kinderen waren dan geeft de bijbel ons nog steeds geen helder beeld van het hoe en waarom. Daar ging het me om en niet om de vraag of er al dan niet kinderen gedoopt werden.

Dus wat betreft het dopen an een kind dient wel 1 van de ouders te geloven. En zelf kunnen deze mensen het beste bepalen of ze dat oprecht doen.

En volgens mij is dat een conclusie die je niet heel hard kunt maken. Omdat we de achterliggende gedachten van de huisdoop niet kennen weten we niet in hoeverre deze is toe te passen op de situatie zoals Maja die beschrijft. Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat geloof en doop in de bijbel altijd sterk met elkaar verbonden zijn, maar een hele harde bijbelse onerbouwing voor jouw conclusie is gewoon lastig te geven.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 dec 2005 22:37

Zo gemakkelijk is het niet. We weten idd dat er 'huizen' gedoopt werden. Het blijft echter een eeuwig twistpunt wat we daar in die specifieke gevallen onder moeten verstaan. Waren er kinderen bij? Baby's wellicht? Slaven? En geloofde alleen de hoofd van het huis of kwamen de volwassenen allemaal tot geloof? Daarover kun je heel wat speculeren maar uiteindelijk komt het erop neer dat de bijbel ons die informatie niet geeft.

Dat weten we wel uit geschiedkundig onderzoek. (althans volgens M Dieperink) En dit is ook het excuus dat volwassen dopers altijd aanhalen. Ik geloof ook in de geloofsdoop, na bekering, en daarna het huis zoals duidelijk in de bijbel staat. Kijk een naar deze link http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm Misschien ken je de link al, maar hier wordt perfect uitgelegd hoe het zat.(zit)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 dec 2005 07:11

hier even geen kinder- tegenover enkel-volwassen-doop discussie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 dec 2005 09:22

Juist.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 dec 2005 12:51

Klaas, allereerst dank voor je uitvoerige antwoord. En idd liever geen kinderdoop vs. volwassendoop in dit topic, daar zijn er zat andere voor.

In heel veel van wat je schrijft kan ik me vinden, onze gedachten lopen niet ver uiteen. Het punt is denk ik, dat je, sprekend over randkerkelijkheid, toch zit op het grensvlak van net wel en net niet. En dat maakt het altijd spannend, zeker als er sprake is van casuïstiek, dus alles aan de hand van een voorbeeld.
Ik denk dat het doopformulier erg duidelijk is als het gaat over de “status” van de kinderen van de gemeente, niet elk gedoopt kind wordt helaas zeker behouden, er zal geloof bij moeten komen. Echter, en daar zit denk ik de spanning, moet dat geloof er al zijn als het gedoopte kindje na 20 jaar zelf kinderen krijgt? Leg je dan de Heere geen tijdsdruk op om Zijn belofte in te lossen? Immers, de beloften van de doop blijven het hele leven geldig. Als je dan ouders de doop van hun kinderen onthoudt, ontken je dan niet impliciet de waarde van de kinderdoop? Hier zit denk ik een enorm spanningsveld. We hadden het over het stapelen van beloften, maar kan een kinderdoper in deze situatie eigenlijk wel anders, zonder de kinderdoop onderuit te halen?

Als je schrijft dat de doop alleen werkt in de context van de gemeente is natuurlijk waar, maar ook hier zit weer spanning in. Immers, Gods beloften zijn niet subjectief, als de Heere iets belooft, dan belooft Hij dat, punt. Daar staat ons begrijpen en geloof ten diepste los van. Anderszijds, natuurlijk, heb je pas iets aan de doop, als je iets van de rijkdom verstaat. Ook hier kun je dus twee kanten mee uit. Ik vind eigenlijk je net hier iets te subjectief, net zoals ik de roomse opvatting –het sacrament werkt los van wie het ontvangt- te objectief vind. Het spanningsveld blijft ook hier.

Dat er twee soorten kinderen van God zijn, vind ik erg gezocht. Dat doet me ook denken aan termen als inwendig en uitwendig verbond. Ik kan daar eerlijk gezegd niet zoveel mee. Ik denk dat we –als gemeente beneden- de gedoopte kinderen als kinderen van God hebben te beschouwen en waarderen. Als je dat niet vindt, moet je gewoon niet dopen. Kinderen van gelovigen zijn kinderen van God, van wie anders?
Er ontstaat anders ook dezelfde discussie als bij het avondmaal, wie wel en niet mag aangaan. En hoe weinig vruchtbaar dat is, is je wel bekend.

Belangrijk blijft m.i. ook hoe je tegen randkerkelijkheid, “registergelovigen” aankijkt. Duidelijk en buiten discussie is dat we hier met een ongewenst situatie te maken hebben. In dit verband wil ik graag nog op de gelijkenis van de 10 meisjes –5 wijs, 5 dom- wijzen. Wij denken vaak van achteruit, 5 komen er wel en 5 niet. Als je echter vanaf het begin leest, zie je dat de Heere Zijn Koninkrijk vergelijkt met 10 (!) meisjes, ze horen er alle tien bij, ook al hadden vijf geen olie in de lamp. Zo moeten wij ook naar randkerkelijken kijken, ze horen er voluit bij, en we verwachten samen –meer of minder- de bruidegom.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 dec 2005 14:45

Klaas en Maja de Bij,
Dank jullie wel voor jullie genuanceerde gedachtengang - ik volg het met grote interesse en kan mij in feite in beiden vinden...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 dec 2005 16:56

OT: zoals jullie wellicht weten hebben we ons aangesloten bij een baptistengemeente. Vanavond hebben we weer een soort introductiekring. Het onderwerp van vanavond is de doop. Kan nog leuk worden :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2005 16:59

Ik wilde nog steeds reageren. Kwam er niet van maar bij deze dan toch.

Ik denk dat we het idd op veel punten wel eens zijn. Dat we uiteindelijk wellicht toch andere keuzes maken is ws te wijten aan het feit dat de zaken niet heel zwart-wit te duiden zijn. Waar ik echter nog even op in wilde haken is dat je stelde dat randkerkelijkheid sowieso een onwenselijke situatie is. Uiteraard ben ik dat met je eens en met het oog daarop vind ik de praktijk rond het dopen van randkerkelijke kinderen vaak niet spreken van een worsteling met dat probleem. Er wordt een gesprek gevoerd, er wordt intern overlegd en uiteindelijk wordt het kind wel (of niet, maar meestal wel) gedoopt. Ik vind het jammer dat het daar vaak bij blijft, is er niet meer mogelijk? Ik sprak onlangs onze voorganger en die vertelde me dat hij op dat moment een situatie bij de hand had waarbij een gelovige vrouw zich wilde aansluiten bij de gemeente. Deze vrouw woont echter samen met een ongelovige vriend. Enerzijds is het natuurlijk fantastisch dat ze zich bij een gemeente wil aansluiten, maar anderzijds wordt samenwonen in onze gemeente niet geaccepteerd. In plaats van een bezoekje en vervolgens beraad in de kerkenraad heeft de voorganger een serie van 5 bezoeken voorgesteld waarin hij met hen aan hand van de bijbel de positie van het huwelijk zal bekijken. Mocht dat er uiteindelijk toe leiden dat ze zich kan aansluiten dan wordt er min of meer van haar verwacht dat ze een soort van introductiekring zal volgen.

Ik vertel dat niet om te laten zien hoe goed ‘wij’ bezig zijn. Misschien zouden we nog wel veel meer moeten doen. Ik denk echter wel dat zo’n persoonlijke benadering waarin je ook ruim de tijd neemt goed is. Ik vind het jammer dat het gaan van zo’n tweede mijl in veel gemeenten ofwel geen gewoonte is ofwel bemoeilijkt wordt door bestaande structuren (of juist het ontbreken ervan).

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2005 18:56

Klaas schreef:Ik denk echter wel dat zo’n persoonlijke benadering waarin je ook ruim de tijd neemt goed is. Ik vind het jammer dat het gaan van zo’n tweede mijl in veel gemeenten ofwel geen gewoonte is ofwel bemoeilijkt wordt door bestaande structuren (of juist het ontbreken ervan).

Dat klopt, randkerkelijkheid wordt in de (oude) hervormde gemeenten toch wel te gemakkelijk geaccepteerd. Daarin heb je gelijk.
De benadering van je gemeente is trouwens ook wel merkwaardig :wink: . Er wordt kennelijk eerst levensheiliging verwacht en dan pas mag je je aansluiten. Doet me een beetje denken aan de parallelle discussie over eerst je ellende kennen dan pas hoor je er bij.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2005 22:16

De benadering van je gemeente is trouwens ook wel merkwaardig . Er wordt kennelijk eerst levensheiliging verwacht en dan pas mag je je aansluiten. Doet me een beetje denken aan de parallelle discussie over eerst je ellende kennen dan pas hoor je er bij.

Ik vind de benadering eerder logisch dan merkwaardig ;-) Het gaat er niet om dat je een volkomen heilig leven moet leiden voordat je je kunt aansluiten. Waar het hier om gaat is dat een belijdend christen in openbare zonde leeft. Als bestaande leden zouden gaan samenwonen zouden er ook gesprekken volgen en ws uiteindelijk ook een bepaale vorm van tucht (al weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat in de praktijk uitpakt).

Zou dat zoveel anders zijn dan bij een meer behoudende gemeente in de PKN? Stel je voor dat daar een homofiel samenlevend stel zou aankloppen. Kunnen die dan zomaar lid worden?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2005 08:16

Klaas schreef:Ik vind de benadering eerder logisch dan merkwaardig ;-) Het gaat er niet om dat je een volkomen heilig leven moet leiden voordat je je kunt aansluiten. Waar het hier om gaat is dat een belijdend christen in openbare zonde leeft. Als bestaande leden zouden gaan samenwonen zouden er ook gesprekken volgen en ws uiteindelijk ook een bepaale vorm van tucht (al weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat in de praktijk uitpakt).

Zou dat zoveel anders zijn dan bij een meer behoudende gemeente in de PKN? Stel je voor dat daar een homofiel samenlevend stel zou aankloppen. Kunnen die dan zomaar lid worden?

Om met die laatste vraag te beginnen, ik heb geen idee hoe daar hier op gereageerd zou worden als het een concrete situatie wordt. De broeders zullen zich waarschijnlijk een ongeluk schrikken, ben ik bang. :wink:
Ik bedoelde verder maar dat we de verloren zoon geen inburgeringscursus in een ver gelegen land moeten laten volgen. Zeker niet als er ook nog een examen aan verbonden is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 dec 2005 09:10

Ik begrijp wat je bedoelt. Eigenlijk zouden we de verloren zoon onvoorwaardelijk met open armen moeten ontvangen.
Ik denk dat dat in principe helemaal waar is. Probleem is dat we het in dit geval hebben over openbare zonde. Paulus is wat dat betreft ook heel duidelijk: openbare zonde wordt in de gemeente niet getolereerd. Daar ligt m.i. een spanningsveld. Enerzijds kun je je afvragen wat er gebeurt als je zulke mensen ‘afwijst’ maar anderzijds is het vreemd om mensen ‘aan te nemen’ die in een situatie leven waarvoor je bij bestaande leden de tucht zou toepassen.

Ik denk ook wel dat er wat dat betreft een verschil is tussen een zeg maar evangelische gemeente en de PKN. Papieren leden zijn in onze gemeente een min of meer marginaal verschijnsel terwijl dat in de PKN heel anders kan zijn. Ook denk ik dat bij onze gemeente veel meer mensen aankloppen die zich willen aansluiten. En dan heb je ook nog eens het verschil in visie op wat de kerk is ;-)

Overigens moet ik wel zeggen dat het beschreven geval eerder uitzondering dan regel is. De meeste mensen die weten wat het standpunt is van de gemeente inzake bepaalde zaken maken wat dat betreft zelf de keuze om verder te kijken.

Terug naar “Archief”