Palestijnen hebben recht op eigen staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 jun 2003 12:09

Yaron E. schreef:
groenrondballetje schreef:Wat is jouw definitie van een Israëliet?

Israelieten zijn niet per se Joden.
Joden zijn wel Israelieten

Arabieren kunnen ook Israëliet zijn, dus Israëliet is als je of Jood bent of de Israëlische nationaliteit hebt?

John

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 23 jun 2003 12:28

groenrondballetje schreef:
Yaron E. schreef:

Israelieten zijn niet per se Joden.
Joden zijn wel Israelieten

Arabieren kunnen ook Israëliet zijn, dus Israëliet is als je of Jood bent of de Israëlische nationaliteit hebt?

John

Israeli ben je als je de Israelische nationaliteit hebt.

Israeliet ben je als je afstamt van de 12 stammen.

Joods ben je als je afstamt van enkele specifieke stammen of als je bent uitgekomen.

Bij mijn weten stammen Arabieren niet af van 1 van de 12 stammen.

Yaron.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 23 jun 2003 14:04

Iemand die in Israël woont en werkt?

Nee, dat kan.
Iemand die in Israël geboren is?

Nee, dat kan.
Iemand met een Israëlisch paspoort?

Ja
Een Jood?

Ja
Een Jood met een Israëlisch paspoort?

Ja
Iemand met Israëlische voorouders (voor hoeveel % of in welke lijn)?

We rekenen niet in percentages. Als jouw moeder Israëlisch is, ben jij Israëliet.
Een Jood met Israëlische voorouders (voor hoeveel % of in welke lijn)?

John

PS - zonder definitie heeft een term geen waarde ....

[/quote]
Idem

Joden komen van de stam Juda (Judeeërs. Woord Jood is verbastering).

Kun je dezelfde vragenlijst opstellen voor de Nederlanders? Zie Friezen dan als Joden. Beantwoord die en je weet ongeveer wat een Israëliet is.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 23 jun 2003 14:10

"Als jouw moeder Israëlisch is, ben jij Israëliet".

Niet helemaal waar. Israelisch is wel iets anders dan Israeliet. Nationaliteit versus afkomst.

Yaron

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 23 jun 2003 14:15

Yaron E. schreef:"Als jouw moeder Israëlisch is, ben jij Israëliet".

Niet helemaal waar. Israelisch is wel iets anders dan Israeliet. Nationaliteit versus afkomst.

Yaron

Kijk eens goed naar het zelfstandignaamwoord en het bijvoeglijke. Verder weet je best wat de Halaga zegt :wink:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 24 jun 2003 12:34

Kena schreef:
Yaron E. schreef:"Als jouw moeder Israëlisch is, ben jij Israëliet".

Yaron

Kijk eens goed naar het zelfstandignaamwoord en het bijvoeglijke. Verder weet je best wat de Halaga zegt :wink:

Nee, er is wel degelijk verschil in Israelisch en Israelitiesch. Dat laatste is eerder een halagische aangelegenheid. Het eerste een staatsrechtelijke. In Nederland is er een Nieuw Israelietisch Weekblad en een Nederlands-Israelietisch kerkgenootschap. Opzich heeft dat niets direct met Israel te maken. Het is Israelietisch in de zin dat ze van het oude volk Israel afstammen. Als het een Nederlands-Israelisch Kerkgenootschap zou zijn zou dat betekenen dat het ging om een Nederlandse sjoel in Israel. Het Nieuw Israelisch Weekblad zou niet in Nederland uitgegeven moeten worden, maar in Israel. Er is wel onderscheid tussen die twee zaken.

Yaron

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jun 2003 15:07

Het wordt best grappig zo; Je bent Israeliet als je moeder Israliet is/was (maternale afstamming), maar de meeste volken kennen paternale afstamming ... 8)
Er zijn dus mensen die Israeliet en Jordanees zijn of Israeliet en Egyptenaar of Israeliet en Marokkaan ... en Israeliet en inwoner van het voormalige Britse mandaat Palestina ... :wink:

John

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 07 jul 2003 22:50

groenrondballetje schreef:Het wordt best grappig zo; Je bent Israeliet als je moeder Israliet is/was (maternale afstamming), maar de meeste volken kennen paternale afstamming ... 8)
Er zijn dus mensen die Israeliet en Jordanees zijn of Israeliet en Egyptenaar of Israeliet en Marokkaan ... en Israeliet en inwoner van het voormalige Britse mandaat Palestina ... :wink:

John

Of Nederlander EN Belg EN Indo EN Israëlisch EN Aramees

*gaap* :wink:
:D
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 jul 2003 16:09

Kena schreef:
groenrondballetje schreef:Het wordt best grappig zo; Je bent Israeliet als je moeder Israliet is/was (maternale afstamming), maar de meeste volken kennen paternale afstamming ... 8)

Volgens mij begrijp je het niet; je bent Nederlander als je in Nederland geboren bent met Nederlandse ouders; zo werkt het voor de meeste volken. Alleen Joden doen het anders, zodat je Jood en Marokkaanse Moslim, of Jood en Nederlandse Christen kunt zijn ...
Dan vraag je je toch af waar de toren van Babel staat ... :wink:

John

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 08 jul 2003 23:05

Tja, is de 'Halacha' ook het Woord van God?
Niet het aanzien, maar het wezen!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 jul 2003 11:27

Toriso schreef:Tja, is de 'Halacha' ook het Woord van God?

Wat is de 'Halacha'?

John

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 09 jul 2003 23:03

Kena schreef:Verder weet je best wat de Halaga zegt

De Halacha is de rabbinale 'uitleg' van het OT. Daarin staan extra wetenswaardigheden. Interessant (alhoewel ik het niet integraal ken, maar er alleen wat van gehoord heb) dat geef ik toe.

Moeder is Jood, kind is Jood schijnt daarin te staan.

De vader natuurlijk ook, maar dat is helder genoeg (dachten ze toen). Denk ook aan de geschiedenis met Ezra. Ze (de joden) hadden vreemde vrouwen bij hen doen wonen, hadden (dus) ook 'vreemde' kinderen. Ze moesten allen weggestuurd worden (vrouwen én kinderen). Dat was een hele toestand. Daar hebben ze de schrik van gekregen. Vandaar genoemde aantekeningen in het 'boek der traditie'.

Alleen een Joodse vader maakt een kind niet Joods.

Is mijn opvatting.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 jul 2003 19:37

Kena schreef:

Volgens mij begrijp je het niet; je bent Nederlander als je in Nederland geboren bent met Nederlandse ouders; zo werkt het voor de meeste volken. Alleen Joden doen het anders, zodat je Jood en Marokkaanse Moslim, of Jood en Nederlandse Christen kunt zijn ...

John

Nee, ik zal zeker niet begrijpen wat mijn afkomst is, duhhhh. Laten we er maar op houden dat ik het niet snap en jij wel :P
:lol: :lol: :lol: :lol:

:wink:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jul 2003 11:25

Kena schreef:
Kena schreef:

Nee, ik zal zeker niet begrijpen wat mijn afkomst is, duhhhh. Laten we er maar op houden dat ik het niet snap en jij wel :P :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Een non-argument; heel sterk en geniaal als de retoriek niet meer toereikend is ... 8)

Maar iemand die hoogstpersoonlijk getuigen was van zijn eigen afkomst weet dit natuurlijk als geen ander, en die weet ook als geen ander hoe het in elkaar zit .... 8)

John

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 11 jul 2003 19:34

groenrondballetje schreef:Een non-argument; heel sterk en geniaal als de retoriek niet meer toereikend is ... 8)

Maar iemand die hoogstpersoonlijk getuigen was van zijn eigen afkomst weet dit natuurlijk als geen ander, en die weet ook als geen ander hoe het in elkaar zit .... 8)

John

Idd een non-argument.

Waar mij het omgaat, John, is dat jij mij wilt uitleggen hoe afkomsten m.n. de Israëlische, in elkaar zit, terwijl door mijn beide kanten van mijn familie uniek veel directe afkomsten zitten. Dit kan je zien als een verrijking, dit kan je zien als een verarming. Het interesseert mij geen eens van waar ik vandaan kom, het gaat om G´d!
Maar wanneer iemand mij dan gaat uitleggen hoe alles in elkaat zou zitten (wat in mijn ogen beledigend over KAN komen), terwijl ikzelf dondersgoed weet hoe het in elkaar zit, krijg je idd ´blonde´ antwoorden van mij en dan denk ik maar: lama :roll:

Laten wij teruggaan naar het onderwerp, want volgens mij gaat deze discussie niet over afkomsten, maar over wel of geen staat voor de Palastijnen!
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”