Moet de kerk wel je gemeente zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Moet de kerk wel je gemeente zijn?

Berichtdoor Tijn » 03 dec 2005 10:44

Misschien klinkt het een beetje raar. Maar is het perse nodig om als christen lid te zijn van een kerk. Ik zal mezelf verduidelijken door middel van een voorbeeld/ verhaal.

Hans is sinds september een student aan een van de universiteiten in Nederland. Hans is in de kerk opgevoed(maakt niet uit wat voor kerk) en gaat nog wel iedere zondag naar de kerk. Maar doordat zijn studie op 2 uur reizen is, is Hans op kamers gegaan. Hans is een jongen die zeker in God gelooft, hierdoor heeft hij een christelijke studentenvereniging opgezocht. In deze vereniging heeft hij veel medechristenen leren kennen. Hij praat met ze over God en ze zingen(psalmen, opwekking of what ever, doet er niet toe) samen en doen samen bijbelstudie. Hans voelt zich hierdoor zo op zn gemak, dat hij de kerk waarin hij is opgegroeid niet meer zo waardevol vind. Hij gaat nog wel, maar heeft toch meer aan de studentenvereniging dan aan de kerk.

Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende, is het fout van Hans om lid te zijn van deze vereniging? Het brengt hem immers verder van de kerk waar hij is opgegroeid. In zekere zin is de studentenvereniging zijn gemeente (in de kern van de gemeente van Christus) geworden.

Mijn stelling is naar aanleiding van bovenstaand stukje:

"Je hebt geen kerk nodig om een gemeente te hebben"
Laat je leiden door Hem!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 dec 2005 11:37

zegt dat hij de kerk waarin hij is opgegroeid niet meer zo waardevol vind
wat vind hij niet meer waardevol? Voelt hij zich er niet zo thuis? Voldoet de predeking daar niet aan zijn behoefte?

Ik denk dat het voor iedere christen wel goed is om een gemeente te houden.
Op een vereniging doe je gezamelijke bijbelstudie, zing je met elkaar, enz
maar in de kerk word het woord van God uitgelegd! Word men onderwezen in de wet, enz.
In de kerk zijn er dingen die je mist bij een vereniging, bij een vereniging zijn er dingen die niet in de kerk zijn. Ze vullen elkaar mooi aan vind ik!

Maar ik zou het nooit, maar ook nooit aanraden om alleen lid te zijn van een vereniging.

Overigens zou Hans een andere gemeente kunnen zoeken die wel waardevol voor hem is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 03 dec 2005 11:43

Ach het is een fictief verhaal, maar wel iets wat me bezig houdt, heb zelf wel een gemeente waarin ik me thuis voel.

Maar jij denkt dus dat een vereniging de kerk niet kan vervangen?
Laat je leiden door Hem!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2005 11:55

Allereerst heb je een thuisbasis nodig. Een gemeente van jong en oud. Wij als jongeren moeten niet denken dat we het zelf wel kunnen redden. Nee, wij hebben onze ouderen nodig, met levenservaring.

Verder is de studenten vereniging meestal niet een centrale plaats waar niet kerkelijkelijke mensen binnen kunnen wandelen. Een studenten vereniging is meestal alleen bijbelstudie en dus geen verkondiging.
Verder heeft de studenten vereniging niet de taak van de kerk over genomen. De studenten vereniging moet een aanvulling zijn op de gemeente. En wat mij betreft ook relaties hebben met kerkelijke gemeentes.

btw: welke studenten vereniging zit je?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 dec 2005 12:42

Tijn schreef:Maar jij denkt dus dat een vereniging de kerk niet kan vervangen?

ik weet wel zker van niet
Er zijn niet voor niets gemeentes gesticht
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 03 dec 2005 13:10

In de bijbel kun je lezen hoe Paulus dat deed tijdens zijn reizen en ook wat daar het belang van was.
Handelingen --> e. v.
Ook heb ik wel sterk de indruk dat je als gemeente/kerk meer naar buiten toe kunt uitstralen Matt. 28 (eind) dan dat je dat via een studenten vereniging zou doen.
Laatst gewijzigd door André op 03 dec 2005 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2005 13:11

Vervang de naam Hans maar door Lalagè ;)
Onze vereniging (Ichthus Amsterdam) staat wel open voor niet-christelijke mensen, ik denk dat ik zelfs sneller iemand mee naar de vereniging zou nemen dan naar de kerk. En dat betekent niet dat ik niet naar een zondagse dienst ga, dat doe ik vaak zelfs twee keer (naar twee verschillende kerken), terwijl ik ben opgevoed met een dienst per zondag. Dus de vereniging is dan je gemeente en je gaat naar de kerk voor onderwijs (en voor lekker zingen, wat we op de vereniging natuurlijk ook doen).

Overigens wil ik na m'n afstuderen wel weer actief lid worden van een kerk. Het voordeel daarvan is dat je ook met ouderen, jongeren en mensen met verschillend opleidingsniveau in aanraking komt. Het voordeel van de studentenvereniging is dat je mensen uit verschillende kerken ontmoet.

Een studentenvereniging is handig, omdat je als student vaak in het weekend op verschillende plekken bent. Daardoor is het dan niet mogelijk om elke zondag naar dezelfde kerk te gaan. Ik kwam een tijd geleden op vier plekken in het weekend: bij mij, bij m'n vriend, bij mijn ouders en bij zijn ouders. Dan is het fijn om de studentenvereniging als vaste prik elke week te hebben.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Moet de kerk wel je gemeente zijn?

Berichtdoor hamlap » 03 dec 2005 14:00

Tijn schreef:Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende, is het fout van Hans om lid te zijn van deze vereniging? Het brengt hem immers verder van de kerk waar hij is opgegroeid.

Je bent maar korte tijd van je leven lid van een studentenvereniging. Probeer ook de waarde van je gemeente in te zien, ook als je je er een tijdje wat minder in thuis voelt. Studentenvereniging is niet waardeloos, maar ik kan me niet voorstellen dat een vereniging als doel heeft mensen bij de kerk weg te houden. Dan moeten zij hun doelstelling aanpassen.
In zekere zin is de studentenvereniging zijn gemeente (in de kern van de gemeente van Christus) geworden.

Complete onzin, op een studentenvereniging heb je geen ambten, geen prediking, geen sacramenten, en dat vormt de kern van de gemeente.
Mijn stelling is naar aanleiding van bovenstaand stukje:
"Je hebt geen kerk nodig om een gemeente te hebben"

Onzinnige stelling.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2005 14:22

Hamlap schreef:Complete onzin, op een studentenvereniging heb je geen ambten, geen prediking, geen sacramenten, en dat vormt de kern van de gemeente.

En dat heeft niets met de Bijbelse notie van de gemeente van Christus te maken, maar alles met kerkordelijke richtlijnen. "Waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn..." zegt Christus Zelf.
Daar waar men de Heer belijdt als Zaligmaker, is de gemeente van Christus actief.
Of je geen kerk nodig hebt om een gemeente te hebben - ook daarover valt te twisten.
Er zijn kerkgenootschappen, die er studentenpastoraat op nahouden en er speciaal een studentenpredikant aanstellen, die dus ook diensten leidt. Dat kán heel zinnig zijn en iemand een bredere kijk geven op de kerk dan wanneer hij/zij alleen in eigen kring blijft.
Maar "de gemeente van Christus" is veel breder dan de kerk op zich.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 03 dec 2005 16:18

Riska schreef:
Hamlap schreef:Complete onzin, op een studentenvereniging heb je geen ambten, geen prediking, geen sacramenten, en dat vormt de kern van de gemeente.

En dat heeft niets met de Bijbelse notie van de gemeente van Christus te maken, maar alles met kerkordelijke richtlijnen. "Waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn..." zegt Christus Zelf.
Daar waar men de Heer belijdt als Zaligmaker, is de gemeente van Christus actief.

Dat ben ik dus niet met je eens, en dat doe ik met een beroep op de Schrift en de daarop gegronde belijdenis, namelijk de Ned. Geloofsbelijdens, artikel 30 (zie hieronder). De Kerk moet ambtsdragers hebben, en dat heb je op een studentenvereniging niet.
Artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten.
Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke regering, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moeten zijn, om Gods Woord te prediken en de Sacramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken, dat de ware leer haar loop hebbe, enz.

André

Berichtdoor André » 03 dec 2005 16:27

Riska schreef:En dat heeft niets met de Bijbelse notie van de gemeente van Christus te maken, maar alles met kerkordelijke richtlijnen. "Waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn..." zegt Christus Zelf.
Wsl bedoelt als minimum. :wink:
Maar "de gemeente van Christus" is veel breder dan de kerk op zich.
Klopt, ik denk toch dat we wel veel kunnen lezen in de bijbel over de oprichting van de eerste gemeenten in z o Azië.
Waar ook al wel ouderlingen en diakenen waren, wel is waar werden ze anders omschreven...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2005 17:27

Ach, een studentenvereniging heeft een bestuur, dat zou je ook als ambt kunnen zien ;p Wat Riska zegt, daar kan ik me helemaal bij aansluiten: waar twee of drie samen zijn in Jezus' naam, is Hij in hun midden. Dat ervaar ik ook altijd op kring en dat is erg waardevol!
De Kerk van Christus beperkt zich niet tot een kerkelijke gemeente, maar we horen allemaal bij het Lichaam! De gemeente is enkel een middel om christenen met elkaar in aanraking te brengen, zodat ze samen het Lichaam kunnen vormen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 dec 2005 21:24

Ik denk dat een Gemeente in de vorm van een kerk wel nodig is.
In de bijbel wordt zo duidelijk vermaand dat de ouderen de jongeren moeten onderwijzen.
Het is heerlijk (is mijn ervaring) om met allerlei mensen van allerlei generaties samen dingen te organiseren of mee te maken.

Ook heb ik wel elke week weer een extra verdieping van mijn geloof nodig, of praktisch, of tehoretisch door de preek.

Ik denk dat het aan de ene kant heel eenzijdig is, de kerk als gemeente, doordat je allemaal ongeveer op 1 lijn zit, en dat is op vererniging niet zo, maar aan de andere kant vind ik de studentenvereniging eenzijdig, omdat het over het algemeen genomen 1 generatie is.

Nee, ik vind dat je je in moet zetten in Gods Gemeente, en die Gemeente telt mensen van verschillende leeftijden, en die heeft een vereniging niet, over het algemeen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 04 dec 2005 19:56

De kerk dat ben je zelf .

Kerkorde's zijn welliswaar nuttig maar niet noodzakelijk , vaak zijn ze maar in sta in de weg .

Profetie in de gemeente is belangrijk evenzo schrift uitlegging .

Een supporter van een voetbal vereniging laat het zien . een Kerk ganger laat het vaak afweten .

Wat ik maar wil zeggen dat je uitstraalt in dat wat je bezig houd , een stugge kerkorde straalt vast wel wat uit , een levende relatie veel meer .

En de voorwaarde om lid van een kerk te zijn omdat daar amsdragers zijn straalt ook wat uit , een entousiast getuigend lid in de studenten vereniging heeft ook wat .

Lastig hoor , waar hoor ik bij ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2005 20:31

Ik denk dat wij in deze kerk en kerk uit elkaar moeten houden.
Onder kerk versta ik eigenlijk niet het instituut met kerkordes en toelatingseisen.
Onder kerk versta ik de Gemeente van Christus, die over de gehel aarde is verspreid en waarvan de leden in alle kerkelijke instituten en daarbuiten voorkomen.
Daar waar mensen Christus belijden als Heer en Heiland is er sprake van "kerk" = Gemeente van Christus.

Terug naar “Archief”