Misschien klinkt het een beetje raar. Maar is het perse nodig om als christen lid te zijn van een kerk. Ik zal mezelf verduidelijken door middel van een voorbeeld/ verhaal.
Hans is sinds september een student aan een van de universiteiten in Nederland. Hans is in de kerk opgevoed(maakt niet uit wat voor kerk) en gaat nog wel iedere zondag naar de kerk. Maar doordat zijn studie op 2 uur reizen is, is Hans op kamers gegaan. Hans is een jongen die zeker in God gelooft, hierdoor heeft hij een christelijke studentenvereniging opgezocht. In deze vereniging heeft hij veel medechristenen leren kennen. Hij praat met ze over God en ze zingen(psalmen, opwekking of what ever, doet er niet toe) samen en doen samen bijbelstudie. Hans voelt zich hierdoor zo op zn gemak, dat hij de kerk waarin hij is opgegroeid niet meer zo waardevol vind. Hij gaat nog wel, maar heeft toch meer aan de studentenvereniging dan aan de kerk.
Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende, is het fout van Hans om lid te zijn van deze vereniging? Het brengt hem immers verder van de kerk waar hij is opgegroeid. In zekere zin is de studentenvereniging zijn gemeente (in de kern van de gemeente van Christus) geworden.
Mijn stelling is naar aanleiding van bovenstaand stukje:
"Je hebt geen kerk nodig om een gemeente te hebben"