De beloften in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

De beloften in de bijbel

Berichtdoor Willempie » 11 jul 2003 11:38

Voor wie zijn de beloften in de bijbel? in de eerste plaats voor de bekeerden, maar zijn ze ook voor de mensen die op die beloften vertrouwen en daarin geloven?
Er staat ergens: "al wat gij begeren zult in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." Aan de andere kant denk ik weer: Je kunt jezelf toch niet zomaar allerlei beloften toeëigenen?
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Napoleon
Moderator

Re: De beloften in de bijbel

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2003 11:53

Willempie schreef:Er staat ergens: "al wat gij begeren zult in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." Aan de andere kant denk ik weer: Je kunt jezelf toch niet zomaar allerlei beloften toeëigenen?

dat is nu het mooie van een geloof. wie oprecht tot God zal bidden, die zal Hij het niet onthouden. dat is wat Hij belooft. als je gelooft wat je bidt, dan hoef je je geen beloftes toe te eigenen, dan krijg je alles toegeworpen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 11 jul 2003 12:15

Handelingen 13:26: mannen, broeders, afstammelingen van Abraham, en alle anderen hied die God dienen: en dan begint hij te praten over alles wat Jezus gedaan heeft.

Als Jezus in je hart woont, is alles wat in de bijbel staat voor jou.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 11 jul 2003 12:22

Beloften uit de Bijbel kun je toeeigenen door het geloof. Ook beloften op het eeuwige leven bijvoorbeeld. Deze beloften zijn dus aan ALLE mensen gegeven. Dit blijkt bijvoorbeeld ook duidelijk uit Hebr. 4:1-3 en eigenlijk heel dat hoofdstuk:

1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.

Weet je, je moet eigenlijk Ralph Erskine eens lezen, hier heb je de link:

www.theologienet.nl/documenten/erskine_4preken.pdf

Je moet de preek 'De pleitgrond van het geloof' maar eens lezen, daar gaat het over het toe-eigenen van beloften.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jul 2003 20:49

Maar als je dan nog niet het ware geloof hebt, kun je eigenlijk geen troost krijgen uit dergelijke teksten?
Als er bijvoorbeeld in psalm 42 staat: Maar de Heer zal uitkomst geven, kan ik er nog niet vanuit gaan dat dat ook voor mij bedoeld is.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2003 22:50

Afat82 schreef:Maar als je dan nog niet het ware geloof hebt, kun je eigenlijk geen troost krijgen uit dergelijke teksten?
Als er bijvoorbeeld in psalm 42 staat: Maar de Heer zal uitkomst geven, kan ik er nog niet vanuit gaan dat dat ook voor mij bedoeld is.

Als je op zoek ben zal je vinden. Staat toch in de bijbel.. Dus de Heer zal uitkomst geven. Dit betekent niet dat je moet afwachten tot God in je leven begint.
Want er staat ook een opdracht voor jou in de bijbel: Gelooft!!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2003 22:52

Willempie schreef:Voor wie zijn de beloften in de bijbel? in de eerste plaats voor de bekeerden, maar zijn ze ook voor de mensen die op die beloften vertrouwen en daarin geloven?
Er staat ergens: "al wat gij begeren zult in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." Aan de andere kant denk ik weer: Je kunt jezelf toch niet zomaar allerlei beloften toeëigenen?

Het gaat er niet om om je eigen beloftens toe te eigenen. Maar het gaat er om dat wij hem op zijn woord geloven!!! en het tegenovergestelde is ongeloof!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 jul 2003 12:24

Afat82 schreef:Maar als je dan nog niet het ware geloof hebt, kun je eigenlijk geen troost krijgen uit dergelijke teksten?

Deze belofte is wel een beetje een lastige, dat geef ik toe, maar lees die preek van Erskine eens, daar staat precies in hoe je met beloften om moet gaan. Er zijn ook in het algemeen twee soorten beloften te onderscheiden, absolute en voorwaardelijke beloften.
Bij de absolute hoeft niet eerst aan een bepaalde voorwaarde worden voldaan (bijvoorbeeld geloof), bij de voorwaardelijke is dit wel zo.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 12:28

kootje schreef:Deze belofte is wel een beetje een lastige, dat geef ik toe, maar lees die preek van Erskine eens, daar staat precies in hoe je met beloften om moet gaan. Er zijn ook in het algemeen twee soorten beloften te onderscheiden, absolute en voorwaardelijke beloften.
Bij de absolute hoeft niet eerst aan een bepaalde voorwaarde worden voldaan (bijvoorbeeld geloof), bij de voorwaardelijke is dit wel zo.
hoe ontvang je die absolute beloften dan Kootje? Is dat niet door het geloof?
The one thing you can give and still keep is your word.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 jul 2003 12:31

Maarten schreef:
kootje schreef:Deze belofte is wel een beetje een lastige, dat geef ik toe, maar lees die preek van Erskine eens, daar staat precies in hoe je met beloften om moet gaan. Er zijn ook in het algemeen twee soorten beloften te onderscheiden, absolute en voorwaardelijke beloften.

Ik vind dit een heel lastig punt: als God bijvoorbeeld de moederbelofte geeft in Gen. 3 is dat een absolute belofte. Geloof of geen geloof. Ps. 42 van net, maar de Heer zal uitkomst geven, is dat niet ook een absolute belofte?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 12:32

daar staat precies in hoe je met beloften om moet gaan. Er zijn ook in het algemeen twee soorten beloften te onderscheiden, absolute en voorwaardelijke beloften.
Naar de mening van de Erskines.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 12:32

kootje schreef:
Maarten schreef:

Ik vind dit een heel lastig punt: als God bijvoorbeeld de moederbelofte geeft in Gen. 3 is dat een absolute belofte. Geloof of geen geloof. Ps. 42 van net, maar de Heer zal uitkomst geven, is dat niet ook een absolute belofte?
Misschien wel maar dan is het een belofte waar ik niets mee kan. Mag ik die belofte door het geloof op mezelf toepassen dan heb ik er wel troost van. Je kan zeggen dat beloften absoluut zijn, maar wordt het nut niet slechts dan verkregen wanneer het door het geloof op jezelf toegepast wordt?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 12:34

Nog een vraag kootje, ik heb die preek niet gelezen, maar mmaken de Erskines ook een onderscheid in beloften, nl. voorwaardelijke en absolute? Ik ben dat namelijk nog nooit tegengekomen, terwijl ik best wel een en ander van hen gelezen heb.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 15 jul 2003 13:46

Napoleon schreef:
Willempie schreef:Er staat ergens: "al wat gij begeren zult in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." Aan de andere kant denk ik weer: Je kunt jezelf toch niet zomaar allerlei beloften toeëigenen?

dat is nu het mooie van een geloof. wie oprecht tot God zal bidden, die zal Hij het niet onthouden. dat is wat Hij belooft. als je gelooft wat je bidt, dan hoef je je geen beloftes toe te eigenen, dan krijg je alles toegeworpen.
Elk gebed is in wezen niets anders dan vragen om de vervulling van beloften!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 jul 2003 16:09

Maarten schreef:Nog een vraag kootje, ik heb die preek niet gelezen, maar mmaken de Erskines ook een onderscheid in beloften, nl. voorwaardelijke en absolute? Ik ben dat namelijk nog nooit tegengekomen, terwijl ik best wel een en ander van hen gelezen heb.

Ze maken volgens mij dit onderscheid niet, getuige de preek van Erskine, die zowel bij absolute als voorwaardelijke beloftes tot het pleiten op vervulling aanzet. Je staat dus op hetzelfde standpunt als Erskine! (ik ook wel hoor, maar ik vind het soms een beetje lastig om op vervulling te pleiten van absolute beloftes)

Terug naar “Archief”