De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 jul 2003 14:18

cyber schreef:
blijft de vraag staan in hoeverre de sabbatsrust nog een expliciet gebod is.

de Here God is gisteren en vandaag en morgen dezelfde, er is geen
zweem van verandering, hetzelfde geld voor de Here Jezus

Het gebod om op sabbath te rusten staat in de 10 geboden
evenzo om niet echt te breken, en dat weten we zeker dat dat niet is veranderd
hetzelfde geld voor de andere geboden, daar doen we niet moeilijk over

zon-dag is van oudsher een dag om de zon te vereren, wat gebruikelijk was in het heidendom
en deze zon-dag is dus in de kerk gekomen door Constantijn, en na hem heeft
rome het te vuur en te zwaard bestreden om de zondag in ere te houden
en met de reformatie is jammer genoeg deze dwaling niet onderkent en
daarom is het nog steeds weer reden voor discussie

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=388&postdays=0&postorder=asc&start=195
ik heb geen zin om deze discussie opnieuw te voeren, maar romeinen 14 zou je kunnen opmaken dat de sabbat als gebod afgedaan heeft. hierbij gezien dat het sabbatsgebod een ceremoniëel gebod is dan een zedelijk gebod, en dat de ceremoniële wet over het algemeen als vervuld wordt beschouwd, zou je op die gedachte kunnen komen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 jul 2003 14:24

Als Jezus de derde dag uit Zijn graf opstond, dan RUSTTE HIJ op Sabbat in Zijn graf. ALs nu door Zijn Vader de Sabbat een GEHEILIGDE fag wordt genoemd, waarop Hij rustte van Zijn werk, wat is er dan op tegen dat Jezus op de Sabbat in Zijn graf lag! En welke reden moeten Christenen dan hebben om de Zondag te vieren.

God zegt toch NIET in dat (geheiligde) 4e gebod:

Gedenk de dag der Opstanding van Mijn Zoon,

als Gods Zoon gewoon in Zijn graf lag, op die GEHEILIGDE dag, de Sabbat! Terwijl Jezus ALLES deed wat Zijn Vader (eerst) voordeed of opdroeg; maken vele Christenen van zonwel Jezus als God de Vader een ZONDAAR.

Dat is een beschuldiging, welke Satan al sinds zijn bestaan, God toewerpt. Zie u bent ONRECHTVAARDIG. Waarom praten zovelen (waar de meeste dat ONBEWUST van doen) Satan na!

Op welke wet kunnen deze napraters zich VERONTSCHULDIGEN als God hen MOET mededelen dat wat zij verkondigd habben, NIET onder Gods oordeel kan vallen, omdat het Satans weteten (geboden) zijn.

Tevergeefs eren zij mij........zegt Jezus! Matt 15:7-13

Met andere woorden waarom maken zo velen een LEUGENAAR van Jezus Christus!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 jul 2003 14:30

Cyber schreef (ha die cyber)

@@de Here God is gisteren en vandaag en morgen dezelfde, er is geen

Het gebod om op sabbath te rusten staat in de 10 geboden
evenzo om niet echt te breken, en dat weten we zeker dat dat niet is veranderd

zon-dag is van oudsher een dag om de zon te vereren, wat gebruikelijk was in het heidendom
en met de reformatie is jammer genoeg deze dwaling niet onderkent en
daarom is het nog steeds weer reden voor discussie@@

En zo spoeden wij ons naar Rome, als we de zondagsheiliging van de Tegenstander van God blijven propaganderen als een van Godswege ingestelde (notabene vernaderde) rustdag.

Terwijl de Heilige Stoel in Rome, de "Heilige Vader" zegt dat HIJ wetten en geboden mag veranderen.! Ja, ja Stans Troon op aarde, ik weet inmidels er geen andere uitleg meer voor.

Zo, wat een mooi en apart getuigenis Cyber! Met de rest zul je het ook wel; eens zijn. Cyber en ik kunnen nu al juichen over Babylon! Immers Jezus zelf en de gehele Enegelenschare met de verlsten zullen juichen over de ondergang van hen die Gods wetten (bewust) bleven verontachtsamen!

Wie gaat er nu paarelen voor de zwijnen gooien als de zwijnenstal op instorten staat en de zwijnen de afgrond in zullen tuimelen.! (al eens eerder gehoord)

Groet, Boudewijn

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:31

Cyber:

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd hetzelfde met Zijn volk handelt. Ben je een aanhanger van de bedelingenleer?

Cyber:
Het gebod om op sabbath te rusten staat in de 10 geboden evenzo om niet echt te breken, en dat weten we zeker dat dat niet is veranderd

Hier is nog wel het e.e.a. over te zeggen. Wat ik b.v. steeds mis is de notie dat joodse uitleggers ervan uitgaan dat de Sabbat specifiek aan het joodse volk gegeven is. In Jezus' tijd werd het onderhouden van de Sabbat niet opgelegd aan proselieten. Sterker nog het was een proseliet niet toegestaan de Sabbat te onderhouden.

Cyber:

In het heidendom ja.

Cyber:

Dat is regelrechte onzin. Zo'n 200 jaar voor de invoering van de zondagswet door Constantijn werd de zondag reeds door christenen gevierd.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 jul 2003 14:38

Inderdaad Klaas, de Slang was er al voordat de Christenen de zondag eerbiedigden, juist ja! Maar weet je dat de Slang als portret of crest, ook in het Vaticaan als reliqui wordt bewaard in het museum? Notaben de Slan uit het paradijs wordt als "erestuk" aan de mensen getoond. Horende doof en ziende blind, laat Staan ZIEN waar hij zijn troon heeft en toch nog vergapen zich miljoenen mensen, zich aan de zondigheid van de Troon van de tegenstander.

@@Dat is regelrechte onzin. Zo'n 200 jaar voor de invoering van de zondagswet door Constantijn werd de zondag reeds door christenen gevierd.@@

http://www.tagnet.org/llt/slides.htm

"The Vision of Constantine" St. Peter's, Rome.
Statue of St. Peter. St. Peter's, Rome.
Winged serpent- Egypt.
Winged serpent on King Tut's throne, Cairo, Egypt.
Serpent door handle, St. Mary's Cathedral, San Francisco, California.
Dragon papal crest, Vatican Museum, Rome.
Pope enthroned under the Zodiac, Vatican Museum, Rome.
Solar disc in the crescent moon, from King Tut's tomb, Cairo, Egypt.
Sun symbols, chapel door of St. Ignatius, San Francisco, CA.
SFS, symbols for the number 6, on a monstrance in the Vatican Museum.
Nature spirit on sacred reliquary, Vatican treasury, St. Peter's Basilica, Rome.
Crescent moon mount for wafer on monstrance.
Papal three-tiered mitre.
Mitre worn by Pope John Paul II.
Japanese god of happiness with sun disc.
Angels adoring the child and mother. Note sun discs.
Solar blaze behind Mary's head.
Roman sun-god, relief from Roman baths in Bath, England.
Sun-face in the pulpit of church in Scandinavia.
Sun-face on serpentine pillars of Bernini's canopy, St. Peter's Basilica, Rome.
Statue of Romanized Egyptian Isis with globe.
Christ holding the globe.
Child Jesus holding globe.
Egyptian cross (ankh), symbol of life from the sun.
The globe and cross on papal tiara, Rome.
Giant globe and cross atop St. Peter's Basilica, Vatican, Rome.
Catholic crucifix.
Solar wheel, Assyrio-Babylonian altar.
The Madonna with solar disc behind head, holding solar wheel.
Solar wheel with Egyptian obelisk, court of St. Peter's, Vatican, Rome.
Quetzalcoatl, god of life and death in Aztec and Toltec culture, 1000 A.D.
Flaming heart on Catholic image of Jesus.
Indian Madonna and child, Divaki and Krishna.
Catholic madonna, Mary and child.
King Tut with the crooked augur, or crosier, symbol of power.
Crosier held by Roman Catholic priest.
Lion-headed deity holding the keys, symbol for power over heaven and hell.
The keys of Peter or the Pope.
Assyrian winged god with pine cone, symbol of regeneration.
The Pope with pine cone staff.

Over een Geestelijk Babylon gesproken en de wijn harer Hoererij!

Boudewijn

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jul 2003 14:41

waarom offeren we dan ook nog niet steeds? Etc. Zit dezelfde reden achter. Christus heeft de dienst van offerande vervult.

Het laatste is vollediger dan het eerste.

Geen nieuwe wijn in oude leren zakken.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 jul 2003 14:45

In handelingen 20 staat:
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Met discipelen wordt in het boek Handelingen gelovigen genoemd. Dus de gemeente kwam daar op de 1e dag bijeen (hoewel dat geen sluitend bewijs is voor de zondag ipv de sabbath omdat het ook om een speciale bijeenkomst zou kunnen gaan vanwege het afscheid van Paulus).
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:49

Beste Boudewijn,

Zelfs al zie je de zondagsviering als dwaling dan noch kun je niet zeggen dat deze door Constantijn is ingevoerd. Het is geschiedkunidg gewoon niet waar. Wat mij betreft fantaseer je er een complot van de slang achter maar dat verandert niets aan de feiten.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 14:50

ik heb geen zin om deze discussie opnieuw te voeren, maar romeinen 14 zou je kunnen opmaken dat de sabbat als gebod afgedaan heeft.
het gaat over verdraagzaanheid en geen aanstoot geven in rom. 14

hierbij gezien dat het sabbatsgebod een ceremoniëel gebod

deze zienswijze dat het sabbatsgebod cerimonieel is is geheel nieuw voor mij
is dan een zedelijk gebod, en dat de ceremoniële wet over het algemeen als vervuld wordt beschouwd, zou je op die gedachte kunnen komen.

wel dan kunnen we zondag's gewoon lezen
"Gedenk de zondag..........
of denk je van niet??

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 jul 2003 14:50

Calvin schreef:In handelingen 20 staat:
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Met discipelen wordt in het boek Handelingen gelovigen genoemd. Dus de gemeente kwam daar op de 1e dag bijeen (hoewel dat geen sluitend bewijs is voor de zondag ipv de sabbath omdat het ook om een speciale bijeenkomst zou kunnen gaan vanwege het afscheid van Paulus).

maar wel wordt duidelijk dat hier dus het avondmaal op zondag (of i.i.g. de eerste dag van de week) gehouden werd.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 14:59

Hoi Boudewijn
Cyber schreef (ha die cyber)

uhhhhhhh kennen wij elkaar ??
of interpreteer ik dit verkeerd

Terwijl de Heilige Stoel in Rome, de "Heilige Vader" zegt dat HIJ wetten en geboden mag veranderen.! Ja, ja Stans Troon op aarde, ik weet inmidels er geen andere uitleg meer voor.

Precies, en de Paus noemt zich de plaatsvervanger van Jezus op aarde, de gekheid ten top

Wie gaat er nu paarelen voor de zwijnen gooien als de zwijnenstal op instorten staat en de zwijnen de afgrond in zullen tuimelen.! (al eens eerder gehoord)

Precies

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 jul 2003 15:08

cyber schreef:deze zienswijze dat het sabbatsgebod cerimonieel is is geheel nieuw voor mij

voor mij niet :D maar het lijkt mij toch moeilijk hard te maken dat het sabbatsgebod een zedelijk gebod is. een rustdaggebod zou ik me dan nog wat bij voor kunnen stellen.

is dan een zedelijk gebod, en dat de ceremoniële wet over het algemeen als vervuld wordt beschouwd, zou je op die gedachte kunnen komen.

wel dan kunnen we zondag's gewoon lezen
"Gedenk de zondag..........
of denk je van niet??

ach, wat mij betreft zouden ze dat helemaal achterwege laten, of wordt ik nu heel erg ketters?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 15:16

hoi Klaas

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd hetzelfde met Zijn volk handelt. Ben je een aanhanger van de bedelingenleer?

mee eens God handelt niet altijd hetzelfde met zijn volk, maar is daardoor de sabbat afgeschaft??

Het gebod om op sabbath te rusten staat in de 10 geboden evenzo om niet echt te breken, en dat weten we zeker dat dat niet is veranderd

Hier is nog wel het e.e.a. over te zeggen. Wat ik b.v. steeds mis is de notie dat joodse uitleggers ervan uitgaan dat de Sabbat specifiek aan het joodse volk gegeven is.

en als je dan de lijn doortrekt dan is het OT ook niet voor ons
In Jezus' tijd werd het onderhouden van de Sabbat niet opgelegd aan proselieten. Sterker nog het was een proseliet niet toegestaan de Sabbat te onderhouden.

ja dat klopt, alleen was dat niet volgens de woorden die Mozes sprak tot de Israelieten

Dat is regelrechte onzin. Zo'n 200 jaar voor de invoering van de zondagswet door Constantijn werd de zondag reeds door christenen gevierd.

jawel maar niet in plaats van de sabbat

in het jaar 321
Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 jul 2003 15:19

Zal ik nog geloof vinden op aarde, zegt Jezus.
Satan wordt vernietigd omdat hij de slang was in het Paradijs en in opstand kwam tegen de Almoachtige God. Vaticaan betekent stomweg: Aanbiddin van de Slang. Ik heb de links aangegeven. Neem nu van mij maar aan dat de Slang in geestelijk opzicht regeert in Rome.
Dat is een feit. de aarde is Satans Rijk. Als nu de slang van het paradijs notabene in het centrum van het Vaticaan een plaats van aandacht krijgt,
welk een andere afbeelding zou daar dan voor in de plaats moeten staan, als God de Vader zegt dat we geen Afgodsbeelden moeten maken.
De Slang wil zich aanbeden voelen. Nebukadnessar maakte een Beeld.
Dat Beeld moest worden aanbeden. Het stelde hemzelf voor. Alle mensen die zich laten aanbidden of adoren, zijn werkers van de Duivel. Wij dienen een Geestelijk leven te leiden dat zicht geeft op het Koninkrijk.

De wereld maakt zich een Beeld. In Openbaringen 13 dat een Burgerwetgevende macht en een Geestelijke macht elkaar gaan ondersteunen en elkaar gaan anbevelen bij de wereldbevolking.
Rome bezit ALLE aspecten van de zowel religieuze- alswel Werelds-christelijke normen. Ze zijn verenigd in het centrum van de Troon van Satan. De Paus heeft bekend gemaakt dat geestelijke stromingen in de wereld, die een huis zoeken, hun bescherning vanuit Rome zullen ontvangen. Simonis zegt het zo:

Alle kerken, zijn in feite niet onafhankelijk van Rome, ze zijn SLECHTS gemeentes van de Moederkerk. De Oecumene zal hen daartoe dwingen.
Het kerkrecht komt niet van Jezus (genade) maar van Rome. Simonis zegt het zelf. Hij en zijn medestanders zullen de wereld leiden. Zij zullen van de zondag een familyday maken. Of je nu Moslim, Rooms katholiek, Gerefromeerd, Ned. Hervormd bent, Evangelisch, Anglicaans, WIllow Creek....allen zullen onder Rome vallen. Niet omdat ze geloven, dat doen ALLE mensen. Nee...omdat ze de zichtbare en 'onzichtbare' kenmerken dragen van die kerk.

Allen die het Zegel van de Eeuwige Koning dragen, zullen hun heil in Rome niet kunnen vinden. Dat is juist de reden dat Jezus hen komt halen, want hun Rijk is NIET van deze wereld.

Zie aan: 2 Rijken
2 Tronen
2 Koningen
1 Lam in de Hemel en een Heilige Vader op een Troon
1 Draak op de aarde en een Heilige Vader op een Troon

De 5 maagden die sliepen waren Geestelijk NIET voorbereid (olie)
De 5 maagden die waakzaam waren hadden voldoende olie (Geestelijk voorbereid, zij ZAGEN immers de afgrond, omdat hun licht brandde)

Is niet het licht van God een lamp voor mijn voet en een gids langs mijn pad. De aarde is al in duisternis gehuld. Niet omdat er geen zon of maan meer is, maar omdat velen geen Geestelijk licht meer kunnen brengen in deze wereld. Ziende blind, horende doof! Maar toch is het nog niet té laat, zolang Gods genade (-tijd) mensen aan de voet van het kruis brengen kan.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 15:22

De 5 maagden die sliepen waren Geestelijk NIET voorbereid (olie)
De 5 maagden die waakzaam waren hadden voldoende olie (Geestelijk voorbereid, zij ZAGEN immers de afgrond, omdat hun licht brandde

maar ze sliepen alle tien.

de kern van de sabbath was: overgave aan en vertrouwen op God. Laten we dat gewoon doen.
ps 62:
bij God alleen kom ik tot rust, Hij is mijn behoud

Terug naar “Archief”