wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2005 10:46

spacy schreef:Maar andersom heb ik ook veel dingen leren zien in eigen gemeente die me erg waardevol zijn, zoals een zuivere schiftuitleg, een goede inspanning de prediking niet eenzijdig te houden maar juist de volle breedte te prediken.

Je moet je realiseren dat elke kerk probeert een zuivere schriftuitleg te hebben, behalve misschien de hele vrijzinnige. Daarom vind ik het een beter idee om te kijken of Jezus op nummer 1 staat. Niet de bijbel is het belangrijkste, maar Jezus zelf.

Wat ik trouwens wel twijfelachtig vind aan de vrijgemaakte leer:
* niet-vrijgemaakten mogen niet aan het avondmaal, dat vind ik heel erg
* kinderdoop, hoe onderbouw je dat bijbels? Volwassendoop is veel makkelijker te onderbouwen, als je de bijbel leest zonder vooroordelen kom je daarop uit. Maar goed, dit vind ik niet zo'n ramp hoor ;)
* in de catechismus wordt de paapse mis een verfoeilijke afgoderij genoemd, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 10:57

Je kent de wandel van die mensen niet die aan het avondmaal gaan, daarom is dat zo (ook zo in de Gergem en in heel veel kerken), komt vooral omdat ze/we het avondmaal zien als een teken van een levend geloof.

* kinderdoop, hoe onderbouw je dat bijbels? Volwassendoop is veel makkelijker te onderbouwen, als je de bijbel leest zonder vooroordelen kom je daarop uit. Maar goed, dit vind ik niet zo'n ramp hoor
De volwassendoop is inderdaad Bijbels, de kinderdoop is niet onbijbels maar komt er niet letterlijk in voor. Ik vind de volwassendoop ook 'beter'
* in de catechismus wordt de paapse mis een verfoeilijke afgoderij genoemd, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Dat is niet de vrijgemaakte leer, lees de onderbouwing daarvoor dan ook. Dat is omdat ment gelooft dat het lichaam van Christus dagelijks moet worden geofferd omdat zijn lijden aan het kruis niet voldoende was. En ja dat is verfoeilijke afgoderij (met aanbid de hostie, niet het lichaam van Christus), men verwacht van brood wonderen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2005 15:43

Raido schreef:
Je kent de wandel van die mensen niet die aan het avondmaal gaan, daarom is dat zo (ook zo in de Gergem en in heel veel kerken), komt vooral omdat ze/we het avondmaal zien als een teken van een levend geloof.

Hmz... mijn vriend kreeg een attestatie, een soort verklaring van goed gedrag was dat. Hoe kunnen die ouderlingen dat nou weten? Als hij zich elk weekend had bezopen (ik noem maar wat) hadden ze dat nooit geweten. Hij heeft die mensen misschien eens in de twee jaar gesproken. Je kunt volgens mij beter uitleggen wat het avondmaal inhoudt en dan zeggen dat ieder die daarin gelooft en die deel wil uitmaken van het lichaam van Christus mee mag doen. En denk eens aan Judas, die deed ook aan het avondmaal mee, terwijl Jezus al wist dat hij hem zou gaan verraden. Maar goed, dat is ook een ander topic en dan moeten we daar maar verder praten.

Dat is niet de vrijgemaakte leer, lees de onderbouwing daarvoor dan ook. Dat is omdat ment gelooft dat het lichaam van Christus dagelijks moet worden geofferd omdat zijn lijden aan het kruis niet voldoende was. En ja dat is verfoeilijke afgoderij (met aanbid de hostie, niet het lichaam van Christus), men verwacht van brood wonderen..[/quote]
Dat is een interpretatie van protestanten en ik heb een katholiek dat nog nooit zo horen uitleggen, terwijl ik best een aantal katholieken heb gesproken. Misschien staat het wel in de officiele leer van de katholieke kerk, dat weet ik niet. Maar ik zou noooooit van een andere kerk zeggen dat het een afgoderij is, als ze Jezus als God aanbidden. Maar ook hierover is een ander topic ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 15:48

Zeker zeker, ik heb het ook nog nooit gehoord, het probleem is dat het wel de officiele kerkleer is, als ik in een roomse kerk zou komen zou ik rustig aangaan, wat niet wil zeggen dat ik achter hun standpunten sta.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2005 16:03

Raido schreef:Zeker zeker, ik heb het ook nog nooit gehoord, het probleem is dat het wel de officiele kerkleer is, als ik in een roomse kerk zou komen zou ik rustig aangaan, wat niet wil zeggen dat ik achter hun standpunten sta.

mooi, dan zijn we het eens :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 16:22

Nog snel even; de HC of de vrijgemaakte leer oordeeld niet over de mensen maar over de paapse mis, en ja die is een vervloekten afgoderij :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2005 16:37

haha, het is dat ik je inmiddels wel een beetje ken, Raido ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2005 00:52

Raido schreef:Nog snel even; de HC of de vrijgemaakte leer oordeeld niet over de mensen maar over de paapse mis, en ja die is een vervloekten afgoderij :)

Evenals het sinterklaasfeest :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2005 01:45

Ik vind traditie als afgod erger.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2005 08:19

Lalage schreef:Ik vind traditie als afgod erger.
als je traditie voor God steld is het afgoderij. klopt (geld ook voor muziek, auto's en kleding).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 nov 2005 11:35

Ik vind dat anti-katholieke in de HC soms storend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2005 12:09

Lees je het topic wel Optimel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 nov 2005 12:12

Lalage schreef:Maar ik zou noooooit van een andere kerk zeggen dat het een afgoderij is, als ze Jezus als God aanbidden.

Het probleem met de paapse mis (volgens de leer van de transsubstantiatie) is nu juist dat ze een stukje brood als God aanbidden.

Maareh, het gaat in dit topic om je keuze voor het lidmaatschap van een gereformeerde kerk. Mijn eigen redenen zijn hiervoor: hier wordt gestaan in de traditie van de reformatie (waar het woord gereformeerd vandaan komt): alleen de Bijbel, alleen door genade worden we behouden en alleen door het geloof in Jezus Christus. Waar dat de uitgangspunten zijn (uiteraard met een verdere uitwerking van deze drie punten), daar kan ik me als christen thuisvoelen, want daar staat Christus in het middelpunt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 dec 2005 10:24

Boekenlezer schreef:wat bepaalde jouw keuze op gereformeerd zijn?

Ik ga in op hoe ik de titel van deze discussie las, en niet zozeer op wat je in je openingsverhaaltje vroeg. Dat komt, doordat ik mijn gereformeerd-zijn niet in de eerste plaats ervaar als lid zijn van een bepaald kerkgenootschap, maar meer als het hebben van een bepaalde persoonlijke geloofsovertuiging.
Ik sta dus achter het gereformeerde, omdat ik mij daar inhoudelijk verbonden mee weet. Het spreekt mij aan, om het eens anders te zeggen.
Waarom? Omdat het een geloof is, waar diepgang in zit, zowel emotioneel als rationeel. Het leert ons wie je als mens bent voor God. Het is niet slechts een beetje blij zijn, zo van: 'nou mag ik naar de hemel na dit leven want ik geloof in Jezus'. Nee, dat zou veel te oppervlakkig zijn. Het gereformeerde steekt veel dieper. Het bepaalt ons bij de diepe donkere afgrond waarin we gevallen zijn: het in zonde gevallen zijn, het zonder God zijn. En dat door eigen schuld. Dat is een afschuwelijke realiteit. Maar nou is er in al die misère goed nieuws! En niet maar een klein beetje goed! Het is niets minder dan de redding uit die gruwelijke donkere afgrond! En hoe! God heeft zijn eigen Zoon in de wereld gestuurd, om ons uit die afgrond van eeuwige godverlatenheid te trekken! Die Zoon heeft die onmetelijke straf op zich genomen!
Dat is nauwelijks te bevatten. En het is maar goed dat er niets minder dan een opdracht tot geloofsgehoorzaam ligt die ons met gezag naar Christus verwijst, want hoe zouden we nog naar Hem toe durven gaan als we iets van die huiveringwekkende realiteit van zonde en schuld kennen door het ontdekkende werk van Gods Geest? We zouden het ongepast vinden, en denken dat we niet bij God mogen aankloppen.

Van deze zaken heb ik een klein beetje mogen ondervinden in mijn leven. En ik zeg met opzet: een klein beetje. Want ik kan maar niet loskomen van het gevoel dat ik tegelijkertijd nog zo blind ben in deze zaken.

Bij het zien van die onmetelijke afgrond, en het zien van de verlossing in Christus, wordt je niet maar een beetje blij. Nee, dan komt er een onuitsprekelijke vreugde in Christus, die in geen woorden te vatten is! (I Petrus 1:8)
Het gereformeerde is tweezijdig in zijn beleving:
- het kent verdriet en schaamte over onze zonden,
- en het kent diepe vreugde over onze verlossing in Christus.

Ds. P. de Vries verwoordt ook heel mooi waar het gereformeerde op neer komt, en ik citeer uit zijn boekje Gereformeerd of Evangelisch?:
In datgene wat in onze gereformeerde belijdenisgeschriften wordt verwoord, klopt naar mijn vaste overtuiging het hart van de bijbelse boodschap. Wij moeten niet tevreden zijn met een puur formeel instemmen met de inhoud van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Het gaat er toch om dat wij bij ondervinding mogen weten van de ene troost in leven en in sterven, dat wij de kracht kennen van datgene wat in de gereformeerde belijdenisgeschriften wordt verwoord. Dat is dat wij door genade het eigendom van Christus zijn geworden, omdat wij overtuigd werden, en nog telkens opnieuw worden, van zonde en schuld. Wij mogen dan weten van de kracht van het bloed van Christus, dat van alle zonden reinigt. Wij begeren ons leven in dienst van de levende God te besteden.

Ds. P. de Vries, Gereformeerd of Evangelisch?, blz. 9 & 10.

En de rationele diepgang van het gereformeerde zit voor mij in het grondig onderzoeken van de Bijbel. Onderzoeken wat er in de Bijbel staat, en het nauwkeurig exegetiseren daarvan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2005 13:08

Boekenlezer: de dingen die jij noemt kom ik ook allemaal tegen bij mensen uit de evangelische hoek.

Terug naar “Archief”