Siamese tweeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 jul 2003 07:21

Liesl schreef:Het is natuurlijk vreselijk dat deze twee vrouwen zijn overleden ondanks dat men van tevoren de kans van slagen niet groot achtte.

Maar ondanks dit gegeven weet ik zeker dat de medische wetenschap weer verder uitgebreid is en dat dit voor misschien een volgende keer voordelen kan hebben.

Dat is inderdaad zo, want ook hiervan hebben ze weer geleerd.
Ze hadden het nu eigenlijk een beetje onderschat en gedacht dat het wel iets makkelijker zou gaan.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 09 jul 2003 07:46

Misschien wel wat van geleerd. Maar kan er dan ook iets met de kennis worden gedaan? Het lijkt me dat bij dit soort operaties het altijd moeilijk blijft om van te voren te weten wat er gaat gebeuren. En de basiskennis hebben ze al wel. Alleen is het improviceren op het moment dat de operatie echt begint.

steven30
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steven30 » 13 jul 2003 13:43

Er zal ongetwijfeld wel van geleerd zijn maar ik vind dat op moment van ondergeschikt belang dan dat deze operatie is mislukt. Je moet er toch niet aan denken dat je samen met een broer of zus aan elkaar vast zit en op deze manier door het leven moest?
Ik denk dat ze ondanks het hoge risico van mislukking van de operatie weinig andere keuzes hadden dan zich te laten scheiden, hoewel dit een heel moeilijke beslissing moet zijn geweest.
Het is ontzettend triest dat dit is mislukt en dat zij hun dromen over de toekomst geen gestalte konden geven, en het is ook heel erg voor hun ouders en familie die hun op deze manier moesten verliezen.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 14 jul 2003 09:06

Er zal ongetwijfeld wel van geleerd zijn maar ik vind dat op moment van ondergeschikt belang dan dat deze operatie is mislukt.

Ja maar hoe je het ook wend of keert, het is gebeurd...wanneer is het dan wel van geschikt belang voor jou? Tuurlijk is het raar om hier gelijk aan te denken maar het is de realiteit!
Refoweb is van ons allemaal :p

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 jul 2003 09:48

Ik heb het gevoel dat Siamese tweelingen altijd in niet westerse landen worden geboren. Ligt dat aan mij of is er dan een verband ergens mee te leggen?

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 14 jul 2003 22:35

Citaat:

Folkje en Tjitske de Vries
Folkje? en Tjitske de Vries? werden op 12 juni 1954 operatief van elkaar gescheiden in het Diaconessenhuis? in Leeuwarden. Ze waren de eerste Siamese tweeling waarmee dat in Nederland gebeurde. Ze waren met de buiken aan elkaar vergroeid, maar vanaf de geboorte functioneerden beide lichamen volkomen los van elkaar. Ze wogen samen dertien pond bij de geboorte en de artsen in Leeuwarden stelden direct na de geboorte al vast dat ze een goede kans hadden om gescheiden te worden. De vergroeiing die hen verbond besloeg slechts een oppervlakte van 7 centimeter. De operatie verliep succesvol en beide zussen wonen thans (2003) samen in Amersfoort.

Na lang zoeken vond ik wat informatie over deze siamese tweeling in Nederland. Het komt wel vaker voor in Westerse landen maar dan is de vergroeiing zodanig dat er met "gemak" gescheiden kan worden. Of juist dat het onmogelijk is om gescheiden te kunnen worden. Daar hoor je dan natuurlijk niet zoveel van. Maar precieze cijfers weet ik natuurlijk niet....

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 jul 2003 16:52

Ok het is duidelijk. Ook in het westen komt het voor. Maar is het misschien wel zo dat het tegenwoordig in het westen minder vaak voorkomt? Of wordt er dan zo snel ingegrepen dat er geen aandacht meer aan hoeft te worden besteed in de media?

stippeltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stippeltje » 16 jul 2003 10:44

BJ schreef:
En als het lichaam al aan deze bloeddruk was gewent, waarom zou dat dan opeens problemen opleveren?

Een hoge bloeddruk is heel gevaarlijk. Er komt heel veel druk op de vaten te staan, zodat die op een gegeven moment kunnen knappen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 jul 2003 12:15

Ja dat snap ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat het lichaam er op een gegeven moment aan wend. En dat zou in dit geval best gekunt hebben, omdat het misschien al jaren zo was.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 13:03

BJ schreef:Ja dat snap ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat het lichaam er op een gegeven moment aan wend. En dat zou in dit geval best gekunt hebben, omdat het misschien al jaren zo was.

Volgens mij was het nog niet zo lang zo hoog en twee keer zo hoog is wel errug veel.

stippeltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stippeltje » 17 jul 2003 20:35

BJ schreef:Ja dat snap ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat het lichaam er op een gegeven moment aan wend. En dat zou in dit geval best gekunt hebben, omdat het misschien al jaren zo was.

Je lichaam wend hier nooit aan, de vaten zullen steeds slechter worden, totdat ze "versleten" zijn.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 18 jul 2003 08:44

Het probleem met een siamese tweeling is ook dat als 1 van beide overlijdt de ander automatisch ook doodgaat, omdat allerlei belangrijke delen gedeeld worden. Vermoedelijk hadden beide dames dus niet meer zo heel lang te leven, dus ik kan me goed voorstellen dat ze het risico van de operatie voor lief hebben genomen. Jammer voor ze dat het niet is gelukt.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 21 jul 2003 14:33

BJ schreef:Ok het is duidelijk. Ook in het westen komt het voor. Maar is het misschien wel zo dat het tegenwoordig in het westen minder vaak voorkomt? Of wordt er dan zo snel ingegrepen dat er geen aandacht meer aan hoeft te worden besteed in de media?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik denk niet dat het in het Westen minder vaak voorkomt. Ik denk dat een case met zo'n bijzonder groot risico op mislukken juist de media trekt. En nu is het toevallig niet in het westen maar ergens anders.....

Ja dat snap ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat het lichaam er op een gegeven moment aan wend. En dat zou in dit geval best gekunt hebben, omdat het misschien al jaren zo was

Met een hoge bloeddruk moet je hart ook dubbel zoveel werk verzetten. Dat kan echt fataal zijn wanneer dit te lang duurt. Een lichaam kan er misschien aan wennen maar het heeft wel ernstige gevolgen...

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 21 jul 2003 17:42

Kan het niet zo zijn dat als er hier tijdens een zwangerschap een siamese tweeling wordt geconstateerd dat er dan vaker tot een abortus wordt besloten? Waarmee we hier dus veel minder siamese tweelingen hebben, omdat ze gewoon niet geboren worden?
Zomaar een gedachte die ineens bij me opkomt.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jul 2003 10:10

Het is nu wel gelukt om 2 baby's van elkaar te scheiden.

Terug naar “Archief”