Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 08 jul 2003 16:36

Je kan denk ik als kerk een buitengewoon gastvrije indruk maken door gasten wat positieve aandacht te geven. En als ze onzeker zijn over hoe iets moet ze even te helpen. Andersom is denk ik ook mogelijk...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 08 jul 2003 21:17

Ik denk dat het grootste probleem is dat de gasten niet bekend zijn. Klikt heel stom. Maar daar zit wel het probleem.

Mensen die voor het eerst in de kerk komen als gast gaan vaak niet direct allerlei dingen vragen. En omdat ze niet direct vragen wordt er ook niet direct vanalles aangeboden. Behalve dan misschien zangboekjes. Maar er wordt zeker niet direct de hele liturgie doorgenomen. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat de gasten wel weten hoe het toe gaat in de kerk als die niet vragen.

Als gasten vaker komen is het eenvoudiger om een praatje te maken. En vaak komen gespreken ook pas na de dienst.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

6 8 10

Berichtdoor TheEdge » 08 jul 2003 23:53

Een stafwerker van IFES uit Indonesie leerde me vorige week de volgende handige regel voor als je tegen dit soort problemen aanloopt:

De 6-8-10-regel uit 1 Corinthiers:

6:12-13, 8:9-12, 10:31-33
"Ik mag alles, zegt u. Zeker, maar niet alles is goed voor me. Alles staat me vrij. Maar ik laat me van niemand en niets de slaaf maken. (...) Er moet alleen wel op gelet worden, dat juist de vrijheid waarmee u handelt, de 'zwakkeren in het vlees' geen aanstoot geeft. Door uw kennis gaat deze zwakkeling, een broeder voor wie Christus gestorven is, verloren. (...) Door te zondigen tegen mede-christenen en door hun angstvallig geweten te kwetsen, zondigt u tegen Christus. (...) Wat u ook doet, doe het ter ere van God. Geef geen aanstoot aan Joden, aan Grieken, noch aan de gemeenschap van God. doe als ik: ik maak het iedereen zoveel mogelijk naar de zin, door niet uit te zijn op eigen voordeel, maar op het algemeen belang, met geen ander doel dan dat allen gered worden."

Dit stukje tekst is toepasbaar op vele discussies die Christenen onderling voeren (hoedjes dragen, rok aan, alcohol drinken, varkensvlees eten), maar die nauwelijks met de kern van het christelijk geloof te maken hebben.

(Eigenlijk ben ik het dus gewoon met Klaas eens, op pagina 1 van deze discussie: De gasten moeten proberen zich aan de gemeente aan te passen en de gemeente zich aan de gasten. En er moet respect voor zijn als 1 van beide partijen zich om wat voor reden dan ook niet aanpast.)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2003 13:35

johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?

en ja als je het nou wel gewend ben en ze doen het daar niet, dan moet je het ook maar wel gaan doen??

wij zingen het votum, in de kerk van de plaats waar we op vakantie waren doen ze dat niet, dan moet je dat ook maar doen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ik vind het heel normaal als je je aanpast aan de kerk waar je dan bent!@

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2003 13:37

BJ schreef:
Pim schreef:
johannes1 schreef:wat is votum en groet?

Het votum is volgens mij het 'Onze hulp is in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes...'

De groet is dan het 'Genade zij u en vrede...'

Dacht ik tenminste

Ja hou het hier maar op. Ik heb even gekeken of ik de volledige tekst kon vinden. Maar dat lukt dus niet zo snel.

Voor de duidelijkheid misschien. Votum en groet vind plaats direct na het stilgebed. De predikant spreekt dan ook een zegen uit.

wij zingen als votum: onze hulp is van de Here die, de Hemel, zee en aarde schiep en sindsdien bewaarde!!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 11 jul 2003 19:04

Napoleon schreef:
johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?

omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?

Dit is de eerste keer dat ik hier reageer, ik lees al een poosje mee, maar nu gaan mijn haren echt rechtop staan, wat een gastvrijheid tonen jullie zeg. Geen wonder dat ze 'smiddags wegbleven. Wie van jullie is voor de dienst naar ze toe gegaan en heeft gezegd : Hartelijk welkom in de dienst, bent u hier met vakantie ? Voel u vrij, en gezegende dienst .
Bij ons wordt er door de ouderling van dienst nog voor de dienst bijgezegd: U mag gaan staan en ook blijven zitten, wilt u in de handen klappen bij het zingen, ga gerust uw gang, voel u hier thuis.
Dat is wel even andere koek.
Weest blij in de Heer !

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 jul 2003 21:43

wina schreef:
Napoleon schreef:

omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?

Dit is de eerste keer dat ik hier reageer, ik lees al een poosje mee, maar nu gaan mijn haren echt rechtop staan, wat een gastvrijheid tonen jullie zeg. Geen wonder dat ze 'smiddags wegbleven. Wie van jullie is voor de dienst naar ze toe gegaan en heeft gezegd : Hartelijk welkom in de dienst, bent u hier met vakantie ? Voel u vrij, en gezegende dienst .
Bij ons wordt er door de ouderling van dienst nog voor de dienst bijgezegd: U mag gaan staan en ook blijven zitten, wilt u in de handen klappen bij het zingen, ga gerust uw gang, voel u hier thuis.

Ik weet niet wat je wilt zeggen op de quote, maar vooruit :wink:
Verder hoort een dienst ordelijk te verlopen, als vakantieganger kun je best rekening houden met de gewoonten in de kerk waar je gast bent. Als je veel verschillende gasten in de kerk hebt en iedereen doet wat hij/zij wil en gewent is dan krijg je een mooi zooitje.
Tja en mensen welkom heten is wel eens moeilijk in een kerk met 6000 leden. Veel mensen ken ik niet, leuk om tegen een onbekend lid (voor mij) te zeggen dat hij welkom is en kan gaan zitten waar hij wil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jul 2003 21:47

Bij ons hebben de ambtsdragers en de koster buttons op (wel lelijk, maar herkenbaar) in de kleur die dan bij het kerkelijk jaar hoor (paars of groen meestal). Daar staat 'gastheer' of 'gastvrouw' of 'koster' op. De dominee is wel herken baar in zijn jurk ;p
Aan het begin van de dienst, bij de mededelingen, worden gasten welkom geheten en ze worden gewezen op de mensen met de buttons, voor als ze vragen hebben. Die ambtsdragers staan aan het begin ook al in de hal van de kerk en zeggen tegen iedereen goeiemorgen. Alleen als je bijna te laat bent, dan zijn ze al weg om te bidden. Maar als je te gast bent, zorg je wel dat je op ruim op tijd komt toch ;)
Er is ook altijd koffie & thee na de dienst en als er dan iemand een beetje onhandig om zich heen kijkt, wordt diegene altijd wel door iemand aangesproken.

Ow ik zeg hier 'bij ons' en ik bedoel daarmee dus de SoW-kerk waar mijn papa en mama elke week heen gaan (en ikke niet meer...)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jul 2003 00:08

Dat kan misschien bij jullie in de kerk, maar na de kerk koffie drinken is er niet bij bij ons. Met 2200 mensen is het niet gezellig meer. En ik vind het niet nodig ook. Ach, en buttons voor de kosters hoeft ook niet, onze koster ziet meestal wel dat er gasten zijn en loopt er dan op af.
Ambstdrager zijn gastheren/vrouwen? Is toch de koster?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 jul 2003 08:01

wina schreef:Wie van jullie is voor de dienst naar ze toe gegaan en heeft gezegd : Hartelijk welkom in de dienst, bent u hier met vakantie ? Voel u vrij, en gezegende dienst .

Ik neem aan dat onze koster zeker naar ze toe gegaan is in de hal. Doet hij bij eigenlijk alle gasten. Maar mensen willen dan meestal zelf snel doorlopen. Dus houd het gesprek op bij het aangeven dat we gebruik maken van het liedboek voor de kerken en schriftberijmingen. En als ze die niet bij zich hebben dan geeft hij die. Je gaat vlak voor de dienst, want vakantiegangers zijn vaak laat, niet een uitgebreid gesprek voeren.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 08:23

Vrij simpel: je bent er te gast, net als bij mensen waar je gaat eten. Ik vind het vrij arrogant om het dan niet te doen. Wanneer mijn vriendin en ik bij sommige familieleden naar de kerk gaan, hangt er een bordje in de hal met daarom de boodschap dat vrouwen een hoedje op moeten. Wij zijn eens geweigerd toen zij geen hoedje bij zich had. Ik vind het, hoewel ik sommige regels op zich onzin vind, toch uit beleefdheid goed om je aan te passen, en dat geldt niet alleen van 'licht' naar 'zwaar', maar ook omgekeerd.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Aanpassen oke, maar zo'n bordje schrikt alleen maar af. Mensen die voor de eerste keer komen en geen hoedje bij zich hebben gaan dus maar snel weg, want ze zijn niet welkom. Ik vind dit nu niet getuigen van evangelisatie. Laat iedereen die in de kerk wil komen binnen, hoedje of geen hoedje, alto, gothic, buitenlander, enz...
Als ze blijven komen zullen ze zich vanzelf aanpassen, want niemand voelt zich fijn als eenling.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 11:33

joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!

t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.

nou, ik vind dit nog steeds een erg mooie reactie van mijzelf.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 12 jul 2003 11:53

joris schreef:
joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!

t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.

nou, ik vind dit nog steeds een erg mooie reactie van mijzelf.

Mwaha Joris, klink vol evangelisch :mrgreen:

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 14 jul 2003 10:44

Cor schreef:Mwaha Joris, klink vol evangelisch

Is dat erg dan??? ik ben het helemaal met Joris eens.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Terug naar “Archief”