Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 27 sep 2005 19:40

janneke4 schreef:hey! ik ga nu naar 5 vwo en wil na deze opleiding ook de zorg in! het lijkt me zo geweldig om met mensen om te gaan en als ik jullie verhalen lees, is het ook heel gevarieerd werk! studeert hier iemand medicijnen?is dast een leuke studie? ik heb gehoord dat het heel zwaar is, maar ik ben er wel over aan het nadenken...

succes allemaal met jullie patienten :wink:

Geneeskunde is echt super leuk! Teminste, het begint altijd een beetje droog maar ut wordt steeds leuker! :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 okt 2005 08:48

Zo, hier ben ik ook weer is.

Hoe is het bij jullie op jullie werk?
Bij ons kan je erg goed merken dat de blaadjes gaan vallen.
Op bijna elke groep is het onrustig. Bijna dagelijks komt er nu wel een
agressie incident voor.

Veel succes allemaal met werken!

(ik geniet nog tot en met donderdag van mijn vrije dagen)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 okt 2005 15:48

Gerdien B. schreef:Hoe is het bij jullie op jullie werk?

uhm.... gewoon GAAF!!
Kben nu bezig met een stage op een somatiek afdeling in een verpleeghuis. Heel leuk werk (maar niks voor de toekomst) alleen het is erg zwaar. van de 9 mensen die we nu hebben kan er 1 zelf lopen.. daarnaast hebben er een paar nogal claimend gedrag... dus dat kan soms heftig zijn.. maar ik kan er veel leren en dat gaat boven alles. Ik kan het er nog wel ff uithouden :lol:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 okt 2005 09:41

Bij mij is het ook goed!!! Heel erg afwisselend en net als bij jouw Gerdien, erg onrustig.... Ik heb in de 4 weekjes dat ik er werk aardig wat agressie gezien.

Werkse allemaal, ik mag vanavond weer :P

Hannekuhh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannekuhh » 14 okt 2005 20:06

Voor de afwisseling: ik ben bezig met een opleiding voor Doktersassistente! Heel leuk en heel afwisselend! De opleiding duurrt 16 maanden, dus tot dec. 2006. In januari hoop ik tot feb. stage te lopen in een ziekenhuis, waarschijnlijk het Ikazia en dan in mei/juni nog 1 in een huisartsenpraktijk. En dan de laatste in nov/dec 2006!

Volgens mij kwam dit nog niet voor toch?

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 14 okt 2005 20:30

Nou bij mij zijn er ook heel wat blauwe plekken en klappen gevallen de laatste maand Gerdien en Lammetje... Maar nu opt moment gaat het weer heel goed.. Hebben tijdelijk extra diensten dr bij om het wat beter te laten verlopen.. Zodat we extra aandacht hebben voor alle bewoners.. Hoe gaan jullie om met agressie? Hebben jullie ook speciale manieren om iemand rustig te krijgen ofzo??
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 okt 2005 12:40

Gister moesten we iemand uit de separeer eten geven, die cliënt wordt dan in een laken gewikkelt zodat ze niet kan slaan en schoppen. Dat helpt wel goed! Maar het is en blijft soms onmenselijk hoor...

Verder probeer ik agressie zo veel mogelijk positief te benaderen zodat de cliënt ipv gaat gooien opeens gaat stoeien met mij. Dit helpt regelmatig, krijgen ze toch die aandacht alleen dan op de positieve manier.

Nou vanavond weer werken, succes allemaal!!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 okt 2005 16:33

jan10e schreef: Hoe gaan jullie om met agressie? Hebben jullie ook speciale manieren om iemand rustig te krijgen ofzo??

We hebben geen speciale manier.
wij reageren echt per persoon verschillend. De 1 gaan wij flink tegen te keer door hem flink op zijn kop te geven. Dan dimt hij gelijk in.
De volgendee begeleiden we met 2 man naar zijn kamer en mag daar verder uitrazen achter slot.

De agressie valt nog mee. Alles is op moment daarin onder controle.

Alleen 1 bewoner heeft iets heeeeeel vaags. Niemand bij ons kent het of weet wat het kan zijn.
Overdag gaat het vrij goed. Zo rond een uur of 6 -7 uur zakt hij in. Kijkt heel wazig uit zijn ogen. Kan geen woord meer uitbrengen. Kan ook niets meer doen. Zelfs naar de wc gaan lukt hem dan niet eens. Terwijl hij normaal veel zelf kan doen.
Echt heel vaag is het. Arts weet ook niet wat het is. dus hij gaat van de week met spoed verder op.

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 20 okt 2005 11:53

NOu bij ons doen we het dus zo...
Als die bewoner dus ons slaat of iets dergelijks, of zelf hevig automutileert, dan geven we haar een TimeOut.. (TO) Dan pakken we haar bij de schouder, en ff n zetje zodat ze op de grond zit. Als ze erg onrustig is, en probeert nog te gaan slaan dan pakken we haar armen ook en doen die op haar rug.. Zo blijft ze dan n tijd zitten totdat ze rustig is.. Pas dus wel een uur met haar op de grond gezeten voordat ze n klein beetje rustig was..
Dit kan dus wel een paar keer op n avond gebeuren.. Alleen ist probleem dat ze eiglijk ni bij ons op de groep pas, omdat we alleen maar n hele rustige groep hebnen en zij dat dus eiglijk ni is ;)
Maar we gaan nu proberen om n andere manier te vinden om het minder te krijgen.. Tis iig wel lastig.. en ook voro jezelf als je geslagen of geknepen word..
En wat jij ook zei Lammetje... tis eiglijk heel onmenselijk als je met haar op de grond zit.. som smoet je half bovenop haar gaan zitetn omdat ze anders zo weer staat, enorme kracht heeft ze in haar lijf!!

Ben benieuwd naar jullie reactie!!
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2005 10:57

jan10e schreef:En wat jij ook zei Lammetje... tis eiglijk heel onmenselijk als je met haar op de grond zit.. som smoet je half bovenop haar gaan zitetn omdat ze anders zo weer staat, enorme kracht heeft ze in haar lijf!!

Als je met je gevoel naar zulke situaties gaat kijken is het niet echt menswaardig.
Probeer juist in zulke situaties professioneel te kijken. Wat als dat de enige manier is om agressie te voorkomen of te lijf te gaan? Het vreemde is dat vaak de handelingen, die wij mens onwaardig vinden, heel goed werkt. Zij vinden daar rust bij.

Als ik jou verhaal zo lees over deze persoon, kwam bij mij gelijkk op:
Waarom begeleiden jullie haar dan niet naar een Time Out (sepereer) of naar haar kamer? Dan kan ze daar tot rust komen. Zit er ook niemand aan je verder te plukken, want dat kan juist ook meer agressie opwekken. Daarbij scheelt het jouw waarschijnlijk spierpijn :wink: en veel energie bespaar je.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2005 20:24

ik hoop volgend jaar de opleiding weer op te pakken of terwijl weer op (bijna) opnieuw te beginnen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 nov 2005 20:34

leuk evelien!! suc6 drmee
welke precies??
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 nov 2005 20:46

hmm.. weer even melding!
ik ben nog met mn stage bezig... nog steeds super leuk!!!
Alleen we hebben dan last van de griep, dat is echt niet leuk :| (vooral niet als je er ook nog door aangestoken word)
Ook aan de mensen kun je zien dat het grieptijd word, verschillende gaan hard achteruit. En als je er dan ook nog voor moet vechten dat een zorgvrager in zn laatste dagen niet overgeplaatst word..... best wel heftig dus!! Maar goed om van te leren..
Inde thuiszorg (waarik als oproepkracht werk) is het ook goed! genoeg werk te doen. Toen ik vanmorgen weer werkte was het goed te merken dat ook hier de griep begint te komen!

Dus kortom: alls gaat nog supers... alleen tis erg druk. Op mn stage lopen we ons zelf voorbij te hollen. Niet normaal meer soms.... Maar goed... ik geef er niet om :wink:

Hoe is het bij jullie? Ook zo'n last van de griep?? Alles nog onder controle?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 nov 2005 19:37

Heb het erg goed naar mijn zin op deze afdeling!!! Soms ook wel eng, loop nu ook mee als het alarm gaat... je weet dan nooit wie en wat je aantreft.
Vandaag ook, lag een meid die weg was gelopen bij de ab in de gang, de activiteiten begeleidster had alarm geslagen omdat deze cliënt erg suïcidegevaarlijk is.
Kwamen wij er aan rennen (we wisten om wie het ging, deze cliënt kan nml ook heel erg agressief doen, wurgen ed).
Staan er echt een stuk of 15 mensen omheen, dat was haar bedoeling natuurlijk, zij heeft dr aandacht weer gehad :P
Achteraf erg hard gelachen met deze cliënt, ze lacht er zelf het hardste om!

Of een uitspraak van een cliënt die erg veel praatte. Mijn collega zei tegen hem: joh eet es ff door, je moet niet zoveel praten. Zegtie: Ik praat toch met mijn eigen mond :lol:

Maarja, nog maar 3 maandjes en ik mag weer naar een volgende afdeling!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 nov 2005 13:25

leuk voorbeeld lammetje!1

nou ik wou dat ik november en december verlof had aangevraagt :?

Ze zijn een nieuw systeem aan het instaleren oop de groepen. Hadden ze de alarmen ook uitgeschakeld. dat hadden ze wel aan zo'n kantoormiep doorgegeven maar die had het niet aan de groepen doorgegeven.
Dus ik was al langer blijven werken omdat de groep erg druk was omdat er 5 kerels van dat instalatie bedrijf op de groep rondliepen.
Kwam mijn collega in panniek. Een bewoner had haar in haar nek gegrepen en zze sloeg alarm maar er kwam niemand (wat later dus leek te kunnen kloppen :x ). Dus maar net zolang geschopt tot hij losliet en hem ff opgesloten op zijn kamer.
Hele drama's tuuk. met 3 man op die groep gebelven ipv 1 iemand.

Nu zijn ze ook met een nieuw nacht afluistersysteem bezig. Werkt ook nog neit echt heel goed. Op een andere groep was een bewoonster gevall op een plek waar net geen camera hing. Heeft daar 2 a 3 uur gelegen :o

en nu de sinterklaas en kerst tijd weer. Totale chaos op degroep. Medische dingen komen er bij. ruzie dmet de arts over afbouw medicatie.

oftewel: ik neem volgend jaar verlof in deze tijd als het kan :mrgreen:

Terug naar “Archief”