Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 15:46

Pim:
Als iemand niet eens weet dat er voorafgaand aan de dienst een verkleedpartij dient plaats te vinden, mag een kerk niemand wegsturen. Sowieso niet trouwens.

En als je het als kerk dan zo ontzettend belangrijk vindt dat vrouwen een hoedje dragen moet je zorgen dat je wat reserve-exmplaren klaar hebt liggen voor eventuele gasten. En als gast moet je er dan ook geen stennis van maken als men je verzoekt zo'n ding te dragen (tenzij de luizen zichtbaar over de rand lopen uiteraard ;-))

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 15:49

Inderdaad, bij synagoges hebben ze volgens mij ook keppeltjes liggen aan het begin, voor als je er zelf geen hebt (als je mannetje bent tenminste).

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 16:13

kurtyo schreef:Dat klopt wel, maar ik was laatst ergens waar een meisje kwam die niet wist dat het normaal was een hoed te dragen. En weet je: ze mocht de kerk niet in...

Ik ben ook weggegaan...

Dat is weer een andere zaak. Maar als je het WEET. En als je het zelf niet weet dan vind ik dat je niet geweigerd mag worden. Asielzoekersvrouwn worden toch ook niet (de 1e keren) geweigerd zonder hoofddeksel? (bij ons trouwens niet)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 jul 2003 16:16

Klaas schreef:Pim:
Als iemand niet eens weet dat er voorafgaand aan de dienst een verkleedpartij dient plaats te vinden, mag een kerk niemand wegsturen. Sowieso niet trouwens.

En als je het als kerk dan zo ontzettend belangrijk vindt dat vrouwen een hoedje dragen moet je zorgen dat je wat reserve-exmplaren klaar hebt liggen voor eventuele gasten. En als gast moet je er dan ook geen stennis van maken als men je verzoekt zo'n ding te dragen (tenzij de luizen zichtbaar over de rand lopen uiteraard ;-))

Klaas

Bij ons in de kerk hebben ze petjes voor als je geen hoedje hebt, deze krijg je door de koster aangereikt. Nu hebben we 2 kosters en de ene zegt over mensen die geen hoedje dragen of in een broek komen "Dat doen ze om mij te pesten". :cry: Ook zag ik laatst dat hij gauw de deur dicht deed toen er een bepaalde groep een beetje voor de deur stond te wachten. De andere benaderd deze mensen altijd heel netjes.
Maar het gedrag van de boze koster is ook wel een beetje te begrijpen want toen tijdens de diensten de deuren nog niet op slot gingen kwamen de mensen gewoon de kerk binnen en gingen foto's maken in de kerk onder de dienst. Was natuurlijk ook reuze onbeleefd.

Verder vind ik dat je je gewoon aan moet passenaan een andere kerk, is wel eens moeilijk, maar dan kijk ik maar een beetje wat anderen doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jul 2003 16:21

Ik vind het, hoewel ik sommige regels op zich onzin vind, toch uit beleefdheid goed om je aan te passen, en dat geldt niet alleen van 'licht' naar 'zwaar', maar ook omgekeerd.

Bedoel je daarmee dat mensen geen zwart pak (zwaar naar licht) mogen dragen? :lol:

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jul 2003 16:23

Bij ons in de Gereformeerde gemeente is het voorgeschreven dat vrouwen en meisjes een hoed dragen. Soms komt er wel eens een vrouw in de kerk met een broek aan, zonder hoed, e.d., maar niemand houdt haar tegen. Deze mensen hebben toch ook een ziel? Het is al erg genoeg dat de drempel van de kerk nogal hoog is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2003 16:28

Wat als je er van overtuigt bent dat iets niet to eer van God is?
Moet je dan toch mee doen?

Ik denk het niet, je hoeft geen verantwoordelijkheid af te leggen tegenover de kerk maar wel tegenover God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 07 jul 2003 17:18

Ik vind dat je je gewoon moet aanpassen in de kerk waar je komt, maakt niet uit of het in Nederland is of in het Buitenland.

Bij ons in de GerGem lijkt alles heel strak staan onder het bidden en hoedje op, maar als er vreemden komen, zorg dan wel dat je gast vrij ben en leg ze vooral geen regels op, dan heb je de grootste kans dat ze nog eens terug komen, zo is het bij ons in de GerGem

Ik kom nog wel eens als vreemde in een andere kerk, ik pas me gewoon aan en als ik het niet prettig vind blijf ik zitten of onder het zingen houd ik m'n mond, maar dat komt haast niet voor, zeg maar bijna nooit.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 17:38

Ben het over het algemeen wel met de mensen eens die vinden dat je je aan moet passen aan de kerk die gastvrouw is. Echter er zijn grenzen.

Toen ik vorige week in een pinkstergemeente was ben ik bijvoorbeeld niet mee gaan vallen toen de overige kerkgangers dat wel deden..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2003 18:14

Chloë schreef:Toen ik vorige week in een pinkstergemeente was ben ik bijvoorbeeld niet mee gaan vallen toen de overige kerkgangers dat wel deden..

en wat is daar de achterliggende gedachte achter a.i.v.m.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 18:34

Waarachter? Achter dat niet meedoen? Ik geloof simpelweg niet dat dat tot Gods eer is. Dus waarom zou ik het dan doen?
Voor die pinksterblommen zelf is het wel tot Gods eer (denk ik), dus zij moeten het gewoon wel doen.

Wat ik maar bedoelde te zeggen is dat je je niet in alles aan hoeft te passen, m.i.

Groetjes, Chloë

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 07 jul 2003 18:42

Wat trouwens wel grappig is in dit verband, is dat bij ons in de kerk regelmatig een vrouw komt die gaat staan tijdens het bidden, terwijl dat absoluut niet gebruikelijk is. Alleen (een gedeelte van) de mannen doen dat.

Het valt dus goed op, maar ze doet het wel discreet (en bovendien is ze geen Nederlandse). Volgens mij heeft er niemand in de gemeente echt een probleem mee.

Ik denk dat de totale houding van iemand belangrijk is.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 19:09

caprice schreef:
Ik vind het, hoewel ik sommige regels op zich onzin vind, toch uit beleefdheid goed om je aan te passen, en dat geldt niet alleen van 'licht' naar 'zwaar', maar ook omgekeerd.

Bedoel je daarmee dat mensen geen zwart pak (zwaar naar licht) mogen dragen? :lol:

Grapjas! Waarschijnlijk snap jij best wat ik bedoel :D :D

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 08 jul 2003 08:16

Als "pinksterblom" buurt ik incidenteel wel eens in een gereformeerde kerk. Ik let er dan wel op hoe ik me kleed. Ga dan netter gekleed dan naar mijn eigen gemeente, omdat ik weet dat er in de gereformeerde kerk meer waarde aan wordt gehecht. Een rok en een hoed is in die gemeente overigens niet gebruikelijk.
Ja en dan ga ik ook staan en zitten als de rest dat ook doet. Ik pas me aan.

Enne Chloë, ik ben nog nooit omgevallen hoor :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jul 2003 08:27

:mrgreen:

Ik vind uiterlijkheden niet zo belangrijk, ik vind het belangrijker dat je als kerk/gemeente gastvrij bent en dat je zorgt dat een gast terugkomt of goed ontvangen word en dat je nadien met ze gaat praten. Ik vind dat veel orthodoxere kerken daar in gebreke blijven.

Terug naar “Archief”