Nadere Reformatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Nadere Reformatie

Berichtdoor Raido » 25 nov 2005 09:35

Ik vraag mij wel eens af waar de Nadere Reformatie nou eigenlijk voor nodig was. Was de leer van de reformatie niet gewoon de goede leer en moest deze nog verder uitgediept worden?

Ben ik de enigste op refoweb die zich wel eens afvraagd wat hij/zij daar nou eigenlijk mee moet. In mijn ogen is de Nadere Reformatie/Pietisme/Puriteinen iets raars, wat moet ik er mee? wat is het nou eigenlijk? Waarvoor diende het? Zijn we er beter mee?

In de Ellips stond eens een artikel over Mystiek, naast de bekende stromingen als de Gnostiek en wat zweverige esoterische vormen van het christendom werd de Nadere Reformatie (niet met die woorden) als mystiek aangeduid door de nadruk op de bevinding. In het verlengde hiervan ligt ook nog een vraag.. Verlangen wij (als bevindelijk gereformeerden) niet (te) vaak naar een Paulusbekering (krachtdadig ingrijpen/mystieke ervaring)?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Re: Nadere Reformatie

Berichtdoor elbert » 25 nov 2005 09:53

Raido schreef:Ik vraag mij wel eens af waar de Nadere Reformatie nou eigenlijk voor nodig was. Was de leer van de reformatie niet gewoon de goede leer en moest deze nog verder uitgediept worden?

Ja, en dat is wat de nadere reformatoren ook voorstonden.

Raido schreef:Ben ik de enigste op refoweb die zich wel eens afvraagd wat hij/zij daar nou eigenlijk mee moet. In mijn ogen is de Nadere Reformatie/Pietisme/Puriteinen iets raars, wat moet ik er mee? wat is het nou eigenlijk? Waarvoor diende het? Zijn we er beter mee?

Het probleem na de reformatie was, dat veel mensen het wel geloofden: men ging naar een gereformeerde kerk, liet z'n kinderen dopen, ging aan het avondmaal enz., terwijl het leven niet altijd gereformeerd werd. In de ogen van de nadere reformatoren was het meestal buitenkantgeloof, burgelijk geloof i.p.v. geloof dat in het hart leefde. Daar kwam dan ook de nadruk op te liggen in de nadere reformatie, met dus de nadruk op het bevindelijke geloven.

Raido schreef:In de Ellips stond eens een artikel over Mystiek, naast de bekende stromingen als de Gnostiek en wat zweverige esoterische vormen van het christendom werd de Nadere Reformatie (niet met die woorden) als mystiek aangeduid door de nadruk op de bevinding. In het verlengde hiervan ligt ook nog een vraag.. Verlangen wij (als bevindelijk gereformeerden) niet (te) vaak naar een Paulusbekering (krachtdadig ingrijpen/mystieke ervaring)?

Bevinding heeft als het goed is niets met gnostiek en esoterie te maken, maar wel met waarheid in het binnenste (Ps. 51:8 ).
En wat de Paulusbekering betreft, het is niet iets om je op te beroemen als dit voor ons nodig zou zijn. Zie ook http://real.solcon.nl:8090/ramgen/2005- ... -dienst.rm ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 nov 2005 10:06

Ik ga even in op de bevinding. Bevinding volgens Calvijn

“Deze vroomheid (hij noemt het dus een vroomheid) is de met liefde tot God verbonden eerbied, welke kennis van Zijn weldaden wekt”. De bevinding wordt hier dus gekenmerkt met “eerbied”.

“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt.

mys·tiek1 (de ~ (v.))
1 hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel
2 de leer van dit streven

eso·te·ris·me (het ~)
1 esoterie
2 neiging tot groepsvorming van ingewijden => esoterie

Ik zie daar toch echt wel wat linkjes..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2005 14:22

Hm de Nadere Reformatie was niet verkeerd.... en ik denk ook wel noodzakelijk. Er was een beetje de klad in gekomen.... helaas is men hier in doorgeslagen en is van geloof/wedergeboorte/ellendekennis etc. een karikatuur gemaakt.... de statistieken over het aantal bezoekers aan de avondmaalstafels bevstigen dit.

Kortom, het is weer tijd voor een nadere reformatie..... weer terug naar het woord en waar de reformatoren voor stonden... en naar de bijbelse lijn. Helaas lijkt dat er niet in te zitten omdat men niet meer kritisch naar zichzelf kijkt, en dus ook niet open staat voor kritiek. Mensen die die foute aanwijzen en roepen om verandering op dat punt, worden rustig onder censuur geplaatst.... de conservatieve en te progressieve mensen worden met de nek aangekeken en soms zelfs de gemeente uit gewerkt...

Tja... hoe dan verder? Ik zie het soms somber in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2005 10:49

Raido schreef:Ik ga even in op de bevinding. Bevinding volgens Calvijn

“Deze vroomheid (hij noemt het dus een vroomheid) is de met liefde tot God verbonden eerbied, welke kennis van Zijn weldaden wekt”. De bevinding wordt hier dus gekenmerkt met “eerbied”.

“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt.

mys·tiek1 (de ~ (v.))
1 hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel
2 de leer van dit streven

eso·te·ris·me (het ~)
1 esoterie
2 neiging tot groepsvorming van ingewijden => esoterie

Ik zie daar toch echt wel wat linkjes..

be·vin·ding (de ~ (v.), ~en)
1 waarneming na onderzoek => conclusie
2 [prot.] persoonlijke geloofservaring

Het verschil tussen bevinding (mystiek is dus een iets ander woord) en esoterisme, is dat de bevinding voortkomt uit een leven met God, en esoterisme enkel zichzelf of de groep waar men deel van uitmaakt tot doel heeft.

Bevinding komt dus daar voor, waar er met God wordt geleefd. Daar waar je met iemand samen leeft, leer je die persoon ook steeds beter kennen (bijvoorbeeld als je met elkaar getrouwd bent). Zo is dus ook het leven met God: hoe meer je met Hem leeft, hoe beter je Hem leert kennen, hoe meer je ook van Hem ervaart (bevindt).

De enige plaats in de SV waar het woord bevinding in voorkomt, is Rom. 5:4, waar staat dat de lijdzaamheid bevinding werkt, en de bevinding hoop. Bevinding is dus het proefondervindelijk vaststellen/ervaren, dat God waarachtig en trouw is, dwars door alle (soms moeilijke) omstandigheden in het leven heen. Als je dat ervaart, dan wekt dat de hoop in het hart, dat Hij ook zal voltooien wat Hij met je is begonnen. Bevinding is dus een hoopvolle zaak!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 10:59

Ja dat klopt, maar bevinding zoals dat in mijn kerk wordt geleerd is iets onmetelijk groots, zo ervaar ik het ten minste. Een soort van godsontmoeting van aangezicht tot aangezicht..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2005 11:03

Raido schreef:Ja dat klopt, maar bevinding zoals dat in mijn kerk wordt geleerd is iets onmetelijk groots, zo ervaar ik het ten minste. Een soort van godsontmoeting van aangezicht tot aangezicht..

Op zich is dat een rijke zaak, maar het is niet de bedoeling om het tot een afschrikwekkend iets te maken.

Als je iemand leert kennen, ken je hem of haar toch ook niet meteen door en door? Zo gaat het ook met de kennis van God: dat moet dus groeien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 11:12

Maar heel concreet, ben je bekeerd als je God niet kent door de bevinding (op de manier zoals die beschreven heb), dus met vierschaarervaringen, donder en bliksem?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2005 11:27

Raido schreef:Maar heel concreet, ben je bekeerd als je God niet kent door de bevinding (op de manier zoals die beschreven heb), dus met vierschaarervaringen, donder en bliksem?

Ehm, je bedoelt een zgn. Paulusbekering? Volgens de Bijbel is dat niet de norm, al kan het wel zo gaan (inclusief vierschaarervaringen, donder en bliksem). Maar het kan ook geleidelijker.

Wat je wel kunt zeggen van elke echte bekering is het volgende:
- er is een besef van eigen onwaardigheid en zondigheid, van God op het hoogst misdaan te hebben.
- er is een aangrijpen van Christus en Zijn verdienste in het geloof
- er is een oprecht verlangen om God te dienen uit dank voor de door Hem verleende genade

(kortom: ellende, verlossing en dankbaarheid).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 11:29

Nou ja Paulusbekering... een vierschaarervaring is binnen de gergem naar mijn weten opgewaardeerd tot kerkleer. Ik weet het gewoon niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2005 19:36

Als je zo'n bekering als Paulus hebt mag je ook wel zo'n leven als hem hebben.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 dec 2005 23:50

Raido schreef:Ja dat klopt, maar bevinding zoals dat in mijn kerk wordt geleerd is iets onmetelijk groots, zo ervaar ik het ten minste. Een soort van godsontmoeting van aangezicht tot aangezicht..

Raido, ga eens op prekenweb.nl de lezingen van ds. Vreugdenhil beluisteren over "bevinding". Dat is ook jouw kerkverband, maar ongetwijfeld wel een eye-opener!
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2005 08:48

caprice schreef:Als je zo'n bekering als Paulus hebt mag je ook wel zo'n leven als hem hebben.
Voor of na zijn bekering, qua zondigheid, foute keuzes en keuzes expres tegen God ben ik erger dan Paulus.

Raido, ga eens op prekenweb.nl de lezingen van ds. Vreugdenhil beluisteren over "bevinding". Dat is ook jouw kerkverband, maar ongetwijfeld wel een eye-opener!
Dank je, ik had dit gelezen

http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... anders.doc is ook van hem :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2005 18:15

Ik denk dat de leer van de reformatie goed was, maar dat mensen er in de loop van de tijd verkeerd mee om zijn gegaan... Misschien heb je, net als dagelijkse bekering, ook wel regelmatig weer reformatie nodig... want reformatie houdt in: Terug naar het woord, terug naar de bijbel. Daarom was de Nadere Reformatie volgens mij niet verkeerd.... alleen hadden daarna nog een hoop reformaties moeten komen, want men is soms heel ver van de bijbel afgedwaald, maar ziet dat helaas niet meer... men denkt dat ze heel bijbelgetrouw bezig zijn..... maar men is dat op sommige punten helemaal niet meer. Waar de nadere reformatie vooral gericht was op mensen die te gemakkelijk over het geloof waren gaan denken, mag er nu wel een nieuwe reformatie komen omdat men er te moeilijk over is gaan denken.... Er zijn mensen die de noodzaak daarvan inzien.... Maar als ze dat aangeven in een boek bijvoorbeeld, worden ze onmiddelijk onder censuur geplaatst, de toegang tot het avondmaal ontzegd etc.

Tja, wat als de kerk niet meer open staat voor bijbelse kritiek? Misschien moet je dan wel gaan kijken naar alternatieven, zoals Luther ook deed toen zijn pogingen om de Roomse kerk terug naar het woord te brengen ook werd tegengewerkt door de kerkleiders en censuur en ban op hem werden toegepast.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”