Moderator: Moderafo's
Even half off-topic:(...) Dit is m.i. niet consequent.
Dat is net zoiets als dat je zegt: Als God ons zalig wil maken, dan moeten we ook geloven dat wij zalig worden. Nee, dat mogen we pas geloven als we ons geborgen weten in Jezus Christus, als we in Hem geloven.
Voor wat betreft Jezus' reactie op de schriftgeleerden lees je volgens mij meer in de bijbel dan er staat. De schriftgeleerden geloofden niet alleen dat ze Abrahams zaad waren; ze beroemden zich er ook op. Omdat hun gedrag echter haaks stond op dat wat je van kinderen van God mag verwachten wijst Jezus ze scherp terecht en noemt Hij ze zonen van de duivel. In deze specifieke context dien je deze uitspraak te plaatsen. Jij maakt er een algemeen geldende uitspraak van. Ik geloof niet dat dat de bedoeling van dit gedeelte is.
Ik wil enkel aangeven dat "God wil je zaligmaken" niet gelijkstaat aan "God heeft je zaliggemaakt",
Om te mogen geloven dat je zalig bent, moet je eerst nagaan of je in Christus bent. Lijkt me bijbels.
Nou, het is meer dan gedrag alleen hoor. Het is hun staat, hun hart, hun hele 'zijn' wat erop wijst dat ze God niet als Vader hebben, laat staan Hem als zodanig mogen aanroepen. Het was inbeelding dus, hoogmoed dat ze God als Vader aanriepen terwijl ze in werkelijkheid de duivel tot hun vader hadden.
Het bezwaar dat Klaas tegen je posts maakt is ook mijn bezwaar. We gaan in onszelf zoeken naar het recht om Christus als onze Verlosser te zien, of om God als onze Vader te zien, en ik denk dat we echt geen enkele reden daartoe zullen vinden, tenzij we daadwerkelijk Christus als Verlosser gaan zien en God als Vader.
Ik blijf erbij dat je het gedeelte wel erg makkelijk in een theologisch systeem giet. Van de schriftgeleerden zegt Jezus dat ze de duivel als vader hebben en jij concludeert dat een ieder die niet geloof de duivel tot vader heeft. Dat gaat me domweg te ver.
Als je dan maar tegelijkertijd die aannemende God schetst als een God die niets liever wil dan jouw vader te zijn. Zo mag je Hem dan ook benaderen. Zoals ik al eerder opmerkte mis ik die, hoopgevende, gedachte bij jou en Kievit nogal.
Ik snap jou niet. Wij mogen Christus in alle vrijmoedigheid als onze Verlosser zien, Hij is Degene die ons eeuwig kan zaligmaken door Zijn verzoenend offer op Golgotha. Dat betekent NIET dat wij onszelf in alle vrijmoedigheid kinderen van God mogen noemen, want dat geldt enkel voor hen die Hem hebben aangenomen (Joh. 1:12). Dat betekent dus ook NIET dat wij God als Vader mogen zien.
Nee, buiten Christus is God geen liefdevolle Vader, maar een toornend Rechter, (..)
Wanneer kunnen wij God oprecht als onze Vader benaderen? Als wij in Christus aangenomen zijn tot Zijn kinderen, als wij niet meer kinderen des toorns zijn die dood zijn in zonden en misdaden (Ef. 2:1).
Ik heb altijd geleerd dat de mens in het paradijs voor de satan heeft gekozen en in dienst van de satan is gekomen en dat blijft, totdat God ingrijpt in een mensenleven en hem verlost uit de slavernij van de satan.
Natuurlijk is 'vader' hier symbolisch, het betekent gewoon dat de Joden aardden naar de duivel, gezien hun werken, die voortkwamen uit een ongelovig hart, dat vertelt Jezus hen in de versen 45-47.
Kievit ging in op de gedachte dat je op grond van je doop God wel als je Vader mocht beschouwen, ook al was je onbekeerd en niet uit God geboren, niet met God verzoend en ook geen kind van Hem. Daar waarschuwde hij voor. En nu moet je hem niet betichten van allerlei eenzijdigheden, nee, hij pakt een bepaald punt, gaat daarop in en weerlegt het.
Nee, zeg jij, het formulier gaat verder en zegt dat wij reeds van onze zonden zijn afgewassen.
Als we dus in de geschiedenis van de Gereformeerde Kerken gaan kijken, komen we die gedachte veel tegen. De veronderstelde wedergeboorte. Je moet gewoon geloven dat je een kind van God bent, want met dat je gedoopt bent, ben je een kind van God, zijn je zonden je vergeven, is God je Vader, etc.
Maar door het teken van de doop wil God, door Zijn Geest, betekenen en verzegelen wat Zijn kinderen in Christus hebben.
Ik snap jou ook niet helemaal. Als we Christus in alle vrijmoedigheid als onze Verlosser mogen zien dan mogen we toch ook in alle vrijmoedigheid weten dat we in Christus Gods kinderen zijn?
Nee, buiten Christus is God geen liefdevolle Vader, maar een toornend Rechter, (..)
En hoe wil God dat we Hem zien? Wil God onze Rechter zijn of onze Vader?
Wanneer kunnen wij God oprecht als onze Vader benaderen? Als wij in Christus aangenomen zijn tot Zijn kinderen, als wij niet meer kinderen des toorns zijn die dood zijn in zonden en misdaden (Ef. 2:1).
Ik vroeg het al eerder: hoe weet je of je in Christus bent?
Jij gaat er vanuit: Je bent gedoopt, dan ben je in Christus, wordt je zalig, het staat toch allemaal in het formulier? Nou dan....
Ik vroeg het al eerder: hoe weet je of je in Christus bent?
Goed, daar heb ik dit neergezet: etc. etc.
Hieruit volgt de verzekering, het vertrouwen dat Christus zijn Zaligmaker is; al oefenende het geloof, al biddende, al worstelende maakt hij de sluitreden op, schouwende dan op de daden des geloofs, waarvan de ziel bewust wordt, dan op de volheid van Jezus, dan op de beloften en haar zekerheid; dus besluit hij: Jezus is mijne en ik ben Zijne
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten