Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2003 10:50

omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?

die tussenzang heeft iets met de dienst te maken, maar het gaan staan bij het zingen hoort niet bij de dienst is meer een traditie van een gemeente.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 10:53

Ik denk dat het toch beide wel hetzelde is. En ok, niet staan zingen prima. Maar ik denk dat Votum en Groet toch wel overal staande is?

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 10:53

johannes1 schreef:
omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?

die tussenzang heeft iets met de dienst te maken, maar het gaan staan bij het zingen hoort niet bij de dienst is meer een traditie van een gemeente.

Aha, daar heb ik u! Dus daar hoef je geen respect voor te hebben, en niet aan mee te doen?
Zoals ik in mijn vorige posting schreef, zijn de wat strengere broeders en zusters aangaande gasten in hun eigen gemeente, meestal niet zo happig op gasten die niet aan bepaalde tradities wensen mee te doen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2003 10:53

wat is votum en groet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 10:54

BJ schreef:Ik denk dat het toch beide wel hetzelde is. En ok, niet staan zingen prima. Maar ik denk dat Votum en Groet toch wel overal staande is?

BJ wat is Votum en Groet??

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 jul 2003 10:55

johannes1 schreef:

ja, maar ik vind het hoogst onbeschoft om je daar aan te onttrekken, sorry dat ik het zo bruut zeg. het is voor mij een gevoelskwestie, maar het komt bij mij heel erg eigenwijs over als wij bijvoorbeeld gaan staan, en er blijven een paar mensen zitten. stel, jullie gaan bij een bepaald onderdeel altijd staan (bijvoorbeeld het zingen), ga je dan ook staan als in een andere gemeente de hele kerk blijft zitten?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 10:56

johannes1 schreef:wat is votum en groet?

Het votum is volgens mij het 'Onze hulp is in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes...'

De groet is dan het 'Genade zij u en vrede...'

Dacht ik tenminste

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2003 10:56

Aha, daar heb ik u! Dus daar hoef je geen respect voor te hebben, en niet aan mee te doen?

hier in de buurt zit een gemeente waar men gaat staan als de dominee binnen komt en men gaat zingen, maar dan voel ik dat men meer zingt voor de dominee dan tot eer van Hem.

respect moet je er wel voor hebben, maar dan hoef je er per se niet mee eens te zijn.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 11:00

johannes1 schreef:

hier in de buurt zit een gemeente waar men gaat staan als de dominee binnen komt en men gaat zingen, maar dan voel ik dat men meer zingt voor de dominee dan tot eer van Hem.

respect moet je er wel voor hebben, maar dan hoef je er per se niet mee eens te zijn.

Maar goed, het is een gewoonte van een gemeente, net als het een gewoonte is om bijvoorbeeld hoeden te dragen. En wanneer men aan de ene kant verwacht dat gasten een hoed meebrengen en opzetten, vind ik dat men aan de andere kant ook mee kan doen met gewoonten van andere gemeenten waar men op bezoek komt.

Het gaan staan bij het begin van de dienst is in mijn gemeente trouwens niet tot eer van de voorganger, maar tot eer van God. Er wordt bijvoorbeeld gestaan als er gezongen wordt (eerbied, zingt trouwens ook lekkerder), en als de voorganger aan de gemeente zegt dat zijn hulp van God komt, en daar ook om vraagt aan God.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 11:06

Pim schreef:
johannes1 schreef:wat is votum en groet?

Het votum is volgens mij het 'Onze hulp is in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes...'

De groet is dan het 'Genade zij u en vrede...'

Dacht ik tenminste

Ja hou het hier maar op. Ik heb even gekeken of ik de volledige tekst kon vinden. Maar dat lukt dus niet zo snel.

Voor de duidelijkheid misschien. Votum en groet vind plaats direct na het stilgebed. De predikant spreekt dan ook een zegen uit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 11:28

BJ:
De predikant spreekt dan ook een zegen uit.

Nee, dat is volgens mij pas aan het eind ;-) Misschien dat je de groet verwart met een zegen (Genade zij u en vrede etc..)?

Over votum en groet gesproken, ogen dicht of niet ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 11:30

Open. Anders kun je de "zegenende handen" van de predikant niet zien.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 11:35

Groetende handen.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 12:06

LOL Klaas. :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 12:51

johannes1 schreef:
Nu zijn wij gewent om bij Votum en groet te gaan staan. En bij het lied wat gezongen wordt als antwoord hierop blijven wij ook staan. Deze mensen echter bleven stijf zitten

ik heb ook zoiets gehad. ik ben net als deze mensen gewoon blijven zitten. ik snap de gedachte gang bij deze mensen wel. je bent natuurlijk vreemd in een andere gemeente. en je doet gewoon hetzelfde als je gewend bent in je eigen gemeente.

Hier zijn wij als gezin ook tegenaangelopen. S'ochtends waren we in een andere kerk. Omdat we aan het eind van de middag en de hele avond voor ons gezin wilde houden (gezellig bij elkaar eten etc.) zijn we s'middags ergens anders naar de kerk gegaan. wij komen daar s'middags bij die gemeente aan. En gaan ongeveer vooraan zitten. Tijdens de groet ging heel de gemeente staan en ook een deel van onz gezin. Ik wist dus niet dat heel de gemeente (mannen en vrouwen) gingen staan. Ik ben niet blijven zitten omdat ik er tegen ben, maar meer omdat ik het niet wist.

Terug naar “Archief”