Pretribulationisme of prechiliasme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Yael » 24 nov 2005 15:46

Boekenlezer schreef:Dat zijn termen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Wel is mij het chiliasme bekend: de leer van het duizendjarige rijk. Gisteravond las ik dat die leer niet van christelijke oorsprong is, maar van joodse. In het Jodendom leefde een bepaalde verwachting waarvan typerend is dat die nogal aards gericht is, en daar is het chiliasme uit voortgekomen.

Met alle respect maar wil je zeggen dat dit onBijbels is? Zie wat Moshe hierover post het lijkt mij duidelijk dat dit profetieen zijn die Jezus nog moet vervullen... ik zie dus niet in waarom er geen 1000 jarig rijk zal komen.
Zie ook Handelingen 1:
6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?
7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 15:50

ik mismaak Gods woord niet maar ik lees de nbg dus daar zou een punt van verschil kunnen zitten.

ik kan me heel erg vergissen maar laat me raden, je komt uit de gereformeerde gemeente?

ik ben oud-geref opgevoed toen werden mij de dingen zoals jij ze schrijft namelijk ook uitgelegt. maar nu ik naar een evangelische gemeente ga zie ik de dingen ineens veel helderder en anders.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2005 15:54

ik ben oud-geref opgevoed toen werden mij de dingen zoals jij ze schrijft namelijk ook uitgelegt. maar nu ik naar een evangelische gemeente ga zie ik de dingen ineens veel helderder en anders.

Voor wat het waard is: ik ben aangesloten bij een baptistengemeenten en deel Cicero's standpunt. 1 van onze voorgangers heeft een paar maanden geleden nog over 1 Thess.4 gepreekt en kwam tot dezelfde conclusie nl. dat hier niet over een opname in de zin van verdwijning gesproken wordt.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 16:21

Quote:
Openbaring 3: 10

10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.

Nergens blijkt uit dat de gelovigen hier uit de wereld verdwenen zijn. Alleen Gods bewaring wordt toegezegd.

waar zou "om te verzoeken hen, die op de aarde wonen" op slaan denk je? lees dat vers nou eens heel goed dan kan je toch maar tot 1 conclusie kome :?: :!:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Cicero » 24 nov 2005 16:37

Yael schreef: Zie ook Handelingen 1:
6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?
7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
Deze tekst heeft niets met het onderwerp te maken.

Marcel schreef:ik mismaak Gods woord niet maar ik lees de nbg dus daar zou een punt van verschil kunnen zitten.

ik kan me heel erg vergissen maar laat me raden, je komt uit de gereformeerde gemeente?

Ja de nbg geeft deze vertaling, maar deze is gezien het Grieks niet juist. De nbg doet hier dus vreemd.
Ik ben inderdaad uit die hoek afkomstig ja, maar dat wil toch niet zeggen dat dit afdoet aan mijn argumenten? Daar ga je niet op in.
Dat je bij de evangelischen de dingen veel helderder zag dan bij de oud-gereformeerden kan ik me voorstellen, maar ik lees de bijbel niet als oud-gereformeerde maar als kritisch lezer.
waar zou "om te verzoeken hen, die op de aarde wonen" op slaan denk je? lees dat vers nou eens heel goed dan kan je toch maar tot 1 conclusie komen

Nee. Deze uitdrukking is typisch in Ezechiël-stijl voor de vijanden van de kerk/Israël. Dus het is onjuist om bij wijze van tegenstelling de gelovigen in de hemel te zetten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2005 16:39

Wel met het onderwerp waar ik het over had.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 nov 2005 16:50

Ook niet, want dat hier over het koninkrijk met Israël gesproken wordt, heeft met de contekst te maken.
Volgens Lukas moesten de apostelen eerst over de streep worden getrokken (Cornelius, zendingsreis) voordat men de heidenen volledig bij Israël haalde.
Dat het hier over Israël gaat heeft dus te maken met het feit dat de apostelen nog helemaal niet aan de heidenen dachten. Het koninkrijk met Israël is dus hetzelfde koninkrijk als waarvan we elders lezen in de evangeliën. Ook daar is het voor Israël bedoeld overigens.

Het is dus onterecht om Israël hier als een speciale groep af te schilderen als de apostelen dat blijkens de context niet doen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2005 16:55

vaag antwoord geeft Jezus dan. :roll: maar zonder gekheid ben echt niet de enigste die die tekst zo leest.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 nov 2005 17:04

Nou het lijkt me duidelijk: ze moeten niet passief afwachten, maar actief gaan verkondigen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2005 17:10

wat te denken dan wat de Emmausgangers zeiden: “wij hoopten dat hij was degene die Israël verlossen zou” mi. houdt dit verband met elkaar, de hoop op het herstel van Israel, dat Israel gemaakt wordt tot een zegen voor de wereld.
Nogmaals als je de tekst zo leest:
Heere, zult gij in dezen tijd aan Israël het koninkrijk wederom oprichten?" (Hand. I:6.)
Het komt u niet toe te weten detijden en gelegenheden die de Vader in Zijne eigene macht gesteld heeft” (vers 7).
Jezus suggereerd mi. helemaal niet wat jij zegt. Maar lijkt me duidelijk te refereren naar de nog openstaande onvervulde Messiaanse profetieen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 17:11

Quote:

waar zou "om te verzoeken hen, die op de aarde wonen" op slaan denk je? lees dat vers nou eens heel goed dan kan je toch maar tot 1 conclusie komen

Nee. Deze uitdrukking is typisch in Ezechiël-stijl voor de vijanden van de kerk/Israël. Dus het is onjuist om bij wijze van tegenstelling de gelovigen in de hemel te zetten.

zo zie jij het ja, maar zo denkt niet iedereen erover.. je schrijft zo stellig.. :roll:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2005 17:18

Heere, zult gij in dezen tijd aan Israël het koninkrijk wederom oprichten?" (Hand. I:6.)
Het komt u niet toe te weten detijden en gelegenheden die de Vader in Zijne eigene macht gesteld heeft” (vers 7).
Jezus suggereerd mi. helemaal niet wat jij zegt. Maar lijkt me duidelijk te refereren naar de nog openstaande onvervulde Messiaanse profetieen.

Dat komt doordat je de nadruk legt op 'aan Israël'. De vraag die je je moet stellen is welk koninkrijk Jezus tijdens zijn leven telkens aangekondigd heeft. Het lijkt me logisch dat de discipelen bij die verkondiging aansluiten en dus in feite vragen wanneer het Koninkrijk van God (ten volle) openbaar zal worden. Dat ze dit nog exclusief op Israël betrekken komt doordat ze de heidenen op dat moment nog niet als 'doelgroep' zagen.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2005 17:28

Vanuit de Joodse Messiasverwachting was het logisch dat de discipelen die vraag stelde, zoals ik al aangegeven heb. Maar eerst moest inderdaad nog het Evangelie aan de heidenen verkondigt worden.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 18:08

Bewaart voor de ure der verzoeking (Openbaring 3:10).
Openbaring 3:10 zegt dat we bewaart worden voor het uur van testen dat over de gehele aarde zal komen (Verdrukking). De gemeente zal thuis geroepen worden voor de verzoeking begint.

10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2005 18:48

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Gisteravond las ik dat die leer niet van christelijke oorsprong is, maar van joodse.

Als je dat zo zegt klinkt het erg negatief....

Kan wezen, maar ik vertelde gewoon een feit: dat ik afgelopen maandagavond iets gelezen heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”