evangelisatie onder "refo's"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 06 jul 2003 14:02

xgnoom schreef:
joris schreef:ik merk zelf dat hoe liever ik bij God ben, hoe zondiger ik mij voel.

Dan zeg ik: ik ben blij dat Christus daar dan tussenin staat. De last van de zonde hoef je dan toch niet meer te voelen?

Verder vertaal ik de gedachte 'liever de disco dan de jongerenavond' dat je uit angst voor foute leer beter maar helemaal niet meer aan bijbelstudie en theologie kunt doen. Oftewel: niet nadenken, want je loopt risico's.

Maar wie denkt er dan nog na?

ja dat klopt wel xgnoom. De last is betaald en van mij afgenomen. Maar omdat ik GOd steeds dichterbij voel. En ook steeds meer van zijn stem hoor in het dagelijks leven, vind ik mijn zonden ergererder geworden. Ze zijn eht zelfde gebleven, maar voelen zwaarder omdat ik merk dat GOd wel met mij bezig is en ik toch nog zondig. snapje?

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 09:19

Je kunt niet stellen dat de manier van preken een direct verband houdt met de uitgaansstijl van de genoemde mensen, maar ik denk dat de achterliggende gedachte, 'het maakt toch niet uit', is een conclusie die op grond van de prediking kan worden getrokken. En dat is iets waarvoor een kerk zich helemaal kapot zou moeten schamen. Men zou eens onder ogen moeten durven zien wat de consequenties zijn van hun farizeeisme.

Overigens is het hier zo dat jongeren maar raak leven omdat ze geloven toch wel naar de hel te gaan, maar dat anderen weer precies hetzelfde doen, omdat ze geloven dat toch iedereen naar de hemel gaat.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 09:48

Pim:
maar ik denk dat de achterliggende gedachte, 'het maakt toch niet uit', is een conclusie die op grond van de prediking kan worden getrokken.

Sterker nog, ik denk dat dit menselijk gezien de enige logische conclusie is. Triest.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 09:52

Klaas schreef:Pim:
maar ik denk dat de achterliggende gedachte, 'het maakt toch niet uit', is een conclusie die op grond van de prediking kan worden getrokken.

Sterker nog, ik denk dat dit menselijk gezien de enige logische conclusie is. Triest.

Klaas

volgens mij ligt het nog dieper. In de reformatorische kerken geloven we eigenlijk dat God dood is. De bijbel is af. Gods Geest spreekt niet meer direct. We leren God kennen vooral door zijn woord (gomarus). We zijn zondig en zijn Gods genade niet waard. Dat gaat in tegen Gods woord wat zegt dat we wel zondig zijn maar dat iedereen die zich bekeerd en zich laat dopen eeuwig zal leven> Dat de zonden zullen worden afgewist en de wet van God in de harten wordt geschreven. dat de Geest van God in mensen komt wonen en dat Hij gaven geeft als profeteren e.d.

klinkt hard, maar ik ben zelf vanuit een grefokerk naar een evangelisch kerkgegaan omdat ik het idee had dat God groter en meer was dan wat ik leerde in de kerk. Omdat ik dat merkte in mijn eigne leven.
En pas waren er mensen vanuit die gemeente in mijn nieuwe gemeente en die zeiden: tis anders hier. HEt is alsof mensen hier echt geloven dat God leeft.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 09:54

Klaas schreef:Sterker nog, ik denk dat dit menselijk gezien de enige logische conclusie is. Triest.
Klaas

Ik formuleerde voorzichtig, omdat ik zelf al lang niet meer in dit sort kerken ben geweest. Maar je hebt volkomen gelijk!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 10:05

joris schreef:volgens mij ligt het nog dieper. In de reformatorische kerken geloven we eigenlijk dat God dood is. De bijbel is af. Gods Geest spreekt niet meer direct. We leren God kennen vooral door zijn woord (gomarus). We zijn zondig en zijn Gods genade niet waard. Dat gaat in tegen Gods woord wat zegt dat we wel zondig zijn maar dat iedereen die zich bekeerd en zich laat dopen eeuwig zal leven> Dat de zonden zullen worden afgewist en de wet van God in de harten wordt geschreven. dat de Geest van God in mensen komt wonen en dat Hij gaven geeft als profeteren e.d.

klinkt hard, maar ik ben zelf vanuit een grefokerk naar een evangelisch kerkgegaan omdat ik het idee had dat God groter en meer was dan wat ik leerde in de kerk. Omdat ik dat merkte in mijn eigne leven.
En pas waren er mensen vanuit die gemeente in mijn nieuwe gemeente en die zeiden: tis anders hier. HEt is alsof mensen hier echt geloven dat God leeft.

Ik vond het artikel in CV-Koers echt schokkend. Wie heeft er nu enig idee hoe het komt dat dit soort excessen ontstaan? Dat mensen die zich christelijk noemen, in feite belijden dat God dood is? Dan zijn het toch atheisten die zich niet zo durven noemen. Mensen die zeggen naar de bijbel te willen leven, die zo fundamenteel de kern van de bijbel ontkennen. Op de preekstoel wordt met woorden nog wel gezegd dat we alleen geloven in 'Jezus Christus en dien gekruisigd', maar in de praktijk lijken veel mensen alleen nog in hun regeltjes te geloven, en soms zelfs liever te zien dat hun kinderen zich uitleven dan dat ze in een andere samenkomst het evangelie horen. Ben ik te grof als ik me afvraag of dat duivelse invloeden zijn?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 07 jul 2003 10:10

Afgelopen zondag waarschuwde mijn predikant tegen deze tent in Wekerkom. Hij wist niet precies hoeveel er naar toe gingen maar gaf wel aan dat 'de hel daar zijn troon heeft'.

Goed dat hij er tegen waarschuwt, alleen jammer dat toen de jongerenavonden er waren er continue tegen gewaarschuwd werd en er zelfs preken tegen gehouden werden.......
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 10:17

ik denk niet dat ze geloven dat God dood is. Maar ze geloven niet dat God leeft. Klinkt heel dom als ik dat zo opschrijf. Maar ze denken dat ze in een levende God geloven. maar ze kennen niet de dagelijkse aanwezigheid van GOd. GOds leiding in hun leven. De enige emotie die ik bij mijn dominees kon ontdekken was dat hun theologische redeneringen steeds weer zo feilloos klopten: kijk hier staat, daar staat, die zei. O mensen, wat is God toch groot.

In mijn kerk werd een keer gezegd in een kinderdienst: kijk jongens, dit is de bijbel. Als de bijbel open is, is God aanwezig. De gedachte daarachter is natuurlijk, dat als de bijbel niet open is, dat God er niet meer is. Als je dat niet denkt, dan zegt je niet zoiets stoms.
Iets anders: we komen hier in de kerk om vergeving te vragen en te ontvangen voor onze zonden. Nou dat is katholiek als ik mij niet vergis. God mag je de hele week door aanspreken om vergeving te vragen. Dat hoeft niet te wachten tot op zondag. Bovendien hoef je God eigenlijk alleen maar te danken voor zijn vergeving.

wat kleine dingetjes. Net als het lofzingen> God troont op de lofzangen van zijn gemeente. maar kerken loven de Heer niet, ze zeggen alleen dat ze het willen gaan doen: looft de Here mijn ziel. Op zich goed, om jezelf op te roepen je af te stemmen op God, maar dan moet je het wel gaan doen!!!

Tophit bij ons na het avondmaal was psalm 103:9: laat heel het koninkrijk des HEren zijn grote naam zijn grote daden eren. Komt allen tot de lof des Heren saam. Lof zij de Heer in hemel en op aarde. Die aan zijn volk zijn liefde openbaarde, en zegen gij mijn ziel zijn grote naam.

na het eerste gedeelte denk ik altijd: ja goed idee, laten we dat gaan doen! Na het tweede gedeelte denk ik: Waarom vertellen we dit God niet rechtstreeks?
Even ombuigen naar een begrijpelijk voorbeeld: ik krijg een kado op mijn verjaardag van Jan. Temidden van het verjaardagspubliek zeg ik tegen klaas en toos en trees en johan en miep: Jan wordt bedankt voor dit geweldige kado.

Ikz eg nu dus niet dat alle psalmen stom zijn. Als we maar door hebben dat de meesten geen lofzangen zijn en al helemaal geen aanbidding. Proclamatiewaarde hebben ze, ja ongelooflijk veel!!!! psalm 93:1: de HEer regeert bekleed met majesteit, omgord met krahct en grote heerlijkheid! tis waar en waardevol omdaar van te getuigen. Goed wapen in de geestelijke strijd. Maar het is geen lofzang!

En iets anders is: is de kerk het lichaam van Christus? of is de kerk het instituut wat we proberen draaiende te houden.
Nog zo''n vraag die een stempel zet op de dagelijkse gang van zaken in een gemeente.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 10:23

joris schreef:Bovendien hoef je God eigenlijk alleen maar te danken voor zijn vergeving.

Daar ben ik het niet mee eens. Je moet wel degelijk je zonden belijden voor God.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 10:28

Lalage schreef:
joris schreef:Bovendien hoef je God eigenlijk alleen maar te danken voor zijn vergeving.

Daar ben ik het niet mee eens. Je moet wel degelijk je zonden belijden voor God.
ja belijden, maar dat is in principe iets anders dan vergeving vragen!
Trouwens in de gemeente is niet echt een plek om vergeving te vragen omdat je daar over het algemeen niet de ruimte hebt om je oznden te belijden. De gewoonte van het vergeven van zonden en het zeggen dat we er weer een potje van hebben gemaakt afgelopen week is leugenarij. Ten eerste heeft die domi nooit iedereen gesproken deze week en weet hij dus niet wat voor bewuste zonden er zijn geweest. Ten tweede is het als het goed is eerder uitzondering dan regel dat mensen zondigen als ze wedergeboren zijn.

dat het een gewoonte is, het vergevint vragen blijkt ook uit het gebed: wilt u de zonden ook vergeven die wij vanavond nog gaan doen.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 10:31

Oke, ik snap je redenering over het doen alsof God niet leeft, maar niet belijden dat God dood is. Maar ik denk dat je te maken hebt met een verschil in orthodoxie (rechtzinnige leer) en orthopraxie (rechtzinnige praktijk). In theorie zal men niet zeggen dat God dood is, en ook niet zeggen dat God niet leeft. Maar in de praktijk handelt men toch alsof Goder niet is? Wanneer er puur theoretisch over wordt gesproken, is God toch niet meer dan een wetenschappelijk fenomeen, waar regels vandaan komen die door het noodlot op mensen van toepassing zijn?

God wordt op die manier een statisch, maar ondefinieerbaar object, waar iedereen bang voor is. Men zal nooit letterlijk toegeven dit te belijden, maar in de praktijk komt het naar voren, en dat vind ik zo onbegrijpelijk.

Ik heb zelf erg moeten wennen aan het idee van een levende God in plaats van een soort transcendente wetgevingsmachine. Maar toen ik zelf een mening begon te vormen, begon na te denken, en de bijbelse boodschap een beetje door begon te krijgen, snapte ik werkelijk niet meer dat mensen die zeggen in de bijbel te geloven, de praktijk van hun leven hier zo minimaal op aanpassen. Alleen regels lijken te worden gehouden, maar de boodschap van de bijbel, daar wordt langsheen geleefd.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 10:36

Pim,

gaaf!!! God gaat zijn weg met ieder. En ieder heeft geloof naar het licht dat hij gekregen heeft.
we moetne oppassen niet de kerkmensen keihard af te vallen. Maar ik begrijp goed die frustratie van jou als je zelf zo in je levne ondekt hebt dat God een levende God is.

het risico is er altijd dat we nu mensen gaan afkeuren. maar ik denk vooral ddat we moetne proberen om sluiers weg te nemen, zoals ook in Hebreeen staat. De sluier van het oude testament.

OP golgotha scheurde het voorhangsel van boven naar beneden. Symbolische waarde: Gods initiatief was er bij het latne ophangen, maar ook bij het weghalen. Maar de joden hebben erg snel het voorhangsel weer teruggehangen!!! Want je zou zomaar eens bij God binnenlopen!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 10:42

joris schreef:
Lalage schreef:

ja belijden, maar dat is in principe iets anders dan vergeving vragen!
Trouwens in de gemeente is niet echt een plek om vergeving te vragen omdat je daar over het algemeen niet de ruimte hebt om je oznden te belijden. De gewoonte van het vergeven van zonden en het zeggen dat we er weer een potje van hebben gemaakt afgelopen week is leugenarij. Ten eerste heeft die domi nooit iedereen gesproken deze week en weet hij dus niet wat voor bewuste zonden er zijn geweest. Ten tweede is het als het goed is eerder uitzondering dan regel dat mensen zondigen als ze wedergeboren zijn.

dat het een gewoonte is, het vergevint vragen blijkt ook uit het gebed: wilt u de zonden ook vergeven die wij vanavond nog gaan doen.

Jezus heeft ons geleerd om in elk gebed vergeving van de zonden te vragen, dus dat doen we ook als we in de kerk bidden. Ook al ben je wedergeboren, dan zondig je nog heel vaak... want een mens is nu eenmaal niet volmaakt.
Ik vind het een beetje raar om al vergeving te vragen voor zonden die je nog niet hebt gedaan, want dan kun je ze ook niet concreet aanwijzen (niet dat je dat bij andere zonden wel altijd kan, maar toch).

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jul 2003 14:05

Dit is echt een bizarr artikel... :cry: En ik vraag me werkelijk in alle ernst af hoe mensen op dit idee kunnen komen... Zelf ben ik vanaf mijn geboorte al lid van de o zo vaak gewraakte ger.gem. Ik kom de laatste anderhalf jaar ook vaak in een ger.gem. die als loeizwaar bekend staat. Maar zelfs daar kan ik niet de conclusies trekken die de genoemde jongeren trekken.

We kunnen de schuld leggen bij de kerk, de predikanten, en kerkenraden. En ze zijn schuldig, (Keith Green: deze generatie gelovigen is verantwoordelijk voor deze generatie mensen) maar zij niet alleen. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden! Als die jongeren de Bijbel zouden lezen zouden ze daar iets heel anders lezen.
Ik weet ook wel dat het zelf lezen van de Bijbel als gevaarlijk wordt beschouwd door bepaalde mensen. Die verketteren de Paus en de vroegere katholieke praktijken en maken zich er zelf net zo hard schuldig aan!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 18:55

TheKeimpe schreef:We kunnen de schuld leggen bij de kerk, de predikanten, en kerkenraden. En ze zijn schuldig, (Keith Green: deze generatie gelovigen is verantwoordelijk voor deze generatie mensen) maar zij niet alleen. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden! Als die jongeren de Bijbel zouden lezen zouden ze daar iets heel anders lezen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof niet dat het de schuld is van kerkeraden, en predikanten. Trouwens, ik geloof helemaal niet dat jongeren op de veluwe een andere denkwijze hebben dan jongeren van bijvoorbeeld het westen. Ik geef les op een school in het westen, en heb allemaal 14, 15 en 16 jarigen in de klas, en die zijn echt niet anders dan deze veluwe jongeren. Misschien dat de jongeren uit het westen niet de smoes van niet uitverkoren te zijn gebruiken, ik denk dat die jongeren eerder wat eerlijker zijn, en gewoon zeggen dat het ze geen bal uitmaakt dat ze uitgaan.

Nog even over de predikanten. Neem nu in de tijd van Jezus Judas en Petrus. Ze hoorden beide dezelfde prediking. Judas ging verloren en Petrus was behouden. De farizeërs en Nicodemus kregen ook beide hetzelfde te horen, maar de een geloofde en werd behouden, en de anderen verharden zich eronder. Kaïn en Abel, ze hadden beide dezelfde ouders, beide dezelfde opvoeding, maar kaïn ging verloren en Abel werd behouden.

Verder vind ik het erg triest om deze jongeren te veroordelen. Wij zijn zelf geen haar beter dan deze jongeren en ik geloof vast en zeker dat iedereen in zijn hart weleens denkt: "maar als ik nu eens niet uitverkoren ben"
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Terug naar “Archief”