Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 08:58

In de vakantie periode zullen veel mensen zondags naar een kerk gaan in de buurt van hun vakantieplek. Het is heel mooi dat dat kan. Alleen moeten deze gasten zich dan ook aanpassen aan de gewoonten van de gemeente waar ze te gast zijn?

Ik kom hierop door de gasten die gistermorgen bij ons in de dienst waren. Ik wil er niets verkeerds van zeggen, maar het viel gewoon op. Ik ben lid van een wat lichtere CGK kerk. De gasten waren, uiterlijk gezien, lid van een zwaardere kerk. Nu zijn wij gewent om bij Votum en groet te gaan staan. En bij het lied wat gezongen wordt als antwoord hierop blijven wij ook staan. Deze mensen echter bleven stijf zitten. Alleen het zoontje van een jaar of 11 wat een rij naar voren zat ging wel staan. Ik weet niet wat de reden kan zijn dat ze bleven zitten, maar is het niet gebruikelijk dat je je aanpast?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 09:00

Ik vind het wel logisch dat je je aanpast. Maar volgens mij is het volgens de etiquette zo dat je je moet aanpassen aan je gasten, zodat ze zich niet al te ongemakkelijk voelen... maar dat gaat meer over wanneer je bij iemand gaat eten ;)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 09:05

Ik vind inderdaad ook wel dat je je moet aanpassen aan de gemeente waar je op dat moment bent en als je merkt dat je het er niet mee eens ben, moet je 's-middags naar een andere kerk gaan b.v.!!!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 09:08

Deze mensen waren er inderdaad 's middags niet weer. Dus die raad hebben ze denk ik wel opgevolgd. Al denk ik niet dat ze in de buurt een kerk vonden die wel meer past.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 09:10

... en ben je dus op zoek naar een kerk waar men dezelfde regeltjes hanteert als die in je eigen kerk zijn bedacht. Misschien is een vakantie ook wel eens goed om je blik wat te verruimen, en eens te luisteren naar de inhoud, in plaats van op grond van andere gewoontes een kerk meteen te veroordelen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 09:17

Ben ik het helemaal mee eens.

Misschien dat ook meespeelde dat er aan het begin van de dienst spontaan applaus was toen onze geemotioneerde predikant vertelde dat hij het beroep dat op hem was uitgebracht niet had aangenomen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 09:52

Tegen gasten zou ik zeggen: pas je zoveel mogelijk aan.

Tegen de kerk zou ik zeggen: leg geen eisen op.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 10:39

ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!

t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2003 10:41

Nu zijn wij gewent om bij Votum en groet te gaan staan. En bij het lied wat gezongen wordt als antwoord hierop blijven wij ook staan. Deze mensen echter bleven stijf zitten

ik heb ook zoiets gehad. ik ben net als deze mensen gewoon blijven zitten. ik snap de gedachte gang bij deze mensen wel. je bent natuurlijk vreemd in een andere gemeente. en je doet gewoon hetzelfde als je gewend bent in je eigen gemeente.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 jul 2003 10:43

johannes1 schreef:
Nu zijn wij gewent om bij Votum en groet te gaan staan. En bij het lied wat gezongen wordt als antwoord hierop blijven wij ook staan. Deze mensen echter bleven stijf zitten

ik heb ook zoiets gehad. ik ben net als deze mensen gewoon blijven zitten. ik snap de gedachte gang bij deze mensen wel. je bent natuurlijk vreemd in een andere gemeente. en je doet gewoon hetzelfde als je gewend bent in je eigen gemeente.

vind ik niet. op deze manier lijkt het net alsof je het afkeurt, de gang van zaken in de gemeente waar je thuis bent. als jij thuis altijd met je handen brood eet, en je komt te gast bij mensen waar iedereen met mes en vork eet, dan pas je je daar toch ook aan?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 07 jul 2003 10:45

johannes1 schreef:

Als ik merk dat een andere gemeente bij een bepaald odnerdeel van de dienst gaat staan dan ga ik heel gauw ook staan. :D Het komt werkelijk niet bij me op om te blijven zitten.
The one thing you can give and still keep is your word.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 10:45

joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!

t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.

Ja en daarom werd ik zo verdrietig toen ik in een kerk kwam waar ik niet aan het avondmaal mocht meedoen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2003 10:45

je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 jul 2003 10:48

johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?

omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 10:50

johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?

Vrij simpel: je bent er te gast, net als bij mensen waar je gaat eten. Ik vind het vrij arrogant om het dan niet te doen. Wanneer mijn vriendin en ik bij sommige familieleden naar de kerk gaan, hangt er een bordje in de hal met daarom de boodschap dat vrouwen een hoedje op moeten. Wij zijn eens geweigerd toen zij geen hoedje bij zich had. Ik vind het, hoewel ik sommige regels op zich onzin vind, toch uit beleefdheid goed om je aan te passen, en dat geldt niet alleen van 'licht' naar 'zwaar', maar ook omgekeerd.

Terug naar “Archief”