Wanneer mogen wij God onze Vader noemen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 12:55

Wij hebben op school en op zondagschool, cath., altijd geleerd dat je het Onze Vader alleen maar kon bidden als je ook echt een kind van God ben, ik ben het hier ook wel mee eens, want alleen als we bekeerd zijn, dus een kind van God, is God ook onze Vader!!
Ik weet nog heel goed, toen ik nog een klein meisje was en ging eten bij mn opa en oma, bad mijn opa ook het Onze Vader, ik zat hem later met grote ogen aan te kijken en zei dat hij dat helemaal niet mocht doen.
Ze hebben me toen ook wel het een en ander uitgelegd!!
Ik zou heel graag willen dat ik het Onze Vader kon bidden, ik vind het een heel mooi gebed!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 13:07

Ikke21 schreef:Ik zou heel graag willen dat ik het Onze Vader kon bidden, ik vind het een heel mooi gebed!!

:cry: Als je er naar verlangt dat Hij jouwn Vader is...
Ik snap het niet meer...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 13:24

Kaw schreef:
Ikke21 schreef:Ik zou heel graag willen dat ik het Onze Vader kon bidden, ik vind het een heel mooi gebed!!

Ik snap het niet meer...

Wat snap je niet meer kaw??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 13:27

Ikke21 schreef:
Kaw schreef:

Ik snap het niet meer...

Wat snap je niet meer kaw??

Dat je denkt dat God geen Vader voor je wilt zijn. Dat is niet zo. Waarom denk je dat?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 13:29

Wacht nou even kaw, ik heb toch niet gezegd dat God mijn Vader niet wil zijn.....maar ik kan nu niet zeggen dat ik bekeerd ben, dus kan ook niet zeggen dat God mijn Vader is. Maar daarom kan je toch wel een verlangen naar God hebben, om bij Hem te horen en om Zijn kind te zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 13:32

Ikke21 schreef:Wacht nou even kaw, ik heb toch niet gezegd dat God mijn Vader niet wil zijn.....maar ik kan nu niet zeggen dat ik bekeerd ben, dus kan ook niet zeggen dat God mijn Vader is. Maar daarom kan je toch wel een verlangen naar God hebben, om bij Hem te horen en om Zijn kind te zijn.

Oke... (Sorry, maar ik snap de situatie niet goed) Waarom verlang je er wel naar, maar ben je het niet?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 13:37

Kaw schreef:
Ikke21 schreef:Wacht nou even kaw, ik heb toch niet gezegd dat God mijn Vader niet wil zijn.....maar ik kan nu niet zeggen dat ik bekeerd ben, dus kan ook niet zeggen dat God mijn Vader is. Maar daarom kan je toch wel een verlangen naar God hebben, om bij Hem te horen en om Zijn kind te zijn.

Oke... (Sorry, maar ik snap de situatie niet goed) Waarom verlang je er wel naar, maar ben je het niet?

Twee weken geleden zat ik in de kerk en 's ochtends was er avondmaal geweest in de kerk, 's avonds was er nabetrachting. Waardoor het kwam weet ik niet, maar ik kreeg ineens zo'n verlangen om ook bij God te horen, net zoals de mensen die 's ochtends aan het avondmaal waren geweest. Om ook Gods naam groot te maken. Maar met zo'n verlangen ben je heus niet gelijk bekeerd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jul 2003 13:55

Wilco,

Ik vind de toon van je reactie niet erg prettig. Je vraagt me op de man af mijn kritiek uit een andere discussie nader toe te lichten.
Als ik dat dan doe krijg ik zo'n aanmatigend toontje van jou terug.
Vooral in je laatste paragraaf leg je me van alles in de mond waar ik het niet mee eens ben.

Het lastige van dit soort discussie is het feit dat het draait om de vraag waar je de nadruk op legt. Ik kan (en wil) niet ontkennen dat God ons ook getekend wordt als Rechter. Ook heb ik aangegeven dat je inderdaad ook op basis van de bijbel kunt zeggen dat we kind van God worden bij onze wedergeboorte.
Van de andere kant zul jij toch ook de dingen die ij over God zei willen weerspreken? Het gaat erom hoe je iets vertelt en waar je de nadruk op legt. Je citeerde ds. Hoek:

De verloren zoon moet zichzelf in het verre land niet wijs maken dat hij bij Vader thuis is, maar hij mag wel weten dat de Vader wacht om hem genadig te zijn.

Dat laatste, ronduit bijbelse beeld van God, mis ik bij ds. Kievit en ook bij jou. Dat God een God is die niets liever wil dan ons in Zijn armen sluiten is blijkbaar iets waar je weinig mee kunt.

Jij stelt dat het voor de evengelieverkondiging noodzakelijk is dat God geschilderd wordt als Rechter. Ik stel dat wanneer je daar de nadruk op legt en niet laat zien dat God ons dolgraag wil vergeven je ontzettend veel mensen onnodig bij God weghoudt. Kijk b.v. eens naar een reactie als die van Ikke21. Zij geeft aan dat ze eigenlijk God wel zou willen zien als Vader, maar blijkbaar meent ze dat dat niet mag. Tien tegen één dat dat komt door het beeld dat ze van God heeft. En ze is geen uitzondering. Ik zie dit zo ontzettend vaak bij reformatorische jongeren. Het blijkt zo ontzettend moeilijk te zijn om aan te nemen dat God je wil vergeven. Komt dit doordat men zo'n ontzettend groot zondebesef heeft dat men niet kan geloven dat God ook hen wil vergeven? Was het maar waar, in de overgrote meerderheid van de gevallen kan men het beeld van een God die van harte vergeeft niet aannemen omdat hen altijd een ander beeld is voorgehouden. En als voorgangers 'hun' jongeren zo horen praten zijn ze nog trots ook op datgene wat ze hebben aangericht. Alsof het zo hoort...

Ik vind het triest, dieptriest.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2003 14:06

Hoe kun je nou wel christen zijn en niet bekeerd? En Ikke21, ik begrijp jou ook niet helemaal. Als jij gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven en dat Hij weer is opgestaan, mag je toch het Onze Vader bidden.

In de bijbel staat dat we moeten worden als een kind en een kind snapt echt niet wat jullie nou allemaal moeilijk lopen te doen met vierscharen enzo (ik vind het eigenlijk net als Klaas zeer triest).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jul 2003 14:14

Twee weken geleden zat ik in de kerk en 's ochtends was er avondmaal geweest in de kerk, 's avonds was er nabetrachting. Waardoor het kwam weet ik niet, maar ik kreeg ineens zo'n verlangen om ook bij God te horen, net zoals de mensen die 's ochtends aan het avondmaal waren geweest. Om ook Gods naam groot te maken. Maar met zo'n verlangen ben je heus niet gelijk bekeerd.
Ikke, als je dat verlangen voelt, geef je eraan over en stop het niet weg. Laat die bekering verder maar aan God over. Ik vindt het uberhaupt bijzonder dat je dat verlangen voelt, ik denk dat je het als een boodschap van God mag zien, Hij klopt als het ware aan de deur van je hart.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 14:19

surfer schreef:
Ikke, als je dat verlangen voelt, geef je eraan over en stop het niet weg. Laat die bekering verder maar aan God over. Ik vindt het uberhaupt bijzonder dat je dat verlangen voelt, ik denk dat je het als een boodschap van God mag zien, Hij klopt als het ware aan de deur van je hart.

Surfer dat probeer ik ook te doen, ik bid tot God of Hij dit gevoel wil doorwerken, want ik ga steeds meer en meer inzien dat ik ook een kind van Hem wil zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jul 2003 14:20

De verloren zoon moet zichzelf in het verre land niet wijs maken dat hij bij Vader thuis is, maar hij mag wel weten dat de Vader wacht om hem genadig te zijn.
zelfs dat nog geeneens, eigenlijk meer de herinneringen van vroeger doen hem besluiten terug te keren, en tot zijn verrassing staat zijn vader op hem te wachten. Hij krijg geeneens de kans om zijn excuses aan te bieden, want zijn vader is maar met één ding blij, dat zijn zoon terug is. Je ziet trouwens die vader geen excuses/schuldbelijdenis eisen...wat bovenstaande kerkleer wel in een merkwaardig licht zet..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jul 2003 14:22

Surfer dat probeer ik ook te doen, ik bid tot God of Hij dit gevoel wil doorwerken, want ik ga steeds meer en meer inzien dat ik ook een kind van Hem wil zijn.
prachtig! daar kikker ik echt van op, als ik zoiets lees!

joris

Berichtdoor joris » 04 jul 2003 14:26

surfer schreef:
prachtig! daar kikker ik echt van op, als ik zoiets lees!

heb je de brieven van Johannes al eens echt goed gelezen? zo geweldig!@

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 jul 2003 00:01

Wilko,

In het dankgebed na de doop staat: “Wij danken en loven U dat Gij ons en onze kinderen … tot Uw kinderen aangenomen hebt.” Nu maakt dit niet dat ieder gedoopt mens automatisch in de hemel komt of automatisch echt Christen is. Maar het is wel hoe God ons ziet denk ik. Als je kijkt Hoe Christus over de kinderen spreekt, hoe Hij over Jeruzalem spreekt, als je kijkt hoe Paulus de kinderen er bij betrekt, als je kijkt naar de positie van kinderen in het oude testament, dan zie ik niet anders dan dat God de mens als Zijn kinderen benadert. Ik heb het idee dat ds Kievit een puur baptisten standpunt aanhangt, alleen doopt hij wel kinderen, maar het is in werkelijkheid compleet betekenisloos. Als God onze Vader wil zijn, mogen we Hem als Vader benaderen, want het gaat om Zijn wil. We moeten dit wel oprecht doen. Dus niet als een soort losse formule, waarbij God alleen sinterklaas is.

Het probleem wat ik zie is dat we met dit soort stukken (en ik weet niet of ze uit hun verband zijn gerukt) echt eerst iets in ons zelf kunnen gaan zoeken voor we naar een liefdevolle God toekunnen gaan. De hoogmoed noemt zichzelf dan nederigheid, maar het is het niet willen geloven dat God’s genade echt vrij is. Christus staat al klaar.

Even half off-topic: Wat me trouwens ook opvalt is dat men het willen van God in het doopformulier niet absoluut wil zien (terecht naar mijn mening) maar als het gaat om de wil van God met betrekking tot de zaligheid van een ieder, dan moet er opeens wel absoluut gekeken worden naar het willen (en niet absoluut naar allen). Dit is m.i. niet consequent.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”