Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 22:17

PeterD schreef:
Boekenlezer schreef:Ik vind het hele gebeuren rond K. van der Zwaag vooral uitermate vaag.
Ik heb zijn boek ook. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hij wekt bij mij niet de indruk dat hij ketterse dingen poneert. Integendeel. Mag zo iemand dan in de weg van kerkelijke tucht onder censuur gezet worden?

Vergeet niet dát hij de verkeerde weg bewandeld heeft (kerkrechterlijk gezien volgens de DKO) om zijn punten uiteen te zetten.
Ik kan me zelf niet aan de indruk onttrekken dat vdZ bewust heeft geprobeerd shockerend over te komen!

Hmm nee, dat laatste lijkt mij nogal sterk. Dan had hij bepaalde dingen wel veel directer kunnen stellen.
Voor de rest stop ik nu even, want het is bedtijd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 nov 2005 23:04

Mapleleaf schreef:
frekje schreef:Eigenlijk, waarom doen we het niet zoals in Engeland? Anglicanen? 1 kerk, dat is alles. Meer niet.

Hmm, volgens mij heb je een opfris cursus kerkgeschiedenis nodig. :)

Ik was toen ook nog iets jonger :P

Enne, dat van der Zwaag zo aan de kant wordt gezet getuigd voor mij van een ongelooflijke bescherming binnen de Ger.Gem.... Deze man ziet in dat zovelen verloren gaan omdat ze niet durfden te komen en ziet ook waar het probleem zit... wie durft er dan een beschuldiging tegen de uitverkorenen van God te voeren!?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 nov 2005 23:18

PeterD schreef:
Cicero schreef:Ik snap niet dat de leden van die commissie zich niet kapot schamen. En waarom wil Meeuse geen uiteenzetting geven?

Ik snap niet dat van der Zwaag zich niet kapot schaamt. En waarom hebben ze Meeuse eigenlijk om uiteenzetting gevraagd?

:roll:

Echt heel zinvolle en ter zake doende opmerkingen dit....

Dat laatste ben ik echt met je eens! :mrgreen: Nee, ff serieus, ik vind het gezeur over de kerkelijke weg ten hemel schreiend. Ik heb niet het idee dat het Van der Zwaags bedoeling is om de ger.gem. onder kritiek te stellen. Dat hij dat (indirect?) wel doet komt doordat hij een bijdrage wil leveren aan de discussie die ook de gergem aangaat.

Het doet mij dictatoriaal aan wanneer iemand die een dik boek schrijft, en in feite alleen maar achter de standpunten van vele theologen in de geschiedenis over een bepaald onderwerp probeert te komen, onder censuur gesteld wordt omdat wat in het boek beweerd wordt niet overeenkomt met wat men denkt dat waar is.

Een inhoudelijke reactie is tot nu toe uitgebleven: een vuistdik boek doe je niet af met een paar slecht geschreven artikeltjes in de Saambinder.

Kortom, ik vind de officiële houding van de gergem onverantwoord, en eigenlijk onbijbels.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2005 01:57

PeterD schreef:
Boekenlezer schreef:Ik vind het hele gebeuren rond K. van der Zwaag vooral uitermate vaag.
Ik heb zijn boek ook. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hij wekt bij mij niet de indruk dat hij ketterse dingen poneert. Integendeel. Mag zo iemand dan in de weg van kerkelijke tucht onder censuur gezet worden?

Vergeet niet dát hij de verkeerde weg bewandeld heeft (kerkrechterlijk gezien volgens de DKO) om zijn punten uiteen te zetten.
Ik kan me zelf niet aan de indruk onttrekken dat vdZ bewust heeft geprobeerd shockerend over te komen!

Hij had geen keus. Als hij de kerkrechtelijke weg had bewandeld was men de discussie niet aangegaan óf had zijn ideeen gewoon veroordeeld omdat het niet de kerkleer was. Het is gewoon duidelijk dat voor zijn ideeen, hoewel bijbels gegrond, geen ruimte was.... Was dat er wel, dan was men gewoon de discussie aangegaan ipv het over de kerkweg-boeg te gooien.

Jammer Marnix dat je dit zo stelt...
Hiermee veroordeel je de GerGem in zijn geheel. Heel jammer.

Ik veroordeel enkel hen die leiding hieraan geven op dit punt.

Als van der Zwaag met zijn bezwaren de formele weg bewandeld had, zou er niet zoveel commotie zijn ontstaan. Als het hem gelukt zou zijn eerst zijn kerkenraad te overtuigen, vervolgens de classis, vervolgens de particuliere synode, en vervolgens de generale synode, zou hij meer bereikt hebben dan nu.
Maar blijkbaar ben je het er wel mee eens dat er geen formele weg bewandeld hoeft te worden. Jammer. Want zo wordt het heel snel een chaos waar niemand meer wijs uit kan worden.

het probleem is dat men het niet wil horen omdat het tegen de kerkleer ingaat. Anders was men niet de discussie uit de weg te gaan door het over de boeg van de formele weg te gooien. Dan was er inderdaad geen commotie ontstaan, want niemand had er ooit wat van gehoord dan... en hij had alsnog nooit zijn boek mogen schrijven... want het gaat tegen de kerkleer in. Het is toch overduidelijk dat er hier censuur wordt toegepast en als men zich daar niet aan wil houden, de tucht? Nu is de discussie er tenminste, en zijn de ideeen van Van der Zwaag tenminste in de gemeenten bekend.

Dan nog dit. Stel dat van der Zwaag met zijn uiteenzetting in zijn boek gelijk zou hebben. Waarom lukt het dan niet om andersdenkenden daarvan te overtuigen? Waarom kan hij niet alle kritiek (die Bijbels onderbouwd was) die tegen zijn boek geuit is weerleggen op grond van de Bijbel?

Omdat men de discussie uit de weg gaat en daarmee laat merken geen kritiek op de huidige kerkleer te tolereren.

Tot slot. Als je het aantal mensen dat aan de bediening van het Heilig Avondmaal mag gaan als maatstaf neemt om te bepalen of het betreffende kerkgenootschap al dan niet zuiver Bijbels bezig is, ben je al een heel eind op weg de verkeerde richting op.
Ooit was Schotland een zeer Bijbelse natie, waar veel volk van God leefde. Nu is dat anders geworden. Ooit was Nederland een natie waar de Bijbel de waarden bepaalde. Nu is dat helaas anders. Komt dat door de Ger Gem? Of hebben we allemaal hand in eigen boezem te steken, en moeten we allemaal zeggen dat we niet ongedeerd uit de strijd komen?

Als je naar de bijbel kijkt zie je dezelfde lijn. Weinig christenen... en toch werden de gemeenten aangesproken als uitverkorenen en geheiligden. Toen was het niet normaal dat er maar weinigen aan het avondmaal gingen. Inderdaad, de situatie is veranderd, maar de huidige situatie is heel zorgwekkend... niet omdat er zo weinig gelovigen zijn, maar omdat de criteria op basis waarvan dat wordt beoordeeld niet meer bijbels zijn. En dat is mijn grote probleem. In mijn ogen is de visie van Van der Zwaag bijbels, en legt hij zijn vinger bij een zere plek... de pijn die daardoor ontstaat wil men verdoven, in plaats van naar echte oplossingen te zoeken. Zou het kunnen zijn dat het aanbod van genade inderdaad te smal is gemaakt door mensen, waardoor mensen aan het twijfelen worden gebracht? Als men dat toegeeft kan de discussie worden gevoerd... als men zegt: Nee dat is niet zo, en de situatie zo laat, wordt die discussie de kop in gedrukt. Laten we kijken naar de bijbel en naar nu, en gaan nadenken hoe het kan dat de situatie zo is... en het niet te makkelijk op de huidige cultuur afschuiven want dan kan de bijbel ons nog een hoop leren. Ik hoop dat men dat wil inzien!

Vandaar dat ik het wat scherp zeg.... misschien iets te scherp, dan mijn escuses... ik wil mensen niet veroordelen maar wakker schudden.... want dat is denk ik erg nodig. Bij de huidige situatie mogen we ons niet maar neerleggen en het aan externe factoren wijten. In openbaring 2 en 3 staan brieven aan de 7 gemeenten.... Wat zou Jezus schrijven als hij onze gemeente een brief zou sturen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2005 08:20

Enne, dat van der Zwaag zo aan de kant wordt gezet getuigd voor mij van een ongelooflijke bescherming binnen de Ger.Gem.... Deze man ziet in dat zovelen verloren gaan omdat ze niet durfden te komen en ziet ook waar het probleem zit... wie durft er dan een beschuldiging tegen de uitverkorenen van God te voeren!?
wat is 'de ongeloofelijke bescherming binnen de Gergem?' ik heb geen idee wat je bedoeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 22 nov 2005 09:41

PeterD schreef:

Kerkrechtelijk moet ieder theologisch boek goedgekeurd worden? Waarom mogen sommige predikanten wel boeken schrijven (en heruitgeven) waar in dingen worden neergezet alsof dat de officiele GG-leer is?

Heb je het boek überhaupt gelezen?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 22 nov 2005 12:15

http://www.afwachtenofverwachten.nl/
Website over het boek van Van der Zwaag

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 nov 2005 13:51

N.B. het is in dit topic niet de bedoeling om persoonlijke opmerkingen te maken (er zijn er een paar verwijderd).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 nov 2005 14:01

Als ik het goed begrepen heb (?:|), komt de kwestie hier op neer:

- dr. van der Zwaag heeft een (historisch-theologische) studie gemaakt naar de toe-eigening des heils en heeft het resultaat van die studie in een boek (Afwachten of verwachten?) weergegeven
- hij komt in deze studie tot de conclusie dat de (O)GG(iN) voor wat betreft hun leer op dit punt afwijken van wat de reformatoren en nadere reformatoren leerden.
- de kerkleiding in de Gereformeerde Gemeenten vatten de inhoud van zijn boek op als een verkapt bezwaarschrift, echter dit bezwaarschrift is niet (op de juiste wijze) ingediend en heeft ook niet de vereiste vorm.
- op basis van die afwijkende vorm van dit vermeende bezwaarschrift is dr. van der Zwaag onder censuur gezet door zijn gemeente (als reden wordt opgegeven het overtreden van het vijfde gebod: het veroorzaken van onrust binnen de GG en het niet bewandelen van de kerkelijke weg).
- de PS Oost van de GG heeft besloten dat deze tuchtmaatregel van de gemeente (Barneveld) terecht is genomen.
- een inhoudelijke behandeling van dit boek is (behoudens enkele artikelen in de Saambinder, die ook het nodige stof hebben doen opwaaien) niet aan de orde geweest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 22 nov 2005 14:14

elbert schreef:Als ik het goed begrepen heb (?:|), komt de kwestie hier op neer:

- dr. van der Zwaag heeft een (historisch-theologische) studie gemaakt naar de toe-eigening des heils en heeft het resultaat van die studie in een boek (Afwachten of verwachten?) weergegeven
- hij komt in deze studie tot de conclusie dat de (O)GG(iN) voor wat betreft hun leer op dit punt afwijken van wat de reformatoren en nadere reformatoren leerden.
- de kerkleiding in de Gereformeerde Gemeenten vatten de inhoud van zijn boek op als een verkapt bezwaarschrift, echter dit bezwaarschrift is niet (op de juiste wijze) ingediend en heeft ook niet de vereiste vorm.
- op basis van die afwijkende vorm van dit vermeende bezwaarschrift is dr. van der Zwaag onder censuur gezet door zijn gemeente (als reden wordt opgegeven het overtreden van het vijfde gebod: het veroorzaken van onrust binnen de GG en het niet bewandelen van de kerkelijke weg).
- de PS Oost van de GG heeft besloten dat deze tuchtmaatregel van de gemeente (Barneveld) terecht is genomen.
- een inhoudelijke behandeling van dit boek is (behoudens enkele artikelen in de Saambinder, die ook het nodige stof hebben doen opwaaien) niet aan de orde geweest.

Dat is volgens mij correct samengevat. 1 puntje: censuur is n.a.v. het 5e gebod (niet bewandelen van de kerkelijke weg) én het 9e gebod (onrust en tweedracht zaaien).
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 nov 2005 14:24

Me dunkt dat deze procedurele insteek de indruk wekt een noodgreep te zijn, om inhoudelijke behandeling te voorkomen. :?
Want het behandelde onderwerp is mijns inziens te gewichtig, om het louter procedureel af te handelen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 nov 2005 15:35

PeterD schreef:Hiermee veroordeel je de GerGem in zijn geheel. Heel jammer.

Hoe ver mag de GG dan gaan en hoe groot moet het deel van de GG zijn dat zover gaat voor je er een oordeel over mag uitspreken?! Dit is een serieuze vraag. Er zijn vast nog wel gunstige uitzonderingen te vinden, maar zo'n nergens op gebaseerde veroordeling als deze door de PS slaat in mijn optiek toch wel alles. Er wordt geoordeeld op gevoel, hoe men vindt dat het moet is belangrijker dan de bijbel, de lieve vrede wordt boven de waarheid gesteld, vorm gaat voor inhoud. Hoe ver kan een kerk gaan voor deze in een sekte ontaardt??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2005 15:50

Ik vind dit inderdaad ook erg eng, en in ben geneigd om er voor naar onze dominee te stappen ik vind dit namelijk ook eng. Wij hebben het er op cath er wel eens samen overgehad (naar aanleiding van dat eigene van de Gergem op refoweb door Ds. Harinck). Ik heb toen een goed gesprek met onze dominee gehad daarover, goed we waren het samen niet helemaal eens maar toch.

Ik denk dat Rijssen ook onder de PS valt (dus drie dominees), mag ik dus concluderen dat je geen officieele kritiek mag hebben op de leer binnen de Gergem? is de kerkleer trouwens ergens officieel in vast gelegd?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 nov 2005 15:51

elbert schreef:- de kerkleiding in de Gereformeerde Gemeenten vatten de inhoud van zijn boek op als een verkapt bezwaarschrift, echter dit bezwaarschrift is niet (op de juiste wijze) ingediend en heeft ook niet de vereiste vorm.

Dit is toch bizar, of ben ik nou gek? Het boek is in het geheel niet bedoeld als een bezwaarschrift; het is namelijk een studie, en zeker niet alleen de GG hoeft zich hierdoor aangesproken te voelen, maar de hele rechterflank van de gereformeerde gezindte. En dan denkt de kerkleiding, kom, laten we dit opvatten als bezwaarschrift, en het dan afwijzen want ja, het heeft niet de juiste vorm. ?:|

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 nov 2005 16:00

op basis van die afwijkende vorm van dit vermeende bezwaarschrift is dr. van der Zwaag onder censuur gezet door zijn gemeente (als reden wordt opgegeven het overtreden van het vijfde gebod: het veroorzaken van onrust binnen de GG en het niet bewandelen van de kerkelijke weg).

lekker krom en een dominee die een kerkscheuring veroorzaakt in de cgk kan fluitend verder in de ger gem jaja. sorry voor het cynisme :|

Terug naar “Archief”