Gospelmuziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 08:58

Dat bovenstaande zongen 16 Horsepower op Pinkpop. Nou, dan moet je wel lef hebben vind ik hoor! Al staat je publiek er niet voor open.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jul 2003 09:07

Henkie:
Ik ga er ook van uit dat gospel het evangelie wil doorgeven. Gospel is niet voor niets de letterlijke vertaling van evangelie.

Ja klopt, maar wie zijn wij om te gaan oordelen over de manier waarop?

Nee, die hoeft helemaal niet fout bezig te zijn. Maar het is geen gospel (zie boven)

Maar wel christelijk :). Ik bedoel, als je zingt over dingen die je bezig houden hoeft dat ook niet fout te zijn en ook daar kunnen mensen van leren...

Er wordt vaak geclaimd dat de muziek er is om God te verheerlijken en aanbidden.

Ja, en sommigen doen dat op een hele directe manier (Delerious? bijvoorbeeld), anderen op een indirecte manier (POD en soms ook U2, althans deze bands zijn geen gospelbands maar prijzen en loven God wel (op een andere manier, maar dat maakt toch niet uit?)). Weer anderen doen het helemaal niet (Radiohead) en sommigen prijzen een andere religie (Live/boedisme (niet altijd maar de voorman van Live zegt geinspireerd te zijn door het boedisme.... Dimmu Borgir/satanisme, etc.)

Als een artiest zijn talenten gebruikt in dienst van God dan denk ik in de eerste plaats aan evangelisatie. Muziek is daar prima geschikt voor en ze hebben een miljoenenpubliek.

Of misschien zijn ze wat muziek betreft heel neutraal. Maar kun jij in hun hart kijken en weet jij wat ze in hun persoonlijk leven doen? Misshien zijn ze naast hun muziekcarriere wel bezig met een evangelisatieproject of ontwikkelingshulp...

Als een muzikant geen gave voor evangelisatie heeft, moet hij geen gospel zingen

God loven en prijzen hoeft niet altijd op een evangeliserende manier. Je kunt ook gewoon over een andere manier over God en naar God zingen. Maar om dan te zeggen dat zo iemand geen gospel maakt? Dat vind ik te ver gaan.

Hij ziet U2 als gospel en dan zou ik wel eens willen zien waar het dan over het evangelie gaat bij ze.

U2 is geen pure gospelband. Maar dat wil niet zeggen dat er geen christelijke leden bij zitten, dat wil niet zeggen dat U2 niet over het evangelie zingt. Dat wil niet zeggen dat U2 niet christelijk is...

Ja, nu komen een op een punt waar ik me het hoofd over breek. Ik vind herrie (rock, metal, dance en wat dies meer zij... (nee, dat komt niet in de buurt van dat reien waar jij het over hebt ) gevoelsmatig en wat mijn geweten betreft absoluut niet samengaan met het loven van God. Maar ik zou dat ook graag verstandelijk beredeneren.

Maar ik geloof ook niet dat alle leden van een willekeurig mannenkoor (bijvoorbeeld) zingen tot Gods eer. En ik vind dat ook herrie en vraag me ook wel eens af of dat gebrul nu echt God verheerlijkend is... Gevoelsmatig zeg ik: ik vind het afgrijselijk en ik wil niet op die manier God prijzen. Mijn verstand zegt: anderen kunnen dat wel op die manier en wie ben ik dat te veroordelen. Ik geloof dus dat je op die manier God kunt dienen. Maar ik doe het liever d.m.v. rock en metal.

Simpel. Als je al moet gaan vragen of iemand wel beseft dat die band eigenlijk toch ook wel gospel is, dan geef je eigenlijk zelf al aan dat het dat gewoon niet is. Dan moet daar toch iets van te zien zijn, zou je zeggen.

Maar de band in kwestie is geen gospelband. Er zitten christelijke leden bij en dat is ook terug te zien in een groot aantal teksten. En misschien is die manier juist wel goed (wie weet worden de overige bandleden nog eens bekeert. Bovendien berijken ze een groter publiek seculier. Al is er maar 1 in het publiek die werkelijk iets aan hun boodschap heeft op Pinkpop. Het is er toch weer 1.)

Nee, maar wat een godvrezende predikant zegt klopt wel. Ik vraag me af of dat bij een gemiddelde gospelartiest ook zo is.

Ik denk bij veel gospelartiesten wel. Misschien niet altijd op de manier die in jouw straatje past of die jij gewent bent. Maar gelukkig hoef jij niet in hun hart te kijken ;)

Maar dat moet dan wel bijbelgetrouw zijn.

Klopt. Achter in de tekstboekjes van Saviour Machine staan alle bijbelteksten die gebruikt zijn. Bij Tourniquet staan de bijbelteksten er ook bij... Kun je het nakijken. Dat vind ik wel goed. :)

Everlastingman:
Is niet u2 een prima voorbeeld voor een band die lauwe 'christenen' die hun kritiek dumpen en weer snel weglopen, uitspuugt .

Ik snap deze zin niet helemaal. Wil je hem even uitleggen?

Overigens heb ik nooit beweert dat u2 gospel is, maar dat zij in de wereld zijn maar niet van "deze wereld van seks drugs en rock n'roll" zijn, en daarmee een veel breder publiek bereikt.

*houdt duim omhoog* :mrgreen: mee eens...

Theo de Koning:
Als we teksten gebruiken die alleen maar fijn aanvoelen dan is het gevaarlijk. Alle teksten, en dit geldt ook voor psalmen en andere geestelijke liederen moeten we ALTIJD toetsen aan de bijbel

Gevoelens zijn menselijk. Iedereen praat er wel eens over (bijna iedereen). Waarom zou een gospelartiest niet over zijn gevoelens mogen zingen. NIet allen over zijn gevoel... Sterker nog: op de eerste plaats moet natuurlijk staan: God eren... Bovendien is het goed (ook als artiest) om vervolgens je gevoelens te toetsen aan Gods woord... Wat kun je met die gevoelens? etc.

En daar heb ik bij sommige gospels wel eens mijn twijfels bij. Als een gospel meer op een Rock-nummer lijkt, dan lijkt het me, dat het niet tot Gods eer is.

God is niet te eren d.m.v. rockmuziek? ABSOLUUT NIET MET JE EENS! Ik geloof absoluut dat dat wel kan...

Dan zoeken we meer gelijkvormig te zijn aan de wereld dan aan God.

Waarom mogen we volgens veel orthodoxe christenen geen snaarintstrumenten als gitaar e.d. en drumstel (trommels) gebruiken tot eer van God? Staat namelijk wel in de Bijbel. En er staat niet in de Bijbel over wat de vorm moet zijn. Wel dat het tot eer van God moet zijn...

Mooie tekst Klaas, mooie tekst Parsifal en ook die tekst van 16 horsepower is erg mooi. Ik ben het verder in deze discussie behoorlijk eens met Klaas en ook met wat parsifal zei kan ik leven :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jul 2003 09:11

Hanneke:
Maar als je gaat evangeliseren moet de gene aan wie jij evangeliseert er voor openstaan en dat staan veel mensen niet.

Denk je dat de stammen diep in Afrika openstonden voor het evangelie? Toch gingen evangelisten er naar toe om ze het te brengen. Als gospelartiest evangeliseer je of je laat in ieder geval zien dat je baat hebt bij jouw manier van leven en waarom dat zo is. Maar dat pas nadat je God hebt geprezen. Dat kan op veel verschillende manieren. Oordeel dus niet te snel (niet perce jij hoor hanneke maar in het algemeen), oordeel dus niet te snel of die manier goed is of fout. Verder denk ik dat die tweede manier die ik noemde (baat hebben bij jouw manier van leven) ook veel voorkomt bij niet-gospelartiesten die wel christen zijn...

En Kaw. Erg gaaf he? Dat ze dat deden... Getuigt van lef.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jul 2003 09:35

Kurtyo:
Mooie tekst Klaas,

Mooie tekst? Nou niet echt echt. Ik vind het persoonlijk een erg goed nummer, maar mooi vind ik een verkeerde classificatie.

De tekst gaat over een man die overspel pleegt (This is how we multiply Pity that its not my wife) in een motel (Gideon is in the drawer). De sex wordt tamelijk expliciet beschreven. De man heeft ergens wel een vaag schuldgevoel (We've gone too far) maar uiteindelijk stelt dat weinig voor. Het hoogtepunt dat hij beleeft wordt beschreven in religieuze termen. De man vergelijkt zijn climax met de opname (rapture) waar Jezus hem opwacht en de engelen halleluja zingen. Hij gaat het beloofde land binnen....

't Is maar wat je mooi noemt...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 09:43

Ow... :? Ik las het anders.... Ik dacht dat het over Jezus zijn trouw ging dat Hij hem zelfs bleef roepen in een zware zonde. (Ik ken dat uit mijn eigen leven)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2003 09:45

Wat wil je eigenlijk zeggen met die tekst Klaas?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jul 2003 09:50

Klaas schreef:Kurtyo:
Mooie tekst Klaas,

Mooie tekst? Nou niet echt echt. Ik vind het persoonlijk een erg goed nummer, maar mooi vind ik een verkeerde classificatie.

De tekst gaat over een man die overspel pleegt (This is how we multiply Pity that its not my wife) in een motel (Gideon is in the drawer). De sex wordt tamelijk expliciet beschreven. De man heeft ergens wel een vaag schuldgevoel (We've gone too far) maar uiteindelijk stelt dat weinig voor. Het hoogtepunt dat hij beleeft wordt beschreven in religieuze termen. De man vergelijkt zijn climax met de opname (rapture) waar Jezus hem opwacht en de engelen halleluja zingen. Hij gaat het beloofde land binnen....

't Is maar wat je mooi noemt...

Klaas

Ik had begrepen dat het over overspel ging. Maar ik bedoelde mooi wat betreft: de manier van schrijven/beschrijven. Niet mooi als je kijkt naar het onderwerp nee... En kaw: ik las het eerst ook zo, maar bij een tweede keer lezen kwam ik tot een andere conclusie (die klaas hier noemt)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 jul 2003 10:01

haha, bij de vragen aan de dominees heeft onze vriend Vreugdenhil zich weer eens goed laten gaan:

Ik zag hem (Freddy Mercury) vandaag toen ik aan het winkelen was nog heel arrogant (stoer) paraderen over een podium in een videoclip op de tv van een muziekwinkel waar ik voorbij liep.En met een schok realiseerde ik mij dat deze man al een tijdje niet meer leeft. Hij heeft de Heere God ontmoet en hij heeft verantwoording van zijn leven moeten afleggen.

Zoals we allemaal wel weten is deze man heel zondig aan zijn eind gekomen en als we dan de bijbel laten spreken, dan is hij niet behouden. Hoe kun je dan nog fan zijn van een man die nu ligt te gillen van de pijn in de hel.

ik vind dit soort opmerkingen zeer triest :( :cry:
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jul 2003 10:03

Heeft hij niet een beetje gelijk misschien? (ik weet het niet maar kan me zijn reactie in dit geval wel voorstellen)... Waarom triest?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 jul 2003 10:08

Ik vind Queen best wel een goede muziekgroep, heeft baanbrekend werk vericht. Mensen als Vreugdenhil begrijpen hier gewoon niets van en zien alles dan maar als zondig. F.Mercury heeft bijvoorbeeld erg veel gedaan voor de emancipatie van homo's en het aanvaarden van homosexueel gedrag, ik vind dit positief.
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 10:10

Ik ben fan van Vreugdenhill en van Mercury, maar hier kies ik toch echt voor Vreugdenhill. Hij heeft jammergenoeg toch echt gelijk. Mercury stierf door zijn eigen zonde en bekeerde zich niet. Menselijkerwijs is hij naar de hel gegaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2003 10:13

Hoe bedoel je 'menselijkerwijs'? En wat moet ik hiermee als ik bedenk dat laatst een niet-christen is overleden die een goede vriend van mij was?

Ow ik ga off-topic, maar het zit me soms ff dwars...

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 jul 2003 10:21

Lalage raakt een belangrijk thema aan! De gereformeerde dogmatiek meent aan de hand van de Bijbel steeds weer te kunnen uitmaken wat goed en slecht is. Zo gaat het dus onderandere ook met de muziek. Het is mijn stelligste overtuiging dat men meer genuanceerd moet leren denken. Iemands leven kunnen wij nooit doorgronden, de Eeuwige kan dit uiteraard wel. Ik hou me dan ook ver weg van uitspraken over iemands levenswandel, zondigheid en nog veel verder van uitspraken die pretenderen iets te zeggen over iemands lotsbestemming na dit aardse leven.
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 10:31

Nou ja... Een mens is geen hartenkenner en mag dus ook niet oordelen of iemand in de hemel of in de hel komt. Gelukkig doet God dat voor ons. Ik weet dus niet of Mercury in de hemel of in de hel zit, alleen God weet dat. Toch heb ik een sterk vermoeden, aan de hand van zijn levensloop, dat hij naar de hel is gegaan. De stelligheid die Vreugdenhill hier verkondigt zou ik dus zelf nooit in de mond nemen.

En die vriend die laatst is gestorven omdat ie zelfmoord had gepleegt? Ik weet het niet dus.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 04 jul 2003 10:38

We gaan helemaal off topic. Weer terug naar de gospel graag.

Terug naar “Archief”