wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

Berichtdoor martinm81 » 20 nov 2005 23:53

Hallo mensen,

Is een tijd geleden dat ik hier bent geweest. maar ik heb zo me vraagjes. Ik ben de afgelopen tijd wezen "kerkjobben". oftewel elke zondag een andere kerk. Ik moet zeggen, dat bevalt voor geen meter.
Ik heb van vele kerken visies en uitstreksels gelezen tot dat ik er compleet bij in slaap viel. daarom heb ik aan jullie de vraag

Wat bepaalde jouw keuze om in een gereformeerde gemeente/kerk (of stromingen van) te gaan?

Ik stel deze vraag hier, omdat de meeste gereformeerd zijn. tog ben je dat niet, zou ik op prijs stellen toch te vertellen waaromom jou gemeente goed is voor jou.

alvast bedankt
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2005 23:58

Nou, ik bijt de spits af....

Ach ja, ik ben oud.ger.gem gedoopt, nu hersteld hervormd meelevend lid en hoop tzt nog belijdenis te doen...weeet alleen nog niet waar..
Mijn motivatie, -zal veel commentaar opleveren- is dat er in de (behoudende :mrgreen: ) gereformeerde kerken God's Woord eerlijk en recht gepreekt wordt mijns inziens, eerlijk naar recht en gerechtigheid, Leven en dood...eerlijk gewaaarschuwd voor nabijkomend werk en het eeuwige leven!
Ook daar worden de sacramenten Heilig bediend en is het niet zo dat het Heilig Avondmaal automatisch geldt als je belijdenis gedaan hebt!
En omdat God mijns inziens aanwezig is!!!
En omdat er niet alleen over verdoemenis gepreekt wordt maar ook van verlossing!!!!

Zo even kort een opzetje!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2005 01:17

Ik reken mijzelf niet tot het bevindelijk gereformeerde volksdeel, maar meer tot het midden-orthodoxe deel. Ik heb bewust gekozen voor een kerkelijke stroming waarin het Woord niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk klinkt. Dat betekent dat niet elke week alleen maar klinkt dat Christus gestorven is, maar ook hoe je als christen kunt leven. In onze kerkelijke gemeente is de eigen verantwoordelijkheid jegens Hem en de wereld erg belangrijk en dat spreekt mij zeer aan. In mijn andere gemeente, de Oud-Katholieke, spreekt mij ditzelfde zeer aan, aangevuld met een zeer verzorgde, complexe, maar zeer oprechte liturgie. Waar Rome de liturgie heeft verwaarloosd, heeft Utrecht haar bewaard in al haar schoonheid - elk stukje liturgische kleding, elke kaars, elk gebed en elk gezang heeft een functie in het geheel: alles tot eer van God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 nov 2005 10:49

De kerk waar ik bewust actief lid van zal worden is er een waar...
...Jezus centraal staat en God alle eer krijgt.
...praktijk en theorie samen gaan.
...ik m'n vrienden mee naar toe durf te nemen.
...de mooiste muziek wordt gemaakt voor God.

Ik ken momenteel twee gemeentes in Amstelveen die hieraan voldoen, echt geweldig! Maar ik weet nog niet waar ik over een jaar woon...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 nov 2005 11:11

Ik geloof dat mijn gemeente officieel wel tot de 'gereformeerde stroming' behoord.

Momenteel zit ik er grotendeels in voor de gemeente zelf, voor de verenigingen, comissies, clubs, sing-ins, en alles wat er georganiseerd wordt. Het is gewoon een geweldige, bloeiende gemeente, heel close met elkaar enzo.

De preken verschillen enorm. Over het algemeen ben ik het wel eens met de boodschap, maar ik weet niet of ik er altijd zal blijven. Als ik altijd in Rhenen blijf wonen wel, maar anders denk ik niet.
We hadden het er gister op de bijbelkring nog over. Bij ons in de kerk maakt het niet uit hoe je in de kerk komt, met rok/broek/hoed/zonder hoed, het maakt niks uit. De tegenstanders praten open met de voorstanders en iedereen laat iedereen in zijn/haar waarde. Dat spreekt me enorm aan! En ik geloof dat ik lang moet zoeken in een andere plaats waar dat ook zo is, in mijn 'soort' gemeente.

Maar voorlopig voel ik me hier thuis, en zal ik er blijven gaan, al ben ik het met een aantal dingen die in elke preek bijna naar voren komen niet helemaal eens :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2005 17:07

Ik, Gereformeerd Vrijgemaakt, ben in deze kerk geboren en getogen, ben in de loop van de tijd de gemeente steeds meer gaan waarderen. Het is niet te strak en te star, maar warm, gastvrij, helder, niet te ouderwets en hechtend aan tradities, maar wel heel bijbelgetrouw, in leer, maar daarnaast ook in hoe de gemeente zich opstelt naar elkaar en naar anderen toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 nov 2005 17:15

essieee schreef:Nou, ik bijt de spits af....

Ach ja, ik ben oud.ger.gem gedoopt, nu hersteld hervormd meelevend lid en hoop tzt nog belijdenis te doen...weeet alleen nog niet waar..
Mijn motivatie, -zal veel commentaar opleveren- is dat er in de (behoudende :mrgreen: ) gereformeerde kerken God's Woord eerlijk en recht gepreekt wordt mijns inziens, eerlijk naar recht en gerechtigheid, Leven en dood...eerlijk gewaaarschuwd voor nabijkomend werk en het eeuwige leven!
Ook daar worden de sacramenten Heilig bediend en is het niet zo dat het Heilig Avondmaal automatisch geldt als je belijdenis gedaan hebt!
En omdat God mijns inziens aanwezig is!!!
En omdat er niet alleen over verdoemenis gepreekt wordt maar ook van verlossing!!!!

Zo even kort een opzetje!

Hier kan ik mij van harte bij aansluiten, met die uitzondering dat ik hervormd gedoopt ben.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 26 nov 2005 14:31

Ik ben geboren en daarna als kind in de hervormde gemeente gedoopt. Later heb ik in dezelfde gemeente belijdenis gedaan, Avondmaal gevierd, en nu sta ik daar (binnen de PKN) als belijdend lid in de kaartenbak. Waarom ik daar gebleven ben: omdat daar het Woord bron en norm is voor leer en leven, de Reformatie is daar in 1580 doorgedrongen, sinds 1682 ligt onafgebroken één en dezelfde Bijbel op de kansel, God werkt daar door Zijn Heilige Geest, hoe zou ik dan weg kunnen en mogen gaan? Het klinkt bevindelijk, maar ik kan wel zeggen: hoor wat mij God daar heeft doen ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn ziel.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 27 nov 2005 11:24

Wullimpie schreef:
Hier kan ik mij van harte bij aansluiten, met die uitzondering dat ik hervormd gedoopt ben.

Is dat een speciale doop dan? Er is toch maar 1 doop?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 27 nov 2005 13:18

Rene Z schreef:
Wullimpie schreef:

Inderdaad en daarom kun je niet tegelijkertijd in de Hervormde Kerk, en de Oud Ger Gem gedoopt zijn :wink:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 nov 2005 17:09

cire schreef:
Rene Z schreef:
Wullimpie schreef:

Inderdaad en daarom kun je niet tegelijkertijd in de Hervormde Kerk, en de Oud Ger Gem gedoopt zijn :wink:

Dat bedoelde ik te zeggen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 28 nov 2005 19:15

Hier gereformeerd vrijgemaakte opvoeding en natuurlijk doop gehad, of andersom? :)

Ook ik ben wel aan het kerkjobben geweest, mijn conclusie daarbij is dat er genoeg dingen zijn die mijn gemeente van andere gemeentes kan leren, (zowel binnen als buiten eigen kerkverband ;) ) ja zelfs van de meer charismatische richtingen is veel te leren.
Maar andersom heb ik ook veel dingen leren zien in eigen gemeente die me erg waardevol zijn, zoals een zuivere schiftuitleg, een goede inspanning de prediking niet eenzijdig te houden maar juist de volle breedte te prediken.
Een actieve en leuke jeugdgroep, en natuurlijk ook vele andere oudere actieve gemeente leden.

God heeft mij een plaats gegeven in deze gemeente, en daar ben ik dankbaar voor en wil graag meewerken in dit stukje Koninkrijk waar Jezus ook Koning is.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 nov 2005 21:28

God heeft mij in de Gergem geplaatst, daarom zit ik hier. Doordat ik hier opgegroeid ben.. Ik zal niet snel de Gergem gedag zeggen, er is toch een soort band met mijn kerk (Gergem Noord Rijssen), maar als ik zou verhuizen en in mijn woonplaats geen Gergem zou zijn, zou ik rustig ergens anders kerken (denk iets tussen HHK en GKV).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2005 00:55

kies gkv, kies gkv ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 08:13

Marnix schreef:kies gkv, kies gkv ;)
Die is niet in Rijssen 8) en ik ben nog niet verhuisd dus wat zeur je :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”