Zijn er nog oud-gereformeerden op dit forum?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Zijn er nog oud-gereformeerden op dit forum?

Berichtdoor Wilko » 02 jul 2003 17:08

Elke keer als ik een klein stukje lees over de kleine kerkgeschiedenis krijg ik wel wat bewondering over de zeer strenge levensstijl van de leden van de Oud-Gereformeerde Gemeenten. Daar zitten nog mensen in de kerk die in het zwart gekleed gaan, zondags niet buiten komen, wordt de beleving van de "rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie" als maatstaf genomen of je God wel als je Vader mag noemen. Meestentijds zijn het tv- en radioloze huisgezinnen.

Nu ben ik benieuwd: Zijn er op dit forum nog oud-gereformeerden die zich thuisvoelen in de leer en levensstijl die in hun gemeenten wordt voorgehouden en waarom kies je hiervoor? Graag hoor ik het dan van je. Ik zou graag niet willen dat mensen reageren die de voorgestane leer en levensstijl van de OGG maar niks vinden.

Treffend voorbeeld van de voorgestane levensstijl is toch wel een stukje uit een meditatie van een oud-gereformeerd predikant uit het RD van vorige week:
"Zo blussen we de Geest uit, als we als kerkmensen de wereld en de godsdienst willen dienen. Wij blussen de Geest uit door met een gedoopt voorhoofd in ons gezin bij de ijdele radio onze kinderen te willen opvoeden. Wij blussen uit door aan het computer- en internetgebruik geen strenge regels te stellen. Wij blussen uit door onze vakantietijd in heidenlanden door te brengen en op Gods dag niet naarstig op te komen onder het rechte Woord Gods. Wij blussen uit door in Gods huis in een haardracht te verschijnen tegen 1 Korinthe 11:5 en 6. Alsof dit Gods Woord niet is. Men blust uit als men zich schaamteloos ontbloot en zich in het publiek vertoont als die persoon uit Lukas 8:27, die door duivelsbezetenheid niet meer gekleed ging."

stippeltje
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er nog oud-gereformeerden op dit forum?

Berichtdoor stippeltje » 02 jul 2003 17:38

Wilko schreef:Elke keer als ik een klein stukje lees over de kleine kerkgeschiedenis krijg ik wel wat bewondering over de zeer strenge levensstijl van de leden van de Oud-Gereformeerde Gemeenten. Daar zitten nog mensen in de kerk die in het zwart gekleed gaan, zondags niet buiten komen, wordt de beleving van de "rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie" als maatstaf genomen of je God wel als je Vader mag noemen. Meestentijds zijn het tv- en radioloze huisgezinnen."

Ik ben dooplid bij de oud ger gem in ned, maar daar gaat het er echt niet zo aan toe. We lopen 's zondags niet in het zwart en we komen op zondag ook echt wel buiten en maken een praatje met de buren. Waarom zou dat niet kunnen?
Zal hier trouwens geen belijdend lid worden, omdat het me een beetje te veel regels e.d. is. Soms een beetje erg wettisch, terwijl ze zeggen dat dit niet mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2003 18:37

Daar zitten nog mensen in de kerk die in het zwart gekleed gaan, zondags niet buiten komen, wordt de beleving van de "rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie" als maatstaf genomen of je God wel als je Vader mag noemen. Meestentijds zijn het tv- en radioloze huisgezinnen.

Dit geldt ook voor de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb er geen moeite mee. Overigens, alleen mijn vader gaat 'gestaag in't aak'lig zwart.' Verder niemand bij ons thuis. Wij hebben wel radio, maar die staat eigenlijk alleen maar aan bij bijzondere gebeurtenissen. Een televisie hebben we ook niet, maar dat bevalt heel best.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 jul 2003 11:31

Euh... Oke... Ik zal me stil houden, maar ik zit nog met 1 prangende vraag: Waarom leerde Jezus ons het "Onze Vader" en verbond daar geen voorwaarden aan van de 4 dingesen die je daarboven noemt?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 jul 2003 15:33

Beste Kaw,

OFF TOPIC:
Over het aanroepen van God als 'onze Vader'. Ds. I. Kievit schreef over Romeinen 8:15c: "De apostel gaat hier over met te spreken in de eerste persoon meervoud. Wij roepen: Abba Vader. Het is niet overbodig op te merken dat dit roepen volgt op het ontvangen van de Geest der aanneming tot zonen. Eerst moet onze verhouding tot God zijn hersteld, eerst moet de zondaar worden bevredigd met God, zal ooit het recht kunnen ontstaan om God met de Vadernaam te noemen. De Rechter werd nu Vader en de booswicht kind! (...)
Ach, hoe weinigen kennen de Vadernaam. Zeker, aan geestelijke brutaliteit ontbreekt het niet. Daaraan ontbrak het na de val nooit en in onze dagen allerminst. Doch kent men God reeds als Rechter, Die de zondaar daagt voor Zijn vierschaar? Wij hebben God beledigd en zijn uit Zijn zalige gemeenschap uitgevallen. In die gemeenschap moeten wij worden hersteld, anders kunnen en mogen wij die naam Vader niet gebruiken. Eerst moeten wij bevredigd zijn met God!"
OFF TOPIC

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jul 2003 15:43

De verloren zoon was weliswaar verloren, maar hij had nog steeds een vader en was zelf nog steeds een zoon.

Als je uit het oog verliest, dat God die Vader is die met open armen staat te wachten tot de zondaar zich bekeert, dan krijg je dit soort schrijfsels.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

johan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

inter net

Berichtdoor johan » 05 jul 2003 18:25

Ik heb een vraag aan je je verdedigd de oudgereformeerden maar als hun weten dat jij internet hebt word je geschorst ik ben niet tegen ogg of andere maar er is zo weinig bespreekbaar alsof je je moet schamen voor je geloof.

Night
Moderator
Contacteer:

Re: inter net

Berichtdoor Night » 05 jul 2003 19:16

johan schreef:Ik heb een vraag aan je je verdedigd de oudgereformeerden maar als hun weten dat jij internet hebt word je geschorst ik ben niet tegen ogg of andere maar er is zo weinig bespreekbaar alsof je je moet schamen voor je geloof.

WILKO schreef:Ik zou graag niet willen dat mensen reageren die de voorgestane leer en levensstijl van de OGG maar niks vinden.

Johan,
dank voor je reactie.

Maar: Ik quote hierboven een verzoek van Wilko, hij geeft juist aan waar hij de discussie niet heen wil hebben.
Misschien is jouw standpunt een idee voor een ander topic, maar hier gaarne on-topic blijven.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”