hoe gebruiken wij de dogma's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

hoe gebruiken wij de dogma's

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2005 11:30

hoe gebruiken wij de dogma's.. Zijn ze nog altijd actueel?
Zijn ze volledig?

Stel je gaat op een dag lekker een eindje wandelen op de hei. Er is van alles te bezoeken. Je koopt een landkaart. Je vriend zegt: "he jo, die hebben we niet nodig jo, we vinden het wel." Je zegt: "nee jo, we volgen lekker deze kaart, die zal vast wel goed zijn". Op een gegeven moment loop je over een paatje, en je zegt tegen je vriend: "he een sloot? die staat niet op de kaart?" Je zegt tegen je vriend, hier had geen sloot moeten liggen zullen we hem maar dicht gooien, dan klopt onze kaar weer?

De landkaart is in dit geval onze dogmatiek, het landschap (de hei) is de Bijbel. We hebben op dit moment een wat verouderde kaart. Geeft opzich niet, maar we moeten er wel rekeing mee houden..
Laatst gewijzigd door hijwel op 18 nov 2005 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2005 12:15

Ik weet niet wat je precies met je vraag wil.
Dogma's mogen, als ze niet 'wettisch' worden.
Daarmee wil ik zeggen: als dogma's belangrijker worden dan wat in de Bijbel staat, simpel omdat in het grijze verleden theologen gedacht hebben dat iets 'zus en zo' verstaan moest worden of uitgelegd, dan heb ik er heel veel moeite mee. Maar als een dogma wordt gezien als een vorm van geloofsbelijdenis is het iets anders. Immers, die kan in elke generatie anders verwoord worden - als de kern maar gelijk blijft: dat Jezus Christus voor ons gestorven is en opgestaan!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 nov 2005 12:53

hijwel schreef:Jullie lopen door, maar nee hoor geen sloot.
Je zegt tegen je vriend, hier had die sloot moeten liggen maar die is er niet meer.. Zullen we dan maar en sloot graven om de kaart weer kloppend te maken?

De landkaart is in dit geval onze dogmatiek, het landschap (de hei) is de Bijbel.

Geeft dit voorbeeld aan dat de Bijbel in de tussentijd veranderd is?
Zo ja, door wie en waarom? :?

Maar wat betreft dogmatiek: dogmatiek is een beknopte weergave van Gods openbaring (in de Bijbel). In die zin is de vergelijking met een landkaart niet zo slecht gekozen. Maar als er een sloot op de landkaart staat en die blijkt er in werkelijkheid niet te zijn, dan heeft die sloot daar in werkelijkheid ook nooit gelegen.

Andersom kan het natuurlijk ook zo zijn, dat je landkaart wel in orde is, maar dat je zonder het te zien over een greppeltje heenstapt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 13:27

Volgens mij wordt er niet gegraven in het landschap, maar veranderen hooguit wij en blijft het landschap steeds het zelfde.. maar onze bril niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 nov 2005 14:39

Heel vreemd.... :shock:

De Bijbel is niet veranderd. De dogma's wel dan? Of moeten dogma's afhankelijk zijn van de tijd waarin wel leven?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 15:00

Sommige dogma's zijn op bepaalde kennis geschoeid, kennis word groter dus kunnen dogma's ook veranderen (of uitdiepen).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2005 16:06

Geeft dit voorbeeld aan dat de Bijbel in de tussentijd veranderd is?
Zo ja, door wie en waarom? :?

Maar wat betreft dogmatiek: dogmatiek is een beknopte weergave van Gods openbaring (in de Bijbel). In die zin is de vergelijking met een landkaart niet zo slecht gekozen. Maar als er een sloot op de landkaart staat en die blijkt er in werkelijkheid niet te zijn, dan heeft die sloot daar in werkelijkheid ook nooit gelegen.

Andersom kan het natuurlijk ook zo zijn, dat je landkaart wel in orde is, maar dat je zonder het te zien over een greppeltje heenstapt

nee dit geeft het voorbeeld niet aan.. wees maar gerust, aan de betrouwbaarheid van de bijbel zal ik niet komen :wink:

met de sloot wil ik aangeven.. Dat je dingen in de dogmatiek kan tegenkomen die niet meer relevant zijn voor deze tijd.. Of juist dingen tegenkomt in de bijbel die niet in de dogmatiek staan.

Dus eigenlijk had ik even iets andere vergelijking moeten maken..
Je komt juist een sloot tegen, en op de kaart staat ie niet aangegeven. En je zegt tegen je vriend: "zullen we die sloot dan maar dicht gooien?"

mischien is het beter om de kaart te veranderen?

Dus ik zal de vergelijking even veranderen :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 16:08

met de sloot wil ik aangeven.. Dat je dingen in de dogmatiek kan tegenkomen die niet meer relevant zijn voor deze tijd.. Of juist dingen tegenkomt in de bijbel die niet in de dogmatiek staan.
zoals?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2005 16:12

PeterD schreef:Heel vreemd.... :shock:

De Bijbel is niet veranderd. De dogma's wel dan? Of moeten dogma's afhankelijk zijn van de tijd waarin wel leven?

de bijbel is niet veranderd! Nog steeds hoog actueel..

De dogma's die wij hebben zijn wel tijd gebonden. Roomse invloeden hebben we niet zo last van in de kerk. In de categismus wordt aagenomen dat iedereen wel geloofd dat Jezus lichamelijk is opgestaan.
Dit is nu een twistpunt in deze tijd, dus dit zou best mogen vermeld worden op de hedendaagse kaart toch?

Ik zeg niks over de waarheid van de dogma's, maar vraag me alleen af is de landkaart (dogma) nog wel actueel. Lopen we niet met een verouderde kaart rond?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2005 16:13

Raido schreef:
zoals?

gaven van de Geest?
lichamelijk opstaan van Jezus?
ontwerp i.p.v. evolutie? (speelde toen geen rol)

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2005 16:17

Hijwel schreef:gaven van de Geest?
ontwerp i.p.v. evolutie? (speelde toen geen rol)

Volgens mij zijn dat nu juist dogma's, waaraan niets veranderd kan worden omdat het puur Bijbels is.
Omdat de daadwerkelijke opstanding - om maar wat te noemen - niet meer geloofd wordt, of anders gezien, daarom hoeft het dogma nog niet veranderd te worden...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 nov 2005 16:17

dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 16:20

gaven van de Geest?
Is ook geen officieel dogma over :)

Waarom moet daar een dogma van zijn? welk dogma zou er over zijn en wat zou er niet van kloppen?

ontwerp i.p.v. evolutie? (speelde toen geen rol) -->
is geen dogma over.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2005 18:58

oke, laat ik eerst beginnen met de vraag:

"waarvoor dienen dogma's?"

ik denk dat ik zelf een ander beeld bij hem als jullie....

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 nov 2005 00:23

Ik blader graag mijn cateschesatieboekje door. Pas ontdekte ik de huiscatechesaties van Ridderus in onze boekenkast. Allemaal vol met dogma's, voor mij waarheden. Als ik ze doorlees is het net of al die waarheden puzzelstukjes zijn. En wordt ik van binnen warm als ik de stukjes gaan passen en de puzzel completer wordt.

Terug naar “Archief”