1 Korinthe 7:4 - De eigenaar van het lichaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

1 Korinthe 7:4 - De eigenaar van het lichaam

Berichtdoor Chip! » 18 nov 2005 14:22

Ik bladerde gisteren wat door het boek 1 Korinthe, en daar viel me ineens vers 4 van hoofdstuk 7 op.
4 De vrouw heeft de macht niet over haar eigen lichaam, maar de man; en desgelijks ook de man heeft de macht niet over zijn eigen lichaam, maar de vrouw.

Wat word daarmee bedoeld? Dat een man de eigenaar is van het lichaam van de vrouw, en andersom? Lijkt mij toch niet?
Zoals ik het zie heb je het lichaam van God gekregen (Hij is dus de Eigenaar) en heb jij de verantwoordelijkheid om dat lichaam goed te besteden.
Heeft iemand hier een uitleg voor?
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 14:27

Ik denk dat je moet lezen: draagt zorg voor.. *pakt kanttekeningen erbij..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 18 nov 2005 14:29

Ah, oke. Ik heb hier zelf geen kanttekeningen, online misschien wel, maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel veel tijd voor. Ik heb wel even Matthew Henry ernaast gelegd, maar van zijn uitleg werd ik niet veel wijzer.
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 nov 2005 14:31

Het gaat in de verzen 3 t/m 5 over de lichamelijke omgang tussen man en vrouw. Paulus zegt hier in zoveel woorden, dat man en vrouw zich niet aan elkaar behoren te onttrekken in seksueel opzicht (vs. 5), maar dat ze in dit opzicht voor elkaar bestemd zijn en elkaar dus ook die "goedwilligheid" behoren te betalen (vs. 3). Dit alles om niet tot hoererij te vervallen (vers 2).
Man en vrouw hebben dus in seksueel opzicht "recht" op elkaar. ;) Dat is denk ik de strekking van vers 4.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 14:33

de macht
Namelijk om den man in deze schuldige goedwilligheid zonder reden haar lichaam te onttrekken, gelijk 1 Cor. 7:5 verklaart.

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 18 nov 2005 14:40

Als ik het goed begrijp word er dus dit bedoeld:
Je hebt niet het recht om zonder geldige reden het seksuele contact te verbreken.
Ofzo :)

Dan begrijp ik het wel wat beter. Moeilijk hoofdstuk trouwens. Paulus dringt er telkens op aan om, als het kan vrijgezel te blijven. Toch iets waar de rest van de bijbel anders over spreekt, "Gaat heen en vermenigvuldigt u".
Maar dat is denk ik een ander verhaal ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2005 15:29

Paulus was zelf vrijgezel dus tja :)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 18 nov 2005 16:33

Het staat mij wel aan dat ik zeggenschap heb over mijn vrouw haar lichaam. Ja zij mag dat ook over het mijne. Thanks voor de teksttip ik ga hem straks gelijk aan mijn vrouw laten lezen. Kan wel eens een gezellige avond worden. Waar is de fles wijn? Ik steek vast een paar kaarsen aan. Wie zei ook alweer dat de bijbel een ouderwets boek was? :oops: :oops: :oops: :lol: :lol: :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 18 nov 2005 20:13

Tja in deze tijd is dat zeker een tekst om bij stil te staan, want we leven in een maatschappij waarin het 'ik' voorop staat. Ook binnen de seksualiteit waar Paulus het hier over heeft is deze tekst iets wat in onze maatschappij niet als vanzelfsprekend wordt gezien. Want ook binnen de seksualiteit gaat het ook over eigen bevrediging en wordt er alleen over de ander nagedacht als diegene het niet goed bij je doet...
Laat je leiden door Hem!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 nov 2005 21:23

Clint schreef:Het staat mij wel aan dat ik zeggenschap heb over mijn vrouw haar lichaam. Ja zij mag dat ook over het mijne. Thanks voor de teksttip ik ga hem straks gelijk aan mijn vrouw laten lezen. Kan wel eens een gezellige avond worden. Waar is de fles wijn? Ik steek vast een paar kaarsen aan. Wie zei ook alweer dat de bijbel een ouderwets boek was? :oops: :oops: :oops: :lol: :lol: :lol:

Dan heeft zij ook het recht om te zeggen: Behèèrs je Clint! :lol: :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caballero
Verkenner
Verkenner

1 korinthe 7 : 4

Berichtdoor caballero » 19 nov 2005 00:28

Dat advies van Paulus om vrijgezel te blijven, is vanwege de aanstaande moeilijke tijden, dacht ik me te herinneren. Maar alleen onder die voorwaarde dat je de gave der onthouding hebt, anders krijg je ook allerlei zondige toestanden op sexueel gebied.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 19 nov 2005 11:13

Mensen wat een avond na die tekst uit 1 corinte. Geweldig!!! Hoefde me niet te beheersten maar...nou ja je weet wel. Heel erg bedankt ik voel me herboren. Beetje hoofdpijn van de fles wijn maar dat mag de pret niet drukken.
Weten jullie nog meer van die inspirerende teksten te noemen dan houd ik me aanbevolen.

P.s de gave van onthouding en jezelf Caballero (sigarettenmerk) noemen is ronduit bizar te noemen. Je verhaal lijkt in rook op te gaan! (geintje hoor!)
Laatst gewijzigd door peter77 op 19 nov 2005 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 nov 2005 11:48

Dr zijn zat mensen die denken dan op elk moment van de dag seks te kunnen hebben, alleen maar door deze bijbeltekst.
het staat er in, dus ik heb er recht op. gevolg: verkrachtingen binnen het huwelijk.
want er staat ook, als je geen seks hebt, of wilt dat je dan moet bidden, dat je God moet zoeken.
nou ja, wat ik dr mee wil zeggen, is eigelijk dat ik dat even wil voorkomen, dat mensen dat mogen gaan denken ofzo..
want zo werkt het natuurlijk niet.
ik vond zorgddragen voor een betere uitleg persoonlijk. maar dat is meer persoonlijk.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 19 nov 2005 11:51

Je schreef: Dr zijn zat mensen die denken dan op elk moment van de dag seks te kunnen hebben, alleen maar door deze bijbeltekst.

Maak je geen zorgen ik zal het niet meer doen!

Ehhh! Toch?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 nov 2005 08:51

Het lijkt me verstandig om onze eigen ervaringen op dit gebied er buiten te houden. Daar gaat dit topic nl. niet over, maar over de uitleg van dit Bijbelgedeelte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”