Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Debor@ » 13 nov 2005 13:53

Gershwin schreef:Btw, wat lopen er stiekem nog belachelijk veel linkshandigen rond hier :D
Same problem here, dus... gitaar spelen is leuk, maar niet voor een linkshandige...

Waaruit ik toch niet op hoef te maken dat linkshandigen belachelijk zijn hè? :wink:

Ik ga denk ik eerst maar eens een rechtshandige gitaar lenen van iemand, bevalt dat niet, wel, dan nemen we gewoon een linkshandige :)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 nov 2005 15:44

Raido schreef:
kurtyo schreef:Bassisten tellen natuurlijk niet ECHT mee. Maar goed. :) ik heb een linkshandige bas omgedraaid als rechtshandig (snaren dus andersom erop)... Iks peel hier zelden op, maar toch, ik ga m btw ook verkopen.. :)
en dat is een electrische bas?

Ja, maar ik heb al een koper. Ik heb lang getwijfeld of ik het zou doen (het verkopen) omdat ik het gewoon leuk vind staan en hij op zich best cool is. Maar ik heb geld nodig om mijn andere elec. bas te kunnen laten repareren (kost toch weer aardig wat geld). En ik ben het beu om constant op mijn ac. bas te moeten spelen, hoewel dat ook gigantisch vet is natuurlijk...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2005 16:19

Debor@ schreef:
Gershwin schreef:Btw, wat lopen er stiekem nog belachelijk veel linkshandigen rond hier :D
Same problem here, dus... gitaar spelen is leuk, maar niet voor een linkshandige...

Waaruit ik toch niet op hoef te maken dat linkshandigen belachelijk zijn hè? :wink:

Ik ga denk ik eerst maar eens een rechtshandige gitaar lenen van iemand, bevalt dat niet, wel, dan nemen we gewoon een linkshandige :)

Ja zeg, ik ga mezelf voor belachelijk uitmaken, wat dénk je wel :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2005 17:33

Gershwin schreef:
Aragorn schreef:
Raido schreef:Hoi allemaal :)

Ik ben dus gisteren maar eens naar de muziekwinkel geweest en maar eens wat informatie gevraag, ik wil al een tijdje een muziek instrument spelen (liefst cello of piano, maar dat is te duur en ik denk dat het me naar 3 jaar verveeld). Ik ben dus gegaan voor een gitaar, maar voordat ik iets ga kopen, toch nog even wat dingetjes vragen :)

1. Wat voor gitaar? klassiek of western --> ik ga voor de klassieke
2. Nylon of Stalen snaren? --> ik ga voor de Nylon

Ligt er idd aan wat je mooier vind en wat je wilt gaan spelen, maar nylon snaren zijn makkelijker als beginner zonder eelt omdat ze minder in je vingers snijden. Ik wist overigens niet dat er ook klassieke gitaren met stalen snaren waren..

Joanne heeft er 1 man... :)

Haha, echt? :D Ik heb er weleens op gespeeld, maar ik kan me niet herinneren dat er stalen snaren op zitten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2005 17:44

Hehe, ja :) het was de eerste gitaar waar ik op speelde en echt, dan merk je heel snel dat een gitaar stalen snaren heeft, na de eerste keer proberen had ik een paar dagen blaren 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Beestje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Beestje » 17 nov 2005 16:18

Just curious... Al wat besloten?.. of tast je nog kind of in het duister? :)
Do not meddle in the affairs of dragons for you are crunchy and taste good with ketchup!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2005 16:40

Beestje schreef:Just curious... Al wat besloten?.. of tast je nog kind of in het duister? :)
ganschelijk ende helemael, ik heb momenteel geen tijd en geen zin (als in geestelijk wat labiel, kein lust dar tzu) om naar de stad te gaan om nog wat verkopers uit te horen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 18 nov 2005 17:56

Toch nog een aanrader :wink: .
Noten spelen. Akkoorden kunnen er altijd bij. Als je wat verder komt bestaat elk muziekstuk uiteindelijk toch uit akkoorden, ook al pak je ze anders.

Begelijden met alleen noten werkt in het begin alleen niet, dus je zou jezelf gewoon wat akkoordjes aan kunnen leren. Overigens is akkoorden als noten spelen ook wel leuk, alleen wat lastig te horen soms bij begeleiding.

Verder heeft mijn voorkeur uiteraard Akkoestisch. Electrisch heb ik erbij voor de grap. Begeleiden werkt hetzelfde, t maakt alleen wat meer kabaal :-P

Van linkshandig gitaar spelen heb ik geen verstand.. Had er eigenlijk nooit over nagedacht. Zal wel komen omdat ik zelf rechtshandig ben.

Gitaar spelen blijft altijd een aanrader...

edit: ik lijk mezelf soms wat tegen te spreken? :shock:

Beestje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Beestje » 18 nov 2005 18:54

Volgens mij moet hoef je je geen zorgen te maken of je nou noten of akkoorden moet gaan leren. Uiteindelijk heb je het allebei nodig.

Verder moet ik zeggen dat je bij Elektrisch spelen ... en dan vooral met flink wat gain ... nogal wat andere technieken en dergelijke kan gebruiken dan onversterkt =)
Do not meddle in the affairs of dragons for you are crunchy and taste good with ketchup!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 nov 2005 23:32

Als je les neemt, lijkt het me het handigst dat je les neemt in noten.
Ik heb een jaar of 5 les gehad, maar sinds ik gestopt ben kom ik ook gewoon niet verder, das echt sund!
Maar akkoorden kun je zelf tot in het oneindige bijleren en andere aanslagen etc...

Wat voor gitaar?
Ach, ik ben een rasechte amateur die meepingelt in de sing-in en op jv, en thats all.
Ik had een prachtige klassieke gitaar, gekregen van mn tante die dr nooit op speelde, maar dat ding was voor mij onbetaalbaar, alsk em in de winkel had gekocht :)
Helaas ben ik, na een woeste sprong van de trap, midden IN die gitaar gesprongen, vaag, i know, maar wel zonde! :)

Nu heb ik een knalrode, met stalen snaren, echt alleen nog om te rammelen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

exhead
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

..

Berichtdoor exhead » 20 nov 2005 16:52

ik speel een jaartje of 15 gitaar, veel akoestisch meer in band-verband uitsluitend elektrisch. Ook heb ik een tijdje basgitaar gespeeld, maar dat was ''t niet helemaal voor mee.
Tot nu toe heb ik de verleiding weerstaan om 7-snarig te gaan spelen.
Heb ook wel 'ns overwogen om een Chapman-Stick aan te schaffen. (denk aan Iona)

exhead
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor exhead » 03 dec 2005 13:57

Afbeelding

Dit model is echt een beauty!!

[/img]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2005 15:48

Gershwin schreef:Hehe, ja :) het was de eerste gitaar waar ik op speelde en echt, dan merk je heel snel dat een gitaar stalen snaren heeft, na de eerste keer proberen had ik een paar dagen blaren 8)

Je hebt me bedrogen! :o Ik heb er gisteren zo'n drie kwartier op gespeeld en het is toch echt nylon. :)

Wellicht dat bij stalen snaren het bloed er bij je uit gedropen zou zijn dan. :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 dec 2005 15:55

Wat is qua uiterlijk het verschil tussen een klassieke- of westerngitaar? :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2005 16:00

Klassiek:
Afbeelding

Western:
Afbeelding

Dit is het meest voorkomende western-model, maar er is daar wel variatie in, zoals deze bijvoorbeeld:
Afbeelding

Het belangrijskte verschil is volgens mij dat een western stalen snaren heeft en meer frets (die vakjes op de hals).

Terug naar “Archief”