Getuigen is de reden van ons bestaan.
In de Schrift zijn getuigens mensen die iets hebben gezien, ergens kennis van hebben genomen en de wettelijke verplichting hebben daarover te spreken. (Leviticus 5:1 en Johannes 3:32) In hun getuigenis beschrijven zij hun ervaring met het gebeuren waarover zij gerechtigd zijn te spreken. Als er zich een situatie voordoet waarin de getuigens moeten spreken en zij besluiten..te zwijgen, wordt dat gezien als een leugen.
Wij komende dagelijks in aanraking met personen en zaken. Het is dan ook juist om te zeggen dat het leven, tot op zekere hoogte, bestaat uit waarnemen. Wij zijn voortdurend getuige van iets. Daaraan valt nauwelijks te ontkomen. Onze levensstijl zegt niet alleen iets over ons, maar in het bijzonder ook over de basis waarop ons karakter bouwen. Wij getuigens of van de waarheid, of van de leugen. Er bestaat hierin geen neutraal terrein (Jesaja 43: 8-11)
God de Vader leert ons te getuigen "Wees Mijn getuigen. Wij zijn geen slaaf van onvoorspelbare krachten waar wij geen invloed op kunnen uitoefenen. De Hemelse Schepper heeft ons de vrijheid gegeven te kiezen voor wie wij willen zijn. Hij wil graag dat wij voor Hem getuigens. Van nature is ons hart geneigd om voor de leugen te getuigens door middel van een zondig en opstandig hart en leven. Maar om een getuige van Christus en Gods waarheid te zijn dienen qij volmondig "Ja" te zeggen op de oproep en Hem ons als zijn Getuigen te laten aanwijzen. Jezus verscheen aan Paulus en zei tegen hem:
"Maar kom nu overeind, sta op, want ik ben aan je verschenen om je aan te stellen als mijn dienaar, opdat je bekend zult maken dat je mij hebt gezien en zult getuigen van alles wat ik je nog zal laten zien (Handelingen 26:16)
Jezus spreekt hier dus ook over de toekomstige plannen die Hij heeft. Jezus spreekt hier dus over de Profetie die alleen ten deel kan vallen aan hen die Gods wet navolgen en groeien in de constitutie van Zijn Rijk.
Het was en is niet alleen Paulus die deze ervaring kan ervaren en beleven. Elke Christen die in relatie met de wet van het Geestelijk Rijk leeft kan door God geroepen worden om een waarlijke getuige van Hem te zijn. Het Levend Schriftwoord is duidelijk daarin dat de Christen in geen enkele andere macht kan getuigen. Elke andere macht elke andere wet elk ander gebod dat wij buiten de geboden om menen na te moeten volgen en geen voorbeeld in de Heilig Geest kan zijn of vinden in Diens gezag (Jesaja 8:20) leidt tot dwaling en verkeerde voorstelling van zaken.
Christus bevestigd en toont aan ons dat er geen andere wet en geboden zijn of Macht (dus ook de zondag niet en de Paus zeker niet) alsook geen andere Rots (Petrus in de essentie van Rome dus ook niet).
Hij leert dat duidelijk hier:
Jesaja 44: 8-10
Vreest dan niet en verschrikt niet; heb ik het u niet van dien tijd af doen horen en het verkondigd? Want gij zijt mijne getuigen, of er een God is buiten Mij? Er is geen andere steenrots, Ik ken er geen.
9 De afgodenmakers zijn allen ijdel, en hunne kunstige werken zijn van geen nut; zij zelven zijn hunne getuigen; zij zien niets en merken ook niets, daarom moeten zij te schande worden.
10 Wie zijn zij, die een god maken, en beelden gieten, die geen nut doen?
11 Zie, al hunne metgezellen worden te schande; want de werkmeesters zelve zijn niet meer dan mensen, al kwamen zij ook allen te zamen, moeten zij nochtans vrezen en te schande worden.
U mag voor uzelf uitmaken waar u de werkelijkheidvan deze zaken in de wereld ziet en ervaart!
Deze waarschuwing van de Heiland, laat aan duidelijkheid niets te wensen over, denk ik!
De waarheid zal ons vrijmaken, maar niet als we er geen kennis en inzicht van hebben of er naar willen zoeken, als wij zoeken dan vinden het ook. God de Vader is geen leugenaar en niet aan verandering onderhevig. Zolang we de waarheid niet erkennen, de wet die ons vrij maakt niet tot een dagelijkse maatstaf van ons leven, als naar de gewoonte en niet naar de dode-letter, leren ervaren, dan zal er ook geen groei zijn in Zijn Geest.
We kunnen van alles beweren en proberen de waarheid te leren kennen door ons zelf op een dwaalspoor te zetten en geen andere weg te willen inslaan.
De Here overvraagt niet, de Here heeft slechts 10 simpele regels gesteld als de grondwet voor Zijn Rijk. Wie zich overvraagt voelt, zoekt slechts een excuus, wie aandachtig voor zichzelf het Evangelie bestudeerd door de Heilige Geest, zal groeien, God is geen mysterie en laat zich -dan niet onbetuigt. God overvraagt niemand, wie dus meent Gods woord, hier niet anders gepubliceerd, mist de intense relatie in het Geestelijke aspect van de Heiland zelf.
Wie echter studeerd en luistert naar wat mensen soms zeggen en willen inzien wat zulke boodschappen betekenen, zal groeien. Immers Jezus gebruikt mensen tot aan de wederkomst om Zijn boodschap aan de harten van oprecht en betrouwbare zoekende mensen, te openen. ( (Openbaring 17:12 en 19:10)
De geboden en de wet zijn de enige maatstaf voor het oordeel van elk mens. Zij die voorgeven een Christen te zijn in de essentie van Zijn voorbeeld worden het eerst geoordeeld. Hun verantwoording voor hun uitspraken en bewering een Christen te zijn, worden het eerst aan de boeken gestaafd. Zoals we hebben kunnen lezen worden we verantwoordelijk gehouden voor hetgeen we beweren. Vele predikanten en theologen zullen eens beseffen wat zij de mensen hebben voorgehouden. (Hebreeën 8:8-10 en Deut. 28:1-14)
Maatstaf voor het oordeel Prediker 12:12-15 en Jakobus 2:7-13
Ik verkondig de boodschappen van de 3 engelen sinds mijn Doop iop 22 mei 1982 en ben nog nooit afgeweken van mijn pad in dat opzicht. Ervaringen en groei zjn mij ten deel gevallen. Ik besef dat mijn verantwoordelijk torenhoog reikt. Toch vertroue en bouw ik nog dagelijks op Mijn Heiland en Verlosser, omdat ik weet dat ik boeven Mijn Meester niet kan staan en dagelijks val.
Wie zegt ik ken Hem en zijn wet en geboden niet onderhoud, is een legenaar en in dien is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt, want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardigd, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
1 Johannes 2:4-5 en Romeinen 2:13 in elkaar verweven.
Gods zegen!