Gershwin schreef:Even een vertraagde toelichting, Klaas:
ik bedoelde met de tegenstrijdigheid van de 3 citaten van jou, die ik aanhaalde, ongeveer dit te zeggen: 'als je denkt dat God wonderen kan doen, is het niet onwaarschijnlijk dat ook de schepping een wonder is.'
God zegt ook dat mensen die de Bijbel niet kennen Hem kunnen leren kennen door Zijn Schepping ...
Gershwin schreef:Ten tweede, de natuurwetten hebben slechts betrekking op materie (toch?). Als de materie pas met de schepping ontstaan is, is het niet onlogisch dat de natuurwetten pas toen ontstaan zijn.
Volgens de natuurwetten kan materie alleen ontstaan volgens die wetten ...
Gershwin schreef:Maar 1 van de axioma's van de natuurwetenschap is de eeuwigheidswaarde van de natuurwetten. Niet mijn idee...
Nee, want aan alle natuurwetten zit het voorbehoud dat het systeem voldoet aan de gestelde eisen (verschillend per discipline).
Gershwin schreef:Ten derde zie ik eerlijk gezegd het problematische van een ingeschapen ouderdom niet in, leg uit?
In het kader van
'God zegt ook dat mensen die de Bijbel niet kennen Hem kunnen leren kennen door Zijn Schepping ...'
bedoel je te zeggen dat God een misleider is omdat Zijn Schepping met
ingeschapen ouderdom iets anders suggereert dan wat er is gebeurd ...
Dat staat haaks op het karakter van God geschetst in de Bijbel.
Gershwin schreef:Ten vierde is het m.i. onzinnig, om te zeggen: ik vind het niet bij de waarachtigheid van God passen, dat Hij ons zou kunnen bedriegen door zich niet aan de natuurwetten te houden.
Exact dat bedoel ik ...
Gershwin schreef:Het past evenmin bij Zijn waarachtigheid om te laten noteren: 'in 6 dagen', en elke keer expliciet: 'avond geweest, morgen geweest, zoveelste dag'. Zou onzinnig zijn.
Wat jij overigens elke keer expliciet noemt, wordt ook genoemd: 1 - een dichtvorm :D , want dicht kent herhaling, geschiedschrijving zou men nooit zo poeitisch opschrijven, of
2 - een manier van spreken die ons niet eigen is :oops: (zoals bv Jezus zegt 'wie zijn ouders niet haat is mij is mij niet waardig'); roept Jezus dan op om je ouders te haten

, of bedoelt Hij te zeggen God lief te hebben boven alles ...
Ik bedoel hiermee te zeggen maak eerst duidelijk welke van de drie mogelijke uitleggen het meest overeenkomt met de rest van de Bijbel, voordat je zegt dat een bepaalde uitleg waar is .... . 
Dit klinkt overigens als iets dat thuis hoort in de discussie "
Hoe bijbels is creationisme?, zie
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1317Gershwin schreef:God had dan beter kunnen zeggen: eerst was er een plantje, toen ontstond daaruit een ander plantje, ...
Zou iemand van de mensen die dachten dat
generatio spontanae bestond dit begrepen hebben ...
Gershwin schreef:...toen werd dat plantje een diertje, etc.
Wat een vertekend beeld van evolutie heb jij ...
Gershwin schreef:Was voor de mensen in die tijd niet onaanemelijker geweest dan de orthodoxe "er zij een walvis - floep - walvis"-versie van de schepping.
De mensen in die tijd geloofden in scheppen door het Woord (vergelijk Joh.1). Woord bevind zich op het geestelijke nivo, niet op het lichamelijke (materie). Vandaar ook dat reeds voor de middeleeuwen de letterlijke uitleg van het scheppingsverhaal bestreden werd ...
Gershwin schreef:Tot slot: waar ligt het begin, als je de evolutie / evolutie-schepping aanhangt?
Alle natuurkundige wetten leren dat
niet iets uit niets kan voortkomen; dit i.t.t. het creationisme.
Het begin volgens de evolutie is dus: God :idea:
Gershwin schreef:Oerknaltheorie is volgens mij ook binnen het vakgebied al achterhaald, nietwaar? Hoe dan?
Charles Darwin en Alfred Wallace waren al lang dood toen Albert Einstein met zijn relativiteitstheorie (de basis van de oerknal) kwam.Je kunt een theorie niet aansprakelijk stellen voor de spin-offs
(dan zou je Jezus (de Jood) verantwoordelijk moeten stellen voor de holocaust).Gershwin schreef:Tot allerslot een suggestie: ik spreek natuurlijk niet vanuit mijn vakgebied, dus heb weinig theoretische natuurkundige kennis, maar ik heb me wel laten vertellen dat de zondvloed een aardige oplossing geeft voor bepaalde wetenschappelijke 'problemen' (= problemen voor mensen die de historiciteit van Gen.1-3 aanhangen).
Gen.1-3 heeft o.a. de volgende wetenschappelijke problemen:1 - de eerste dieren en planten zijn (op enkele dagen na) even oud, ongeacht de soort waar ze toebehoren.
Dit wordt niet door bevindingen bevestigd.2 - alle huidige dieren en planten moeten tot terug te vinden zijn in de basistype van de oudste fossielen.
De oudste fossielen omvatten weinig van de huidige soortrijkdom, maar heel veel andere soorten.3 - hoe zat het met de dood en veroudering in Gen.1-3 ...

Was Adam sterfelijk? Of komt de dood pas na de zondeval, immers God zei: 'ten dage dat gij daarvan eet zult gij zekere sterven'
Sterfte, ziekte en veroudering behoren tot het basisprincipe van hoe de natuur vandaag de dag reageert.Gershwin schreef:Denk bijv. aan het plotseling uitsterven van dino's.
De biologische geschiedenis kent vele verschillend gedateerde momenten van het massaal uitsterven van soorten. Met een verhaaltje over dino's zou je hooguit 1 moment van vele kunnen verklaren.
Gershwin schreef:Ook schijnt het mogelijk te zijn dat de zondvloed alle berekeningen van de leeftijd van fossielen d.m.v. vervaltijden in de war schopt.
Wat bedoel je met in de war schoppen ...
Zit daar een systeem in ...
Het enige natuurwetenschappelijke idee dat ik hieromtrent ken is een verandering van de lichtsnelheid (het verval is volgens Einstein hieraan gekoppeld), maar dat betekend alleen dat de absolute tijd van de geschiedenis veranderd, maar niet de relatieve datering (wat is ouder dan wat), en ook de relatieve datering spreekt de creationistische uitleg tegen.
Gershwin schreef:Is jullie hiervan iets bekend, en hoe geloofwaardig zijn deze theorien?
Op dit gebied zijn vele theorien, maar geen enkele heeft het merendeel van de feiten aan zijn kant.
Vrijwel al deze theorien blijven opzettelijk vaag, waarschijnlijk omdat vrijwel elke voorspelling die ze doen over de geschiedenis onjuist blijkt te zijn.
Als je een volledige theorie weet, die het merendeel van de biologische geschiedenis verklaart, dan ben ik erg geinteresseerd ...
John