Exodus 21: Ter dood veroordelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 nov 2005 10:56

Klopt elbert, ik vind ook dat de overheid de doodstraf mag toepassen, maar ik ben er niet voor omdat er duizenden alternatieven zijn die beter zijn. We hebben momenteel wat meer kennis dan vroegah toen iemand met epilepsie werd bestempeld als door Satan bezeten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 10:59

Raido schreef:Klopt elbert, ik vind ook dat de overheid de doodstraf mag toepassen, maar ik ben er niet voor omdat er duizenden alternatieven zijn die beter zijn. We hebben momenteel wat meer kennis dan vroegah toen iemand met epilepsie werd bestempeld als door Satan bezeten.

Hmm, dat is op zich natuurlijk zo (de overheid maakt ook fouten), maar voor sommige delicten (o.a. genocide) waarbij de schuld onomstotelijk vaststaat (bijv. de nazibeulen), zou ik de optie van de doodstraf toch niet uit willen sluiten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 nov 2005 11:08

Hum ja, emotioneel gezien zou ik ze ook rustig uit de weg willen (laten) ruimen, maar ik vraag mij altijd af.. zou jij zelf de trekker over willen halen? als je dan nee antwoord, vind ik je een watje..

Heel hard schreeuwen dat iemand dood moet, maar het zelf niet willen doen :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 11:15

Raido schreef:Hum ja, emotioneel gezien zou ik ze ook rustig uit de weg willen (laten) ruimen, maar ik vraag mij altijd af.. zou jij zelf de trekker over willen halen? als je dan nee antwoord, vind ik je een watje..

Heel hard schreeuwen dat iemand dood moet, maar het zelf niet willen doen :)

Hmm, als ik graag de trekker over zou willen halen, dan zou ik een psychopaat zijn, want zoiets doe je niet voor je lol. Daarom is het altijd een goed gebruik geweest dat bijv. bij een executiepeloton er altijd 1 of meer geweer was met losse flodders erin. Datzelfde geldt nu nog in bijv. de V.S. bij het voltrekken van executies (hoewel ze dat tegenwoordig vooral met injecties van vergif doen). Het gaat er niet om dat een individu een persoon ter dood brengt, maar de staat als dienares van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 nov 2005 11:22

Klopt, maar mijn punt blijft staan. Veel mensen roepen maar wat, dood aan Mohammed B, Ali B, Nourdine el F, Baas B, Theo van G of whatever voor mens dan ook. Gaat het dan om gerechtigheid of om een soort van collectieve wraakgevoelens? Voor het laatste; laat die persoon dan als onderdeel van de staat de trekker dan overhalen bij die persoon, dan veranderen ideeën nogal snel.

Terug naar “Archief”