En Hij rustte ten zevende dage!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 10:36

Zondag gaat niet tegen God wil in, je moet altijd bezig zijn met God elke dag van de week. Wat ik alleen aangeef is dat het woord Sabbat in de wet niet vervangen kan worden door Zondag.

En ja, ik denk dat wij als christenen als dat nodig zou zijn ook open moeten staan voor de Joden die bekeerd worden om bijvoorbeeld onze kerken te houden op zaterdag en niet op zondag (maar dat is persoonlijk).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 nov 2005 14:21

Ja maar wat ik vraaag...hoe neem jij dan God's woord; Gedenk denn Sabbathdag dat gij dien heiligt!!!!!!!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 14:34

Ik rust op de sabbath, ik slaap uit tot elf uur, ik werk niet, smiddags rotzooi ik wat rond het huis en ga naar mijn oma, savonds ga ik wel eens naar een jongerenavond of ben thuis, en een hele enkele keer zit ik bij wat vrienden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 nov 2005 14:37

Raido schreef:Ik rust op de sabbath, ik slaap uit tot elf uur, ik werk niet, smiddags rotzooi ik wat rond het huis en ga naar mijn oma, savonds ga ik wel eens naar een jongerenavond of ben thuis, en een hele enkele keer zit ik bij wat vrienden.

Laat maar dan!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 14:41

waarom schreeuw je zo?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 nov 2005 14:59

Raido schreef:waarom schreeuw je zo?

Ik bedoelde het anders en dacht dat je dat wel snapte!
Het gaat mij erom...wat houden de woorden dan in want het is wel God zelf die het zegt!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 15:06

Ik bedoel alleeeeen maar dat de sabbatdag uit de wet niet helemaal kunnen toepassen op de zondag die wij hebben. Ik heb mij er gewoon bij neer gelegd dat wij op zondag naar de kerk gaan, ik zie dat niet als iets verkeerds of iets slechts. Ik ben alleen niet zo'n voorstander van vervanging (wat je wel meer ziet in onze kerk: Israel betekend dan de bekeerde mensen).

Het is Gods Woord van eeuwigheid tot eeuwigheid en waarom zou sabbath dan zondag zijn, het is niet verkeerd.. ach zuiver cultureel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2005 00:57

Essie, zie de bijbelteksten en info die ik in mijn vorige post heb gequote... Is het vieren vande rustdag op de zondag, vooral ook gezien de redenen voor het kiezen voor deze dag, dan een probleem?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 nov 2005 18:34

Mijns inziens niet, omdat het de opstandingsdag van de Heer is.

Trouwens, ik heb het nagelezen in een preek van Calvijn, maar hij zegt echt dat de Zaterdag als rustdag voorbij is. Dat het juist de zondag is waarop men naar de kerk gaat, maakt hem niet principieel iets uit. Het liefst zou hij 7, anders 2 kerkdagen hebben.
Dat werkplaatsen op zondag gesloten zijn vindt hij goed, omdat men dan in staat is om naar de kerk te gaan.
Dat men de zondag voor allerlei pleziertjes gebruikt vindt hij fout, omdat het die dag om God moet gaan. Tegelijk vindt hij een grote nadruk op het werkverbod overdreven, omdat wij geen joden zijn.

Ik vind het wel een genuanceerde visie van Calvijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2005 00:52

ik ook :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 nov 2005 07:04

Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de volkeren zich tot G-d bekeren, niet beroere; maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed. . . . Toen heeft het de gezanten en de oudsten, met de gehele gemeente, goed gedacht, enige mannen uit zich te verkiezen, en met Paulos en Barnabas te zenden naar Antiochie: namelijk Joedas, die toegenaamd wordt Barsabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broeders.
En zij schreven door hen dit navolgende: De gezanten, en de oudsten, en de broeders wensen de broeders uit de volkeren, die in Antiochie, en Syrie, en Cilicie zijn, zaligheid. Nadat wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; welken wij dat niet bevolen hadden; Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, enige mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulos. Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor de Naam van onze Heer Jesjoea de Gezalfde. Wij hebben dan Joedas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen. Want het heeft de Heiligen Geest en ons goed gedacht, u geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien u uzelven wacht, zo zult u weldoen. Vaart wel. (Hand.15:19,20,22-29)
Maar van [hen uit] de volkeren, die geloven, hebben wij geschreven en goed gevonden, dat zij niets dergelijks zouden onderhouden, dan dat zij zich wachten van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij. (Hand.21:25)
Dit is dus wat geboden is aan de volken de rest is mogelijk optioneel:
Want Mosjeh heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elke sjabbath in de synagogen gelezen. (Hand.15:21)
Dus die 4 dingen die men moet onderhouden genoemd hebbende: daar valt de sjabbath niet onder! Dat de gemeente der volkeren zich later i.p.v. Jiesrael is gaan stellen en toen zich van allerlei aan Jiesrael geboden geboden op de hals heeft gehaald en vervolgen ter benadrukking eigenlijk ook weer niet Jiesrael te zijn weer is gaan schuiven met dagen en data: Sjabbath -> zondag; Pessach van 14 nisan (aviev) naar zondag, etc.
Behoefte aan correctie van deze onjuistheden behoeft dus niet 1 maar 2 stappen:
1 zondag is niet [de] sjabbath
2 sjabbath is niet aan de volkeren geboden, maar aan Jiesrael voortdurend tot een teken tussen hen en G-d (Ex.31:16)
Dat men vanuit optioneel en verbondenheid met G-d [en gezondheid] sjabbath gaat houden daar Hij Zelf immers ook op de 7e dag der schepping rustte is voor hen uit de volkeren een vrijwillige (verstandige) zaak! maar nog niet verplicht.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Terug naar “Archief”