Groeien in het Geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Groeien in het Geloof

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2003 08:52

Wie heeft er tips om te groeien in het geloof?

Ik heb er wel een paar en meer tips zijn altijd welkom :!:

- Bid elke dag tot God
Efeziërs 6:18 Bid voortdurend en laat u daarbij leiden door de Heilige Geest. Verslap daarin niet, maar houd vol en bid onafgebroken voor de andere christenen.
1 Thessalonica 5:17 Bid onophoudelijk

-Lees iedere dag in de Bijbel
Job 23:12 Ik heb Zijn geboden niet afgewezen; integendeel, ik hield zelfs meer van Zijn woorden dan van mijn dagelijks eten.
2 Timotheus 3:16 Al de Boeken zijn door inspiratie van God geschreven en zijn nuttig om ons de waarheid te leren en ons te wijzen op wat er aan ons leven en geloof nog mankeert; ze zetten ons leven op orde en helpen ons in te zien wat juist en goed is.

-Gehoorzaam God altijd
Johannes 14:21 Als iemand Mij gehoorzaamt, blijkt daaruit dat hij van Mij houdt. Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hèm houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben."
1 Petrus 1:14 Gehoorzaam God omdat u Zijn kinderen bent. Geef niet toe aan de verlangens van vroeger, toen u nog niet beter wist.

-Wees een getuige van Christus in woord en daad Psalmen 91:1-2 Wie schuilt bij de Allerhoogste God, kan rustig slapen, want de Almachtige werpt Zijn schaduw over hem. Ik getuig daarvan en zeg tegen de HERE: U bent mijn toevlucht; bij U ben ik veilig en geborgen. U bent mijn God en ik vertrouw alleen op U.
Psalmen 105:1-2 Prijs de HERE, bid tot Hem. Vertel alle volken wat Hij heeft gedaan. Zing lofliederen voor Hem. Getuig van alle wonderen die Hij doet..

-Vertrouw God elk detail van uw leven toe
1 Petrus 5:7 Geef al uw zorgen en problemen over aan God, want Hij houdt van u en zorgt voor u.
Mattheus 6:25 Ik geef u deze raad: Maak u geen zorgen over eten, drinken en kleren. Uw leven is belangrijker dan het voedsel! En uw lichaam is belangrijker dan kleding!
Mattheus 6:34 Maak u geen zorgen voor de dag van morgen. Ook morgen zal God u weer geven wat u nodig hebt. Leef dus gewoon bij de dag."
Filippensen 4:6 Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet.

-Laat uw dagelijks leven leiden door de Heilige Geest, om in Zijn kracht elke dag een goede getuige van Christus te kunnen zijn
Romeinen 8:9 Met u is het anders. U doet niet meer uw eigen zin, maar laat u leiden door de Geest; tenminste als de Geest van God in u woont. Als u de Geest van Christus niet hebt, hoort u niet bij Hem.
Galaten 5:25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.

-Dank de Vader voor alles in Jezus Naam
Efeziërs 5:20 Dank God, onze Vader, altijd voor alles in de naam van onze Here Jezus Christus.
Kolossensen 3:17 Wat u ook zegt of doet, doe het in de naam van de Here Jezus en dank ook God, de Vader, in Zijn naam.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 08:58

Mooi Hijwel. Best wel compleet!

Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde maar levend voor God, in uw eenheid met Christus JEzus.rom 6:11

Houd voor ogen wat boven is en niet wat op aarde iskol 3:2

Vraag of mensen voor je willen bidden: we vragen, dat u, om Gods wil geheel te leren kennen, vervuld wordt met grote wijsheid en geestelijk inzicht. Dan zult u leven zoals de Heer het wil en altijd doen wat hij verlangt. En zo zult u vrucht dragen in goed werk op allerlei gebied en zult u groeien in de kennis van God. Ook vragen we u dat u door zijn heerlijke kracht gesterkt mag worden om alles te doorstaan en alles te verdragen. 1 kol 1: 10

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2003 09:02

Ik heb er denk ik nog 1:

- Zoek contact met andere gelovigen

Hebreeën 10:25;
Wij moeten ook niet uit onze samenkomsten wegblijven. Sommigen maken daar een gewoonte van, maar dat is niet goed. Wij moeten elkaar bemoedigen en waarschuwen, vooral nu wij zien dat het niet lang meer zal duren, voor de Here Jezus terugkomt.

Handelingen 2:42-47
42 Zij bleven trouw aan wat de apostelen hun leerden en gingen als een grote familie met elkaar om. Zij kwamen vaak samen voor de maaltijd van de Here en voor gebed.
43 Iedereen was vol ontzag voor de wonderen en tekenen die de apostelen deden.
44 De gelovigen deelden ook alles met elkaar.
45 Zij verkochten hun huizen en andere eigendommen en het geld gaven zij aan mensen die het nodig hadden.
46 Elke dag kwamen zij in de tempel bijeen en waren één van hart en ziel; zij aten bij elkaar thuis, blij en onbezorgd.
47 Zij prezen God en het hele volk was hun goedgezind. En God zorgde dat er elke dag weer nieuwe mensen bijkwamen, die gered werden

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 18:18

Misschien kun je de boeken van J.P. Packer eens lezen.

Dat zijn echt aanraders!!!!

Ik heb de volgende titels:

* God leren kennen
* Groeien in Christus
* Jagen naar heiliging

Heel praktisch en goed leesbaar. Is voor een breed publiek.

Verder is het boek: "het feest van de navolging" een aanrader. Het is geschreven door Richard Foster.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jun 2003 19:53

ezri schreef:Misschien kun je de boeken van J.P. Packer eens lezen.

Dat zijn echt aanraders!!!!

Ik heb de volgende titels:

* God leren kennen
* Groeien in Christus
* Jagen naar heiliging

Heel praktisch en goed leesbaar. Is voor een breed publiek.

Verder is het boek: "het feest van de navolging" een aanrader. Het is geschreven door Richard Foster.

thx voor de tip!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 30 jun 2003 20:09

Hijwel schreef:thx voor de tip!

En 'Wandelen door de Geest' van J.I. Packer kan zo in het door Ezri genoemde rijtje!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2003 22:14

ik heb 'God leren kennen' bijna uit, maar vind het vrij taai... niet alle stukken hoor, maar bv de eerste bladzijden wel.

Boudewijn

Groeien in het Geloof

Berichtdoor Boudewijn » 01 jul 2003 13:28

Hallo, Hij wel

Je schreef:

- Bid elke dag tot God (wat wie en waar)
-Lees iedere dag in de Bijbel (Bijbelstudie a.d. van wat en ik welke verband van anderen! Sabbatschool en/of Zondagsschool)

Gehoorzaam God altijd
Johannes 14:21 Als iemand Mij gehoorzaamt, blijkt daaruit dat hij van Mij houdt. Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hèm houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben."

(correct) Maar welke leiddraad heb je en aan welk karakter kun je je optrekken, als God dit hier zo zegt! Welke maatstaf past God zelf toe, als Hij ook voor Zijn trouwe discipelem -ook- een maatsatf heeft bepaalt die deel zal zijn van het oordeel (De wet is basis voor het oordeel Prediker 12:13,14 en Johannes 2:8-12)

(De wet is ook basis van het nieuwe verbond Deuternomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10)

-Wees een getuige van Christus in woord en daad Psalmen 91:1-2 Wie schuilt bij de Allerhoogste God, kan rustig slapen, want de Almachtige werpt Zijn schaduw over hem. Ik getuig daarvan en zeg tegen de HERE: U bent mijn toevlucht; bij U ben ik veilig en geborgen. U bent mijn God en ik vertrouw alleen op U.
Psalmen 105:1-2 Prijs de HERE, bid tot Hem. Vertel alle volken wat Hij heeft gedaan. Zing lofliederen voor Hem. Getuig van alle wonderen die Hij doet..

Hoe "bewijs" je dat en waaraan kunnen anderen dat "zien", welke maatstaf is daarvoor noodzakelijk als je naar het vorige punt kijkt.

1 Petrus 5:7 Geef al uw zorgen en problemen over aan God, want Hij houdt van u en zorgt voor u.
Mattheus 6:25 Ik geef u deze raad: Maak u geen zorgen over eten, drinken en kleren. Uw leven is belangrijker dan het voedsel! En uw lichaam is belangrijker dan kleding!
Mattheus 6:34 Maak u geen zorgen voor de dag van morgen. Ook morgen zal God u weer geven wat u nodig hebt. Leef dus gewoon bij de dag."
Filippensen 4:6 Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet.

Acoord: Welke rol spelen de twee voorgaande punten daarin een rol, en waarom is de Gerechtigheid in Jezus fundament van groei, als ik volkomen kan vertrouwen op de Heer. Kan dat -dan- ook te maken hebben met het feit dat ik hier "bijwoner" ben en reeds het Koninkrijk "kan zien" Joh 3.

-Laat uw dagelijks leven leiden door de Heilige Geest, om in Zijn kracht elke dag een goede getuige van Christus te kunnen zijn
Romeinen 8:9 Met u is het anders. U doet niet meer uw eigen zin, maar laat u leiden door de Geest; tenminste als de Geest van God in u woont. Als u de Geest van Christus niet hebt, hoort u niet bij Hem.
Galaten 5:25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.

Lees alle antwoorden hieraan vooraf en stel die dan in het licht van je persoonlijke ervaring met Jezus' (gerechtgiheid) en datgene wat je -daarom- -zou- kunnemn beweren en dus ook menen.

-Dank de Vader voor alles in Jezus Naam
Efeziërs 5:20 Dank God, onze Vader, altijd voor alles in de naam van onze Here Jezus Christus.
Kolossensen 3:17 Wat u ook zegt of doet, doe het in de naam van de Here Jezus en dank ook God, de Vader, in Zijn naam.

Bewijs van ervaring, zonder schroom!

Ik ben het met al je stellingen volledig eens. Vraag is dan ook van mij: Hoe ervaar je dat, want als het geloof geen vrucht draagt merk je er niets van. Immers in het donkerste moment van ons leven en dan, wanneer de duisternis daarover valt of deze wereld, waar staan we dan werkelijk!

joris

Berichtdoor joris » 01 jul 2003 16:37

boudweijn zei
Ik ben het met al je stellingen volledig eens. Vraag is dan ook van mij: Hoe ervaar je dat, want als het geloof geen vrucht draagt merk je er niets van. Immers in het donkerste moment van ons leven en dan, wanneer de duisternis daarover valt of deze wereld, waar staan we dan werkelijk!

geloven, boudewijn. En als je dat moeilijk vind, datn moet je een cursus loslaten aanvragen. OVerigens, God schrijft je daar zelf voor in, verplichtte deelname heb ik gemerkt.

Boudewijn

Groeien in het Geloof

Berichtdoor Boudewijn » 02 jul 2003 10:31

@@geloven, boudewijn. En als je dat moeilijk vind, dan moet je een cursus loslaten aanvragen. Overigens, God schrijft je daar zelf voor in, verplichtte deelname heb ik gemerkt.@@

Ik vindt je antwoord niet overeenkomstig je eigen verwoording m.b.t. wat we wel en niet (zouden) moeten doen en nalaten. Je hebt wél de juiste accenten aangegeven, maar je antwoord is niet overeenkomstig. Met betrekking to je stellingen, heeft je antwoord een "vijandige" klank. En dat komt dordat ik je verwijs naar de essentie van wat nog ontbreekt aan je hart. Je moet nog groeien in de Gerechtigheid van Jezus. VOlg een Bijbelcursus bij die instelling die Jezus -ook- erkennen aan datgene wat je inde ondestaande Bijbelse waarheen, terug vindt! Dan pas leer je de wereld los te laten, waarin de Bijbel als een werelds-religiues Bijbels boek wordt toegepast!

Waar ik op wees is Jezus als vorbeeld! En dat geef je niet, zoals ik had verwacht. Bij de letter weet je wat God vraagt, maar uit je hart blijkt het niet. In feite had ik een antwoord verwacht, dat ten grondslag aan de Bijbel -op zijn minst- Laat ik dan het antwoord geven, want HOE moet ik LEREN loslaten en WELKE cursus moet ik volgen. EN God, VERPLICHT niemand tot iets! Daarvoor heeft Hij mensen in de werel;d gezonden, die HEM in daad en woord navolgen.

Jesaja 8:20
Openbaring 12:17 en 19:10
Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27 (dat is niet de 1e dag der week)
Exodus 20:11 en Openbaring 14:7 (dat is niet de zondag)
Johannes 14:9 (Jezus)
Romeinen 6:23 en Joh. 3:16 en 5:22
Lucas 4:16 m.b.t. Jezus en de Sabbat (is niet de zondag)

Dit zijn de meest belangrijke Bijbelse waarheden die fundamenten zijn van wat jij hebt beweerd, en op zich juist zijn.

met vriendelijke groet

Boudewijn

joris

Berichtdoor joris » 02 jul 2003 10:44

Ikb egrijp je reactie niet goed, boudewijn. betekent die reacties dat het eigenlijk een strikvraag was?

mijn reactie bedoel ik puur serieus. Ik ging er vanuit dat jouw vraag een oprechte vraag was, dus geef ik een oprecht antwoord. als je het moeilijk vind om je verstand los te laten en je vastigheden> Als jeh etmoeilijk vind om helemaal op God te vertrouwen kan je aan God vragen je daarmee te helpen! En ik heb zelf erg duidelij gemerkt dat God dat doet. Je krijgt van Hem een cursus loslaten: hoe geef ik alles over aan de Heer. En ik ben uitzonderlijk blij dat ik ben geselcteerd voor deze deelname.

nog een vraag; wat bedoel je precies met de gerechtigheid van Christus?

Boudewijn

Groeien in het Geloof

Berichtdoor Boudewijn » 02 jul 2003 12:29

Dank voor je antwoord "hijwel". Zowel mijn vraag alswel mijn antwoord zijn serieus bedoeld. Ik probeer je te laten zien en leren, hoe eventueel anderen 'strikvragen' zouden kunnen stellen. Nogmaals:

@ Je hele stukje proza is werkelijk oprecht bedoeld, en zeer goed verwoord. Vraag is nu; in hoeverre kan ik inhoudelijk daaraan gehoor geven, om een ook daadwerkelijk relatie met Jezus, door de Heilige Geest,te kunnen hebben.

Jezus wijst er namelijk op dat velen denken met Hem een relatie te hebben en zolang dat oprecht gebeurt neemt Hij dat ook zo aan. Wat ik je wil lerenn is;

dat ik in je oprechte weergave van je juiste en zeer Bijbelse weergave van wat Jezus essentieel bedoeld om Hem te leren kennen, meer mogelijkheden zie om -waarlijk- Jezus te leren kennen.

Ga komende Sabbat (Zaterdag) naar de kerk en start met het komende kwartaal met de Bijbelstudie over Hebreeën. De Hebrereënbrief is zeer rechtlijnig en "kort door de bocht", zonder omwonden woorden wijst de Hebreeënbrief waar het daadwerkelijk op aan komt. Je zult je verbazen, hoeveel waarde jezelf al hebt aangegeven van die Hebreeënbrief voor je eigen hart, om Jezus waarlijk te leren kennen. Ik wijs je een zekere weg, omdat er meer in jouw bewerkingen zit, dan dat je zelf beseft.

Ik denk dat je met die inhoudelijke discussie (studie) van de Hebreeënbrief
meer karakter en ervaring met je beweringen (die juist zijn) Jezus persoonlijk leer kennen, en je als "bijwoner" in deze wereld op je plaats zult voelen.

Groet Boudewijn

Als je meer wilt weten, stuur me gerust een persoonlijk email!

Boudewijn

Boudewijn

Groeien in Geloof

Berichtdoor Boudewijn » 02 jul 2003 12:42

Beste hijwel,

Je zult ontdekken dat je, door de gesprekken in die Bijbelstudie, waar mensen uit verschillende kerken (denominaties) allemaal een zekere relatie met Jezus hebben, en groeiende zijn. nta bene op Sabbat en de Heer dus ook daadwerkelijk in Geest deel heefty aan die studie (Hebreeën 10:24,25 en Mattheus 28:19,20 . Je kunt je denken doen en laten er volledig in kwijt. Vraag de les van deze week wel (copie) even van iemand. De lessen lopen van de 1e dag tot aan de 6e dag der week van Sabbat tot Sabbat. Ik denk dat jij met deze Bijbelstudie (veel) meer antwoorden krijgt die je eigen inzichten verstevigen en rust schenken aan je hart, door Groien in de Gerechtigheid van Jezus.

Groet

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jul 2003 15:15

Hallo, Hijwel

Allo Boudewijn

Gehoorzaam God altijd

(correct) Maar welke leiddraad heb je en aan welk karakter kun je je optrekken, als God dit hier zo zegt! Welke maatstaf past God zelf toe, als Hij ook voor Zijn trouwe discipelem -ook- een maatsatf heeft bepaalt die deel zal zijn van het oordeel (De wet is basis voor het oordeel Prediker 12:13,14 en Johannes 2:8-12)
(De wet is ook basis van het nieuwe verbond Deuternomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10)

Welke leiddraad heb ik?
- God die mijn geweten geeft, en mij laat nadenken of ik dingen wel of niet kan doen.
- De Bijbel die lijd mij om Hem na te volgen.
- Heilige Geest

Hoe "bewijs" je dat en waaraan kunnen anderen dat "zien", welke maatstaf is daarvoor noodzakelijk als je naar het vorige punt kijkt.

Hoe bewijs ik wat? Wat moeten mensen zien?
Het enige wat ik probeer naar buiten te brengen is de liefde van Christus. De maatstaf die ik daar voor gebruik is de bijbel. En de Heilige Geest.

Acoord: Welke rol spelen de twee voorgaande punten daarin een rol, en waarom is de Gerechtigheid in Jezus fundament van groei, als ik volkomen kan vertrouwen op de Heer. Kan dat -dan- ook te maken hebben met het feit dat ik hier "bijwoner" ben en reeds het Koninkrijk "kan zien" Joh 3.

Welke rol spelen de voorgaandepunten daarin een rol? (lekker zin hoor :wink: )
Door God alle dingen in je leven toe te vertrouwen, kan je gaan groeien in je leven. Hij zegt dit niet voor nx. Kom maar bij hem met alles wat jij niet kan maar toch van je gevraagt wordt (1e punt).
Kom ook maar bij hem als je niet genoeg zijn liefde kan uitdragen.. Bid om zijn liefde te mogen uitdragen. (punt 2)

Lees alle antwoorden hieraan vooraf en stel die dan in het licht van je persoonlijke ervaring met Jezus' (gerechtgiheid) en datgene wat je -daarom- -zou- kunnemn beweren en dus ook menen.

ehhh dit snap ik ff niet.. Ik bedoel eigenlijk met dit punt dat je altijd open moet staan voor de inbreng van de Heilige Geest in je leven. Bij alles wat je doet.

Mij helpen deze punten me heel erg. Ik mag ook wel eens de vruchten zien van het geloof. Naar een goed gesprek. Of naar het bidden, lezen, luisteren. Ook de omgang met mensen is voor mij heel belangrijk, in de bijbel staat heel mooi hoe je met je medemens moet omgaan.
Tuurlijk heb ik ook donkere momenten... maar door zo veel mogelijk Hem na te volgen blijf je uit deze donkere momenten. Daarom zou ik graag nog meer punten willen zien waardoor ik kan groeien in het geloof, vandaar deze topic.

wanneer de duisternis daarover valt of deze wereld, waar staan we dan werkelijk

Wat bedoel je precies met waarneer de duisternis valt over deze wereld?
Volgens mij is het altijd al duisternis geweest op aarde. Maar er is ook een licht op aarde gekomen die heel de duisternis kan opklaren. En het nog lichter kan maken dan de zon!

de groenten

hijwel

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Groeien in Geloof

Berichtdoor hijwel » 02 jul 2003 15:21

Boudewijn schreef:Beste hijwel,

Je zult ontdekken dat je, door de gesprekken in die Bijbelstudie, waar mensen uit verschillende kerken (denominaties) allemaal een zekere relatie met Jezus hebben, en groeiende zijn. nta bene op Sabbat en de Heer dus ook daadwerkelijk in Geest deel heefty aan die studie (Hebreeën 10:24,25 en Mattheus 28:19,20 . Je kunt je denken doen en laten er volledig in kwijt. Vraag de les van deze week wel (copie) even van iemand. De lessen lopen van de 1e dag tot aan de 6e dag der week van Sabbat tot Sabbat. Ik denk dat jij met deze Bijbelstudie (veel) meer antwoorden krijgt die je eigen inzichten verstevigen en rust schenken aan je hart, door Groien in de Gerechtigheid van Jezus.

Groet

Bedankt voor de uitnodiging :mrgreen:
welke zaterdag is het? of is het elke zaterdag? en waar?

Terug naar “Archief”