Onkerkelijke collega

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Onkerkelijke collega

Berichtdoor Afat82 » 30 jun 2003 07:39

Ik zit met een vraag: op mijn werk heb ik een collega die ik erg graag mag. Hij is echter totaal niet kerkelijk, vindt het allemaal wel heel interessant, maar wil er zelf niet in geloven, omdat hij zelf in de evolutietheorie gelooft.

Tijdens een kantooruitje deze week heb ik met hem hierover gesproken, maar kon helaas zo snel geen (goede) argumenten tegen de evolutietheorie vinden. Dus niet 'het staat in de Bijbel', want daar kan hij (en ik dus ook niet) niks mee.

Kort samengevat: ik ben op zoek naar goed sluitende, gegronde argumenten om de onjuistheid van de evolutietheorie te bewijzen.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 jun 2003 08:02

Volgens mij zijn er geen makkelijke bewijzen ofzo.

Aan te raden zijn wel de volgende boeken:

Keith Ward: God, waarschijnlijkheid en toeval (Volgorde van deze woorden is random uit mijn geheugen gevist).
Michael Behe: De zwarte doos van Darwin. (echte aanrader op dit gebied, (kijk op http://www.dinoos.nl/behe/voorwoord_avdbeukel.htm)
Sinds kort te koop is:
Ronald Meester: Een pseudoniem van God
Ook William Dembski heeft interessante dingen geschreven over dit onderwerp, maar dat gaat wel heel snel de diepte in.

Dit zijn allemaal boeken waarin geprobeerd wordt aan te tonen dat toeval alleen geen afdoende verklaring is voor evolutie-theorie. En dat er in ieder geval ontwerp achter de werkelijkheid zit.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2003 08:45

Ik ben bezig in het boekje "ik geloof in God" van ds. C. Harinck. Hij bewijst hierin niet het tegendeel van de evolutie, maar stelt een aantal vragen die erop wijzen dat er wel een enorm grote hoeveelheid toeval nodig is voor de mogelijkheid van het leven hier op aarde.
    Onze aarde staat precies op de juiste afstand van de zon zodat de aarde precies de juiste hoeveelheid licht en warmte ontvangt die nodig is voor menselijk leven. Op Mars of Mercurius zouden we bevriezen dan wel verbranden.
    Als de omwenteling van de aarde maar iets langer zou duren, zou het overdag te warm worden en 's nachts te koud.
    Als de maan dichterbij de aarde had gestaan, hadden de getijden zo heftig geweest dat de continenten 2 keer per dag onder water kwamen te staan

Dit zijn een paar vragen die hij stelt, voor de rest zou ik je aanraden het boekje te lezen. Hij heeft het geschreven met het oog op gesprekken met niet-christenen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2003 13:11

Ik heb gisteren een heel goed stuk hierover gelezen in het boek: Christendom Onwijs. Een paar biologen hebben hoofdstukken over evolutie in dit boek geschreven. Als je dat leest, snap je echt niet meer dat er mensen zijn die er wel in geloven. Een levende cel zit zo ingewikkeld in elkaar, dat het onmogelijk door toeval ontstaan kan zijn!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 30 jun 2003 16:13

Jep. Christendom Onwijs is een goed boek, raad het altijd aan mensen met dit soort vragen aan. :)

Het geeft geen oplossingen, het kraakt de evolutietheorie niet af, het is alleen kritisch richting de 'onfeilbaarheid' van wetenschap.

Groetjes Chloë

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 18:11

Lalage schreef:Ik heb gisteren een heel goed stuk hierover gelezen in het boek: Christendom Onwijs. Een paar biologen hebben hoofdstukken over evolutie in dit boek geschreven. Als je dat leest, snap je echt niet meer dat er mensen zijn die er wel in geloven. Een levende cel zit zo ingewikkeld in elkaar, dat het onmogelijk door toeval ontstaan kan zijn!

Dat boek heb ik zelf en ik heb het ook gelezen. Is idd een goed boek. Mooi om te lezen dat echte wetenschappers God erbij betrekken om de realiteit benaderen. Sterker nog: God als Oorsprong van de wetenschap.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 30 jun 2003 18:15

Wie kan me helpen aan de auteur van dit boek???
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 18:23

Elk hoofdstuk is geschreven door een andere wetenschapper. Maar Ing. A. van Vliet is de eindredacteur.

Hier een korte beschrijving:

Vliet, Arend J. van, red., Christendom onwijs?!. 15 christen-wetenschappers over kwesties van geloof en wetenschap; speciaal voor scholieren en studenten. Meer info in de onderstaande (overgenomen) advertentietekst uit 1999:

"We leven in een tijd waarin steeds meer (jonge) mensen vraagtekens zetten bij het bestaan van God en de betrouw- baarheid van de Bijbel.

Volgens de wetenschap zou het geloof in de God van de Bijbel zijn achterhaald. Vijftien christen-wetenschappers laten in het boek "Christendom onwijs"! echter zien dat dit niet zo is. In goed leesbare taalleggen zij uit hoe het zit met de verhouding geloof en wetenschap.

Zij gaan in op onderwerpen als de Big Bang theorie. de evolutietheorie. de betrouwbaarheid van de Bijbel. het probleem van het kwaad en het lijden in de wereld, het probleem van armoede en rijkdom e.d.

"Christendom onwijs?!" is een boekwerkje (inmiddels de vierde druk, 220 blz.) dat zowel letterlijk als figuurlijk pro Deo tot stand gekomen is. De prijs bedraagt f 25,-- en het is verkrijgbaar in de boekhandel (uitgever Kok Voorhoeve).

De schrijvers zijn: Dr. J.W, Bakker (antropoloog), prof. dr. ir. A. van den Beukel (fysicus), prof. dr. J. Bruinsma (biolooog). prof. dr. ir. G. van Dijk (econoom), prof. dr. J. Kreukniet (medicus). prof. dr. ir. G. Kuiper (technoloog). prof. dr. R. Kuiper (historicus). drs. P .J. Lieverse (anesthesist), prof. dr. W.J. Ouweneel (bioloog, theoloog en filosoof), ir. M.A. Ramani (bouwkundige), dr. P.A. Siebesma (semiticus). dr. A. Vos (filosoof en theoloog). dr. C.M. de Vos (astronoom), prof. dr. ir. J.F.G.M. Wintermans (bioloog) en dr. R. van Woudenberg (filosoof)."
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 jun 2003 21:12

TheKeimpe schreef:Ik ben bezig in het boekje "ik geloof in God" van ds. C. Harinck. Hij bewijst hierin niet het tegendeel van de evolutie, maar stelt een aantal vragen die erop wijzen dat er wel een enorm grote hoeveelheid toeval nodig is voor de mogelijkheid van het leven hier op aarde.
    Onze aarde staat precies op de juiste afstand van de zon zodat de aarde precies de juiste hoeveelheid licht en warmte ontvangt die nodig is voor menselijk leven. Op Mars of Mercurius zouden we bevriezen dan wel verbranden.
    Als de omwenteling van de aarde maar iets langer zou duren, zou het overdag te warm worden en 's nachts te koud.
    Als de maan dichterbij de aarde had gestaan, hadden de getijden zo heftig geweest dat de continenten 2 keer per dag onder water kwamen te staan

Dit zijn een paar vragen die hij stelt, voor de rest zou ik je aanraden het boekje te lezen. Hij heeft het geschreven met het oog op gesprekken met niet-christenen.

Ja alleen jammer dat ik het antwoord dan al weet. (Niet mijn mening trouwens)

Leven is juist op aarde ontstaan, omdat hier de omstandigheden optimaal zijn. Anders was het een sterretje verderop ontstaan.

Even een citaat van www.sterrenkunde.com:
Volgens schattingen zijn er 100 miljard sterrenstelsels. Elk van hen bevat zelf weer miljarden sterren. Het ligt voor de hand, dat niemand precies kan zeggen, hoe groot de ruimte is, waarin al deze hemellichamen zich bevinden
[/quote]

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2003 22:10

Er zijn inderdaad sterkere argumenten! Ik zal ze nu niet geven (ben doodmoe), maar ik wil er later wel wat over zeggen. Elders op dit forum is er wel een discussie over geloof ik.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 jul 2003 15:18

Enkele jaren geleden heeft Peter Scheele (voor de EO'ers hier aanwezig wellicht bekend) een boek geschreven over de degeneratietheorie. Het is een boek wat een nieuwe theorie beschrijft als wetenschappelijk alternatief voor de evolutietheorie. Wellicht interessant voor je, maar je moet wel aardig wat kennis hebben van biologie van de middelbare school om er makkelijk doorheen te fietsen.

Kijk op http://www.gospelsjop.be/boek/9060649389.html of op www.degeneratie.nl
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 01 jul 2003 16:57

op naam van dhr. B. Hobrink moet er ook een mooie staan. Christenbioloog.

Terug naar “Archief”