Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 14 nov 2005 11:35

Marnix schreef:Heej, geen grappen over mijn bio-stabil he... die heeft namelijk echt mijn leven veranderd. Vroeger werd ik altijd wakker met een kater maar sinds ik de biostabil heb heb ik daar nooit meer last van :D

Mwuahaha :D
Whahaha :lol: werkt zo'n biostabil nou echt? :?
Afbeelding

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 14 nov 2005 11:38

Annemieke86 schreef:
Marnix schreef:Heej, geen grappen over mijn bio-stabil he... die heeft namelijk echt mijn leven veranderd. Vroeger werd ik altijd wakker met een kater maar sinds ik de biostabil heb heb ik daar nooit meer last van :D

Nou kijk misschien werkt het net zoals een placebo. Dat je denkt he het gaat beter! En als je dat denkt denk je niet meer aan je kater.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2005 12:51

Haha wie weet :D Het Placebo-effect kan niet ontkend worden. Verder lijkt me dat zo'n ding geen echte werking heeft..... ze hebben bij Radar al eens zo'n geval open gemaakt en er bleek gewoon standaard zand en een magneetje in te zitten... in plaats van het speciale zand uit Zaire dat er voor gebruikt was en blablabla.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 nov 2005 15:20

de biostabil, de stenen variant van waar het in deze verzen over hout gaat.

Jesaja 44 schreef:18 Ze begrijpen het niet, ze beseffen het niet; blijkbaar zitten hun ogen dichtgeplakt, waardoor ze niets zien en het hun aan inzicht schort. 19 Het dringt niet tot hen door, ze missen de kennis en het inzicht om te bedenken: Met de ene helft heb ik een vuur gestookt, op de gloeiende houtskool heb ik brood gebakken en vlees geroosterd om te eten. Van wat overbleef heb ik een gruwelijk beeld gemaakt. Ik buig me dus neer voor een blok hout. 20 Wat zij koesteren is as! Een verwarde geest heeft hen op een dwaalspoor gebracht. Ze zijn niet meer te redden, want ze vragen zich niet af: ‘Is wat ik in mijn hand houd eigenlijk geen bedrog?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 14 nov 2005 15:29

Jaha Spacy mooi toepasselijk bijbelgedeelte. Er is nix veranderd blijkt weer
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 14 nov 2005 15:39

Kijk het kan best zo zijn, dat zo'n bepaald figuur bij iemand komt die rg eenzaam is. En dat persoon over vanalles en nog wat zeurt en overal last van heeft.

Zo'n bepaalde figuur geeft die persoon aandacht, luisterd naar zo'n verhaal. En dan wrijft zo'n bepaalde figuur over het hoofd van die persoon en gooit bijv . de hoofdpijn weg. Hij/zij heeft zijn verhaald kunnen, wat natuurlijk ook oplucht. En een goed gevoel geeft en voor een moment kan de hoofdpijn weg zijn.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 15 nov 2005 09:49

amigo schreef:
Annemieke86 schreef:

Nou kijk misschien werkt het net zoals een placebo. Dat je denkt he het gaat beter! En als je dat denkt denk je niet meer aan je kater.
Het zit misschien ook dan tussen je oren. Doordat iedereen ZEGT dat het werkt, ga je je ook beter voelen. Zou kunnen hoor! Maar ik zelf heb m nog niet geprobeerd dus ja.. eigenlijk kan ik niet oordelen.

Maar met tovenarij moet ik altijd aan Jomanda denken. In de Marcus 13 staat: "Pas op dat niemand jullie verleidt, velen zullen komen onder mijn naam".
Ik geloof dat Jomanda gewoon iemand is die uit haar eigen naam geneest, mensen gaan haar vereren en aanbidden wat dus fout is!
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 09:54

Elsevier: een placebo doet niets. maar werkt wel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 15 nov 2005 16:40

Maar is de homeopathie ook niet een vaag gebied dat meer op placebo effect werkt dan dat het wetenschappelijk te funderen is.
Bedoel maar te zeggen dat de gedachte met eindeloze verdunningen (IJsselmeer water op in mg penicilline) wetenschappelijk benaderd natuurlijk grote kul is.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 dec 2005 09:45

Sprak een vriend van me aan een vroeg hoe hij het gebruik van homeopathie nu zag (hij gebruikt er namelijk dagelijks van) Hij werd best wel heftig en wat dacht ik wel niet, zonder dat spul zou hij door het leven moeten gaan met zware astma en natuurlijk was het een zegen van God dat dit spul werkte. Niets geen toverij aan hoor!
Affin, hij ging licht piepend astmatisch hier weer weg van de opwinding. Ehhh hallo wil er ook weer geen ruzie over maken.
Tja :roll:

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 jan 2006 12:03

Zie de laatste tijd veel zwangere vrouwen rondlopen met zo'n belletje om hun nek dat ergens op de (dikke) buik hangt te klingelen. Als ik er naar vraag zeggen ze dat het gewoon voor de sier is en dat het ongeboren kindje het geluid mooi vind en er rustig van wordt.

Ik las op internet: Het dragen van een bola of zwangerschapskogel is een oude Mexicaanse traditie. Volgens de overlevering zou de bel de moeder en het ongeboren kindje geluk, gezondheid en voorspoed brengen en hen beschermen tegen gevaar en ziekte. In de bola is een soort xylofoontje gesoldeerd waar een balletje overheen 'danst'. Vanaf ongeveer twintig weken kan een baby in de baarmoeder geluiden horen en herkennen. Door de bola regelmatig laag op de buik te dragen, raakt de baby vertrouwd met het belletje. De baby zal het speciale geluid voor en na de geboorte als rustgevend ervaren. Na de geboorte kan de bola boven de wieg worden gehangen.

Zo zie je maar weer dat er vaak allerhande "geloofs en religie" kleven aan hedendaagse "aardigheden".
Zonder nu gelijk zo ver te gaan en te zeggen dat dit dus weer uit de boze is, maar toch....[/b]

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2006 14:15

Ik denk dat je wel onderscheid moet maken. In de reguliere geneeskunst zitten ook wel sommige dingen waarvan we denken: hoe kan het dat dat werkt. Voor veel mensen werkt homeopathie wel. Wordt ook regelmatig beoefend door een bevoegde arts. Zo ken ik een tandarts die daarnaast een praktijk voor accupunctuur heeft. Hij is absoluut christen. (anders durf ik mezelf daar ook niet toe te rekenen).
Alle flauwekul van hangertjes en weet ik veel wat voor dingen waar magische kracht aan toegedacht wordt houd ik verre van mij.

Wat een dromenvangersdoosje betreft voor een jong kind: ik vind het een volstrekt legitieme manier om een kindje te helpen. Natuurlijk wordt er 's avonds ook een avondgebedje gezegd. Maar een extraatje in deze is niet weg. Dat kindje gaat met een veilig gevoel slapen. Ik zou niet graag de ouders de kost willen geven die 's avonds bij kinderen voor het slapen gaan alle boze mannen onder het bed verjagen! :wink:

Masseur of krachten om te genezen? Voor mij geldt: als iemand er heel integer mee omgaat. Dat wil zeggen, deze gave - want dat is het - niet misbruikt om er de kost mee te verdienen, er geen poppekast van maakt en het echt en alleen doet om de ander te helpen. Waarbij duidelijk is dat hij/zij weet van Wie die gave komt en dat ook niet onder stoelen of banken steekt.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 jan 2006 14:31

Homeopathie
De ‘grondlegger’ van de homeopathie is de heer Hahnemann, hij was vrijmetselaar (occulte leer) en vond de Heer Jezus Christus een aartsdweper. Als we naar de homeopathie kijken zien we héle ho-ge verdunningen. Zo hoog dat de uitgangsstof niet meer meetbaar is. Verder wordt er een speciaal schudproces gebruikt wanneer men de verdunningen maakt. Ondanks dat de uitgangsstof niet meer te meten is, dus niet meer te vinden is, werken de druppels tóch want de patiënt geneest er door. De inspiratie tot dit nieuwe geneesmiddel ontving Hahnemann niet uit God want hij had een godslaster-lijke geest.
Het principe van de homeopathie is niet zoals met gewone medicijnen of kruiden dat een middel is tegen de ziekte. Het zit anders: in de homeopathie gaat men uit van de gelijksoortigheidregel In deze behandeling gaat men er van uit dat het ‘geneesmiddel’ des te zekerder geneest naar mate het meer gelijk is aan de ziekte. (Het toedienen van de druppels aan een gezond persoon brengt dezelf-de symptomen te weeg als bij een zieke)
Homeopathie is geen gewone kruidengeneeskunde!
De oertinctuur van het kruid, de uitgangsstof, wordt stapsgewijs verdund. Niet doormiddel van ge-wone verdunning, maar potentiëren, dynamiseren. Het proces van schudden, potentiëren, dynamise-ren, geeft een toename van geneeskracht. De kracht van de druppels wordt geheel bepaald door het aantal keren schudden van het flesje.
Bijvoorbeeld: Bij Nux Vomica D12 komt het ongeveer overeen met een verdeling van één druppel op 100 miljoen liter water!
Pas door die potentiëring (het schudden, stootsgewijs), het dynamiseren, zou de eigenlijke genees-kracht van planten of mineralen ontwikkeld worden. De stof die voorheen niets is, wordt door het schudproces van Hahnemann iets. De kracht van het schudden en het aantal keren schudden bepalen hoeveel ‘energie’ er ‘vrij’ komt. Een sterk verdunde, maar niet gepotentieerde, substantie kan in geen geval die helende werking bereiken. Het schudden, het dynamiseren, ontwikkelt de genees-kracht volgens deze filosofie.
Vanaf de potentie D23 is statistisch gezien zelfs geen molecuul van de uitgangsstof meer aanwezig. Volgens de grondlegger Hahnemann is hoe geringer de dosis uitgangsstof, des te sterker de wer-king. De potentiëring wordt zo een magische handeling. Een magisch, occult ritueel.
Er zijn zelfs homeopathische drankjes die psychische en karakterlogische verandering beogen. Cal-carea Carbonica C 2000 kan iemand die onintelligent en lui is, maken tot een werklustig en intelli-gent iemand. Causticum C 30 maakt van iemand met een boosaardige aanleg een innemend en har-telijk persoon volgens de filosofie van de homeopathie. Naar mijn mening heeft de homeopathie iets bedenkelijks want deze homeopathie heeft op een gegeven moment veel weg van de oude to-verdrankjes. Een mens is suggestief beïnvloedbaar en suggestie en bijgeloof zijn de anti-krachten van het geloof in Christus Jezus. Dáár wordt mee gewerkt in de alternatieve geneeswijze en de ho-meopathie. De Heer waarschuwt ons in Deuteronomium 18:18: Géén tovenarij, géén bezwering!
Het occultisme speelt in op de zwakheid van het ‘vlees’, de mens, het verlangen naar verlichting in pijn en ziekte. De mens hoopt op wonderen doormiddel van toverdrankjes, magische handelingen en allerlei toverspreuken. We hebben te maken met de filosofie van Hahnemann die wel gelovig was maar het heilbrengend werk van Christus als fabel afwees. Naast de bereiding van de homeopa-thische middelen kleeft er nog een kwalijk aspect aan een dergelijke behandeling, het komt heel vaak voor dat er wordt gependeld. Zowel de oorsprong van de homeopathie, de bereiding van de ‘geneesmiddelen’ en het pendelen zijn alleen al redenen om homeopathie zeer kritisch te benaderen. Er zijn zeer veel homeopaten die de pendel gebruiken om te bepalen welke medicijnen de patiënt moet gebruiken. De homeopaat die gebruik maakt van een pendel gelooft zelf heilig in de toverpen-del.
Een pendel is een gewicht aan een draadje welke men tussen twee vingers boven de flesjes laat hangen. Aan de beweging die de pendel boven het flesje maakt kan de homeopaat zien welk flesje voor u is. Zo zoekt hij de druppels uit. De informatie die hij op deze wijze krijgt komt echter van de vader der leugen, de satan zonder dat men het door heeft. Maar ook u komt in zijn greep door die bewerkte druppels te gaan gebruiken én er in te geloven. Zodra u zo’n middel gaat gebruiken wordt u steeds afhankelijker en bespeelt door de grote bedrieger. De duisternis wil niets liever dat we ons heil en toezicht zoeken in het bijgeloof in plaats van het echte, ware, geloof. Alle andere antroposofische artsen met hun dwaalleer over ‘reïncarnatie’, een afsplitsing van het Hindoeïsme, werken met homeopathie en gebruiken vaak de hoogste verdunningen om het geestelijke leven te beïnvloeden. Wees er dus heel voorzichtig mee als christen!
Wat mag een christen dan wel?
Nu denkt u misschien, ja, nu mogen we volgens de Bijbel, Gods Woord, al deze dingen niet, maar wát kunnen we dán wel? Er blijft voor de christen nog voldoende over om het lichaam te helen. Maar wat bij ons voorop staat is: als u problemen hebt, breng het bij de Heer, ga op de knieën en zoek Gods’ aangezicht. Hij is onze maker en hierdoor kan Hij alleen echt helpen, naar geest, ziel en lichaam. Bespreek uw problemen eens met een pastoraal werker in uw gemeente, of praat eens met een oudste. Voor een christen is dit een praktische mogelijkheid naast gebed. En verder kunt u naar een christen psychiater of psycholoog gaan als u in grote geestelijke nood zit.
Bij lichamelijke klachten kunt u het beste een christen-arts raadplegen en bidt daarbij voor hem zodat de Heer hem kan leiden. Een christen huisarts is erg belangrijk in deze tijd met z’n vele ethi-sche problemen zoals abortus en euthanasie. In een ander geval kunt u ook naar een natuurarts gaan die alleen maar kruiden, diëten en vitaminen voorschrijft, en niets anders! Accepteer nooit verdunde middelen uit de homeopathie. Als u zelf eens kruiden wil kopen is daar niets op tegen, mits het maar onverdunde druppels of kruiden zijn, een merk dat dit levert is b.v. ‘Zonnegoud’.
Ga de Bijbelse weg
Laat u niet verleiden de genezing te forceren doormiddel van andere wegen. De Heer zegent ge-hoorzaamheid. Hij heeft in oneindige goedheid ons zoveel geschonken voor ons lichamelijk welzijn dat we die oosterse en occulte praktijken niet nodig hebben. Boven alles vraagt God ons vertrouwen in Hem te hebben, Hem de eer te geven in ons leven. We moeten Hem op de troon laten zitten in ons leven, onder alle omstandigheden. Het is niet de bedoeling dat we ons laten ontmoedigen door het occulte wat zich overal rondom ons opdringt. Zo’n houding wil de Heer God niet van ons zien. De Heer vraagt van ons om er in geloof tegen in te gaan, want wij zijn krachtig in de Heer. We moeten onze slappe knieën sterken en standvastig zijn, er wordt van ons een keuze gevraagd zoals in Jozua 24:15; ‘kiest u heden, wie gij dienen zult’.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 jan 2006 14:34

De magnetiseur
Dan hebben we de magnetiseur die zich gewoon magnetiseur noemt en zegt: ‘Er is geen hogere macht, het is gewoon energie, wat ik te veel heb breng ik over van mijzelf naar een ander’. Dit zijn de aanhangers van Franz Anton Mesmer met zijn ‘dierlijk magnetisme’. Het maakt niets uit bij wat voor soort magnetiseur u komt, weet u wat de gevolgen zijn van magnetiseren? Als u niet bij een charlatan komt, maar iemand die ‘paranormale gaven’ heeft?
In vele gevallen zal het lichaam genezen, de klacht verdwijnt, maar u betaalt er wél een prijs voor! Er komt occulte overdracht bij de handoplegging! Men wordt occult besmet en een occulte besmet-ting houdt in dat het volgende zich gaat voordoen:
1. U kunt zelf last krijgen van paranormale verschijnselen
2. Achteruitgang in het gebedsleven, of een gestoord gebedsleven.
3. Moeilijk vol kunnen houden om de Bijbel regelmatig te lezen, zelfs weerzin tegen de Bijbel kan voorkomen.
4. Een bedekking, verblindding van de waarheid.
5. Psychische klachten zoals: depressies, angst, onrust in het gemoed, concentratieproblemen en slapeloosheid.
Dit is geen bangmakerij of napraterij maar een gegeven uit eigen ervaring. Het geestelijk en psychi-sche leven wordt aangetast. Doordat men zich psychisch niet goed voelt belt men b.v. de magneti-seur die toen zo goed geholpen heeft, deze magnetiseur stuurt u voor deze klachten naar een hypno-tiseur. Vaak is dit een collega en een goede vriend. Op deze wijze wordt men steeds afhankelijker gemaakt van het occulte circuit, met de daar achter georganiseerde demonische machten. Deze machten trekken zo’n mens steeds meer in hun ban, dat is de opzet van de duisternis, het gáát hen niet om uw welzijn!
De zgn. ‘goede resultaten’ maken dat we niet meer toetsen wat de bron is, een mens wil graag van z’n kwalen af en daar maakt satan graag gebruik van. Maar in Matthéüs 6:33 staat:
“Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toege-worpen worden”.
Een heel belangrijke tekst in dit verband om te overdenken is Marcus 8:36 waar staat:
“Want wat zou het de mens baten zo hij de gehele wereld won, en aan zijn ziel schade leed?”
Ondanks deze raad van de Heer gaan mensen voor hun pijnen en kwaaltjes op consult bij . . .

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 jan 2006 14:40

Met acupunctuur zit het precies zo, deze methode komt uit China, de wortel komt uit het Taoïsme. China is een land vol heidense religies. Acupunctuur betekent ‘Naald steken’. Door dit naaldsteken worden organen in het lichaam beïnvloedt door de ‘Tji-stroom’ weer op gang te brengen, op de plaats waar die verstoord zou zijn. De werking van acupunctuur heeft géén westerse medische verklaring, wél heeft ze een suggestieve verklaring en heeft een bovennatuurlijke bron. De echte acupuncturist is iemand die paranormale gaven heeft. Volgens het Taoïsme zijn er twee kosmische bronnen, kosmische oerkrachten die invloed hebben. In Deuteronomium 30:17-18 zegt de Heer God echter:
“Maar indien uw hart zich zal afwenden, en gij niet horen zult, en gij verleid zult worden, dat gij u voor andere goden buigt, en die dient; 18 Zo verkondig ik u heden, dat gij voorzeker zult omkomen”.
Wij buigen ons neer voor die afgoden als we ons voor hulp wenden bij mensen die geloof hechten aan die twee oerkrachten en er vanuit gaan dat die krachten het welzijn van de mens bepalen. (Yin en Yang kracht) Hierdoor worden we gebonden aan de gedachtenwereld van het Taoïsme.
Kunt u zich nu indenken dat we ons daarom niet met tientallen naalden kunnen laten doorboren langs de zgn. ‘meridianen’ of 900 ‘energiepunten’ als we ons niet lekker voelen? Deze ‘meridianen’ zijn wetenschappelijk, anatomisch, niet aanwijsbaar en zouden we daarom niet beter naar een christenhuisarts kunnen gaan? Stel dat we door acupunctuur genezen, is die genezing dan uit God? Nee, het is een occulte genezing. Afgoderij en occultisme gaan meestal hand in hand, ze zijn allebei uit het pakket van satan. Maar, omdat de huisarts of de fysiotherapeut mensen vaak doorstuurt naar een acupuncturist of naar Yoga wordt de lading gedekt door een wetenschappelijke dekmantel. Artsen laten mensen soms naar een alternatieve genezer doorstromen omdat het gevraagd wordt door de patiënt. Naar mijn mening schuilen er gevaren in de alternatieve geneeswijzen als we het niet toetsen aan de Bijbel. Dat is niet kortzichtig zoals sommigen het noemen, nee, dat is trouw en gehoorzaam te zijn aan onze Schepper, onze Hemelse Vader.

Terug naar “Archief”