vrouwen en werken en kindjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 25 okt 2002 11:45

gister las ik in het RD een interview met ds. van Aalst, over het huwelijk (naar aanleiding van een boekje dat er verschenen is. )
Daarin kwam naar voren dat als je het huwelijksformulier goed leest je als vrouw echt niet gaat werken als er kinderen zijn.
Sara was in de tent...... (en dus niet ergens aant werk ofzo)

ook gelezen?

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 25 okt 2002 12:01

Wat doet een kind als hij/zij thuis komt? Waar vraagt een kind naar? Naar Vader of Moeder???

jaop

Berichtdoor jaop » 25 okt 2002 12:24

(in dit kader moet ik namens revareo en simon ad pilarum hte volgende gedicht publiceren

Sara
met dr lange hare
in de tent
en dr vent
in de poort
zo is als t hoort

Simon Ad Pilarum)

jaop

Berichtdoor jaop » 25 okt 2002 12:25

hmmmmmm misschien niet helemaal gepast maar goed. :oops:

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 25 okt 2002 14:41

Nou Jaop, was je altijd maar zo dogmatisch ;-)

Je moet niet vergeten dat in Nederland het rollenpatroon is veranderd. Hetzij goed of slecht. Het leven in Nederland is duur. Als je een koophuis wilt zal je al met z'n tweeen moeten gaan werken om dit te kunnen financieren. Wanneer er kinderen komen kun je samen kijken naar oplossingen.

Een ochtend naar de creche is ook lang niet verkeerd voor de ontwikkeling van het kind zoals night eerder schreef. Maar werkende moeders heb ik niets op tegen. Werkende vaders? Sommige vaders zijn ook carriere mannen en vergeten hun gezin. Dat is wel een ander onderwerp maar dat gebeurd ook regelmatig. Daarom, het blijft een taak om met ze tweeen te zorgen voor het gezin.
Refoweb is van ons allemaal :p

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 18:56

Liesl, helemaal mee eens dat je met zijn tweeen naar een oplossign meot zoeken. Ik ben van mening dat mijn kinderen later niet naar een creche gaan.

Ik wil deze stelling wel aan: wannneer mijn vrouw later meer geld zou verdienen dan mij en we kunnen daar goed van rond komen, dan blijf ik thuis om op de kinderen te passen. Ik heb ook al eerder geschreven dat wanneer je kinderen naar een creche doet, je ze de hele dag eigenlijk niet voor ze bent.

's Avonds, je komt thuis, gaat wat eten en de kinderen gaan slapen, dus wat hebben ze dan aan je!?!?!
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 25 okt 2002 19:04

Anna: waarom een kind naar de moeder roept.. omdat het verwacht de moeder te vinden. Omdat dit vaak gewoon is.
Maar als ik weet dat mijn vader thuis is, roep ik die.

Ik zou later ook nooit een "7-dagen in de week moeder willen zijn".
Je kiest samen voor je kinderen dus die zorg moet je samen delen.
Ideaal is gewoon man 4 dagen werken vrouw 2 of 3 dagen. tegen de creche ben ik niet direct.. zelfde wat night meent. Ik heb gelukkig ouders die gerust op kinderen willen passen. Plus dat ik om me heen zie dat vriendinnen een dag in de week op elkaars kinderen passen zodat beiden een dag kunnen werken.

en dat een man per definitie meer moet verdienen als een vrouw.. dan wil ik wel eens zien of dat zo is. Vaak zo omdat mannen meer ruimte hebben om carriere te maken. Maar als een man een lagere opleiding heeft dan een vrouw hoeft dat zeker niet.

vind het daarom ook jammer dat sommigen studeren, direct trouwen snel kinderen en dat de vrouw dan amper werkt.
Time flies when you have none!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2002 21:47

** ff flauw ;-) **

Sterretje schreef:Je kiest samen voor je kinderen dus die zorg moet je samen delen.

Volgens mij KRIJG je kinderen...

en dat een man per definitie meer moet verdienen als een vrouw.. dan wil ik wel eens zien of dat zo is.

Als jij in het onderwijs blijft, dan gegarandeerd! ;-)

** weer ff serieus **

vind het daarom ook jammer dat sommigen studeren, direct trouwen snel kinderen en dat de vrouw dan amper werkt.

Soms is het niet anders, zoals bij ons...
Na vier jaar verkering werd het wel eens tijd.
Kindjes kwamen snel...
Na studie maar 1 jaar gewerkt, nu maar 1 dag..
Wij passen in je beeld..maar wij waren blij en vonden het niet jammer.
Maar zoals ik zeg: soms loopt het zo....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 22:26

het is idd een ideale combinatie dat de man een paar dagen werkt en de vrouw ook. K moet er niet aan denken alle dagen thuis te moeten zijn.

Het kan zelfs practisch zijn dat de man een paar dagen thuis is. Er zijn namelijk ook klusjes buiten huis te doen die anders al snel blijven liggen.

De dagen dat de vrouw thuis is doet ze het huishouden ed.
de dagen dat de man thuis is doet hij zijn werk om en bij huis.

Creche heeft idd wel voordelen, al zal ik wel zeer kieskeurig zijn bij het kiezen van een creche/peuterspeelzaal. Het kind met er idd wel wat leren.

Ik zie bij ons dat mijn moeder een echte oppasoma is op dr kleinkids. Toch merk is dat het voor haar best een grote belasting is dat dr kleinzoontjes er bijna iedere dag wel zijn om op te passen. Ze wordt ook ouder en dan kan het best veel energie vergen. daarnaast werkt ze zelf ook, zodat je meer stress heeft om het huishouden nog goed bij te houden dan toen ze de kleinkids nog niet had.

Dat is de andere kant van het verhaal. Mijn moeder doet het graag zodat dr kinderen kunnen werken, en dan cijfert ze dr zelf weg. Toch is het denk ik niet voor niets dat vrouwen op een bepaalde leeftijd geen kinderen meer krijgen. En als je dan toch bijna dagelijks zoon handenbindertje ( 1 jaar) om je heen hebt vind ik toch ergens niet goed.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 28 okt 2002 10:35

Ha, dat ideaal van Lalage en Tweetietwee heb ik ook. Ik wil m'n studie niet voor niets doen.

En jaop moet kappen met z'n sara!!!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 okt 2002 11:06

En jaop moet kappen met z'n sara!!!

Acire::: Zolang jij hapt zal Jaop zeker niet kappen vrees ik.

Die jongen meot je gewoon laten blaten en niet op ingaan. :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 28 okt 2002 11:08

Ow shit ja... is ook zo!!!! :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 okt 2002 21:14

Hey night..

kiest: krijgt.. je weet hoe ik er over denk.. en dus ook krijgt bedoelt.
verder.. 'dat beeld' lijkt of ik mega negatief ben, maar ik mag het jammer vinden, al keur ik het niet af.. weet ik veel wat ik ooit meemaak.

En ik ken heel wat banen die minder verdienen dan het onderwijs.. tja..en je weet.. ik en onderwijs :oops: :? nee hoor soms best leuk.. maar als ik ooit ben wat er in mijn hoofd zit.. dan verdien ik net ietsje meer :wink:
Time flies when you have none!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 okt 2002 22:38

Ach ja..dat laatste geldt voor mij ook...maar eerst ff zien te realiseren

Maar ja..kindjes en moeders...dat was het ;_)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 04 nov 2002 23:02

Lalage: Zouden jullie je studie gewoon in de prullenbak gooien?
Acire: Ik wil m'n studie niet voor niets doen.

Is het per definitie een weggegooide studie als je full time moeder bent en dus niet werkt in het beroep dat je hebt geleerd? Kun je het niet zien als een ontwikkeling, ontplooiing van jezelf? En, als je zo gestudeerd hebt, dan is dat toch nooit weg? Als de kinderen het huis uit zijn, kun je er allicht wel weer wat mee!

Night: Wat bij mij voorop staat is dat de kinderen niet de dupe moeten worden van jouw werklust. Oftewel, als het puur om het werken gaat, mama's plezier, en dan oppas laten koemn of de creche in....dan vind ik dat persoonlijk niet juist.
Omega: Kinderen zijn namelijk de zorg van de ouders en niet die van oppassers.

Dit is heel erg waar! Ik heb zelf twee maal op kinderen van vriendinnen gepast, zodat zij konden werken. Deze kinderen waren bij mij haast net zo thuis als in hun eigen huis. En toch............. ik was hun moeder niet! Dat was heel goed te merken als de echte mama kwam om het kind te halen.
Het heeft overigens wel bijgedragen tot de ontwikkeling van deze kinderen: zij waren allebei de oudste en dus alleen thuis. Bij mij draaiden ze mee in een redelijk groot gezin. Dat heeft ze zeker voordelen opgeleverd.
En toch weet ik niet of ik er zelf voor gekozen had als ik de kans had gehad.

Liesl: Als je een koophuis wilt zal je al met z'n tweeen moeten gaan werken om dit te kunnen financieren.Dat lijkt me ook heel moeilijk, Liesl! En toch................. zou God hierin ook niet kunnen helpen? Als we eens meer vertrouwen hadden..............

Sterretje: Ik zou later ook nooit een "7-dagen in de week moeder willen zijn".
Je kiest samen voor je kinderen dus die zorg moet je samen delen.

Wat je hier zegt vind ik heel erg, Sterretje! Je weet ook niet wat je zegt!
Je degradeert het moederschap tot iets doms, waar je absoluut geen levensvulling in kan vinden.
Hoezo? Alsof je te intelligent kunt zijn om moeder te zijn!
Ik zal niet zeggen dat ik het altijd even leuk vind, of dat ik daarnaast helemaal niets anders doe, maar toch heb ik wel degelijk mijn levensvulling gevonden in mijn gezin en mijn huishouden. Als je wist wat je mist van je kinderen als je de zorg voor hen moet delen met anderen!
En als je wist wat kinderen je kunnen geven........................

Moppie: Dat is de andere kant van het verhaal. Mijn moeder doet het graag zodat dr kinderen kunnen werken, en dan cijfert ze dr zelf weg. Toch is het denk ik niet voor niets dat vrouwen op een bepaalde leeftijd geen kinderen meer krijgen. En als je dan toch bijna dagelijks zoon handenbindertje ( 1 jaar) om je heen hebt vind ik toch ergens niet goed

Helemaal waar, Moppie! Daar hoeft je moeder niet eens oud voor te zijn. Van middelbare leeftijd is genoeg.
Deze moeders hebben hun tijd gehad. Zij hebben altijd klaargestaan voor hun kinderen, altijd veel tijd en energie in hen gestoken. En nu dat, in ieder geval in het aantal uren, wel wat minder zou kunnen, moet het nog. Maar dan in de vorm van structurele oppas voor de kleinkinderen.
En deze moeders kunnen waarschijnlijk heel moeilijk 'nee' zeggen............. zorg voor de kinderen is altijd met 'ja' beantwoord............... Hoe zouden ze anders kunnen?
Een poosje geleden als ik in een weekblad een stukje van een inmiddels volwassen kind, waarvan de moeder altijd gewerkt had. Er was altijd prima oppas geregeld, maar het kind had de moeder toch gemist: als ze aan het werk was, maar ook als ze thuis was. Er was nl. zoveel dat de aandacht van de moeder vroeg...................
Uiteindelijk heeft dit kind er geen trauma van opgelopen, maar de band met haar moeder had beter gekund: vertrouwelijkheden wisselde deze vrou niet in eerste instantie met haar moeder uit, maar met anderen.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Terug naar “Archief”