Omega schreef:Er zijn een heleboel mooi dingen te vinden in de uitgaans scene. Je kan niet alles op een hoop vegen en zeggen dat het slecht is....
Ik vrees dat het toch een zoeken is om de genoegens van jezelf te bevredigen met niet Gods eer als doel. Ik ken die uitgaangswereld ook. Daar gebeuren de meest walgelijke dingen. Ik geloof er dus niets van dat het mogelijk is om zowel God als de Satan te dienen. Het is of de Eén of de ander. Het christelijk geloof is radicaal. De wijze waarop Grimbergen en De Jong dat gisteravond verwoordden sprak mij enorm aan. Dat alles zonder een belerend vingertje. Geweldig. Om jaloers op te worden!
woei, een paar dagen niet op het forum, anyway. Ook scape was er afgelopen donderdag. Ik heb zo mijn gedachten over hetgaan daar gezegd werd, maar die laat ik voor mij. De jongerenavond is op andere punten (open gesprek over geloof / getuigen) erg belangirjk.
In de discussie die nu gevoerd wordt vindt ik een ander punt belangrijk. Cultuur is namelijk een reflectie van de bezieling van een gemeenschap. De wortels en religie zijn van wezenlijk belang voor de plaats die bezieling inneemt in die cultuur. Deze bezieling zou de grondslag moeten zijn in de vormen waarin cultuur tot uiting komt, niet andersom.
Er wordt nu een discussie gevoerd over een uiting / vorm, nl housemuziek. Josti neemt het iets breder en spreekt over electronische muziek. M.i. is dit terecht. Electronische muziek is breder en betekend veel meer dan het extreem van de hardcore-cultuur. We moeten dus eigenlijk een gesprek voeren hoe wij invloed hebben op de electronische muziek. Hoe kunnen wij Christenen hier een plaats in hebben.
Ik vraag mij af welke reflectie dit op de uitgaanscultuur (in breedste zin) zou hebben. Maar goed, wat ik hier verder schrijf gaat eigenlijk over alle vormen waarin de cultuur tot uiting komt.
Er liep hier op het forum ook al een discussie over uitingsvormen van bevindelijke cultuur. Deze discussie loopt een beetje dood. Zien wij refo's daar niets in? Of nemen wij geen veratnwoording hiervoor? Of zijn de talenten om dit vorm te geven ondergewaardeerd in onze zuil? Geven wij support aan de denkers, dichters, muzikanten, docenten, producers, architecten, filmers en designers vanuit onze achterban? Allemaal vragen.
Cultuur mag niet onderschat worden. Blijven wij christenen het vormen van cultuur overlaten aan de commercie? Geven wij onze jongeren de 'gave van onderscheid' mee in hun opleiding? Zien wij de aanknopingspunten in onze cultuur die wel verwant zijn? Laten wij anderen nog steeds alleen staan als zij het wel aandurven om hedendaagse cultuur vorm te geven. Leidend te zijn, invloed te hebben en bezieling te geven aan Nederland!
pfft, dit wil ik in ieder geval kwijt . . . het gaat om je buurman, niet om mijn genoegens te bevredigen. Het gaat om God, Hij geeft ons allen talenten die gebruikt moeten worden ten behoeve van de gehele gemeenschap, niet alleen onze zuil. Dit is het stuk van de algemene genade, en dat is niet minder belangrijk dan de bijzondere of verlossende genade, het is genade.
vrede, Scape