Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 nov 2005 13:29

Ik ben geen voorstander van het doneren van lichaamsdelen.

Voor mij is een voornamelijke reden die ik niet gehoord heb, de waarde die ik hecht aan de aanwezigheid en acceptatie van de dood als onderdeel van mijn leven en daarmee in het leven van anderen. Ik wil de dood niet stoppen of uitstellen als het daar de tijd voor is.

Dat betekent niet dat ik lijdelijk mijn leven wil ondergaan zonder mijn verstand te gebruiken in deze keuze, maar ik ben idealiter wel voor een begrenzing aan onderzoek en het onuitputtelijk zoeken naar oplossingen om mensen 'op te knappen' of het dan gaat om levensbelang of beperkingen.

Ik zie het verloop van mijn leven als mijn kans om Gods bedoeling daarmee te accepteren en doneren is voor mij persoonlijk geen mogelijkheid daarin.
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 nov 2005 17:19

Wishori Wasesu schreef:Ik ben geen voorstander van het doneren van lichaamsdelen.

Voor mij is een voornamelijke reden die ik niet gehoord heb, de waarde die ik hecht aan de aanwezigheid en acceptatie van de dood als onderdeel van mijn leven en daarmee in het leven van anderen. Ik wil de dood niet stoppen of uitstellen als het daar de tijd voor is.

Dat betekent niet dat ik lijdelijk mijn leven wil ondergaan zonder mijn verstand te gebruiken in deze keuze, maar ik ben idealiter wel voor een begrenzing aan onderzoek en het onuitputtelijk zoeken naar oplossingen om mensen 'op te knappen' of het dan gaat om levensbelang of beperkingen.

Ik zie het verloop van mijn leven als mijn kans om Gods bedoeling daarmee te accepteren en doneren is voor mij persoonlijk geen mogelijkheid daarin.

Dat je je eigen dood niet wilt uitstellen kan ik begrijpen; als de tijd daar is, is de tijd daar. Maar waarom dat wil zeggen dat je je dood niet extra waardevol kan maken door het lijden van een ander te verlichten (die bijvoorbeeld een normaal leven kan leiden met een van jouw nieren) snap ik dan weer niet.
Wat je dan kan zeggen is dat je wel wilt doneren, maar niet wilt ontvangen.

Rianne88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rianne88 » 10 nov 2005 20:05

Ben nog geen 18, maar wil wel gelijk zo'n geval invullen. Ze mogen van mij dan alles gebruiken, maar ik denk alleen dat ik mijn hersenen wil houden... Weet niet hoever ze daar mee zijn, maar vind dat een raar idee. :?
Wees zelf de verandering die je in de wereld wil zien.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 nov 2005 20:17

Rianne88 schreef:Ben nog geen 18, maar wil wel gelijk zo'n geval invullen. Ze mogen van mij dan alles gebruiken, maar ik denk alleen dat ik mijn hersenen wil houden... Weet niet hoever ze daar mee zijn, maar vind dat een raar idee. :?

Poe, daar zeg je wat. Het is dat het nou nog niet kan dat ik daar nog nooit over heb nagedacht... lijkt me ook niks.

Goed trouwens hoor, kiezen voor optie A: de volledige recycling :mrgreen:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 nov 2005 22:38

MrSokkie schreef:
Wishori Wasesu schreef:Ik ben geen voorstander van het doneren van lichaamsdelen.

Dat je je eigen dood niet wilt uitstellen kan ik begrijpen; als de tijd daar is, is de tijd daar. Maar waarom dat wil zeggen dat je je dood niet extra waardevol kan maken door het lijden van een ander te verlichten (die bijvoorbeeld een normaal leven kan leiden met een van jouw nieren) snap ik dan weer niet.
Wat je dan kan zeggen is dat je wel wilt doneren, maar niet wilt ontvangen.

De nuance in mijn idee m.b.t. uitstellen, betekent dat ik in mijn geloof betrek dat God er naar mijn overtuiging verschil in maakt of iets nodig is of niet. Lijden moet nooit het laatste/hoogste woord krijgen, maar acceptatie van het bestaan ervan en de nood ervoor om daarin Gods bedoeling met ons te zien, is wel op zijn plaats, lijkt mij. Over een normaal leven in verhouding tot lijden, wil ik daarom geen uitspraak doen, want daar heeft God naar mijn idee alleen zicht op. Niet doneren is voor mij daarom een manier om te laten blijken dat ik dit leven niet, maar alleen het eeuwig leven boven de dood stel. Is het dan niet onnodig lijden? Ik kan geen volmondig ja of nee zeggen, maar ik sluit nee niet uit.
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 nov 2005 05:24

Wishori Wasesu schreef:De nuance in mijn idee m.b.t. uitstellen, betekent dat ik in mijn geloof betrek dat God er naar mijn overtuiging verschil in maakt of iets nodig is of niet. Lijden moet nooit het laatste/hoogste woord krijgen, maar acceptatie van het bestaan ervan en de nood ervoor om daarin Gods bedoeling met ons te zien, is wel op zijn plaats, lijkt mij. Over een normaal leven in verhouding tot lijden, wil ik daarom geen uitspraak doen, want daar heeft God naar mijn idee alleen zicht op. Niet doneren is voor mij daarom een manier om te laten blijken dat ik dit leven niet, maar alleen het eeuwig leven boven de dood stel. Is het dan niet onnodig lijden? Ik kan geen volmondig ja of nee zeggen, maar ik sluit nee niet uit.

En zoals ik al zei: dat je een doel probeert te zien in je eigen lijden is nastrevenswaardig; echter die lijn kan je mijns inziens niet doortrekken naar het lijden van een ander. Daar heeft God misschien ook wel een doel mee, maar dat plan kan ook zijn jou te bewegen tot een daad van naastenliefde. Zomaar tegen een nierpatiënt zeggen: "Ik ga je niet helpen want God heeft een plan" dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Rianne88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rianne88 » 11 nov 2005 19:14

Zouden jullie je lichaam ook willen geven aan de wetenschap?
Wees zelf de verandering die je in de wereld wil zien.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 11 nov 2005 19:21

nee tuurlijk niet jij wel?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 nov 2005 22:45

MrSokkie schreef:En zoals ik al zei: dat je een doel probeert te zien in je eigen lijden is nastrevenswaardig; echter die lijn kan je mijns inziens niet doortrekken naar het lijden van een ander. Daar heeft God misschien ook wel een doel mee, maar dat plan kan ook zijn jou te bewegen tot een daad van naastenliefde. Zomaar tegen een nierpatiënt zeggen: "Ik ga je niet helpen want God heeft een plan" dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Ik geloof dat het wel zo simpel mag zijn.
sol lucet omnibus

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 11 nov 2005 22:47

amigo schreef:nee tuurlijk niet jij wel?

waarom niet?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 nov 2005 22:52

amigo schreef:nee tuurlijk niet jij wel?

Ik vind dit een jammerlijke reactie, waar Rianne niet op zit te wachten door zich kwetsbaar op te stellen en hier een vraag neer te leggen. Zo tuurlijk is het niet, laat staan voor iedereen. Als je het doel had Rianne te laten blijken dat het geen optie is, was dit niet de goede manier.

Ik plaats ter beschikking stellen voor onderzoek ook in het rijtje van doneren.
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 08:26

Wishori Wasesu schreef:Ik geloof dat het wel zo simpel mag zijn.

Als het dan toch zo simpel is... dus als jij iemand op straat een hartaanval ziet krijgen bel jij niet 112, want je zou eens tegen Gods plan ingaan? :shock:

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 12 nov 2005 08:53

Stelling: Je mag je door Christus duur gekochtte lichaam niet zomaar weggeven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 10:04

zekharyahu schreef:Stelling: Je mag je door Christus duur gekochtte lichaam niet zomaar weggeven.

Niet zomaar nee... daar moet je eerst goed over nadenken en het dan vervolgens weggeven om de juiste redenen, namelijk om het lijden in de wereld terug te brengen.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 11:27

MrSokkie schreef:
Wishori Wasesu schreef:Ik geloof dat het wel zo simpel mag zijn.

Als het dan toch zo simpel is... dus als jij iemand op straat een hartaanval ziet krijgen bel jij niet 112, want je zou eens tegen Gods plan ingaan? :shock:

Dat is wel een leuke vergelijking, maar bellen houdt nog niet in dat een mens een donor nodig heeft om te kunnen blijven leven na die aanval.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”