Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Hedendaagse toverij?

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 11:57

We leven in een tijd dat de alternatieve geneeskunde en oosterse filosofieën hoogtij vieren.
Homeopathie, wicca, magnetische armbandjes, magische steentjes, dromenvangers, iriscopie, acupunctuur, auralezen. Affin die lijst is ontzettend lang.
Veel mensen met wie ik sprak (ook christenen) hebben de meest uiteenlopende meningen of dit soort praktijken al dan niet kunnen en geestelijk verantwoord zijn.
Mijn eigen mening is dat we op dit vlak (het verborgene, dwz niet wetenschappelijk te verklaren) voorzichtig moeten zijn of nog beter er ver vandaan blijven. Het ruikt naar toverij.

De bijbel leert ons dat alles wat we niet uit overtuigd geloof kunnen doen en waar we twijfelen of het naar Gods wil is, in wezen al zonde is als we het toch doen.
Hoe denk jij over dit soort zaken?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 11 nov 2005 12:07

ik denk dat we ons moeten afvragen door wíe we genezen willen worden. Neem nu een magnetiseur. Hartstikke fijn, dat hij je met één veeg over bv. je rug de pijn kan laten verdwijnen. Maar wat denk je, door wie je genezen wordt op die manier? Wil jij genezen worden door de duivel?

Over een dromenvanger:
1 van mijn oppaskindjes heeft ook een dromenvanger. Niet een 'doorgaans' dromenvanger, die je bijv. bij de wereldwinkel koopt. Het is gewoon een gesloten kartonnen doosje, met gaatjes erin geprikt. Die heeft hij dus op zijn bed staan. Hij is namelijk altijd bang, en dat doosje 'vangt' zijn enge dromen. Het is een soort van geruststelling voor hem! En als mama het doosje af en toe leeg gooit in de container als ie vol is, dan is het helemaal goed :)
Zulke dingen vind ik het dus liggen aan wáárom je zoiets hebt. In mijn voorbeeld is het gewoon een methode om een kind gerust te stellen. En zi e ik er geen enkel verkeerd in. Hoe zien jullie dat?
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 12:20

Het zelde als met sinterklaas, ik ben vanuit huis opgevoed met: dan komt er een verkleed iemand, mijn buurjongetje was geschokt toen ik dat op 7 jarige leeftijd tegen hem zij (hij was zelf ook 7) want sinterklaas was echt! :roll:

Het belangrijkste is waarom je deze dingen doet, er is hier trouwens een topic overgeweest
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 12:38

De dromenvanger werd honderden jaren geleden ontworpen door de shamans (toverdokters) van de Dakota-indianen, om de kwade dromen op te vangen.
Lijkt het mij een veel betere oplossing een angstig kind te leren dat de Here God zijn of haar ""dromenvanger" (met respect) wil zijn, dan het te leren vertrouwen op een dood ding dat bovendien is bedacht door toverdokters :lol:
Want onschuldig is het zeker niet. Vooral omdat kinderen op deze wijze ontvankelijker worden voor het alternatieve.
Wat betreft de radicale uitspraak waar de magnetiseur zijn gave vandaan haalt, ga ik helemaal met je mee. Ik blijf ook verre van dat soort praktijken.
Laatst gewijzigd door peter77 op 11 nov 2005 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 12:44

Ik weet dat ik als kind/mens dingen wil zien die mij helpen, ik heb toen ik klein was meer gehad aan mijn knuffelbeer die ik alles vertelde dan aan God, ze spraken allebei niet terug, maar mijn knuffelbeer zag en voelde ik tenminste.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 12:48

Kan ik niets over zeggen want ik ben als ongelovige opgevoed (later tot geloof gekomen) en een knuffelbeer was ik toen al veel te ruig voor.
Ik werd geboren met borsthaar weet je wel? :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2005 14:37

Heej, geen grappen over mijn bio-stabil he... die heeft namelijk echt mijn leven veranderd. Vroeger werd ik altijd wakker met een kater maar sinds ik de biostabil heb heb ik daar nooit meer last van :D

Mwuahaha :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 15:15

Zondagmiddag tussen 16.00 uur en 18.00 uur is het mediaprogramma ‘Antenne 2’ op Radio 2 te horen. Tineke de Nooij verkocht haar ziel aan de duivel en maakte een TelSell-spotje voor het kwakzalvershangertje Bio Stabil.

Tja :!:

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 nov 2005 15:40

tja het zal voor veel mensen wel geloofwaardig zijn...
Laat je leiden door Hem!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 15:47

Was natuurlijk een geintje van hem, maar je zal inderdaad de mensen de kost moeten geven die in magische steentjes, hangertjes etc geloven.
Zeg altijd maar dat je dan wel een "erg" groot geloof moet hebben om zulke "kul" te geloven
Los daarvan houdt het ons af van diegene die ons werkelijk kan helpen!

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Re: Hedendaagse toverij?

Berichtdoor Big Mac » 11 nov 2005 15:48

Clint schreef:We leven in een tijd dat de alternatieve geneeskunde en oosterse filosofieën hoogtij vieren.
Homeopathie, wicca, magnetische armbandjes, magische steentjes, dromenvangers, iriscopie, acupunctuur, auralezen. Affin die lijst is ontzettend lang.
Veel mensen met wie ik sprak (ook christenen) hebben de meest uiteenlopende meningen of dit soort praktijken al dan niet kunnen en geestelijk verantwoord zijn.
Mijn eigen mening is dat we op dit vlak (het verborgene, dwz niet wetenschappelijk te verklaren) voorzichtig moeten zijn of nog beter er ver vandaan blijven. Het ruikt naar toverij.

De bijbel leert ons dat alles wat we niet uit overtuigd geloof kunnen doen en waar we twijfelen of het naar Gods wil is, in wezen al zonde is als we het toch doen.
Hoe denk jij over dit soort zaken?

Tijdens belijdenis cath. hebben wij daar ook een keer over gesproken. En iedereen was er wel tegen, en begon met voorbeelde te komen zoals Jomanda en rostelli ofzo :?: . Toen de Ds. opeens een opmerking maakte dat er ook 'goede' kunnen zijn. Mensen die echt de gave van God hebben ontvangen om mensen beter te kunnen maken.

Maarja, dan blijf ik toch met de vraag zitten .... hoe weet je nou wanneer je met een goede te maken hebt en wanneer met een slechte? :shock:

Ik zal in ieder geval nooit met zo'n iemand in zee gaan.
Laatst gewijzigd door Big Mac op 11 nov 2005 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 nov 2005 15:56

is het zonde..

mist het zijn doen (zonde)?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 15:56

Ja dat hoor je inderdaad ook wel eens. Dat er misschien mensen zijn die een bepaalde gave van God zouden hebben. Het is denk ik erg belangrijk om te onderscheiden dat er christenen zijn die gave van God hebben gekregen in de vorm van genezingsgave. Maar die zullen daarvoor altijd Jezus centraal stellen. Hem de eer geven, weet je wel?
Ik geloof niet dat God iemand genezingsgave (magnetiseren oid) geeft om er een bloeiende praktijk mee op te zetten, waarin je van 9 tot 5 terechtkan.
Als God iets geeft zal dat Zijn Zoon moeten verheerlijken..

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 11 nov 2005 16:30

Clint schreef:Ja dat hoor je inderdaad ook wel eens. Dat er misschien mensen zijn die een bepaalde gave van God zouden hebben. Het is denk ik erg belangrijk om te onderscheiden dat er christenen zijn die gave van God hebben gekregen in de vorm van genezingsgave. Maar die zullen daarvoor altijd Jezus centraal stellen. Hem de eer geven, weet je wel?
Ik geloof niet dat God iemand genezingsgave (magnetiseren oid) geeft om er een bloeiende praktijk mee op te zetten, waarin je van 9 tot 5 terechtkan.
Als God iets geeft zal dat Zijn Zoon moeten verheerlijken..

Dat weet ik ook wel. Ik bedoel alleen maar, en dat bedoelde de Ds. ook (denk ik), dat je niet iedereen over dezelfde kam scheren.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 11 nov 2005 16:39

Wat voor mij doorslaggevend is: Volgt zoiemand oprecht Jezus Christus!
En komt de genezingsgave bij Hem vandaan (gave van de Geest)
Dat maakt het verschil, denk je ook niet?

Je vraagt: Is het zonde (erg korte vraag)
Weet je, wat ik nu zeg vinden sommige mensen ook christenen, wel eens moeilijk.
Alles draait om Christus. Hij is het begin en het einde. Hij is de reden dat wij er zijn (de vrouw is er om de man en niet andersom) Hij is hetgeen het allemaal om draait in het bestaan.
Zonde is alles wat zijn doel mist en dat doel is Hem te eren.
Vraag wordt dan ook:”eren wij Hem met alternatieve geneeswijzen waarvan de bron meestal wordt gevonden in het Oosterse denken wat gefundeerd is op de Oosterse religie vormen?
Dan denk ik neen, daarmee eren we Hem niet.
Juist omdat deze vormen van geneeskunde dikwijls zo sterk verbonden zijn met de Godsdienst van daar.
Bijvoorbeeld Yin/yang is een gedachte dat tegengestelde elkaar nodig hebben om in een goed ballans te blijven.
Hoog/laag, wit/zwart, heet/koud…nou die lijst is ontzettend lang.
Het lijkt een mooie Oosterse filosofie, totdat men zegt dat goed (God) en kwaad (de duivel) elkaar nodig hebben.

Terug naar “Archief”