Wat mag wel en niet op de zondag volgens JOU????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 25 okt 2002 13:28

janneke schreef:...Als je consequent bent, moet je niet werken op zondag...er is vast wel een ander die die collega uit de brand kan helpen. Je kunt zo denk ik heel ver gaan met dingen, omdat bij heel veel dingen een goed punt te vinden is.

als je consequent bent toets je alles aan de bijbel. En daar staat dat het wel geoorloofd is goed te doen. En als je je college er veel plezier mee doet, en je kan zelf ondertussen gewoon een kerdienst 'meemaken', dan zou ik er voor kiezen wel te werken.

Maar ja, mijn ouders dachten daar anders over... en dan staat in diezelfde bijbel dat je ouders moet eren, dus ik heb toen niet gewerkt
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 18:31

Ik ben er mee eens dat die mensen ook geholpen moeten worden. Maar het bijbaantje ban HM kwam bij mij over alsof ze dat alleen deed om geld te verdienen. Sorry als ik het mis heb.........
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 okt 2002 19:13

Hoi Klaas,

Ik geloof er echter niets van dat je het sabbatsgebod 1 op 1 kunt overzetten naar de zondag. Ik kan dat nergens in de bijbel terugvinden.

Bedoel je hiermee te zeggen dat het Sabbatsgebod niet meer bestaat, dus b.w.v.s. gewoon opgeheven is? En wat bedoel je met één op één? De sabbat van het OT is een geheel andere dan de sabbat van de Farizeeërs.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 26 okt 2002 22:57

Omega schreef:Hoi Klaas,

Ik geloof er echter niets van dat je het sabbatsgebod 1 op 1 kunt overzetten naar de zondag. Ik kan dat nergens in de bijbel terugvinden.

Bedoel je hiermee te zeggen dat het Sabbatsgebod niet meer bestaat, dus b.w.v.s. gewoon opgeheven is? En wat bedoel je met één op één? De sabbat van het OT is een geheel andere dan de sabbat van de Farizeeërs.

Dag Omega,

Volgens mij bedoelt Klaas hier dat je niet kunt zeggen dat de zondag nu de sabbatsdag is zoals die in de tora is afgesproken.

In de 10 geboden staat dat we op de 7e dag moeten rusten. Later is dat door de kerken gewijzigd in de 1e dag, omdat dat de dag was waarop de discipelen bijeenkwamen (staat ergens in Handelingen dacht ik) en om te gedenken dat dat de dag is waarop Jezus is opgestaan.

Het schijnt dat er ook kerkpolitieke motieven hebben meegespeeld in de besluitvorming om de zondag tot algemene rustdag te verheffen, maar welke precies zou ik moeten nazoeken.

Groetjes,
Femke

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 16:34

Mijnouders waren er altijd op tegen als ik zondag uitgebreid wilde koken.
Zo min mogelijk werk was hun argument.

Terwijl mij juist de zondag een perfecte dag lijkt om meer werk van het eten te maken. tis de enige dag zoon beetje waar je met zijn alle thuis bent tijdens het eten.
En er is meestal tijd genoeg of zelfs over. Ze liggen smiddags toch allemaal te pitten. Kun je beter gezellig met elkaar zitten te tafelen en daarna leuk spel ofzo doen.

Maarja helaas werd mijn mening thuis niet gedeelt. Toen ik dus nog thuis woonde lag ik iedere zondagmiddag te pitten. Nuttelozer kan niet volgensmij

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2002 18:19

In mijn cultuur, België is de zondag vooral een FEESTdag. Een dag waarop je natuurlijk naar de kerk gaat om de Heer te loven en te prijzen. Maar ook een dag waarop alles wat rustiger aan mag en waar er tijd is om samen te komen met andere mensen en er gemeenschap te zijn. Vandaar de vele feesten bij ons. Een echte zondagsrust zoals in bij jullie kennen wij hier helemaal niet. De winkels zijn natuurlijk dicht maar de horeca draait op volle toeren. Ik zal het nooit vergeten, vorig jaar was ik op een zondagmorgen in Zierikzee en wilde daar een lekker glas bier drinken en alles was dicht behalve één zaak. Ik yrseke wilde ik eens lekker mosselen gaan eten en daar was werkelijk alles gesloten.... Het kan verkeren zei Bredero :roll:
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2002 18:36

Ik zal het nooit vergeten, vorig jaar was ik op een zondagmorgen in Zierikzee en wilde daar een lekker glas bier drinken en alles was dicht behalve één zaak. Ik yrseke wilde ik eens lekker mosselen gaan eten en daar was werkelijk alles gesloten.... Het kan verkeren zei Bredero

vindt je het vreemd dat het dicht was. de zondag is niet voor aankopen te doen of ergens op een terrasje iets te drinken. dit bruist in tegen de wet des Heere.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2002 18:48

Johannes ik begrijp ook wel dat jullie de Bijbel zo opvatten en daar heb ik respect voor. Ik wil alleen maar aantonen dat dit in mijn cultuur niet zo vanzelfsprekend is. Natuurlijk lees ik de Bijbel ook anders dan jou want ik kom niet tot de strikte zondagsrust. Ik vind dat vooral een Joodse wet. Ik vind het wel noodzakelijk dat men de Heer looft en eert op zondag en zoveel mogelijk rust. Maar in dit laatste knelt nu net het schoentje, hoe vat je dat precies op........? Ik kan me voorstellen dat jij bijna een hartaanval krijgt als je eens op een zondagmiddg naar Maastricht komt... :mrgreen:
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2002 18:51

Ik kan me voorstellen dat jij bijna een hartaanval krijgt als je eens op een zondagmiddg naar Maastricht komt...

was daar niet van plan te komen op zondag.

Ik vind het wel noodzakelijk dat men de Heer looft en eert op zondag en zoveel mogelijk rust

je geeft zelf al aan dat het een rustdag is. maar je doet er zelf niet aan mee. waar knelt dat schoentje dan?

Ik vind dat vooral een Joodse wet

dit is niet waar. ik leer deze wet iedere zondag en toch ben ik geen jood.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2002 19:12

Johannes je zegt dat je niet van plan bent om op een zondagmiddag naar Maastricht te komen. Wil je daar eigenlijk mee zeggen dat het zuiden een poel des verderfs is, of moet ik het niet zo serieus opvatten? Ik vind inderdaad dat men op zondag de heer moet loven en eren en dat doe ik dan ook. Eveneens vind ik het een rustdag, maar ik zei al dat het begrip "rustdag" rekbaar is. Het gaat er maar om hoe je dat invult en of je het nu wil of niet, vroeger mocht de dominee niet met de auto rijden op zondag, nu wordt er al heel anders over gedacht.. Uiteraard vul jij je zondag anders in dan de mijne maar ik denk dat we beide de zondag zien als een speciale dag voor de Heer, alleen is onze praktische uitwerking anders. Stel dat jouw norm de enige ware zou zijn dan denk ik dat je 95% van alle mensen zou moeten veroordelen wegens een niet Godvruchtige zondag. Alleen de orthodoxe calvinistische wereld heeft zo een strikte zondag. Andere protestantse denominaties zoals de Lutheranen, Methodisten, Quackers, Baptisten enz... hebben dit veel minder.
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2002 19:51

Wil je daar eigenlijk mee zeggen dat het zuiden een poel des verderfs is

nee, want ik kom zelf uit het zuiden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 okt 2002 20:59

Hoi Omega,

Jij: Bedoel je hiermee te zeggen dat het Sabbatsgebod niet meer bestaat, dus b.w.v.s. gewoon opgeheven is?

Die vraag kan ik ook aan jou stellen. Geen van beiden houden we ons aan dat gebod. De zevende dag is voor ons niet de rustdag die het voor de Joden is. Als jij dan toch dit gebod wilt toepassen op de zondag, ben JIJ degene die iets uit te leggen heeft.

Jij: En wat bedoel je met één op één?

Net wat ik zeg. Ik geloof niet dat je een 'is-gelijk-teken' kunt plaatsen tussen de Sabbath en de zondag. Ik vind in de bijbel geen motivatie om de regels die golden voor de Sabbath ook van toepassing te verklaren op de zondag.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 27 okt 2002 23:22

Derkel schreef:Ik ben er mee eens dat die mensen ook geholpen moeten worden. Maar het bijbaantje ban HM kwam bij mij over alsof ze dat alleen deed om geld te verdienen. Sorry als ik het mis heb.........

Heej Derkel,

Dat bijbaantje was idd gewoon voor het geld, de studie kost immer s ook wat. Maar als ik op die zondag had gewerkt, dan was dat geweest om mijn collegaatje uit de nood te helpen en niet om het geld!

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 28 okt 2002 00:40

Ik ben ooit een keer op zondag wezen trainen, dat was eigenlijk wel fout. Is maar bij 1x gebleven. Verder vind ik dat je de zondag als dag van God moet zien. Anders leven als doordeweeks dus, al is dat geen vrijbrief om doordeweeks maar aan te leven. Ik ga normaal gesproken wel 2x naar de kerk. Tv kijken ed. hoort er dus niet bij te zijn. Al denk ik dat je niet op elke slak zout moet leggen in de vorm van 's zondags niet de afwasmahine laten draaien of niet fietsen, daar ben ik het zeker niet mee eens al moet iedereen voor zichzelf beslissen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wanneer ik een weekend in Zwolle over blijf, wat misschien 3x per jaar gebeurt, ik wel studio sport kijk. Ik heb dus nog veel te verbeteren..

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 28 okt 2002 09:26

He Cybercourse,

Wil je mij vertellen waarom je eigenlijk geen tv mag kijken op de zondag?? Ik doe dit wel en ik zie niet in waarom dat eigenlijk niet kan.

Neem nu het programma Nederland Zingt op Zondag. Ik ken veel mensen die daar naar kijken omdat ze niet meer naar een kerk toe kunnen, wat is daar dan mis mee??? Net zo met de radio, in onze gemeente is er een lokale omroep die diensten verzorgd zondag, en veel mensen luisteren ernaar, ik weet niet of je volgens jou ook radio mag luisteren, maar het evangelie wordt wel volgens die media verspreid..
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Terug naar “Archief”