Doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jack

Doopformulier

Berichtdoor Jack » 26 jun 2003 12:44

Hallo,

Het valt mij als ger-gemmer op dat tijdens doopdiensten de jongere lichting predikanten iets weglaten in het doopformulier.
Het betreft de zinsnede "alzo wij een verbond der genade met God hebben" welke wordt ingekort tot "alzo wij een verbond met God hebben".

Eerst dacht ik nog dat het een verspreking was maar na een aantal malen ben ik wat beter op gaan letten en ontdekte dat de "oudere garde" het wel volgens het formulier opleest.
Zijn we al zo ver afgezakt dat we de formulieren gaan aanpassen of heb ik iets gemist?
Wellicht zwerven er theologen rond op dit forum die hier iets over weten?

Met vriendelijke groet,

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 jun 2003 14:18

Voor zover ik weet wordt dit gedaan in navolging van dominee Kersten, hij was van mening dat het genadeverbond alleen voor de uitverkorenen geldt, en dat dus niet in een algemeen formulier gezegd mag worden.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 jun 2003 20:44

Als je een verbond met God hebt is dat altijd een genade verbond.
Dus het is zinloos om die woorden eruit te laten.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Doopformulier

Berichtdoor Theodoor » 26 jun 2003 21:43

Jack schreef:Hallo,

Het valt mij als ger-gemmer op dat tijdens doopdiensten de jongere lichting predikanten iets weglaten in het doopformulier.
Het betreft de zinsnede "alzo wij een verbond der genade met God hebben" welke wordt ingekort tot "alzo wij een verbond met God hebben".

Eerst dacht ik nog dat het een verspreking was maar na een aantal malen ben ik wat beter op gaan letten en ontdekte dat de "oudere garde" het wel volgens het formulier opleest.
Zijn we al zo ver afgezakt dat we de formulieren gaan aanpassen of heb ik iets gemist?
Wellicht zwerven er theologen rond op dit forum die hier iets over weten?

Met vriendelijke groet,

t'is mij nog nooit opgevallen!!!
maar je hebt gelijk de jonger richting is anders als de oudere garde!!
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 jun 2003 22:32

Het is mij ook nooit opgevallen, terwijl ik toch genoeg doopdiensten heb meegemaakt. (Als lid van de GG)

Ik zal er eens op letten. Ik kan de beweegredenen om het weg te laten wel plaatsen. Maar het is natuurlijk wel vreemd. Al was het maar alleen omdat op deze manier een bepaalde lijn van theologisch denken wordt afgewezen, zonder dat het 'hardop' wordt gezegd. Of in ieder geval niet erg opvallend wordt gedaan.

Het is des te meer vreemd omdat normaliter het werk van de Dordtse synode van lang geleden nogal wordt gewaardeerd, en deze doop formulieren uit ongeveer dezelfde tijd stammen.

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 23:07

wat vindt je er zelf van jack. ik neem aan dat je het niet voor niets hier plaatst. Van mij mag het hele formulier weg.

Jack

Berichtdoor Jack » 27 jun 2003 06:45

Nou zelf ben ik het daar hartgrondig mee oneens.
Het tekent namelijk een bepaalde manier van theologisch denken.
Als je het nodig acht de formulieren aan te passen moet je dat ter bespreking aanvoeren op een classis/synode en niet zomaar doen.
Ik heb er wel eens een desbetreffende predikant naar gevraagd, en die beweerde dat het om een bepaalde uitgave ging.
Aangezien ik dat niet kan controleren dacht ik het hier even in de groep te gooien.

Vr. groet,

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 27 jun 2003 09:03

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als je gedoopt wordt kom je toch op het erf van het genadeverbond?
Waarom zou je dan niet kunnen zeggen dat je een verbond der genade met God hebt?

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 09:08

haha ik reageer maar niet verder. want er is al zoveel gzeigd over dopen en wedergeboren worden e.d.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 09:52

Dorothee schreef:Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als je gedoopt wordt kom je toch op het erf van het genadeverbond?
Waarom zou je dan niet kunnen zeggen dat je een verbond der genade met God hebt?

Volgens zulke predikanten is dat dus niet zo, God heeft een algemeen verbond opgericht, en een genadeverbond voor de uitverkorenen, omdat alleen zij genade krijgen.
En aangezien niet alle kinderen die gedoopt worden uitverkoren zijn, is er ook niet met iedereen een genadeverbond opgericht, dus doet dat genadeverbond helemaal niet terzake.

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 09:56

En zo zijn weer toe aan een vrijmaking want nu wordt weer afgevraagd of een doop wel echt is. of ene kind wel bij God kan komen.

doop: laten zien dat je bij God wilt horen. Zichtbaar maken dat je oude leven in het sterven van Christus gestorven is en mee opstaat in het nieuwe leven.

het verbond moet je loskoppelen van de doop.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 10:14

Joris:
En zo zijn weer toe aan een vrijmaking

Nee, we zijn toe aan een reformatie. 'Vrij'-makingen hebben we nou wel eens genoeg gehad. En vrij zijn we er niet echt van geworden. Het lijkt me eerder dat we vastzitten in onze theologische kaders.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:18

Klaas schreef:Joris:
En zo zijn weer toe aan een vrijmaking

Nee, we zijn toe aan een reformatie. 'Vrij'-makingen hebben we nou wel eens genoeg gehad. En vrij zijn we er niet echt van geworden. Het lijkt me eerder dat we vastzitten in onze theologische kaders.

Klaas
amen

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:20

joris schreef:
doop: laten zien dat je bij God wilt horen. Zichtbaar maken dat je oude leven in het sterven van Christus gestorven is en mee opstaat in het nieuwe leven.

het verbond moet je loskoppelen van de doop.

Volgens mij heb je het nu over volwassendoop?

En met die laatste regel ben ik het niet eens.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 jun 2003 10:20

ik vindt het doopformulier erg mooi....

Terug naar “Archief”