Pretribulationisme of prechiliasme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerryman

Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 16:51

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 16:53

Wij weten het niet 8) ik ga echter voor de eerste vorm, in het boek operatie wederkomst van Paul Maier wordt het ook goed uitgelegd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Invincible » 09 nov 2005 17:28

Vergeet het midtribulationisme en posttribulationisme niet :)

Jerryman schreef:Het pretribulationisme gaat er van uit dat de Heere Jezus tweemaal wederkomt. Eenmaal voor de grote verdrukking wanneer hij de gemeente op zal nemen en later nogmaals met Zijn gemeente.

PreT: opname voor de GV [grote verdrukking]
MidT: opname tijdens GV
PostT: opname na GV

en wellicht heb je ook het midchiliasme en postchiliasme :)
..

Jerryman

Re: Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 18:12

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 nov 2005 18:32

Ik ga me er niet meer aan wagen :wink: sorry. Ik hoop op een opname voor de GV, maar die kan er net zo goed niet komen. Ik denk niet dat die eventuele opname ervan afhankelijk is of wij erin geloven of niet, dus ik zie t vanzelf wel.

De wederkomst komt er natuurlijk zoiezo.
..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 09 nov 2005 18:40

moment van opname van de gemeente?

Maar allemaal zijn we het wel eens op de GV, grote verdrukking ?
volgens mij kan deze zich ook op diverse verschillende manieren uiten, en uitlegd worden.

Ik denk wel dat mochten vele rampen/plagen/verdrukking over ons heen komen, we voor het ergste gespaard worden zoals ook de Israëlieten gespaard werden voor de ergste plagen die over Egypte kwamen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 21:17

Ach maak je niet druk Spacy, alleen gergemmers worden opgenomen

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 21:19

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 21:42

Hmm ja, een knipoog was tactischer geweest, maar spacy weet hoe ik het bedoel. Ik ben van mening dat Jezus op aarde terug komt om te oordelen en dan is alles voorbij. Niks geen 1000 jaar vrede meer, niks geen zondeloosheid, niks geen nog kiezen voor Jezus..

Daarvoor zullen er steeds minder ware gelovigen op de aarde te vinden zijn, en als de laatste uitverkorene is toegebracht zal Jezus terug komen..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2005 23:36

Een opname die samenvalt met de wederkomst lijkt me de meest bijbelse optie.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 nov 2005 00:51

Juist.

De opname is fantasie. De enige keer dat er iets op lijkt, is 1 Tes. 4 het tweede gedeelte van het hoofdstuk. Maar daar gaat het om het onthaal van de Heer naar de aarde in de trant van het inhalen van vorsten in de tijd van Paulus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 08:17

Onze dominee heeft het wel eens over dat God zijn kinderen voor de dag des Oordeels toegebracht zal hebben en dat er dus nog relatief weinig kinderen Gods de verdrukking mee hoeven te maken..

Maar onze God is een God van orde, ik geloof dus niet dat God ruchsichloss maar mensen laat verdwijnen met neerstortende vliegtuigen en chaotische snelwegen achteraf.. Ik geloof hooguit dat Gods kinderen in het einde nog weinig gevonden zullen worden (maar toch zullen er nog velen zijn die niet voor 'Baal' hebben gebogen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 nov 2005 08:36

Cicero schreef:Juist.

De opname is fantasie. De enige keer dat er iets op lijkt, is 1 Tes. 4 het tweede gedeelte van het hoofdstuk. Maar daar gaat het om het onthaal van de Heer naar de aarde in de trant van het inhalen van vorsten in de tijd van Paulus.

Inderdaad. Even doorlezen naar 1 Tess. 5 duidt aan dat de opname en het oordeel samenvallen. Dus na de grote verdrukking komt Christus pas terug.

1 Tes. 4:13 Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.
15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.
1 Tes. 5: 1 Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.

Paulus noemt opname en oordeel dus in 1 adem, of beter gezegd, op 1 dag: de dag des Heeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 nov 2005 12:45

Ach, hoe ik erover denk zal ik hier maar niet posten. Maar wie interesse heeft mag de volgende website eens bekijken: http://www.goedbericht.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 nov 2005 09:26

Dat is nou typisch een site die ik niemand zou aanbevelen Lalage....
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”