PeterD schreef:Ik ben benieuwd of dit alles is voor je. Alleen het vertrouwen op Zijn beloftewoord is niet genoeg.
Dit is niet alles, maar dit is de essentie die ik voor de helderheid even kort en krachtig weergaf.
Deze essentie komt naar voren in bijvoorbeeld
Gen. 15:6, een tekst die in het NT 3 keer geciteerd wordt.
In
deze bijdrage heb ik de essentie weer wat anders weergegeven, en wat uitgebreider. Ik zou er ook nog voor de volledigheid bij kunnen zetten dat dat leven naar Gods geboden geen uiterlijke zaak moet zijn, maar dat het uit het hart moet komen. Dat daar besnijdenis van het hart voor nodig is.
PeterD schreef:Christus nodig krijgen en niet zonder Hem te kunnen leven is onmisbaar volgens mij.
Nou, een mens heeft Christus uit zichzelf niet erg nodig, hoor. (Ik bedoel dit natuurlijk in subjectieve zin.) Hij heeft het minste of geringste verlangen naar God niet in zich. Nee, als er iets van de kant van de mens moet komen, dan is het een verloren zaak. Er is het allerminste of geringste verlangen naar Christus niet te bespeuren, als God niet eerst iets in het hart doet. Dat is een kant van de zaak die ik ook ken uit eigen ondervinding. Dat beleven heb ik in
deze bijdrage weer willen geven.
Het klinkt misschien een beetje flauw als ik dit zo zeg. Maar als je dit zegt, dan klinkt het mij haast in de oren alsof er iets vrooms aan de kant van de mens moet zijn, om voor God bruikbaar te zijn. Ik begrijp dat je dat zo ook weer niet bedoelt, maar ik spreek even vanuit dat beleven van die doodsheid, waarover ik het zoëven had. Als er iets is waar ik heel diep van overtuigd ben, dan is het wel dat wanneer wij één steentje zouden moeten bijdragen voor onze zaligheid, dat het een verloren zaak zou zijn. Daarom is de gereformeerde leer mij zeer na aan het hart. Vandaar ook mijn neiging om nogal eens erg fel uit te halen naar 'die evangelische hausse', zie bijvoorbeeld
hier.
Maar daarom ook ben ik op het gebied van het genadeaanbod zo ruim en laagdrempelig. Als de mens zó slecht en zondig is, en zó rampzalig in zichzelf, dan is Gods genade ook helemaal gratis. God vraagt geloof in zijn beloften. Dan hoeven we verder nergens over te tobben. Wie God zoekt, die zal ook ontdekt worden aan zijn hemelhoge schuld. Meestal niet meteen, na het tot geloof komen, maar als het geloof zich verdiept zal het er van moeten komen. En dan zal hij/zij Christus nodig krijgen als nooit tevoren.
PeterD schreef:Geloven: een zeker weten dat Christus ook voor mijn zonden heeft geleden en is gestorven aan het kruis. Zeker te weten dat het mijn Zaligmaker, Plaatsvervanger is.
Ja, dat is geloven.
Maar op grond waarvan gelooft een mens dat? Ten diepste niet op grond van iets in zichzelf, hoe goed hij het werk van Gods Geest in zijn leven ook kennen mag. Op grond van Gods beloften valt dat alleen maar te geloven. Die beloften van God zijn een objectieve grond buiten onszelf, en dat hebben wij nodig.
PeterD schreef:Heb ik nog wel een aanvullende vraag.
Veel mensen hoor ik die altijd verzekerd zijn van het geloof. Nooit twijfel. Ik vraag me dan wel eens eerlijk af: "zouden die mensen nou nooit eens bang zijn zichzelf te bedriegen, en straks de ogen op te slaan in de eeuwige rampzaligheid?" Wordt er bij die mensen nog wel eens zelfbeproeving en zelfonderzoek gehouden?
Goede vraag.
Een voorbeeld van vals geloof vind ik: wel geloven in Gods beloften, maar er verder niet naar leven. Dus geen vruchten voortbrengen. Daar waarschuwt Jakobus in zijn brief tegen. Een gemakkelijk en bewust zondigen, en daar nooit last van krijgen is daar een duidelijk teken van. (Vandaar dat ik ook even verwees naar dat andere bericht, waar ik de essentie van het geloof in 3 punten heb weergegeven.)
Ik moet ineens aan Sefanja 2:1 denken, waar staat:
Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!
Ik geloof zeker dat het geloof aanvechting kent. De satan zit niet stil. En wij zijn zelf ook aartstwijfelaars naar onze natuur, die God niet zo erg vertrouwen. Ik wil daarmee dat getwijfel niet als iets goeds neerzetten. Maar een vreemde zaak is het niet voor ons.
Ik weet ook verder niet hoe het met die mensen zit. Daarvoor is je omschrijving te kort en te vaag.