Lange broek voor vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Lange broek voor vrouwen

Berichtdoor Afat82 » 25 jun 2003 18:40

Ik weet dat het een heel erg afgezaagd onderwerp is, maar ik kon 'm zo snel niet op deze site vinden, en heb er wel mijn vragen over, dus toch maar 'n topic erover...

Bij ons in de kerk (Ger.Gem. Beekbergen) is men zeer fel tegen een lange broek. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, maar ik vraag me wel af waarom ze nu precies ertegen zijn.

Het argument dat een vrouw niet in mannenkleren mag verschijnen lijkt me een beetje uit de tijd, aangezien de meeste vrouwenbroeken er dusdanig uitzien dat geen man zich er in durft te vertonen. Bovendien hoor ik ook wel eens dat een vrouw zich gelijk wil stellen aan de man, maar dat dit enkel door het dragen van een broek verwezenlijkt moet worden, lijkt me ook stug.

Wie weet wat wel exact de beweegreden erachter is, en kan me helpen aan goede tegenargumenten (voor het geval ik nog eens een briefje aan de kerkenraad wil schrijven, of een lastig huisbezoek krijg...) :D
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 25 jun 2003 18:46

zo snel mogelijk naar Ger. Gem Apeldoorn verhuizen.
daar doen ze er niet moeilijk over!!!

ik heb over dit punt nog nooit gegronde argumenten gehoord
het argument dat een vrouw geen mannen kleding mag dragen slaat nergens op. srie ik kan het ook niet voor je oplossen!!
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Lange broek voor vrouwen

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 20:07

Afat82 schreef:Wie weet wat wel exact de beweegreden erachter is, en kan me helpen aan goede tegenargumenten (voor het geval ik nog eens een briefje aan de kerkenraad wil schrijven, of een lastig huisbezoek krijg...)

Iets wat er met de paplepel ingegoten is krijg je er niet makkelijk uit.
De exacte beweegreden weet ik niet, maar mijn vermoeden is traditie. De mensen zijn vroeger zo verwond en bedolven onder angst, gepredikt van de preekstoel dat zij niet anders durven denken. Weet als je dergelijke mensen voor je hebt dat je met verwonde personen te maken hebt, die geen greintje liefde hebben ontvangen van de preekstoel, want het was altijd hel en verdoemenis.

Wees daarom een voorbeeld van liefde voor dergelijke mensen, want daar kunnen ze niet tegenop. Laat ze merken dat er iemand werkelijk om ze geeft en er zal een wereld voor hen open gaan.

Ga niet en ik zeg het met nadruk, ga niet met hen in discussie, want dan krijg je een loopgravenoorlog en je komt geen milimeter dichter naar elkaar. Vermijd daarom dergelijke discussies en ga het over andere dingen hebben. Liefde bv.

Ik hoop je goede argumentatie te hebben gegeven en dat je er wat mee kunt.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 jun 2003 20:13

Vooruit dan maar, omdat de andere topic al gesloten is. Voor de liefhebber dus ;-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jun 2003 20:22

zou het smaken?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 21:12

Theodoor: zo snel mogelijk naar Ger. Gem Apeldoorn verhuizen.
daar doen ze er niet moeilijk over!!!

Mag je daar als vrouw met een broek aan naar de kerk???

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 jun 2003 21:33

Een buitengewoon interessant onderwerp in tijden waarin velen zich deels of zelfs geheel ontkleed verplaatsen of vertonen in publieke ruimten :oops: Zinvol ook :P Lange(?) broek: Eerlijk gezegd ben ik tegen een korte broek (en nee, ik bedoel niet het ondergoed), voor vrouwen evenals een korte rok. Hoe kort kort is weet ik niet exact te duiden. Het moet eerbaar zijn iig.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 jun 2003 21:35

Was je van plan daar in een rok aan te komen dan, Klaas(ien)?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 22:20

Ha, ik bedoelde niet dat ik (verkleed) als vrouw in een broek naar de kerk wilde ;-)

Alhoewel... als ze daar dan toch zo ruimdenkend zijn...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 25 jun 2003 22:51

Ach ja...

Een broek is tegenwoordig niet alleen meer een mannenkleed, simpel. Verder vind ik dat je 's zondags in de kerk (God's huis!) je jezelf netter hoort tekleden en dus als vrouw beter een rok aan kunt doen, net zoals een man er ook netjes uit moet zien.

Bij een goed figuur vind ik een broek vaak wat beter staan ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2003 05:36

Mag je daar als vrouw met een broek aan naar de kerk???

Nee.

Maar als je buitende de zondag om op de andere dagen als vrouw zijnde een broek draagt.

Ik maak er geen probleem van als een vrouw in een broek loopt (ook niet in de kerk, als je het zelf maar netjes en verantwoord vindt (is ook het zelfde met een rok)). Ik loop zelf ok vaak in een broek (terwijl ik in de gergem behoort te zitten) :oops:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jun 2003 08:03

In Vlissingen in de ger. gem. doen ze ook niet moeilijk over broeken buiten de zondag. Broeken op de zondag behoort niet tot de traditie. Overigens moet ik zeggen dat ik zelf een lange broek meestal 'eerbaarder' vind dan die miniscuul kleine rokjes. Ik vind het daarom ook belachelijk dat men met argumenten als 'mannenkleding' komt. Tegen mijn zus werd dat jaren geleden ook eens gezegd. Zij zei: "Als u morgen in zo'n broek op school komt als dat u aanheeft, zal ik nooit meer een broek dragen". Vandaar dus dat zij op school gewoon een broek droeg. (Hoewel het toen nog geen 'diehard-refoschool' was).

En inderdaad, zoals al eerder gezegd dit topic, in discussie gaan heeft absoluut geen zin... Jammer is dat...

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 26 jun 2003 08:21

Als ik in de kerk kom heb ik ook vaak een lange broek aan. Veel mensen bij ons in de kerk (geformeerd vrijgemaakt) hebben ook een rok aan. Ik heb wel is gevraagd waarom ze altijd een rok aanhebben. Ze weten het zelf niet. Er word wel gezegd omdat een vrouw niet op de man mag lijken maar dat is echt niet zo. Voor de rest hebben ze er geen goed argument voor. Wat ze dan zeggen is waarom heb jij een broek aan. Het staan niet netjes. Nou sorry hoor dat is het slapste excuus dat ik ooit gehoord heb.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jun 2003 08:26

Zoals ik al zei: een broek staat vaak netter dan zo'n miniscuul rokje e.d. Hoewel ik met beide niet echt veel problemen heb.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 jun 2003 09:10

Hallohallo,

Ben ook Gergemmer :D Ik heb absoluut niets tegen een broek. INderdaad , het is enkel gebaseerd op een tekst uit het OT dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen. Terwijl nar mijn inziens je er in een broek net zo vrouwlijjk uit kan zien. Belangrijk is dat je er netjes uit ziet, dat je ermee voor God kan verschijnen, en daarmee sluit ik me aan bij Kurtyo.

In mijn woonplaats werd ik als kind vaak uitgescholden om mijn rokje, ik zag er gewoon de zin niet meer van in op den duur. Vooral omdat in Samuel 10 duidelijk blijkt dat een afgesneden baad voor mannen een schande was. Maar blijkbaar is die tekst niet meer relevant om nu nog toe te passen :|

Zelf draag ik zowel broeken als rokken, misschien iets meer rokken, maar dat is omdat ik rokken gewoon gaaf en lekker anders vind.
Maar wanneer ik bij mensen op bezoek ga, of op plaatsen kom waar ik weet dat ze vrouwen liever in een rok zien, wie ben ik om hen voor het hoofd te stoten.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”