Openbaring 16:1-21.
Tekst: “Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde”. Openb. 16:15.
Bij de uitleg van de eerste plaag is gebleken dat dezen zijn bestemd om te waarschuwen.
Dit blijkt uit het lied, de plaats van de engelen en die van de overwinnaars.
De luide stem uit de tempel onthult dat deze bij de plagen de wet en het altaar centraal stelt.
Bij de eerste plaag staat vooral de levendmakende functie van de wet in het middelpunt, die de zondaar naar Christus moet leiden.
Dat geldt eveneens voor de tweede en derde plaag.
Bij de tweede plaag zal de Here de zee zwart maken als bloed. Zie hoofdstuk 19.
“En de tweede goot zijn schaal uit in de zee, en zij werd bloed als van een dode, en alle levende wezens, die in de zee waren, stierven”.
Hoewel het geen mensenlevens kost, bepaald bloed als een dode ieder mens bij zijn toestand. Dat geldt ook van de derde plaag, die het levende water tot niet te drinken bloed maakt:
“En de derde goot zijn schaal uit in de rivieren en in de waterbronnen, en het water werd bloed”.
De derde plaag gebeurt tegenwoordig met de op één na langste rivier in de wereld, de Amazone. Door langdurige droogte zijn de waterbronnen in het Amazone gebied droog gevallen. Zodat men voor drinkwater op de rivier is aangewezen. Maar door uitdroging is de rivier zwart als bloed als gevolg van verontreiniging en miljoenen dode vissen. Eerder gebeurde dit al met het Aralmeer, waarvan inmiddels de helft is droog gevallen. Er is echter bij deze plagen geen sprake van verdienen, zoals het NBG zegt in vers 6b:
“Zij hebben het verdiend”.
Want letterlijk vertaald vanuit de grondtekst zegt de engel van de wateren wat anders:
“Zij zijn van gelijke waarde”.
Die woorden betekenen dat deze plagen in waarde gelijk zijn aan wat de profeten en heiligen zeggen. De plagen hebben dezelfde functie als de profeten. En de profeten en heiligen drongen telkens aan op bekering en het doen van Gods wet. Dat wil zeggen deze drie plagen zullen de mens door Gods wet zijn schuld indachtig maken, en het kruisoffer van Christus.
“Omdat zij het bloed der heiligen en der profeten vergoten hebben, hebt Gij hun ook bloed te drinken gegeven; zij zijn gelijk in waarde!”
Wanneer in de eindtijd de profeten en heiligen het zwijgen is opgelegd, waarschuwt God de mensheid door plagen. Verandering van water in bloed, brengt de wet en schuld in gedachten.
Dat Gods rechten en wet in deze plagen centraal staan, zegt ook de engel van de wateren:
“En ik hoorde de engel der wateren zeggen: Rechtvaardig zijt Gij, die zijt en die waart, Gij Heilige, dat Gij dit oordeel hebt geveld”.
Deze engel spreekt in de voltooide tijd. Hij kijkt dus terug op de eerste drie plagen.
Verder geeft behalve deze engel ook “het altaar” hier zijn mening over Gods handelen. Het altaar noemt de laatste plagen niet alleen rechtvaardig, maar ook waarachtig.
Daar het altaar een schaduw is van het kruisoffer van Christus, duidt het woord “waarachtig” op de waarheid van vergeving en behoud in het bloed van Jezus, het Lam Gods.
“En ik hoorde het altaar zeggen: Ja, Here God, Almachtige, uw oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig”.
Dat het nodig is te zeggen dat de allerlaatste plagen door Gods hand gebeuren, blijkt vooral door het lasteren en niet bekeren bij de drie laatste plagen. Want niet bekeren en lasteren is het ontkennen van Gods hand in deze plagen. En dit komt doordat de Satan ze ogenschijnlijk tot het werk van mensen zal weten te maken.
Dit zal hem bij de drie laatste plagen gelukken in samenwerking met de Kerk. Want bij de zesde plaag komen uit de bek van de draak, het beest en de valse profeet drie onreine geesten:
“En ik zag uit den bek van den draak en uit den bek van het beest en uit de mond van den valse profeet, drie onreine geesten komen”.
Dat dit eerst bij de zesde plaag wordt gezien, wil zeggen dat de Satan zolang Gods hand in deze plagen weet te verbergen. Dit doet hij met behulp van het beest en de verduisterde Kerk. Zodat te laat openbaar wordt dat de vierde, vijfde en zesde plaag, achtereenvolgens tegen de zon, de groei-economie en de rivier de Eufraat, door God zijn bewerkt. En dat is niet zo moeilijk, wanneer deze plagen worden gezien en ervaren als gevolg van menselijk handelen. Dat zien we tegenwoordig al gebeuren bij de vierde schaal, de stijging van de temperatuur. De temperatuurstijging wordt overal in de wereld waargenomen. Maar anders dan dit Gods woord wordt de toenemende hitte door wereld en Kerk als mensenwerk gezien.
Immers de wereld kent sinds 1989 internationale congressen, die trachten de temperatuurstijging terug te dringen door handhaving van milieu normen. Terwijl de kerken op verzoek van de Wereldraad van kerken terzelfder tijd een conferentie organiseerden over de heelheid van de schepping:
“En de mensen werden verzengd door de grote hitte, en zij lasterden den naam van God, die de macht heeft over deze plagen, en zij bekeerden zich niet van hun werken”.
Lasteren is hier ontkennen dat de temperatuurstijging door de Here wordt bewerkt. Zonder enig wetenschappelijk bewijs wordt zelfs door koningen aangenomen, dat de klimaatsverandering mensenwerk is. En de kerken beamen dit door hun zwijgen!
“Want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele aarde”.
Maar dankzij de houding van koningen en kerken zullen velen de laatste plagen over het hoofd zien, zodat Jezus als een dief in de nacht zal komen.
Dit komt door de verleidende macht van de Satan. De grote na-aper zal de laatste plagen door mensen manipuleren, zodat milieu activisten eerder worden geloofd dan Gods woord.
Doordat de Satan samenwerkt met het beest en de valse profeet wordt dit niet opgemerkt.
Dit geldt ook voor de vijfde plaag, als de troon van het beest wordt verduisterd. De troon van het beest is het streven naar zelfverwerkelijking door de groei-economie. Verduistering van de groei economie betekent dan ook afnemende productiegroei en verlies aan koopkracht:
“En de vijfde goot zijn schaal uit over de troon van het beest, en zijn rijk werd verduisterd, en zij kauwden op hun tong van pijn, en zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun gezwellen”.
Dit begint al zichtbaar te worden in Europa en de Verenigde Staten van Amerika.
Dat komt door de economische reuzen China en India, die door het vallen van “het ijzeren gordijn” toegang tot de markten van de westerse landen kregen.
En geen Kerk laat zich horen in een profetisch spreken over deze plagen, zodat het lasteren van de naam des Heren is begonnen.
Het na-apen van de Satan zal pas bekend worden, nadat het water in de rivier de Eufraat is opgedroogd en volken uit het Oosten zich verzamelen tot de strijd.
En ten Oosten van Patmos liggen behalve Turkije en Israël, Syrië, Irak en Iran.
Dit zijn de landen die vroeger betrokken waren bij de vernietiging van de tempel te Jeruzalem.
Want de zesde plaag is de eerder genoemde Gods wraak over het verwoesten van zijn tempel.
En Turkije is al jarenlang bezig om 21 dammen en 17 waterkracht centrales voor elektriciteit in de Eufraat aan te leggen. Dit land gebruikt deze rivier om de economische groei en welvaart van het land op te stuwen in navolging van andere landen.
Behalve elektriciteit wil Turkije met het water van de rivier een gebied van 750.000 ha in Anatolië bevloeien. Dit gebied moet de graanschuur van het Midden-Oosten worden.
Hoewel daarmee niets mis lijkt te zijn, is dit streven niet uit God, maar van de Satan! De Satan is al druk bezig Gods plannen met de Eufraat op mensenwerk te doen gelijken.
Het is zijn werk de laatste drie schalen, waaronder de zesde, tot mensenwerk te degraderen.
In januari 1990 heeft Turkije, bij het gereedkomen van “de Ataturkdam”, de rivier de Eufraat al 30 dagen drooggelegd.
Naar aanleiding daarvan hebben Syrië en Irak gedreigd met oorlog, als Turkije de Eufraat weer droog zal leggen.
Daarmee komt de verzameling bij “Armageddon” in beeld bij droogwording van de Eufraat!
Want indien er oorlog zal uitbreken in het Midden-Oosten tussen het NAVO land Turkije met Syrië en Irak, dan kunnen de Europese landen en de VS van Amerika niet achterblijven.
Dat kan niet wegens de afhankelijkheid van hun economieën van olie uit het Midden- Oosten.
Evenmin zal Iran als bondgenoot van Syrië dan werkeloos toezien.
Turkije zal daarom de Eufraat niet zonder ernstige reden droogleggen.
Dit klemt temeer nu Turkije een militaire overeenkomst met Israël heeft gesloten.
Maar zodra de zesde engel zijn schaal zal uitgieten op de bronnen van de grote rivier de Eufraat, zal deze profetie werkelijkheid worden. Volgens dit Gods woord zal Turkije dan uit zelfbehoud van zijn groei-economie het water van de Eufraat moeten afdammen.
“En de zesde goot zijn schaal uit op de grote rivier, den Eufraat, en zijn water droogde op, zodat de weg bereid werd voor de koningen, die van de opgang der zon komen”.
Wanneer de zesde schaal is uitgegoten en Turkije de Eufraat drooglegt, komt er oorlog met de betrokken volken! Dat is de aanleiding tot de eindstrijd, de beschreven Armageddon.
En dat dit spoedig zal gebeuren, leert de al gekomen aidsziekte en temperatuurstijging.
Maar door de werken van Satan zal het afdammen van de rivier de Eufraat, evenals de verzameling bij Armageddon het werk lijken van mensen:
“de geesten van de duivelen, die tekenen doen, zullen uitgaan naar de koningen der gehele wereld om hen te verzamelen tot den oorlog, op den groten dag van de Almachtige God”.
Het zichtbaar worden van de drie boze geesten na de zesde schaal, ontmaskert de werken van de Satan, het beest en de Kerk. Deze informatie moet elke gelovige wakker schudden.
Want na de zesde plaag is de genade tijd voorbij! De zevende brengt het wereldeinde:
“En de zevende goot zijn schaal uit in de lucht en er kwam een luide stem uit de tempel, van de troon, zeggende: Het is geschied”.
Zo komt de Here door het ogenschijnlijke mensenwerk als een dief in de nacht.
“Zie Ik kom als een dief in de nacht. Zalig hij die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde. En hij verzamelde hen op de plaats, die in het Hebreeuws genoemd wordt Armageddon”
Welaan, ondanks de duivelse werken van de na-aper verzamelt God in werkelijkheid de volken op de beschreven plaats, “de Armageddon”.
En daar de verzamelplaats in het Hebreeuws is geschreven, zal deze bij of rondom Israël zijn. Het Hebreeuwse woord Armageddon wijst de weg. Dat betekent de berg van “Megiddo”.
De aidsziekte, de temperatuurstijging én het feit dat Satans werken bij de Eufraat al zichtbaar zijn, tonen duidelijke “sporen” van de Armageddon en de wederkomst van Christus.
“Waakt dan, want Jezus komt als een dief in de nacht. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte gezien worde”.