Of wilde je zeggen dat alles wat de pkn nu tolereert vroeger in de Nhk ook toegestaan werd?
het gebeurde, markie.
Moderator: Moderafo's
maja de bij schreef:Weet iemand of er plannen binnen deze kerk zijn om terug te keren naar de oude Dordtse Kerkorde? Of heeft men daar iets anders in het snotje?
johannes1 schreef:optimatus schreef:je bondgenoten in de HHK hebben je reeds verlaten. Ik zou dat werkelijk als een dolkstoot tussen mijn schouderbladen zien
optimatus, je trekt hier een verkeerde conclussie. het achterblijven van de HHK moet je niet zien als een dolkstoot, want als je het zo bekijkt hebben ze het moedwillig gedaan, en dat is het nu juist niet. ze konden niet mee en er is een gedeelte, waaronder omega, die bezwaard wel mee konden. je mag dit niet gaan betitelen als dolkstoot, want dat doet pijn.
johannes1 schreef:Of wilde je zeggen dat alles wat de pkn nu tolereert vroeger in de Nhk ook toegestaan werd?
het gebeurde, markie.
Optimatus schreef:Markie schreef:Maar in de Nhk bestonden enorme verschillen.
En in de Protestantse Kerk in Nederland bestaan die ook.
@johannes1: Ik hoor niet zulke goede verhalen voor wat betreft het onderhoud van de ds. Heb al verhalen gehoord dat ze compleet op zwart zaad zitten voor wat betreft de financiële situatie.
jan1981 schreef:@johannes1: Ik hoor niet zulke goede verhalen voor wat betreft het onderhoud van de ds. Heb al verhalen gehoord dat ze compleet op zwart zaad zitten voor wat betreft de financiële situatie.
nou dat zijn praatjes, want als je logisch nadenkt weet je dat een gemeente pas mag beroepen als er toestemming is van hogeraf/synode. er schijnt 200 man te zitten, dus dat is toch een aanzienelijk deel die een dominee best kan onderhouden, vooral die kleiboeren met hun vele zakken met geld
Markie schreef:Optimatus schreef:Markie schreef:Maar in de Nhk bestonden enorme verschillen.
Ja idd. En daar zijn ze vast groter dan binnen de hhk.
Ik vermoed ook dat degenen die bezwaard mee zijn gegaan met de pkn zich op langere termijn ook niet meer staande kunnen houden.
Laten we eerlijk zijn: de enige reden waarom de GB gescheurd is in de HHK en een smaldeel in de PKN, is een verschillende kerkvisie. Niets meer en niets minder. Die verschillende kerkvisie is er overigens ook al lang in de geschiedenis van de GB geweest: in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw is daar dacht ik ook al de nodige strijd over geweest binnen de bond. Daar komt nogeens bij dat de bond in de aanloop naar de kerkfusie kerkpolitiek gezien een scheve schaats heeft gereden, wat niet heeft bijgedragen aan haar geloofwaardigheid.
Dit begrijp ik echt niet - je wilt niet uit de Protestantse Kerk in Nederland stappen, maar je voelt je er ook niet thuis en je wilt er eigenlijk uitgesmeten worden. Om dat te bereiken ga je lawaai maken en door synpodemeerderheden vastgestelde ordinantiën en kerkordelijke reglementen obstrueren. Waarom deze weg van obstructie? Je wilt iets bereiken, namelijk het handhaven van het Gereformeerde gehalte van de Protestantse Kerk in Nederland. Als je iets wilt bereiken, moet je meerderheden zien te vinden - je bondgenoten in de HHK hebben je reeds verlaten. Ik zou dat werkelijk als een dolkstoot tussen mijn schouderbladen zien.
Maar het gaat om de officiële leer - en als ik de kerkorde goed begrepen heb, weert de Protestantse Kerk alles wat die leer tegenstreeft. Die stok is er om mee te slaan indien noodzakelijk - waarom gebeurt dat niet door degenen die bezwaren hebben tegen gelebber met maagden of het ontkennen van de weldaden van onze Heer en Zaligmaker, Jezus Christus, Die, God zijnde, in de eenheid met de Heilige Geest, leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen?
Wat mij in de eerste plaats stoort is dat een man als Ter Linden gelijk de hele PKN is. Datzelfde gebeurde met Kuitert: gelijk werd de hele GKN afgeschilderd als niet-meer-gelovend-in God. De PKN is niet Ter Linden (Carel of Nico), de GKN was/is niet Kuitert. Veel, heel veel mensen hebben zich absoluut niet kunnen vinden in wat deze mens(en) verkondigen.
Nog een heel ander ding wat betreft de classes: Er is geen sprake van dat de Hervormde en Gereformeerde classes in elkaar opgaan, waar het gaat om de classes op de zgn. Biblebelt. Daar waar de Gerf. Bond de overhand heeft, is er niet of nauwelijks contact met de Gereformeerde classes.
Omega schreef:Dat is slechts tijdelijk. Over vijf jaar (nu nog vier) moeten er overal PKN-classes zijn.
MissF schreef:Markie schreef:Optimatus schreef:Markie schreef:Maar in de Nhk bestonden enorme verschillen.
Ja idd. En daar zijn ze vast groter dan binnen de hhk.
Ik vermoed ook dat degenen die bezwaard mee zijn gegaan met de pkn zich op langere termijn ook niet meer staande kunnen houden.
Ja, logisch dat de verschillen tussen de ene PKN en de andere PKN groter zijn dan de verschillen tussen onderlinge HHK gemeentes. De PKN bestaat nu eenmaal uit verschillende 'soorten' kerkverbanden...De PKN als geheel vind ik persoonlijk een vage naam. Het is gruwelijk breed. Terwijl de HHK juist heel smal is. Zeg je HHK, weet iedereen de ligging, strekking etc. Zeg je PKN weet niemand nog waar je het concreet over hebt.
En binnen de Nederlands Hervormde Kerk was het al niets anders. Je hebt GB, Confessioneel, midden-ortodox enz enz enz enz.....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten