Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2005 11:11

Over het God-zijn van de Heere Jezus was ik vrij gauw uitgepraat met de JG.
Ik wilde het over Joh 1:1 hebben, maar ja, dat hebben zij anders vertaald.

Ik: kunt u Grieks lezen?
JG: Nee
Ik: hoe weet u dan dat Joh 1:1 goed vertaald is?
JG: Uhmmm

(Toevallig wist ik exact wat de Griekse woorden waren die daar stonden, ik heb ooit ook nog eens Grieks en Godsdienst gehad...)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 okt 2005 11:38

Leg even uit wat de juiste Griekse woorden waren als je wil. Ik heb de evangelien niet met "griekse" taal ernaast.
:lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 okt 2005 11:44

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

Ja nu jij dat zegt, daar heb ik (zeker 12 jaar geleden) ook al eens met hen over gesproken en toen bleek inderdaad dat het in hun (nieuwe wereldvertaling) behoorlijk uit zijn oorsprongkelijke verband en tekst, was gerukt.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2005 13:07

Ik kan sowieso geen griekse letters typen, maar uit mijn hoofd staat er:

ho logos estin theon

ho logos = het woord
estin = was
theon = God

Maar nogmaals, ik kan mij ook vergissen dat er iets anders staat. Volgens mijn godsdienst docent hebben de JG er van gemaakt: het woord was een god

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2005 13:12

Rene Z schreef:Dus jij bestaat ook uit drie personen?

Geen Christen? Dat is jouw zaak. Maar waarom heb jij dan wel toegang tot dit subforum? Eén van de criteria is het aanvaarden van de Schrift als het onfeilbaar Woord Gods en de Twaalf Artikelen des Geloofs als waar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2005 14:00

TheKeimpe schreef:Ik kan sowieso geen griekse letters typen, maar uit mijn hoofd staat er:

ho logos estin theon

ho logos = het woord
estin = was
theon = God

Maar nogmaals, ik kan mij ook vergissen dat er iets anders staat. Volgens mijn godsdienst docent hebben de JG er van gemaakt: het woord was een god

Dat kan toch? Er staat geen lidwoord bij theon. Maar hoe je dat 'Het woord was een god' dan verder moet interpreteren is mij een raadsel.

Over dat we na ons sterven direct bij Jezus zullen zijn: misschien ga je wel door een wormgat en kom je terecht in het volgende wereldtijdperk, wanneer de doden zullen opstaan uit hun graven ;) Waar we het in ieder geval over eens zijn, is dat het voor je eigen belevenis zo zal zijn dat je direct als je doodgaat bij Jezus bent :)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 okt 2005 15:34

Dat is nu ook wat. Ik wil helemaal niet door wormgaten. Ik wil op een "gewone" manier naar Hem toe.
Alhoewel de discipelen Hem ten hemel zagen stijgen totdat een wolk Hem aan hun oog onttrok. Misschien ook wel door jou wormgat gevlogen.
Net star trek, maar dan zonder enterprise :)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 okt 2005 16:43

Clint schreef:Laat ik met mijn creatieve geest eens een "ander" balletje inkoppen.
Waar de JG ook altijd met mij van mening verschillen is dit: Ik (de meeste christenen) geloven op grond van de bijbel, dat we na ons sterven direct bij de Here Jezus zullen zijn.
De JG geloven in een zielenslaap. Soort onbewuste toestand waarin de betrokkene in het graf blijft tot de opstanding der doden.
De bijbeltekst : Ik zeg u heden zult gij met Mij in het paradijs zijn (tegen de misdadiger naast Christus aan het kruis)
Word in hun vertaling dan ook snel veranderd in: Ik zeg u heden, (comma) (met andere woorden Ik zeg u nu)...gij zult met Mij in het paradijs zijn (maar wanneer is de vraag)
Het woordje "heden" wordt dan niet opgevat als zijnde (gij zult terstond na het sterven bij Mij zijn)
:mrgreen:

Ook dit klopt want wat zegt prediker over de dood?

Pred 9,10
Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.

En wat leert het volgende over de doden?

1 Tessalonicenzen 4
13 Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.

Dus de doden moeten eerst opstaan voordat ze de Heer tegemoet kunnen gaan. Zijn ze dan toch nog niet in de hemel?
Laatst gewijzigd door Rene Z op 31 okt 2005 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 okt 2005 16:45

Optimatus schreef:

Geen Christen? Dat is jouw zaak. Maar waarom heb jij dan wel toegang tot dit subforum? Eén van de criteria is het aanvaarden van de Schrift als het onfeilbaar Woord Gods en de Twaalf Artikelen des Geloofs als waar.

De schrift is ook het onfeilbare woord van God, en mensen maken er en karikatuur van. En ik ben uiteraard wel christen en jij haalt mijn post uit zijn verband. Maar ja dan vraag je toch een ban aan? Als je het met argumenten niet kan "winnen" ?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 okt 2005 16:51

Lalage schreef:
Over dat we na ons sterven direct bij Jezus zullen zijn: misschien ga je wel door een wormgat en kom je terecht in het volgende wereldtijdperk, wanneer de doden zullen opstaan uit hun graven ;) Waar we het in ieder geval over eens zijn, is dat het voor je eigen belevenis zo zal zijn dat je direct als je doodgaat bij Jezus bent :)

En dit komt doordat er onder andere geen tijd is in de dood volgen prediker. Maar dat wil toch niet zeggen dat je direct in de hemel bent als je sterft?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2005 16:56

Rene Z schreef:
Optimatus schreef:

De schrift is ook het onfeilbare woord van God, en mensen maken er en karikatuur van. En ik ben uiteraard wel christen en jij haalt mijn post uit zijn verband. Maar ja dan vraag je toch een ban aan? Als je het met argumenten niet kan "winnen" ?

Zwakke argumentatie. Maar ik zal inderdaad niet ontkennen dat mensen die Christus' goddelijkheid miskennen, geen christenen zijn. Wellicht dat de laatste regels van het 11e vers van psalm 118 op velen van toepassing zijn: "Wij zien het maar doorgronden 't niet". Echter, de Steen Die door de tempelbouwers verachtelijk een plaats ontzegd was, is tot Hoeksteen geworden.

Voorts heb ik natuurlijk die website die je doorgaf, bekeken. Sterker nog, ik kende haar al en ik vind het spitsvondig, ja, sofistisch leuk bedacht, maar de Drievuldigheid is natuurlijk niet te ontkennen voor hen die de Bijbel recht lezen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 okt 2005 16:59

Opstanding der doden (met nieuw lichaam) is iets geheel anders dan in de hemel te zijn.
De opstanding der doden komt nog. Maar de ontslapenen nu zijn bij Christus in de hemel.
Niet meer door elkaar halen hoor! 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2005 17:00

Rene Z schreef:De schrift is ook het onfeilbare woord van God, en mensen maken er en karikatuur van. En ik ben uiteraard wel christen en jij haalt mijn post uit zijn verband. Maar ja dan vraag je toch een ban aan? Als je het met argumenten niet kan "winnen" ?

Dit klinkt niet echt christelijk, Rene.

Rene Z schreef:
Lalage schreef:Over dat we na ons sterven direct bij Jezus zullen zijn: misschien ga je wel door een wormgat en kom je terecht in het volgende wereldtijdperk, wanneer de doden zullen opstaan uit hun graven ;) Waar we het in ieder geval over eens zijn, is dat het voor je eigen belevenis zo zal zijn dat je direct als je doodgaat bij Jezus bent :)

En dit komt doordat er onder andere geen tijd is in de dood volgen prediker. Maar dat wil toch niet zeggen dat je direct in de hemel bent als je sterft?

God is onafhankelijk van tijd. Daar snappen wij geen snars van. Ik weet verder niet hoe dat zit met het dodenrijk, maar ik weet wel dat er veel mensen zijn die een bijna-doodervaring hebben en dan licht zien. Dus misschien toch een soort wormgat? ;p Weet je, alles wat ik weet is dat we eenmaal allemaal bij de Heere Jezus zullen zijn. In Filippenzen 2:8 staat immers dat eens elke tong zal belijden dat Jezus Heer is! Woei, dat zal geweldig mooi zijn! Maar goed, een heleboel refowebbers zijn het vast ook niet eens met mijn visie op de eeuwigheid. We zullen later zien hoe het zal zijn... ben benieuwd...

En nu weer on topic: Wat doe jij als er een JG voor de deur staat?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 31 okt 2005 17:02

Rene Z schreef:
Optimatus schreef:

Ach, naast de Bijbel heb je toch ook nog je instemming betuigd met de 3 formulieren? Hoe doe je dat dan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 okt 2005 17:09

respect is wat anders dan instemmen.

Terug naar “Archief”