Over auto's valt natuurlijk altijd wel wat te vertellen.
Ik weet nog wel dat ik in 2002 las dat Mercedes-Benz zijn S600 en CL600 ging voorzien van twee turbo's, zodat het vermogen van zo'n 365 pk (zoiets was het, ik weet het even niet exact) omhoog werd getild naar 500 pk. Ik vond het een nogal krankzinnige waarde. Ik weet namelijk nog goed dat 300 pk enorm was. Een dergelijk getal kwam ik voor het eerst tegen bij de 560 SEL in 1987, maar dat was slechts bij bepaalde modellen. De
BMW 750i en 750iL met zijn V12 van 5 liter leverde wel consequent 300 pk. (Mooie wagen was dat! De mooiste BMW 7 tot nu toe.)
Maar goed, er moest blijkbaar zo nodig 500 pk in de V12-modellen van Mercedes-Benz. Waarom begrijp ik niet, want ik voel me er niet zo toe aangetrokken om ongegeneerd op vol vermogen met zo'n ding te gaan scheuren. Ik denk bij zo'n auto toch eerder aan heerlijk comfortabel reizen, bij voorkeur met afstanden van ettelijke honderden kilometers. Deze motor is kort geleden nog een klein nog wat bijgewerkt, zodat 'ie nu 517 pk levert. (5514 cc, 517 pk @ 5000 tpm, 830 Nm @ 1800 tpm, 250 km/u (elektr.), 0-100 km/u in 4,5 sec.) (Die nieuwe S-klasse heb ik overigens nog niet erg mooi kunnen vinden, met die dikke wielkasten.)
500 pk, nog meer dan een Porsche 911 Turbo... Maar zo uitzonderlijk is het niet meer. Bij BMW is er ook meer dan één model die het levert. De M5 en de M6. Gewoon een lekkere V10 voorin! Technische gegevens: 4999 cc, 507 pk @ 7750 tpm, 520 Nm @ 6100 tpm, 250 km/u (elektr., dûûûh), 0-100 km/u in 4,6 sec.
Ik weet het nog wel: gewoon ff weer 100 pk erbij vergeleken met het vorige model. Ik vond het redelijk krankzinnig.
Maar bij Mercedes-Benz is intussen al de stap naar het volgende pk-honderdtal gezet, en wel met de S65 AMG. (Zie ook
hier. En in Amerika doen ze blijkbaar nog met het
vorige overigens mooiere model.) Daar ligt een V12-biturbo-motor in, maar dan ff groter dan in de S600: deze heeft 6 liter. Een vermogen van 612 pk!! Waarmee de SLR McLaren plotseling een stuk gewoner geworden is met zijn 625 pk!
Technische gegevens: 612 pk @ 4750-5100 tpm, 1000 Nm @ 2000 tpm, 250 km/u (elektr.), 0-100 km/u in 4,4 sec. Ofwel: volstrekt krankzinnig!!
Dat zit qua vermogen niet ver verwijderd van de nieuwe Ferrari 599 GTB, waarvan ik gisteren las die die van 0 naar 100 km/u optrekt in 3,7 seconden. Dat is net zo snel als wat die motor kan waar ik in 2003 op gereden heb!
Als dat nog ff zo door gaat, kun je je als motorrijder zorgen gaan maken hoe je een achtervolgende criminele Marokkaan moet af zien te schudden als hij jouw een messteek in de rug wil geven. Je weet wel, van die patsers die BMW's en Mercedessen rijden alsof die dingen niks kosten.
