Omega schreef:Het aan de laars lappen van de kerkorde vind ik een merkwaardig verschijnsel. Dat is hetzelfde als het aan de laars lappen van de wet. Waarom zou men tot dergelijke stappen overgaan? Als men het zuiver speelt, doet men moeite de kerkorde te veranderen van binnenuit - door te overtuigen, wellicht ook door te getuigen en zekerlijk ook door gebed - het aan de laars lappen van de kerkorde is destructief en getuigt van een eigenlijk weg willen maar wachten op de bus die blijkbaar in aantocht is. Neem dan direct een besluit en vervang het predicaat PKN door HHK.
Het waarom staat centraal. Het antwoord is simpel: De PKN-kerkorde botst op allerlei punten met Gods Woord. En als je dan een keuze moet maken tussen de bijbel en de kerkorde, lijkt me het antwoord nogal eenvoudig. Daarnaast vindt onze gemeente dat ze net zoveel recht op een plek in de PKN heeft als een vrijzinnige gemeente. Zoals veel convenantgemeenten zeggen: "Ze zullen ons moeten dwingen de kerk te verlaten, vrijwillig gaan we niet." Ik sluit niet uit dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren.
Ik kan me eenvoudigweg niet voorstellen dat er op een synode besloten wordt om deze of die gemeenten de deur te wijzen. Het goede aan de Protestantse Kerk in Nederland is juist dat er voor soms tegenstrijdige meningen plaats is. Zo was het ook in de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk en in het klein is het ook in de huidige Hervormde gemeente van Berkenwoude. Ik heb met een aantal opvattingen van de Gereformeerde Bond hele grote moeite, maar ik zie geen reden ze, om Toriso te citeren, uit onze Hervormde gemeente te flikkeren.
Omega schreef:De ‘zware’ tak van de GB is wel afgehaakt omdat ze dachten dat er veel ging veranderen. Maar er verandert niks, de afzonderlijke landelijke kerkbesturen bepalen nog steeds het beleid van de kerk. En bij ons in de kerk zullen geen kinderen toegelaten worden bij het HA en al helemaal geen homohuwelijken worden gesloten. Dat is uit de boze.
Met die 'zware tak' bedoel je wellicht het Gekrookte Riet. Het zijn echter niet alleen behoudende gemeenten die niet in de PKN zijn gestapt, maar ook een enkele rechts-confessionele gemeente en diverse midden-bonders. Er verandert niks, zeg je. Hoe weet je dat? Kun je in de toekomst kijken? Tot nog toe is er weinig veranderd. En dat zal de eerste vijf jaar ook wel niet gebeuren. De geschiedenis bewijst echter het tegendeel. Zodra de rust is teruggekeerd kun je er gif op innemen dat de behoudende gemeenten worden aangepakt en ze worden gedwongen om zaken te accepteren die ze niet willen. Als eerste zal er een verplichting komen voor het accepteren van vrouwelijke ambtsdragers. Het gemor in diverse classes over die 'discriminerende' bondsgemeenten is nu al erg groot.
Ik vind het een vorm van doemdenken. Het is een beetje het idee van "we doen niks, we roepen af en toe wat, de bom valt toch wel." Ik mag toch aannemen dat de bezwaarden die toch mee gaan, geen nozems met hippiegedrag zijn. De toekomst waar je menselijkerwijze mede vorm aan kunt geven, wordt mede door jou, Gert, bepaald. Verhef je stem, verkondig hetgeen voor jou belangrijk is - laat je horen, maar staak het in mijn ogen onterechte doemdenken. Als je staat voor je zaak, dan ga je niet kniezen, maar aan de slag - dat hebben wij in onze gemeente ook gedaan. Daar liep een en ander niet goed en toen zijn we met een groepje verontruste gemeenteleden in actie gekomen en een gesprek aangegaan met onze ambtsdragers om de klokken weer gelijk te zetten. Dat was geen kerkenraadje hakken, maar constructief spreken.
De hele kerk als instituut staat of valt met constructief in gesprek zijn of de afwezigheid van constructief gesprek. In het laatste geval kunnen we de hele poppenkast onmiddellijk sluiten en schrijven dat Jan "Plaisier" Klaasen en Beatrix Katrijn kerkelijk dakloos zijn geworden. In dat geval zal ik Mgr. Vercammen schrijven of hij nog behoefte heeft aan een vaste organist in de parochie Schoonhoven - ik heb geen zin om deel uit te maken van een kerk waar men elkaar verkettert.
Omega schreef:Maar waar zijn we in vredesnaam nou eigenlijk mee bezig? We hebben 1 bijbel en 1 God ! En we hebben zoveel stromingen, als je 10 minuten gaat zitten … schrijf je zo minimaal 15 stromingen op. Die allemaal uit dezelfde Bijbel lezen en geloven in dezelfde God.
Daar ligt nu exact het probleem. Ze geloven niet in diezelfde God. In mijn classis zijn een stuk of twintig gemeenten vertegenwoordigd. De helft daarvan ziet Jezus als een goed voorbeeld, maar niet als de enige weg tot zaligheid. Dat kan allemaal in de PKN. Evenals een oecumenische dienst houden met katholieken of beweren dat Allah en God dezelfde persoon zijn.
Ik neem aan, met Rooms-Katholieken, zoals je weet, zijn Oud-Katholieken bijna niet meer met Rooms-Katholieken te vergelijken. Voorts, wat is er mis met een oecumenische dienst? Eindelijk probeert men weer eens iets samen te doen, na eeuwen van scheiding. Samenwerken betekent allerminst samensmelten. Dat is héél iets anders. Voor het gelijkschakelen van God en Allah is
an sich best iets te zeggen. De christenen in het Nabije Oosten spreken God eveneens met Allah aan, want Allah betekent niets anders dan God. De Italianen noemen Hem Dio, de Spanjaarden Dios, de Duitsers spreken Hem aan met Gott (en tutoyeren Hem zelfs), de Russen bidden tot Bozhe, de Arabische christenen hebben het over Allah.
Omega schreef:Wie vindt dat een pluriforme PKN geen probleem is, kan er ook geen probleem mee hebben om als PKN te fuseren met katholieken. Immers, wat is het verschil tussen een Maria-aanbidder en iemand die niet gelooft dat Jezus de enige weg tot behoud is?
De Protestantse Kerk in Nederland kun je vergelijken met een hele grote trechter waarvan de smalle tuit uitmond voor de smalle Deur naar God. De kracht van het geloof is gelijk de zwaartekracht die de inhoud van de trechter naar de smalle tuit trekt - alleen duurt het wellicht bij sommigen iets langer en anderen komen er nooit - maar ze kunnen niet zeggen: "
Ich hab's nicht gewußt". Voorts vind ik het een brevet van onvermogen te vermelden dat pluriformiteit meteen maar zou kunnen leiden tot fusie met ROOMS-Katholieken. Immers, de supranationale Rooms-Katholieke Kerk is totaal anders en kent een groot aantal dogmata die geheel niet in lijn zijn met de Protestantse Kerk in Nederland in al haar veelzijdigheid - veelzijdigheid is in de Rooms-Katholieke Kerk een gruwel gelijk ook in de Hersteld-Hervormde Kerk, voor zover ik die kan beoordelen. De transsubstantiatie is onoverkomelijk, gelijk ook de pauselijke suprematie.