Vrede in Israel en de palestijnse gebieden, kolonisten weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 17:06

BJ schreef:Dat zegt hij niet. Hij zegt alleen dat de kolonisten niet op die plaatsen moeten gaan wonen. En als ze er nu al wonen dat ze op een wel toegestane plaats gaan wonen.

Dat sugereerd hij wel. Waarom zou een jood niet in Yesha of Gaza mogen wonen? Een Israeli mag overal in Israel wonen waar die wil, dus ook in Yesha. Etnische zuivering is een bepaalde raciale groep uit een gebied halen waar zij gesetteld zijn (in dit geval enkele millenia) vanwege hun raciale achtergrond. Dat is wat hier wordt voorgesteld. Dus welzeker etnische zuivering.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jun 2003 17:12

Ergens wonen is inderdaad geen enkel probleem. Maar als doordat er nieuwe buren komen de huidige bewoners opeens niet meer mogen doen wat ze altijd deden, dat lijkt me geen goed plan. Dus als de kolonisten gewoon omgaan met de mensen die er nu wonen, geen probleem. Maar dat gebeurt dus niet. Dus kun je als klein groepje kolonisten beter gewoon weg gaan. En in een gebied gaan wonen waar geen probleem veroorzaakt wordt.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 17:15

BJ schreef:Ergens wonen is inderdaad geen enkel probleem. Maar als doordat er nieuwe buren komen de huidige bewoners opeens niet meer mogen doen wat ze altijd deden, dat lijkt me geen goed plan. Dus als de kolonisten gewoon omgaan met de mensen die er nu wonen, geen probleem. Maar dat gebeurt dus niet. Dus kun je als klein groepje kolonisten beter gewoon weg gaan. En in een gebied gaan wonen waar geen probleem veroorzaakt wordt.

Kun je enige toelichting geven? Wat deden die 'huidige bewoners' dan? Het gaat om het principe. Door Arabische terreur hoeft Israel geen land op te geven. Dat is toegeven en zal de problemen slechts groter maken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jun 2003 17:17

Huidige bewoners? Bijvoorbeeld die boer die al tientallen jaren zijn land verbouwd. En nu opeens niet meer naar zijn land kan omdat er kolonisten zijn komen wonen. Of een boer die niet meer kan oogsten omdat zijn land opeens "te dicht" bij de kolonisten ligt. En wat voor afkomst die mensen hebben doet dan niet ter zake.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 17:21

BJ schreef:Huidige bewoners? Bijvoorbeeld die boer die al tientallen jaren zijn land verbouwd. En nu opeens niet meer naar zijn land kan omdat er kolonisten zijn komen wonen. Of een boer die niet meer kan oogsten omdat zijn land opeens "te dicht" bij de kolonisten ligt. En wat voor afkomst die mensen hebben doet dan niet ter zake.

Bronnen? Ik ben in heel wat 'nederzettingen' geweest, Efrat, Chevron, Ariel, Ataret etc. deze hebben niets met arabisch landbouwgrond te maken!

Als er vanuit arabische huizen israeli's worden lastig gevallen zal het tsahal uit zelfverdediging dat recht zetten, dat zal ook het geval zijn als dat vanaf landbouwgrond gebeurd. Lijkt me zeer terecht.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 21 jun 2003 21:39

BJ schreef:Huidige bewoners? Bijvoorbeeld die boer die al tientallen jaren zijn land verbouwd. En nu opeens niet meer naar zijn land kan omdat er kolonisten zijn komen wonen. Of een boer die niet meer kan oogsten omdat zijn land opeens "te dicht" bij de kolonisten ligt. En wat voor afkomst die mensen hebben doet dan niet ter zake.

Da's een beetje makkelijk BJ. Als jouw huis vanuit het weiland van die boer regelmatig werd beschoten zou je er ook wel een keer een hek omheen zetten..!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jun 2003 21:53

Dat is iets anders.

Als jij al jaren in vrede leeft. En ook met de de buren het prima kunt vinden. En opeens bedenkt een vreemde groep dat ze wel net aan de andere kant van jou grasveld wil gaan wonen. Ze eisen ook maar direct jou grasveld op, want dat kunnen ze beter gebruiken. En het kleine stukje dat je overhoud moet neutraal gebied worden.

Dus in dit geval een arabische boer die een wijngaart heeft. De oogst is bijna klaar. Er wordt een kilometer verderop een nederzetting opeens geplaatst door kolonisten. En van de een op de andere dag mag je dan vanwege veiligheidsmaatregelen niet meer naar je oogst. Je bent opeens een potentieel gevaar geworden voor de nieuwe bewoners.

Ik verzin dit zelf niet. Was een tijdje terug een reportage op TV.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 21:59

Waar heb je het over BJ? 'Palestijnen' leven niet in vrede. Als ze geen joden kunnen afmaken, maken ze elkaar wel af. kolonisten nemen geen land. Als er in Israel land is dat niet bewoond is dan mogen Israeli's en in Yesha, Arabieren daar wonen. Nou als beide partijen van elkaar afblijven is er geen problemen. Daar hebben de arabiertjes wat moeite mee. En zodoende moet het Tsahal af en toe ingrijpen.

BJ schreef:Dat is iets anders.

Als jij al jaren in vrede leeft. En ook met de de buren het prima kunt vinden. En opeens bedenkt een vreemde groep dat ze wel net aan de andere kant van jou grasveld wil gaan wonen.

Zo opeens is die groep er niet, en zo vreemd is deze groep evenmin

Ze eisen ook maar direct jou grasveld op, want dat kunnen ze beter gebruiken. En het kleine stukje dat je overhoud moet neutraal gebied worden.

BRONNEN? Waar staaf je dit op? Ik ken de israelische dorpen in Yesha & Gaza, dit is een eenzijdig beeld. Blijf jij (of de arabieren in dit geval) van de israeli's af, dan zal dit wederzijds zijn. Maar Arabieren schijnen daar moeite mee te hebben.
Dus in dit geval een arabische boer die een wijngaart heeft. De oogst is bijna klaar. Er wordt een kilometer verderop een nederzetting opeens geplaatst door kolonisten. En van de een op de andere dag mag je dan vanwege veiligheidsmaatregelen niet meer naar je oogst. Je bent opeens een potentieel gevaar geworden voor de nieuwe bewoners.

Ik verzin dit zelf niet. Was een tijdje terug een reportage op TV.

De Joden zitten achter 11 september en bakken matzes van christenbloed. Dat verzin ik niet, was op Al-Jazeerah. Get real luchtfietser, de media liegt je voor.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jun 2003 22:09

Ik ben bang dat we er niet uitkomen.

Ik sta in heel veel achter Israel. En ik vind ook dat de palestijnen moeten stoppen met de aanslagen. Maar ik vind ook dat de kolonisten, en die zie ik dus als aparte groep, ook zich aan de regels moeten houden. Het probleem is alleen dat Isreal andere regels handteerd dan de rest. En in bepaalde gevallen moet dat ook zeker om zich te kunnen staande houden in het omgeving.

Ik zou dus niet weten waarom kolonisten nu precies dara moeten gaan wonen waar problemen ontstaan. Dan zoek je ze op. En dat lijkt me geen goede zaak.

Het probleem is de koppigheid van de leiders. En aan palestijnse kant het gebrek aan organisatie en overwicht op de eigen groep.

En wat betreft het onderling oorlogvoeren. Ik hoor daar nooit over vanuit Jordanie.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 22:15

BJ schreef:Ik zou dus niet weten waarom kolonisten nu precies dara moeten gaan wonen waar problemen ontstaan. Dan zoek je ze op. En dat lijkt me geen goede zaak.

waarom zouden Israeli's daar niet mogen wonen? Omdat anderen zich daaraan ergeren? Arabieren ergeren zich ook aan het bestaan van Israel. wat dat betreft. Hebron is een heilige plaats, 3 millenia achtereengesloten hebben er joden gewoond, jammer voor de arabieren, ze souten maar op als ze er een probleem van maken dat er 300 jidden wonen

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jun 2003 22:22

Andere vergelijking. Jij komt uit Amsterdam. En besluit opeens in een dorp in Groningen te gaan wonen. Want dat wordt dan meer een stuk Amsterdam. De bevolking in het Groningse dorpje heeft niet tegen je, zolang je in Amsterdam woont. Zelfs als je in hun dorp woont is er niets mis. Maar nu kom je wonen en je begint direct allerlei eisen te stellen. Bomen mogen niet gekapt worden. Open vuur is verboden. Mest uitrijden mag alleen nog als de tracktor niet meer door het dorp rijdt. Vind je het dan gek dat mensen gaan protesteren je proberen weg te krijgen?

Dus wat ik denk ik. De palestijnen zouden geen probleem hebben met een kolonist die gewoon een huisje liet bouwen bij hun in het dorp. Maar nu bouwt hij geen huisje maar een hele boel huizen. En gaat ook nog eens de bewoners vertellen wat ze wel en niet mogen. Dat kun je toch niet maken? Ook al zou je van mening zijn dat de grond jou eigendom is. Dan nog ga je dara eens rustig over praten. En dan kom je er wel uit.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 22:46

[quote="BJ"]Andere vergelijking. Jij komt uit Amsterdam. En besluit opeens in een dorp in Groningen te gaan wonen. Want dat wordt dan meer een stuk Amsterdam. De bevolking in het Groningse dorpje heeft niet tegen je, zolang je in Amsterdam woont. Zelfs als je in hun dorp woont is er niets mis. Maar nu kom je wonen en je begint direct allerlei eisen te stellen. Bomen mogen niet gekapt worden. Open vuur is verboden. Mest uitrijden mag alleen nog als de tracktor niet meer door het dorp rijdt. Vind je het dan gek dat mensen gaan protesteren je proberen weg te krijgen?

Dus wat ik denk ik. De palestijnen zouden geen probleem hebben met een kolonist die gewoon een huisje liet bouwen bij hun in het dorp. Maar nu bouwt hij geen huisje maar een hele boel huizen. En gaat ook nog eens de bewoners vertellen wat ze wel en niet mogen. Dat kun je toch niet maken? Ook al zou je van mening zijn dat de grond jou eigendom is. Dan nog ga je dara eens rustig over praten. En dan kom je er wel uit.[/
quote]

Tjee!!!!

Wat probeer ik nou duidelijk te maken!!!

Met 80% van de zelfmoordaanslagen-sympatiserende VALT niet te praten. Net als met nazi's niet te praten valt. Als Arabieren zich niet in Israel kunnen gedragen rotten ze maar op. Naar Syrie ofzo. waar dat tuig vandaan komt.

En over je voorbeeld:
Ik woon in Nederland en mag in Groningen wonen als ik dat wil. Ik stel geen eisen maar neem een stuk grond wat gewoon van Nederland is, ik koop het van Nederland terwijl mijn voorouders het al in bezit hadden, deze zijn uitgemoord door de Groningers. Ik wil graag in groningen wonen omdat ik zo gehecht ben aan de martinitoren en de Drie Gezusters. De Groningers haten me echter alleen maar omdat ik uit Amsterdam kom. Ze hebben al enkele familieleden vermoord tijdens terreuraanslagen. Nederland pikt dat niet en geeft me bescherming. Als er een groninger met een wapen op me afkomt schiet het leger die rotzak neer. Als Groningers kleine kinderen als levend schild gebruiken om mij maar, vanwege me amsterdamse achtergrond, te vermoorden gaat het Nederlandse leger de aanvallende partij keihard aanpakken. Terreur wordt niet getolereerd, waar dan ook in Nederland!

Een voorbeeld:

De 'Palestijnen' hebben recht hebbenop een eigen staat!

En wel noord en zuid-Holland. Nederland heeft 100% van noord -en zuidholland in bezit en de 'Palestijnen' niets! In Amsterdam wonen al decennia lang Arabieren. In Den Haag en Rotterdam beginnen ze zelfs al bijna de meerderheid te vormen. De Nederlanders hebben het land van het Klokbekervolk gejat. Dit waren de voorouders van de Palestijnen.

STOP DE ILLEGALE BEZETTING VAN HOLLAND.

WARSCHAU 1943 - AMSTERDAM 2003

Holland vrij. Elke Nederlander is een target tot de bezetting is opgehouden!

Het is gewoon NIET eerlijk!

En ik ben zo gefrustreerd van deze illegale bezetting dat ik elke Nederlander, of iemand met Nederlands uiterlijk of voorgeslacht begin te meppen, ga bespugen. Want ik ben gefrustreerd over de situatie in hollanstina en dus mag ik meppen.

En als Nederlanders zich gaan verdedigen is dat TERRORISTISCH. En als ik me opblaas is dat nazisi..VRIJHEIDSTRIJD.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 jun 2003 12:07

Yaron E. schreef:Wat probeer ik nou duidelijk te maken!!!

Met 80% van de zelfmoordaanslagen-sympatiserende VALT niet te praten. Net als met nazi's niet te praten valt. Als Arabieren zich niet in Israel kunnen gedragen rotten ze maar op. Naar Syrie ofzo. waar dat tuig vandaan komt.

Ok ik neem aan dat het 80% is. Maar dan is wel de vraag hoeveel mensen echt achter die zelfmoordaanslagen staan. Vast niet heel veel. Er is een kleine kern die dit vind. En daarom heen nog een groepje. Maar de overgrote meerderheid van de arabieren willen ook graag in rust leven. Die hebben gewoon hun werk in Israel. En doen dat waarschijnlijk met plezier. En dat wordt nu verstoord door van die onverlaten die aanslagen plegen.

Maar dat houd dus niet in dat je iedereen maar op 1 hoop mag gooien. En dus moet iedereen maar vertrekken. Of de rustig levende mensen konden ook wel eens aanslagen gaan plegen, dus mogen ze nu al niet meer overal komen.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 22 jun 2003 22:20

Yaron E. schreef:
Kena schreef:Hoi I.M.
Palestijns vraagstuk. Als Joodse en christen ben ik wel van mening dat...

Ben je halachisch joods?

Nee, een Messiaanse die wel aan de Thora tracht te houden :wink: Hoezo? Ben jij er wel één?

laila tov.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 22 jun 2003 22:41

BJ schreef:
Yaron E. schreef:Wat probeer ik nou duidelijk te maken!!!

Ok ik neem aan dat het 80% is. Maar dan is wel de vraag hoeveel mensen echt achter die zelfmoordaanslagen staan. Vast niet heel veel. Er is een kleine kern die dit vind. En daarom heen nog een groepje. Maar de overgrote meerderheid van de arabieren willen ook graag in rust leven. Die hebben gewoon hun werk in Israel. En doen dat waarschijnlijk met plezier. En dat wordt nu verstoord door van die onverlaten die aanslagen plegen.

Maar dat houd dus niet in dat je iedereen maar op 1 hoop mag gooien. En dus moet iedereen maar vertrekken. Of de rustig levende mensen konden ook wel eens aanslagen gaan plegen, dus mogen ze nu al niet meer overal komen.

BJ,

De kern is vele malen groter dan je denkt. Deze kern kwam vooral ´goed in beeld´ toen de Twins in elkaar donderde en zij op straat dit toe juichten.

Wat denk je ervan wat de Eeuwige over deze kwestie zegt?

Ezechiel 45:9 G´d, de Heer, zegt: `Vorsten van Israël! Het is nu genoeg geweest! Maak een eind aan geweld en onderdrukking. Wees rechtvaardig en eerlijk. Verjaag Mijn volk nooit meer van hun land. Dat houd ik, G´d, de Heer, je voor!

Joel 3:2 Al hun vijanden drijf Ik bijeen, Ik breng ze naar het Josafatdal, daar daag Ik hen voor het gerecht. Want Israël hebben ze uiteengejaagd, naar vreemde landen verdreven, Israël, Mijn eigen volk. *Mijn land hebben ze verdeeld, Mijn volk hebben ze gedobbeld

Misschien is het daarom gek dat de Joden kolonisten kunnen zijn. Misschien is het wel gek dat de wereld spreekt over ´westerse´gedeelten van Eretz Yizrael terwijl het in het Oosten zit. Men benadert Israël altijd vanuit het Arabsich oogpunt (geografisch) en dat is m.i. fout en heel misleidend.

Groetjes!

*zeer actueel
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”