wetten in het oude testament.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 okt 2005 14:27

Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Dit gaat er over dat je niet meer onder de wet moet leven.. Je bent geen slaaf meer van de wet (ook de 10 geboden, en alles wat jezus jou gebied). We mogen in vrijheid leven.
Maar dit wil niet zeggen dat wij de wetten uit het OT maar weg kunnen gooien.

Galaten 2:16:
16 Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

Dit gedeelte gaat er over dat we niet op basis van de wet te houden recht voor God kunnen staan. Aleen op basis van het leiden van Jezus.
Dit wil dus niet zeggen dat we geen waarde meer moeten hecten aan de thora.

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Dit is de basis van Gods wil.. Maar dat wil dus ook niet zeggen dat we aan de rest van de wetten in het OT niks hebben.

Dus waarom zouden we ons nu in 1 keer niks meer aan moeten trekken van wat Gods wil is in het OT?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 14:43

hijwel schreef:We mogen in vrijheid leven. Maar dit wil niet zeggen dat wij de wetten uit het OT maar weg kunnen gooien.
Dat is niet waar, we zijn niet vrij om te doen wat wij willen, we hebben ons nog steeds aan de 10 geboden te houden. En nee, we hoeven de wetten uit het OT niet weg te gooien, we hoeven ons er echter ook niet aan te houden.

Dit gedeelte gaat er over dat we niet op basis van de wet te houden recht voor God kunnen staan. Aleen op basis van het leiden van Jezus.
Daar ben ik het mee eens.
Dit wil dus niet zeggen dat we geen waarde meer moeten hecten aan de thora.
Dat kan ik daar niet uit concluderen, ik kan er alleen uit concluderen dat wij ons niet aan de wet hoeven te houden.

Dit is de basis van Gods wil.. Maar dat wil dus ook niet zeggen dat we aan de rest van de wetten in het OT niks hebben.
Wie de samenvatting van de wet, door Jezus Christus probeerd te houden, behoud de bron, elke wet is terug te voeren op liefde voor God of voor je naaste..

Dus waarom zouden we ons nu in 1 keer niks meer aan moeten trekken van wat Gods wil is in het OT?
We hoeven ze niet te houden, is wat anders dan helemaal niets aantrekken van je geloof. Aan de ene kant freaken we graag met 'Jezus heeft ons vrijgemaakt',en zijn de dingen die Paulus beschrijft vaak 'maar dat is cultureel'.. maar aan de andere kant gaan we opeens weer heel veel respect betonen voor dingen die God in eerste plaats puur voor Israel heeft bevolen.

Ze zijn voor ons tot leering.[/quote]
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2005 14:55

Hoe zit het hier dan mee.

Openbaringen 22

14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Psalm 89

31 Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden;
32 Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid
met plagen.

Matthéüs
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie [dezelve] zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Ik denk dat wij ons weldegelijk aan de wetten moeten houden, echter niet om daaruit behouden te worden maar uit dankbaarheid.
En als je dat doet uit dankbaarheid verandert dat "moeten" vanzelf in "willen".

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2005 14:58

Dit gaat om joden. Deze hielden (houden?) zich uit dankbaarheid aan de Tora. Maar heidenchristenen behoeven zich niet meer aan de wetten te houden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 15:09

Ik denk dat wij ons weldegelijk aan de wetten moeten houden, echter niet om daaruit behouden te worden maar uit dankbaarheid.
Percies! als bekeerde boer wil je uit dank richting God niet eens met een New Holland en een Fendt tegelijk ploegen of wil je geen pak aan waar katoen en polyester in zitten :?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2005 15:38

Cicero schreef:Dit gaat om joden. Deze hielden (houden?) zich uit dankbaarheid aan de Tora. Maar heidenchristenen behoeven zich niet meer aan de wetten te houden.

Dus overspel plegen, vloeken en moorden mag??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 15:53

Wullimpie schreef:
Cicero schreef:Dit gaat om joden. Deze hielden (houden?) zich uit dankbaarheid aan de Tora. Maar heidenchristenen behoeven zich niet meer aan de wetten te houden.

Dus overspel plegen, vloeken en moorden mag??
Als je leest weetje dat de Thora iets anders is dan alleen de 10 Geboden. Jezus heeft gezegt dat die geboden nog wel tellen..

Ook weet jij als bijbelgetrouwe christenen dat de ceremoniele wetten en de burgelijke wetten alleen voor Israel of voor in de tempeldienst gelden. En natuurlijk weet jij ook dat wij het daar over hebben.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2005 16:00

Ik vind het allemaal nogal verwarrend.:?: :?:

We moeten ons niet aan de wetten houden maar wel aan de wet???

Het gaat over de thora, maar wat is er mis met het woord bijbel of oude-testament????

En ook in de thora/oude-testament staan toch wetten die we moeten houden, zoals over de zeden en het eten van bloed.

:?: :?: :?:

(en als ik alles zo goed wist zou ik het niet vragen)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 16:34

Nee dat hoeft niet, ookal heeft Paulus het nog een keer weer aangehaald (met betrekking tot de Joden die anders door het lint zouden gaan).

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2005 18:44

Als je alle vermaningen in de brieven op een rijtje zet, blijkt dat je die bij alle 10 geboden in kunt delen. Alleen het gebod om te rusten ontbreekt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 okt 2005 21:11

Raido schreef:
Percies! als bekeerde boer wil je uit dank richting God niet eens met een New Holland en een Fendt tegelijk ploegen of wil je geen pak aan waar katoen en polyester in zitten :?

Het gaat ook niet op het exacte gebod. Maar de bedoeling of de waarde achter het gebod moeten we denk ik wel naleven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 okt 2005 21:14

maar waarom niet?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2005 22:03

hijwel schreef:

maar waarom niet?

Als je je verplaatst in de 1e eeuw na Christus gebeurd er het volgende.

De Messias komt en vervult de apostelen met de Geest. Niet lang daarna wordt de Geest ook uitgestort op een heiden, tot verbazing van de joden. Blijkbaar werkt de Geest ook buiten de joodse identiteit (=Tora etc.) om. Dus behoeft men niet jood te worden om bij de Messias van Israël te horen.
Paulus bespreekt dit later met wat meer systeem. Hij stelt dat uit de Tora zélf al blijkt dat het om geloven gaat. Abraham is het grote voorbeeld: zonder Tora werd hij uit geloof gerechtvaardigd. Daarom is ieder die geloofd een kind van Abraham.
Paulus stelt verder dat de Tora een soort tussenfase is geweest. De Tora was nodig om de zonden aan te wijzen en om als een kinderbeschermer voor Israël te zijn totdat de Messias zou komen. Nu het doel van de Tora, Jezus, gekomen is, mag de oppas naar huis.
Als je als heiden dus onder de Tora gaat leven, dan doe je net alsof Jezus nog niet is gekomen.
Bovendien is het zo dat de joodse godsdienst voor heidenen al snel zou worden aangezien voor een werkreligie. Wie als heiden de joodse werken zou moeten gaan doen, zou dit al snel kunnen zien als grond voor de rechtvaardiging.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 okt 2005 07:44

Als je je verplaatst in de 1e eeuw na Christus gebeurd er het volgende.

De Messias komt en vervult de apostelen met de Geest. Niet lang daarna wordt de Geest ook uitgestort op een heiden, tot verbazing van de joden. Blijkbaar werkt de Geest ook buiten de joodse identiteit (=Tora etc.) om. Dus behoeft men niet jood te worden om bij de Messias van Israël te horen.

oke klopt.

Paulus bespreekt dit later met wat meer systeem. Hij stelt dat uit de Tora zélf al blijkt dat het om geloven gaat. Abraham is het grote voorbeeld: zonder Tora werd hij uit geloof gerechtvaardigd. Daarom is ieder die geloofd een kind van Abraham.

Ook helemaal waar. Wij kunnen niet op basis van onze goede werken recht voro God staan.. Alleen door het kruis.

Paulus stelt verder dat de Tora een soort tussenfase is geweest. De Tora was nodig om de zonden aan te wijzen en om als een kinderbeschermer voor Israël te zijn totdat de Messias zou komen. Nu het doel van de Tora, Jezus, gekomen is, mag de oppas naar huis.

Ik zou het fijn vinden als je hier de bijbelteksten bij zou willen geven.
Wat bedoel je met: "mag de Thora naar huis?" De Thora heeft geen functie meer. Of we hoeven ons niet meer aan de Thora te houden. Of we hoeven ons niet meer strikt aan de Thora te houden, maar er zitten lessen achter de wetten/regels die we wel mogen houden.

Als je als heiden dus onder de Thora gaat leven, dan doe je net alsof Jezus nog niet is gekomen.
Bovendien is het zo dat de joodse godsdienst voor heidenen al snel zou worden aangezien voor een werkreligie. Wie als heiden de joodse werken zou moeten gaan doen, zou dit al snel kunnen zien als grond voor de rechtvaardiging.

Zo ie zo zal ik nooit onder de Thora gaan leven. Wat wij zijn vrij van de wet. Maar als Gods wil nog steeds in de wetten/regels in de 5 boeken liggen. Vindt ik het facineerend om te kijken "hoe wil God dat ik leef?".

Dit heeft niks met een werk religie te maken. Want ik weet dat God van me houd, en dat is niet zo omdat ik zo'n lievertje ben. En op basis dat God van mij houd mag ik bij hem komen. Niet op basis van mijn prestatie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 okt 2005 07:55

De Thora (wetboek) heeft geen functie meer, want was een wet als hij niet nageleeft hoeft te worden?

Terug naar “Archief”